Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri1989
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:40
Hallo mede forum gebruikers!

Voor de zekerheid het verhaal tussen MO tags geplaatst.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sorry als het een onsamenhangend verhaal is, ik beantwoord alle vragen graag maar dit is even hoe ik het voor mijzelf het beste op 'papier' kan zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:27
Samenvattend: niet happy op je huidige werkplek -> nieuwe baan aangeboden gekregen. Vraag: is de leaseauto meer waard dan 300 + 650 euro?

Afhankelijk van de reisafstand en prive kms, ga je er sowieso niet op achteruit. Is mij overigens niet helemaal duidelijk of je de bijtelling die je nu betaalt, hebt meegenomen in de vergelijking? Sowieso zit levensgeluk niet in 100 euro meer of minder verdienen, of een auto van de zaak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je 15k op de bank? Dan is een auto geen dillema meer.

Ik vind je onderbouwing voor wegvallende contract niet sterk; bij een groot bedrijf komen en gaan de klanten alle kanten op. Zolang er maar genoeg nieuw spul bij komt; en jij dus een belangrijke rol speelt.

Volgens mij heb je koud water vrees, maar staat je hoofd al buiten de tent. Doorzetten.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je hebt eigenlijk al een besluit genomen, maar gebruikt je leaseauto om nog te twijfelen.

Het is maar een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri1989
wibblemoo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:45:
Samenvattend: niet happy op je huidige werkplek -> nieuwe baan aangeboden gekregen. Vraag: is de leaseauto meer waard dan 300 + 650 euro?

Afhankelijk van de reisafstand en prive kms, ga je er sowieso niet op achteruit. Is mij overigens niet helemaal duidelijk of je de bijtelling die je nu betaalt, hebt meegenomen in de vergelijking? Sowieso zit levensgeluk niet in 100 euro meer of minder verdienen, of een auto van de zaak.
De bijtelling was hierin nog niet meegerekend inderdaad., kwa reisafstand met mijn huidige kantoor en af te leggen kilometers is het zeker een vooruitgang tegenover mijn huidige baan. De auto wordt ook prive voor elk wissewasje gebruikt.
Blasterxp schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:45:
Heb je 15k op de bank? Dan is een auto geen dillema meer.

Ik vind je onderbouwing voor wegvallende contract niet sterk; bij een groot bedrijf komen en gaan de klanten alle kanten op. Zolang er maar genoeg nieuw spul bij komt; en jij dus een belangrijke rol speelt.

Volgens mij heb je koud water vrees, maar staat je hoofd al buiten de tent. Doorzetten.
Helaas geen 15k op de bank, of uberhaupt de middelen om nu een auto(tje) aan te schaffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Een lease auto is zwaar overrated. Je loopbaan zal je niet daarop moeten baseren. Een kleine volkswagen up is genoeg als je het alleen voor woon werk gebruikt. Ook nog eens lage wegenbelasting en verzekering en prima boodschappenwagen.

Ik vind zelf reistijd nu nog veel belangrijker. Vooral met de toename van files zie ik dit toenemen.

Als je ook nog eens de keuze hebt om thuis te werken, dan scheelt het al helemaal. Bij de overheid is het tegenwoordig ook hybride, dus dan heb je sowieso minder de auto nodig, omdat je thuis werkt.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tja, een leaseauto... Ik zou er zelf geen enkele keuze van laten afhangen, maar soit. Je kunt eens kijken wat een private-lease auto je zou kosten om een inschatting te maken of je het verschil waard vindt. Maar klinkt alsof je sowieso al niet tevreden bent, dus dan lijkt mij persoonlijk de keus niet zo moeilijk.

De genoemde datum om 20 november in dienst te treden is trouwens ook onderdeel van de onderhandelingen natuurlijk. Als jij aangeeft dat je wel wilt komen, maar dan per 1 januari oid dan is dat in heel veel gevallen ook gewoon mogelijk ;) . Sterker nog, een opzegtermijn van twee of drie maanden is helemaal niet ongebruikelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 23-10-2023 11:54 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56
Ik heb 3 jaar geprobeerd om mij aan te passen aan een veranderende werksituatie (door diverse omstandigheden) wat ervoor gezorgd heeft dat ik nu al een paar maanden niet vrijwillig thuis zit en zodra ik daartoe weer in staat ben op zoek ga naar ander werk.

