Zo simpel mogelijk netwerk boost gezocht voor 80 jarige.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Mijn schoonmoeder (nadert de 80) wil graag dat het wifi netwerk in haar huis wordt verbeterd. Haar modem (zo'n ding van Ziggo) staat in de meterkast en daarmee is er belabberd bereik in het huis. Er zijn geen extra kabels getrokken. Ze wil vooral goede dekking op haar iPad/iPhone op alle verdiepingen en in de tuin. Absoluut geen poweruser, streamen via Netflix is wel een beetje de max :)

Omdat ze niet zo heel erg goed is met computers en alles wat daarmee te maken heeft, ben ik op zoek naar een oplossing die zo simpel mogelijk is. Ik weet dat Ubiquity goede oplossingen heeft, echter heb je daar weer een unifi server voor nodig. Ik zit nu zelf te kijken naar een mesh setje van TP link (https://www.coolblue.nl/p...esh-wifi-3-pack-2018.html). Er kan dan 1 mesh point op de eerste verdieping, eentje bij het raam en (vermoed ik) eentje bij het modem. Nadeel van deze set is max 100 mbit doorvoer, maar wellicht is dat wel voldoende (moet ik nog navragen).

Mijn vraag aan jullie is: is deze set relatief makkelijk te installeren en bedienen (al dan niet remote)? Zijn er noemswaardige alternatieven?

Edit: ik wil de boel niet zelf beheren. Toegevoegd n.a.v. vraag van @GarBaGe

[ Voor 3% gewijzigd door Muncher op 23-10-2023 14:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:00
Wil je het beheer en onderhoud ook voor je eigen rekening nemen?
Indien nee, dan zou ik lekker Ziggo bellen en voor een kant-en-klare consumenten oplossing gaan.
Bij Ziggo, heet dat SmartWifi (volgens mij).
Bij problemen, kan Ziggo het oppakken en dat scheelt jou weer tijd en moeite.

Ga je zelf wat prutsen, probeer dat minimaal een ethernet backhaul te nemen (oftewel bekabelde APs).
Dat geeft veel meer garantie op stabiel internet in je hele huis.
De draadloze versies is vaak toch vragen om meer problemen, zeker als je de plaatsing ervan niet heel precies neemt.

Zelf probeer ik zo weinig mogelijk verantwoordelijk te zijn voor installaties in iemand anders huis.
En indien wel, dan op zo'n manier dat ik er zelf minimaal werk/last van heb.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoezo max 100Mbps? En die TP Link set kan je moeder denk ik ook via Ziggo bestellen, dat scheelt aardig in de prijs :)

Die set heb ik een tijd geleden ook geïnstalleerd bij mijn ouders en dat werkt prima. Maar daar heb ik de boel wel aangesloten via netwerkkabels en niet met een draadloze verbinding tussen de mesh units. Dat is ook wel echt aan te raden.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 23-10-2023 14:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En al zou het 100 Mbit zijn (geen mbit!) dan nog is dat meer dan voldoende voor je schoonmoeder. Als een stream op Netflix het maximum is dan houdt het met 4-5Mbit/s wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:52
Muncher schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:21:
Mijn schoonmoeder (nadert de 80) wil graag dat het wifi netwerk in haar huis wordt verbeterd. Haar modem (zo'n ding van Ziggo) staat in de meterkast en daarmee is er belabberd bereik in het huis. Er zijn geen extra kabels getrokken. Ze wil vooral goede dekking op haar iPad/iPhone op alle verdiepingen en in de tuin. Absoluut geen poweruser, streamen via Netflix is wel een beetje de max :)

Omdat ze niet zo heel erg goed is met computers en alles wat daarmee te maken heeft, ben ik op zoek naar een oplossing die zo simpel mogelijk is. Ik weet dat Ubiquity goede oplossingen heeft, echter heb je daar weer een unifi server voor nodig. Ik zit nu zelf te kijken naar een mesh setje van TP link (https://www.coolblue.nl/p...esh-wifi-3-pack-2018.html). Er kan dan 1 mesh point op de eerste verdieping, eentje bij het raam en (vermoed ik) eentje bij het modem. Nadeel van deze set is max 100 mbit doorvoer, maar wellicht is dat wel voldoende (moet ik nog navragen).

Mijn vraag aan jullie is: is deze set relatief makkelijk te installeren en bedienen (al dan niet remote)? Zijn er noemswaardige alternatieven?

Edit: ik wil de boel niet zelf beheren. Toegevoegd n.a.v. vraag van @GarBaGe
Ik weet dat Ubiquity goede oplossingen heeft, echter heb je daar weer een unifi server voor nodig.

Als het alleen om AP gaat dan is de Unifi App voldoende op haar ipad of phone en is die hele unifi controller niet nodig :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:43
@Muncher
Die M4 is een prima keus en heeft ook gigabit poorten. Waar je misschien mee in de war bent is de E4 wat exact hetzelfde product is maar iets goedkoper en 100mbitpoorten.

De M4 kun je kopen voor 100 euro bij Ziggo zelf. Het is een super gebruiksvriendelijk setje wat je makkelijk met een app kunt instellen. Enige nadeel is dat het standalone werkt van het Ziggo modem en je het wifi van je Ziggo modem niet meer gebruikt.
https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco

De nieuwe generatie van Ziggo wifi zijn de Ziggo Pods (Wat eigenlijk plume is). Zelf geen ervaring mee hoe gebruiksvriendelijk het is maar ik verwacht dat deze nog een tandje gebruiksvriendelijker is mede omdat het zo geintregererd is met het ziggo platform. Ik verwacht dat de klantenservice dus ook kan meekijken bij eventuele problemen. Ander voordeel is ook, mits je het witte ziggo modem hebt, is dat hij hiermee samenwerkt en dit wifi punt dus ook nog bruikbaar blijft.
https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi

De handleidingen van beide producten geeft ook een idee mbt beheer en installatie
https://www.ziggo.nl/klan...wifibooster/installeren#/

Ik denk dat beide oplossingen vergelijkbaar zijn. Voordeel van de Deco is dat hij ook bruikbaar is mocht je van provider overstappen, die pods zijn echt gekoppeld aan Ziggo.
TIP: Check ook marktplaats, omdat Ziggo ze vaak gratis meelevert kun een 3-pack deco m4 vaak al voor 60 euro scoren, nieuw in doos.

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 23-10-2023 15:15 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1