Versterkers beoordelen en voorselectie maken vanuit de specs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbrandy6
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-01-2024
Ik heb geen radio meer en wil een versterker met radio kopen alsmede nieuwe speakers. Heb nog een setje oude speakers van een Home cinema systeem van Panasonic maar dat heb ik nooit mooi gevonden.

Ik probeer nu eerst een stereo versterker te kopen met internet radio. Geen surround, gebruik ik niet.
Nu zeggen verkopers dat de ene versterker beter is dan de andere, een warmer of voller geluid geeft dan een ander. Maar hoe kan ik dat vanuit specs nu zien welke beter is dan de ander? Ik lees bijvoorbeeld nergens een frequentiebereik van de versterker (wat wèl bepalend is volgens sommige zaken?). Vermogen vind ik niet zo belangrijk voor een niet te grote woonkamer, Ohm wel en van de in- en uiitgangen kan ik wel bepalen wat ik nodig heb.
De muziek staat bij mij thuis meestal redelijk zacht. Maar ook dan moet het mooi, vol en warm klinken, voor zover dat mogelijk is.

Ik wil uiteindelijk een voorselectie maken voor als ik straks toch iets wil beluisteren. Ik wil toch weten of ik het verschil kan horen tussen een bepaalde versterker en een duurdere of goedkopere, wat verkopers altijd beweren. Ik kan niet in iedere zaak zeggen: laat me die versterker horen met die boxen. Dat aantal zaken is maar beperkt.

Dus hoe maak ik een voorselectie voor de kwaliteit van het geluid vanuit de specs? Of kan dat eigenlijk helemaal niet? Dan wil ik dat ook weten.

Alvast dank voor alle reacties (graag simpel houden, ben geen audiofiel) .

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 21:25
Het klankverschil tussen verschillende luidsprekers is veel groter dan tussen versterkers. Ik zou me bij het uitkiezen van de versterker vooral richten op de functies die het ding moet hebben en de verkooppraatjes over grote verschillen tussen versterkers negeren.

Bij het uitzoeken van de luidsprekers is het wel belangrijk dat je ze gaat beluisteren. Eigenlijk het liefst in je eigen ruimte want de akoestiek speelt ook een belangrijke rol bij het uiteindelijke geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbrandy6
Thx Nineball.

Als iedereen het met je eens is, wordt het makkelijk :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 18:25
Graag willen partijen die versterkers verkopen dat je kijkt naar zaken die niet relevant zijn. Graag willen ze kunnen schreeuwen over hun geweldige prestaties, en je een goed gevoel geven.

Dus alles wordt er aan gedaan om dat, zonder expliciet te liegen, te realiseren. Hier zijn wat zaken die onzin zijn:

- Warmer of helderder geluid. Die termen zeggen niks. Als je er iets over wilt zeggen, moet je naar de frequentie respons kijken. Een normaal functionerende versterker hoort een hele simpele frequentie respons te hebben: Vlak. Oftewel, elke frequentie wordt even hard versterkt. Daar kom je helaas alleen met onafhankelijke metingen achter.
- Watt piek. Een piekvermogen is meestal op zo'n korte termijn gemeten dat het praktisch nutteloos is. Zelfs watt RMS zegt niet super veel.
- 'Detail reproductie'. Er zijn metingen die een indicatie kunnen geven hiervan (total harmonic distortion bijvoorbeeld), maar ook die getallen worden vaak overdreven weergegeven.

En zo zijn er tal andere zaken die weinig zeggen. Een spec sheet is dus helaas veel minder nuttig dan je zou hopen.

Onafhankelijke metingen kunnen een idee geven over de kwaliteit van een versterker. Maar zoals nineball al aan geeft, je speakers zijn ongeveer 30 keer (ik verzin dit getal) belangrijker. Het is namelijk veel, veel, veel moeilijker om een elektrisch signaal naar geluidsgolven om te zetten dan een zwak elektrisch signaal naar een sterker elektrisch signaal.

Als je specifieke suggesties wil, dan zal je een budget moeten noemen. Denon versterkers hebben een goede reputatie voor het geld, dus je kan daar een kijkje bij nemen.

Tweedehands is vaak een erg goede deal in audio-wereld. Als je dat prima vindt kan je dus ook kijken naar tweedehands versterkers die aan je (redelijk simpele) eisen voldoen.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:20
Als het om het versterkergedeelte van een geïntegreerde versterker gaat kan je niet vanuit de specs zien welke beter is. Wat je wel kan zien in de specs is de aansluitingen, eventueel welk streamingplatform, welke DAC en welke roomcorrection er aanwezig is. Dat zijn de factoren waarop je een keuze zal moeten baseren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:32
De bron van het geluid is, zoals ook eerder aangegeven, net zo belangrijk als de speakers.

Persoonlijk vind ik Marantz en Kef een fijne combinatie en luister graag naar live registraties en stereo cd. Ook stream ik vanaf de nas maar Spotify, deezer en dergelijke is niet mooi.

Mijn advies is dan ook te gaan luisteren naar je bronnen van keuze. Ook, al eerder genoemd, kijk naar goed tweede keus want daar staat echt goed spul tussen aan versterkers. Speakers is een ander verhaal maar vergeet niet naar wat je graag luistert, muziek of apparatuur 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ben van een philips naar een denon versterker gegaan, en het geluidsverschil zit voornamelijk in of je wel of niet de loudness hebt aan staan, en welke eq preset je gebruikt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerbrandy6
Allen hartelijk dank voor de reacties. Ik kon hier wel wat mee. Kon...want ik heb inmiddels wat gekocht. Denon DRA-800H en B&W 606 S2 speakers.
Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbrandy6
Beste antwoord....? Allemaal even goed!
Pagina: 1