Ik zeg wieberen daar en ga de nieuwe uitdaging aan waar je nu al meer leuke dingen in het vooruitzicht hebt dan wat je nu hebt.
Auto is ter overbrugging voor niet veel geld zo te koop of je moet meteen in een dikke kampbak willen rijden dan heb je wel een uitdaging.

Edit:
Ik zou tekenen voor jouw situatie waar je al uitzicht hebt op ander werk waarin alles eigenlijk beter is dan nu op de auto na.

[ Voor 13% gewijzigd door Ad de Jong op 23-10-2023 11:57 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:23
Ik vind het niet echt een lastige keuze, alleen je haalt de keuze en opties die je hebt door elkaar.

Je keuze is dat je weg wilt omdat je je niet gewaardeerd voelt, dus in gesprek gaan met je huidige werkgever zit er niet meer in dan toch?

Je opties heb je genoemd en je kunt ja zeggen zodra je een optie hebt die werkbaar voor je is. Misschien helpt het je om niet te vergelijken qua salaris, maar het complete package naast elkaar te zetten zoals ze doen in het 'wat verdient de....' forum. Komen er ook dingen aan het licht zoals pensioen, 36 uur fulltime etc.

(ongevraagd advies; als ik een lease auto heb van de zaak wil ik toch een potje hebben waarmee ik in noodgevallen een auto kan kopen)

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 23-10-2023 12:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:27
yoeri1989 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:51:
[...]

De bijtelling was hierin nog niet meegerekend inderdaad., kwa reisafstand met mijn huidige kantoor en af te leggen kilometers is het zeker een vooruitgang tegenover mijn huidige baan. De auto wordt ook prive voor elk wissewasje gebruikt..
No-brainer niet? die 650 euro p/m dekt prima een private-lease plus 200-300 euro benzine p/m. houdt je over de bijtelling en 300 euro netto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:14

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Bedenk ook dat een overstap naar semi-overheid waarschijnlijk betekent dat je er ook qua pensioenregeling op vooruit gaat.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:35
Je hebt je manager inmiddels 2x aangegeven een ander aanbod te hebben en dit te overwegen. De 1e keer is hij je tegemoet gekomen om je aan te houden. De 2e keer nog niet.
Ik zou er ook niet zo daadkrachtig op reageren als ik je manager was, blijkbaar durf je het niet door te zetten ;)

Als jij het gevoel hebt dat er teveel niet goed gaat, je hier zelf niet zomaar wat aan kan veranderen maar daar wel op wordt aangesproken dan zou ik wat anders gaan doen. Zeker als je elders ook nog meer kan verdienen.

En een lease auto heeft voordelen, maar is mij echt niet heilig (been there, done that).
Van het extra salaris uit het laatste aanbod dat je hebt gehad kun je prima privé een auto van rijden over het algemeen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri1989
Dank voor alle reacties. Die 650 euro IKB, is ook mede vorm gegeven door (8%) vakantiegeld/13de maand en nog wat andere kleine potjes als ik me niet vergis.

Kwa Pensioen regeling en werk uren is alles inderdaad beter.
Furion2000 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:03:
Ik vind het niet echt een lastige keuze, alleen je haalt de keuze en opties die je hebt door elkaar.

Je keuze is dat je weg wilt omdat je je niet gewaardeerd voelt, dus in gesprek gaan met je huidige werkgever zit er niet meer in dan toch?

Je opties heb je genoemd en je kunt ja zeggen zodra je een optie hebt die werkbaar voor je is. Misschien helpt het je om niet te vergelijken qua salaris, maar het complete package naast elkaar te zetten zoals ze doen in het 'wat verdient de....' forum. Komen er ook dingen aan het licht zoals pensioen, 36 uur fulltime etc.

