Fractal Terra ITX build. Passende koeling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
Ik zoek een?
Koeloplossing die past in een Fractal Terra i.c.m. een Ryzen 5800X3D, Reference 6900XT, CM 850 SFX PSU. 2 Sticks Kingston Fury RAM, Asrock ITX/AX moederbord.

Wat is je budget?
~100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Prefereer luchtkoeling. Maar mocht een AIO voor ongeveer dezelfde kosten een stuk beter presteren dan wil ik dit wel overwegen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb alle hardware al, behalve een oplossing voor CPU koeling en de Terra kast zelf. Huidige koeling is een Coolermaster towercooler van 158mm die dus never nooit gaat passen in een terra :P .

Wat ik kan vinden past de 6900XT qua afmetingen (267 mm x 120 mm x 50 mm) zo in de kast dat deze op "max CPU cooler height" (Supports up to 77 mm CPU cooler (Max CPU Cooler configuration)) stand kan, wat betekend dat er maximaal 77mm clearance is voor een luchtkoeler.

Nu heb ik zelf de Noctua NH-L12S gevonden die volgens Noctua's compatibility matrix compatible is met een 5800X3D en een hoogte heeft van 70mm, dat zou dus moeten passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vzd9JzxCSo0gr0mEeu4kIlB6sR4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SWpC8uibAjBDFQigxVpruzWC.png?f=user_large

Maar ik lees online wat ervaringen van mensen met dezelfde hardware die zeggen dat ze thermal throttling zien op hun CPU en dit brengt mij aan het twijfelen wat hier handig is.

Zijn er nog passende luchtkoelers te vinden die beter presteren dan de NH-L12S (en passen in de case), of is een AIO hier misschien toch een beter idee, en zo ja, welke dan?

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via !GN!T!ON op 25-10-2023 14:04)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-06 16:39
Ik zou de Thermalright AXP120-X67 erin zetten. Die is 67mm hoog met een 15mm dikke 120mm fan. De fan kun je dus nog vervangen naar een uitvoering: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm en dan heb je de beste koeler mogelijk die net past in de Terra.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-06 14:22
Ik vermoed zo gebaseerd op de specificaties van de kast dat de Noctua inderdaad je beste keuze is.

Let wel dit is ook een belangrijke:
*CPU cooler max height
48 mm (Configured for Max GPU) / 77 mm (Configured for Max CPU-Cooler)

*Additional comment
Motherboard Spine is adjustable, which affects the min/ max GPU width and CPU cooler height. If GPU width is increased, CPU cooler height will decrease and vice versa. The max width of the GPU is also dependent on the height. There are two different scenarios (H<131mm, H>131-145mm). See manual for detailed info.
En misschien zou je nog kunnen kijken om de interne case fan te vervangen voor een variant met betere luchtstroom?
En dan de koeler i.c.m. deze als extra case fan bijvoorbeeld? uitvoering: Noctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm

AIO lijkt sowieso niet echt te passen in deze kast helaas.

Dit zijn trouwens alle koelers die mogelijk compatibel zijn met je kast:
categorie: Processorkoeling

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Zit zelf ook nog even verder te zoeken en kom online een aantal keer de IS-50X V3 van ID-Cooling (https://www.idcooling.com...l/id/363/name/IS-50X%20V3) tegen. Hoogte komt uit op 71mm, max ondersteunde TDP 130W (5800X3D is 105W).

Staat alleen niet in de PW en ik kan zo geen winkel vinden waar ik deze kan aanschaffen....

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ik zou de Thermalright AXP120-X67 erin zetten. Die is 67mm hoog met een 15mm dikke 120mm fan. De fan kun je dus nog vervangen naar een uitvoering: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm en dan heb je de beste koeler mogelijk die net past in de Terra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Ik heb uiteindelijk gekozen toch van kast te wisselen, vertrouw de hoeveelheid koeling in de Terra icm. met een 5800X3D toch niet helemaal.

Heb nu een DAN A4-H2O besteld icm met een EK 240mm AIO.

Thanks voor het meedenken i.i.g. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
!GN!T!ON schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:04:
Ik heb uiteindelijk gekozen toch van kast te wisselen, vertrouw de hoeveelheid koeling in de Terra icm. met een 5800X3D toch niet helemaal.

Heb nu een DAN A4-H2O besteld icm met een EK 240mm AIO.

Thanks voor het meedenken i.i.g. :)
Dat is een veel betere kast en een mooie AIO. Graag gedaan en succes
Pagina: 1