Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zierbeek begint met home automation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 09:20
Dag Allen, ik zou graag starten met het implementeren van slimme schakelaars in mijn woning die ik momenteel aan het renoveren ben. Of ik nu ga voor shelly of sonoff lijkt me op dit moment niet echt de vraag (zigbee, zonder twijfel natuurlijk)

Maar hoe start ik daar nou best aan? Op basis van het eendraad schema?
Uiteindelijk wil ik gewoon elke verlichting kunnen besturen met een home assistant.

Mijn woning is voorzien van een 3 fase aansluting. Daarnaast heeft elke sckaleraal een neuter.

Heb je een eigen topic gegeven omdat dit niet specifiek Shelly is

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 23-10-2023 15:02 ]

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@zierbeek Wat is nu exact je vraag?

Want als elke schakelaar ook een N heeft dan kan je eigenlijk elke module erachter donderen en gaan. Je grootste uitdaging is uitzoeken in welk ecosysteem je wilt zitten. Cloud vs niet cloud? Wifi vs Zigbee (of anders)? Wat wil je kunnen doen? Hoeveel tijd mag het kosten? Etc

Als je voor Zigbee wilt gaan zit je bij Shelly in ieder geval al fout....

• zierbeek
Septillion schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:40:
@zierbeek Wat is nu exact je vraag?

Want als elke schakelaar ook een N heeft dan kan je eigenlijk elke module erachter donderen en gaan. Je grootste uitdaging is uitzoeken in welk ecosysteem je wilt zitten. Cloud vs niet cloud? Wifi vs Zigbee (of anders)? Wat wil je kunnen doen? Hoeveel tijd mag het kosten? Etc

Als je voor Zigbee wilt gaan zit je bij Shelly in ieder geval al fout....
De vraag is eingelijk nu gewoon hoe start ik er aan? hoe kies ik de juiste schakelaar, is dat op basis hoeveel schakelaas 1 licht aansturen of is dat helamaal niet van belang?

Ik ben erg groen achter de oren in dit topic en zou me graag verder verdiepen.

• Septillion

Septillion

@zierbeek Nu zijn er wel wat modules met beperkte schakelcapaciteit maar met led verlichting zit je daar niet snel aan, dus dat mag vrij onderaan de lijst. De eerdere vragen zijn veel belangrijker :) Een module kopen en monteren is wat dat betreft het makkelijke deel.

• zierbeek
Septillion schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:27:
@zierbeek Nu zijn er wel wat modules met beperkte schakelcapaciteit maar met led verlichting zit je daar niet snel aan, dus dat mag vrij onderaan de lijst. De eerdere vragen zijn veel belangrijker :) Een module kopen en monteren is wat dat betreft het makkelijke deel.
Oh haha , tuurlijk.

Non-cloud, op mijn server draait home-assistant al een tijdje voor agenda's, uitlezen van meters,afvalkalender... maar nog geen scenario's voor verlichting en schakelaars.

Zigbee of wifi maakt me nu nog niet uit, ik weet wel dat ik dit dringen dien te beslissen. Gezien mijn woning volledig uit prefab beton is, vermoed ik dat zigbee de betere keuze is?

Knutselen doe ik wel graag, de mogelijkheid tot extra bekabeling leggen is echter best beperkt.

• Septillion

Septillion

@zierbeek Zigbee en Wifi beide hebben voordelen. Mooie van Zigbee is dat het een mesh netwerk vormt. Maar mooie van Wifi is dat er devices met ESP chip zijn (maar niet alle!) die je volledig aan kunt passen. DIt zijn maar twee punten, er zijn er nog veel meer. En je zult vooral zelf moeten kiezen wat je belangrijk vind.

Voor Wifi geldt wel, zorg voor een goed netwerk. Verwacht niet dat je ISP doos in de hoek van je meterkast de taak goed doet. Dus investeren in een echt systeem en zeker bij een woning met dik beton, meerdere accesspoints. Als je overal in huis prima snel en stabiel internet op je telefoon hebt dan lukt een smart module ook wel.

Bij het smart maken van een schakelaar is een N hebben het meest uitdagende. Als je dat hebt zijn er weinig bekabeling uitdagingen. Maar dan moet je ook met traditionele schakelaars de boel al kunnen schakelen zoals je wilt. Later meer schakelbare groepen of op meer locaties schakelen kan wel een uitdaging worden als je dat nu nog niet duidelijk hebt.

En dan naar de hoeveelheid werk, ik ben groot fan van HA. De mogelijkheden zijn tal en draait tegenwoordig super stabiel. Maar alle mogelijkheden zorgen wel voor steilere leercurve en dat je steeds gretiger wordt op wat je geautomatiseerd wilt hebben. Beide kost tijd en die moet je er wel in willen steken.

Voor stabiel heb ik dan wel een enorme voorkeur voor locale integraties. Naar mijn idee is het bij cloud toch altijd meer de vraag wanneer ze stoppen (of veel (meer) geld willen hebben) en niet of ze dat gaan doen.

Verder, veel lezen en zoek eens wat hier. Je bent niet de eerste met deze issues :) Dan kan je daarna concretere vragen stellen of om een beoordeling vragen voor je plan van aanpak.

• zierbeek
Dankjewel voor het eigen topic.

Klopt inderdaad het wifi netwerk staat inderdaad reeds best goed op, had een heleboel kabels getrokken door de oude dsl lijn, daar staan nu de ap's op. Wifi dekking is opzich het probleem niet.

Aan elke schakelaar komt nu reeds een N kabel aan. Dat zou dus betekenen dat ik direct aan de slag kan met enkele modules zoals de shelly plus 1 of de sonoff zbmini L

Klopt, HA heeft ook mijn voorkeur. Daar ben ik op dit moment al aardig mee op weg zoals automatisatie van afvalemmers met nfc tags.
Lokale integraties, zonder twijfel.
Pagina: 1