(ongevraagd advies; als ik een lease auto heb van de zaak wil ik toch een potje hebben waarmee ik in noodgevallen een auto kan kopen)
Dit was ook het geval, helaas onlangs elders een ruime uitgave moeten doen dus dat potje is nu weg.
B-Real schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:28:
Je hebt je manager inmiddels 2x aangegeven een ander aanbod te hebben en dit te overwegen. De 1e keer is hij je tegemoet gekomen om je aan te houden. De 2e keer nog niet.
Ik zou er ook niet zo daadkrachtig op reageren als ik je manager was, blijkbaar durf je het niet door te zetten ;)

Als jij het gevoel hebt dat er teveel niet goed gaat, je hier zelf niet zomaar wat aan kan veranderen maar daar wel op wordt aangesproken dan zou ik wat anders gaan doen. Zeker als je elders ook nog meer kan verdienen.

En een lease auto heeft voordelen, maar is mij echt niet heilig (been there, done that).
Van het extra salaris uit het laatste aanbod dat je hebt gehad kun je prima privé een auto van rijden over het algemeen ;)
Nee ik heb mijn manager eenmaal eerder aangegeven dat ik een aanbod had dat mij niet persé over de streep had getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:13
Het voelt voor mij alsof je blijft trekken aan een dood paard. Daarnaast kost het je zo te lezen veel energie en dat is enorm zonde. Het feit dat je ook al een nieuwe baan in het vooruitzicht hebt zou het voor mij een stuk makkelijker maken. Dit je kans, ga ervoor en kies voor een nieuwe baan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:21

Sebazzz

3dp

Monkeydancer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:51:
Een lease auto is zwaar overrated. Je loopbaan zal je niet daarop moeten baseren.
Het is ook een vorm van beloning, zeker als je ook de optie hebt om het als mobiliteitsbudget uit te laten keren of als je met een (groot) gezin ook de auto privé gebruikt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:46
Op basis van wat ik hier heb gelezen, lijkt mij de keuze helemaal niet lastig: ga voor die nieuwe baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri1989
Zenomyscus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:40:
Het voelt voor mij alsof je blijft trekken aan een dood paard. Daarnaast kost het je zo te lezen veel energie en dat is enorm zonde. Het feit dat je ook al een nieuwe baan in het vooruitzicht hebt zou het voor mij een stuk makkelijker maken. Dit je kans, ga ervoor en kies voor een nieuwe baan!
Dat klopt zeker, ik kan over niets anders denken en ook mijn slaap breekt het op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Maak je dan zoveel privé kms dat je aan een gouden ketting vast zit door je lease auto?

Dat keuze budget is gewoon salaris. Dus je gaat er bijna 1000 euro p/m qua salaris op vooruit, als je daar geen goedkoop gebakje voor kan kopen om je droog naar je werk te rijden weet ik het ook niet.

Bedenk je dat de (onterechte) indrukken van je andere collega's blijkbaar moeilijk om te buigen zijn. Voor je het weet zit je weer op de schopstoel en dan zit je zonder baan en zonder auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Wellicht nog wel een tip, mocht je wel besluiten voor iets anders te gaan. Kijk wat je hebt afgesproken hebt qua lease auto. Je zult niet de eerste zijn die verrast wordt door het feit dat ze de auto mee moeten nemen of het contract moeten uitkopen.

Laat je daarnaast niet tegen houden door die lease auto. Ik heb die van mij een aantal jaren ook ingeleverd. Uitgerekend wat een auto, zoals ik hem zou willen, privé zou kosten. Dus incl brandstof, verzekering, mrb, onderhoud én afschrijving. Ik vond dat dat minimaal bij mijn oude salaris moest om de overstap naar een andere werkgever zonder lease auto te maken.

