Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yassir020
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-01 22:12
Ik wil onze nieuwe inductiefornuis (Etna FIV560) installeren en heb een vraag over de fase 2 perilex aansluiting. Onze oude fornuis heeft ook een 2 fase aansluiting (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPeb71tbwUgCzjS5DsN1OZDBVXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rh98DuMV3bVNxQpBwc5DihMH.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik deze configuratie direct overnemen op de nieuwe inductiefornuis? Deze heeft namelijk dezelfde kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7su5avdTMFpNjYDiwqtLVTSHjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZAKgnSOqsrrURISI3Jh5fQA.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er eventueel andere dingen waar ik op moet letten?

Beste antwoord (via Yassir020 op 24-10-2023 15:58)

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57

mjl

Ugh

2L 2N en randaarde op de nieuwe kookplaat.

Dit is een 220-240V 2 fase aansluiting van de kookplaat, in totaal max. 32 ampere.

De oude was hetzelfde aangesloten dus je kan de stekker gewoon hetzelfde aansluiten als de oude situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door mjl op 23-10-2023 18:29 ]

-------

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Altijd checken dat je fornuis, perilex stekker, perilex-contactdoos en zekering met elkaar kloppen! Met alleen deze foto's kan ik niet concluderen of grijs de tweede nul is of de tweede fase.

Natuurlijk wel altijd veilig werken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:26
Daarbij kloppen de kleuren maar zelden met wat gebruikelijk is in een huisinstallatie. Je zult dus echt op de plaat zelf bij het aansluitschema moeten kijken en hetzelfde bij de oude plaat zodat je het weer precies hetzelfde aansluit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yassir020
Bedankt voor jullie reacties.

Wellicht dat dit meer info biedt?

Oude fornuis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcOlDu7zzEJwsrlqhGfXPN7-jwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oWZxdllwiEJ8n4D9bcp21Vl.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe fornuis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QD53EC9VXrbiEGgrIdtJA4yL73E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7yBUYf23NsXkrCko29Q5wg1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
KabouterSuper schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:04:
Altijd checken dat je fornuis, perilex stekker, perilex-contactdoos en zekering met elkaar kloppen! Met alleen deze foto's kan ik niet concluderen of grijs de tweede nul is of de tweede fase.

Natuurlijk wel altijd veilig werken.
Wat hij zegt. Het is heel vaak een zooitje omdat er geen standaard is voor perilex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:16
Achterkant kan je het klepje open maken waar de kabel in gaat, daar staat hoe de kabel is aangesloten.
Wel even kijken hoe de perilex in de muur is aangesloten, bij mij was N en links was L

[ Voor 93% gewijzigd door Pietje NL op 23-10-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yassir020
Oude fornuis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruIRYp8-R31iaxhvE7GMdHB2IeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGJhmPvgj7v8UhZVR0y2vx0z.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zafUg8iajImt9Q-7gz0ej2w5gVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFCb0F6OS0TC0XjmOx05tapx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Yassir020 op 23-10-2023 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 15:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Yassir020 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:32:
Bedankt voor jullie reacties.

Nieuwe fornuis

[Afbeelding]
Is dat het enige aansluitplaatje wat op het nieuwe fornuis staat? Die is nl. voor België bedoelt. In NL kennen wij geen 230V 32A. Ik heb de handleiding even online opgezocht, maar daar staat ook geen aansluitschema in.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yassir020
Question Mark schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Is dat het enige aansluitplaatje wat op het nieuwe fornuis staat? Die is nl. voor België bedoelt. In NL kennen wij geen 230V 32A. Ik heb de handleiding even online opgezocht, maar daar staat ook geen aansluitschema in.
En deze. Staat op het klepje van de aansluiting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5Uhlc0I74tpYmRhEahHYm8-uqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlKGstg7wxeSOr8A8IRqrxww.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Yassir020 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:05:
[...]

En deze. Staat op het klepje van de aansluiting

[Afbeelding]
Dit is wat in Nederland een 2-fase genoemd wordt. Dit is een dubbele groep met twee keer 1 fase en twee keer N. Zo zat je oude fornuis ook aangesloten.

Uitgaande van foto van je fornuisaansluiten en de perilex stekker zie ik:
N1=blauw
N2=grijs
L1=bruin
L2=zwart
Dit is zoals ik het zou verwachten. Dit lijkt op het tweede schema op de sticker van je oude fornuis, maar daar is de N doorgelust. Dit mag niet zomaar (lees: mag niet bij 16A zekeringen wat in NL gebruikelijk is).

Je kunt met bovenstaande kleuren je nieuwe fornuis aansluiten conform het stickertje op je klepje. Niet vergeten 2 en 3 door te lussen met één van de bijgeleverde ijzertjes.

Als je meer zekerheid wil hebben, dan kan je met een multimeter de perilex contactdoos doormeten, dus checken dat waar jij L1 en L2 verwacht dat daar 230V op staat. En de twee N's moeten 0V zijn. En bij twijfel even een foto van je fornuisgroep (=dubbele zekering) sturen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Blijft toch altijd een gedoe dit. en het lijkt nooit hetzelfde. Ben wel benieuwd naar de uiteindelijk oplossing dus TS, als je de oplossing hebt, graag wat foto's!

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57

mjl

Ugh

2L 2N en randaarde op de nieuwe kookplaat.

Dit is een 220-240V 2 fase aansluiting van de kookplaat, in totaal max. 32 ampere.

De oude was hetzelfde aangesloten dus je kan de stekker gewoon hetzelfde aansluiten als de oude situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door mjl op 23-10-2023 18:29 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yassir020
Erg bedankt voor jullie reacties! Morgen komt er een vriend langs en zullen we het e.e.a proberen. Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:05

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit hoort in DEI. BK >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yassir020
Het is gelukt! Uiteindelijk hebben we dezelfde configuratie gehouden als de oude situatie.

Nogmaals bedankt voor jullie input. Wordt gewaardeerd!
Pagina: 1