Truenas Core: Migratie HDD's naar SSD's op dezelfde hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 00:21
Hoe kan ik het beste een data migratie doen van 4 schijven terug naar 2 schijven?

Ik heb Truenas Core 13.0-u5.3 draaien met 4 schijven. Deze staan opgesteld in een raid 10.
De schijven zijn als volgt ingedeeld: 1x3 TiB + 1x2 TiB en dit gespiegeld.
Dus ik heb in totaal 5Tib.

Ik ben gestopt met data hoarden en heb zeker 1,5 TiB verwijderd zodat ik weer rond de 2,5 TiB aan gegevens zit.
Graag zou ik een migratie willen doen naar twee nieuwe SSD's van 4Tib. Ook weer gespiegeld.
De hardware blijft hetzelfde.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik vermoed dat ik nog sata poort over heb op mijn Nas.

-Moet ik twee schijven eruit trekken en dan laten rebuilden op een nieuwe ssd en als dat klaar is, de andere hdd's eruit halen en dan terug laten rebuilden op de andere nieuwe ssd?
-Moet ik de ssd erbij zetten en dan truenas aangeven dat hij de gegevens moet kopieren?
-Of een nieuwe server maken en pools over het netwerk kopieren. (minst gedoe, maar het duurst)

Specs:
- Intel Xeon E3-1220 V3
- 32 GB ECC
- 2x2Tib WD Red
- 2x3Tib WD Enterprise
- 60 Gib ssd bootdrive

- 2x4Tib Samsung 870 EVO

Wat heb ik zelf al gedaan?
-Mijn vriend google gebruikt, en kom alleen op migratie van server naar server, maar niet van server op server.
-Truenas fora bezocht.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Onder de aanname dat je 1 vrije sata-poort hebt, kan je het volgende doen:
- 1 SSD toevoegen aan een bestaande mirror pool (en wachten op resilver)
- 1HDD uit die mirror pool, 2e SSD er aan toevoegen
- 2e HDD uit die mirror pool, een auto-expand zou nu mogelijk moeten zijn zodat alle ruimte beschikbaar is
- Alle data van de 2e pool overzetten naar de pool met de SSD's
- HDD's er uit

Het zou kunnen dat Truenas dit stappenplan niet vanuit de GUI kan, in de documentatie zie ik niet iets wat lijkt op een attach/detach-actie op een mirror. Gelukkig kan dit met relatief eenvoudige commando's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:45
Ik heb niet veel verstand van TrueNas, maar kun je niet gewoon een disk eruit halen, dan twee ssd's erin en daar een raidset mee bouwen om vervolgens al je data naar die nieuwe raidset kopieren?

Je draait dan even zonder raid bescherming, maar je kunt als er op dat moment iets mis zou gaan altijd de oude harddisk weer terug plaatsen en resilveren.

Op een Synology zou ik het in iedere geval zo doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:38
Gewoon 1 ssd er aan hangen en daar alles op kopiëren. Daarna een hdd er uit halen en de andere ssd er in zetten. Dan een Raid 1 aanmaken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-08 09:25
Of alles gewoon eerst actualiseren op de backup die je (hoop ik) ook gewoon hebt. Externe hdd of zoiets. En dan nieuwe schijven erin en opnieuw vullen vanaf je backup. Gaat dat mis, dan heb je altijd ook je oude schijven nog.
Als je 2x een 4Tb ssd kan kopen, dan lijkt me een externe backup hdd toch ook geen probleem.