In mijn geval was dat een stuk duurder dan wat ik daarvoor aan bijtelling betaalde, ik had vanaf toen echter wel de vrijheid om te gaan rijden wat ik zelf wilde. Al had ik daar bij mijn lease auto's ook redelijk inspraak in. Mijn huidige privé auto zou ik zeker niet mogen leasen en zou ik gezien de bijtelling ook niet willen rijden vermoed ik. Neemt niet weg dat het tankbonnetje die ik nu zelf betaal telkens een beetje pijn doet nu ik hem zelf moet betalen :P

Al met al ging ik er dusdanig op vooruit en zeker niet alleen qua salaris, dat ik er absoluut geen spijt van heb.
yoeri1989 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Dat klopt zeker, ik kan over niets anders denken en ook mijn slaap breekt het op helaas.
Nu weet ik niet hoe goed je normaal slaapt, maar dit lijkt mij toch ook een stevig teken om verandering aan te brengen.
Ofwel goed het gesprek aan gaan met je huidige werkgever om zaken veranderd te krijgen danwel je heil elders te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri1989
Barrycade schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:48:
Maak je dan zoveel privé kms dat je aan een gouden ketting vast zit door je lease auto?

Dat keuze budget is gewoon salaris. Dus je gaat er bijna 1000 euro p/m qua salaris op vooruit, als je daar geen goedkoop gebakje voor kan kopen om je droog naar je werk te rijden weet ik het ook niet.

Bedenk je dat de (onterechte) indrukken van je andere collega's blijkbaar moeilijk om te buigen zijn. Voor je het weet zit je weer op de schopstoel en dan zit je zonder baan en zonder auto.
@Barrycade Met je laatste opmerking doel je neem ik aan op mijn huidige functie?
B-Real schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:51:
Wellicht nog wel een tip, mocht je wel besluiten voor iets anders te gaan. Kijk wat je hebt afgesproken hebt qua lease auto. Je zult niet de eerste zijn die verrast wordt door het feit dat ze de auto mee moeten nemen of het contract moeten uitkopen.

Laat je daarnaast niet tegen houden door die lease auto. Ik heb die van mij een aantal jaren ook ingeleverd. Uitgerekend wat een auto, zoals ik hem zou willen, privé zou kosten. Dus incl brandstof, verzekering, mrb, onderhoud én afschrijving. Ik vond dat dat minimaal bij mijn oude salaris moest om de overstap naar een andere werkgever zonder lease auto te maken.

In mijn geval was dat een stuk duurder dan wat ik daarvoor aan bijtelling betaalde, ik had vanaf toen echter wel de vrijheid om te gaan rijden wat ik zelf wilde. Al had ik daar bij mijn lease auto's ook redelijk inspraak in. Mijn huidige privé auto zou ik zeker niet mogen leasen en zou ik gezien de bijtelling ook niet willen rijden vermoed ik. Neemt niet weg dat het tankbonnetje die ik nu zelf betaal telkens een beetje pijn doet nu ik hem zelf moet betalen :P

Al met al ging ik er dusdanig op vooruit en zeker niet alleen qua salaris, dat ik er absoluut geen spijt van heb.

[...]

Nu weet ik niet hoe goed je normaal slaapt, maar dit lijkt mij toch ook een stevig teken om verandering aan te brengen.
Ofwel goed het gesprek aan gaan met je huidige werkgever om zaken veranderd te krijgen danwel je heil elders te zoeken...
Ik rijd prive zeker een 10k kilometers per jaar, zo niet meer. Normaliter slaap ik gewoon goed, alleen deze keuze heeft wel impact op mijn huidig denken en slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:53
@yoeri1989 Als vergelijkbaar salaris moet je uitgaan van 13.96 x bruto maandsalaris want IKB is je 13e maand en 8% vakantiegeld.

Pensioenpremie kun je bij t ABP vinden, werkgever betaalt 75% daarvan, zie je niet terug op je salarisstrook. Dan heb je een vergelijkbaar iets....

Auto: Koop een gebruikte Octavia voor zo'n 15-16K en rijd t ding af. De mijne, diesel, ex-leaseplan, staat nu net onder de 500K. Als de belasting voor een diesel niet zo hoog was zou ik m nog 10 jaar rijden.

Niet te moeilijk denken: reken uit of je (netto) iets moet inleveren of er nog bijkrijgt - ook pensioen heeft een waarde, stap over en zie na een paar jaar verder wat je dan doet of wilt gaan doen. Voordelen van (semi) overheid zijn de vermoedelijk 36 urige werkweek (of 50 vakantiedagen als je 40 uur rooster hebt), vrijwel onbeperkte opleidingsmogelijkheden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Die IKB moet je even heel voorzichtig mee zijn om mee te tellen, zoals gezegd zit daar ook het vakantiegeld in die je bij je huidige werkgever ook gewoon krijgt (want dat is wettelijk geregeld). De '13e maand' is grotendeels de rest, die krijg je niet overal maar als je die nu ook krijgt biedt het IKB dus geen extra waarde t.o.v. je salaris nu.

Daarnaast is het een 36-urig contract (voor 1 fte), maar daar staat tegenover dat je niet meer dan het wettelijk minimum aan vakantiedagen krijgt (25 per jaar). Voor de rest moet je tijd voor tijd gaan opbouwen, als je 40 uur per week werkt dan bouw je dus 4 uur tijd voor tijd op. Die vervallen vaak wel na een bepaalde tijd, dus let hier op.
yoeri1989 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

@Barrycade Met je laatste opmerking doel je neem ik aan op mijn huidige functie?

[...]

Ik rijd prive zeker een 10k kilometers per jaar, zo niet meer. Normaliter slaap ik gewoon goed, alleen deze keuze heeft wel impact op mijn huidig denken en slapen.
10k kilometers per jaar is niet zo heel veel, toch? Das 100K in 10 jaar! Gewoon een gebruikte auto kopen met een km-stand van tussen de 150 en 200K, die kunnen in het algemeen prima nog een tonnetje erbij hebben en slijtageonderhoud heb je toch, ook bij een nieuwe.

[ Voor 32% gewijzigd door Icephase op 23-10-2023 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Icephase met de kleine aanpassing dat het aantal wettelijke vrije dagen op 20 per jaar ligt maar bijna alle werkgevers er minimaal 5 dagen per jaar bovenwettelijk er bij doen. (Doet niets af aan je punten, maar even het puntje op de i ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

yoeri1989 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

[...]

Ja mijn opmerking heeft betrekking tot je huidige situatie, je zit tussen een rock and a hard place. Dus als je niet stappen maakt zit je over een tijdje zonder baan en lease auto.

Dat klanten weglopen bij je huidige werkgever geeft ook niet veel vertrouwen voor de toekomst.

En je merkt het al, je slaap er slechter door. 10k prive is gewoon te doen, sommige mensen rammen er prive meer kms door dan voor de baas omdat ze gekke hobbies hebben of familie op verre plekken. Maar die 10k is nu niet echt schokkend gebruik en zou je prive makkelijk moeten kunnen draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
Daarnaast is het een 36-urig contract (voor 1 fte), maar daar staat tegenover dat je niet meer dan het wettelijk minimum aan vakantiedagen krijgt (25 per jaar)
Je bent voor iemand die wel 40u werkt dan ook minder vakantie uren nodig om een week vrij te krijgen, dus dat is lood om oud ijzer natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:02
Als een werkgever bij een jaarcontract niet een maand vantevoren aangeeft of ze dat contract al dan niet willen verlengen, dan wordt het toch automatisch verlengd? En omdat het in dit geval het 3e jaar zou worden, is dat toch automatisch een onbepaalde tijd contract? Gezien het contract tot 16-11 loopt en het inmiddels 16-10 is geweest is die periode al voorbij.

Dat gezegd hebbende lijkt de voor de hand liggende optie idd het nieuwe, betere aanbod aannemen. Daarbij kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het hebben van IKB best relaxt is. Prima manier om incidentele grote uitgaven mee te bekostigen. :)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:22
Wat voor eigen bijdrage / bijtelling betaal je nu dan?

Mentaal betaal je op dit moment genoeg bijtelling begrijp ik. Dat gaat niet veranderen, ook een contract voor onbepaalde tijd niet. Dan krijgen we over drie jaar het topic: "ik krijg al drie jaar geen salarisverhoging, voel me niet gewaardeerd, overstap maken?"

Het is appels en peren vergelijken. Maar grofweg qua arbeidsvoorwaarden op gelijke voet overgaan, maar daar véél meer waardering en mentale ruimte voor terugkrijgen is ook een geweldige stap!

De leaseauto is een prachtig middel om werknemers te blijven binden, dat blijkt maar weer. Je brengt toch veel liever je kind weg naar sporten in een simpele private leaseauto dan dat je diepongelukkig en murw geslagen in de file naar huis staat - maar dan wel in een nét wat luxer model?!

[ Voor 19% gewijzigd door Mr. Stom op 23-10-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Voor 2500 euro koop je een Nissan Pixo ofzo, dus ik zou zeggen Welkom nieuwe baan en heerlijke nachten slapen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07

FreakNL

Well do ya punk?

Barrycade schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Ja mijn opmerking heeft betrekking tot je huidige situatie, je zit tussen een rock and a hard place. Dus als je niet stappen maakt zit je over een tijdje zonder baan en lease auto.

Dat klanten weglopen bij je huidige werkgever geeft ook niet veel vertrouwen voor de toekomst.

En je merkt het al, je slaap er slechter door. 10k prive is gewoon te doen, sommige mensen rammen er prive meer kms door dan voor de baas omdat ze gekke hobbies hebben of familie op verre plekken. Maar die 10k is nu niet echt schokkend gebruik en zou je prive makkelijk moeten kunnen draaien.
Mensen die een lease-auto overrated noemen gaan wat kort door de bocht. Ik krijg altijd een beetje kriebels van mensen die en lease-auto afdoen als overschat en vervolgens met een alternatief komen wat totaal niet gelijkwaardig is..

Dan kun je ook zeggen; Die twee-onder-1-kap is overschat, je kan ook op een flat gaan wonen. Of die vakantie in Italië is overschat, je kan ook naar de Veluwe. Het is gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde die best wat geld waard is.

10K prive kost je wel gewoon minimaal 1000/jaar bij een diesel. Alleen al aan brandstofkosten.

Aan de andere kant is het ook zo dat een lease-auto niet zaligmakend is. Maar het is gewoon een berekening en die is eigenlijk vrij simpel. Ik heb recentelijk berekend dat mijn auto me 400/maand kost ex brandstof. Als ik een elektrische Enyaq zou gaan/mogen rijden ben ik dus gewoon goedkoper uit. Die doet iets van 380 in de bijtelling (netto). Als ze mij dus morgen een lease-auto geven ga ik er dus PERSOONLIJK zeker op voorruit gaan.

Verder is het wel zo dat het altijd gaat om het TOTALE plaatje. Ik heb nu geen lease-auto maar het is ook weer niet zo dat ik daar de overstap voor ga maken. Op heel veel andere vlakken heb ik het namelijk meer dan goed.
Mr. Stom schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:17:
.

De leaseauto Geld is een prachtig middel om werknemers te blijven binden, dat blijkt maar weer...
Ik zou persoonlijk (richting de TS) ook wel willen stellen dat die lease-auto gewoon een waarde vertegenwoordigt. Kijk gewoon naar wat een gelijkwaardige auto je in de private-lease kost (met navenante kilometers) + brandstof. Dan kom je waarschijnlijk al snel aan een bedrag richting de 800-900 euro.. Je bijtelling haal je eraf (zeg 300 euro netto) dan is er nog steeds een verschil van 600 euro. Je krijgt nog een beetje KM-vergoeding bij je werk, zeg 200 euro netto. Dan blijft er alsnog 400 netto over... Dat is wat je zeker extra moet krijgen bij een nieuwe werkgever. En dan ga je er eigenlijk niet op vooruit, maar stap je horizontaal over...

Verder is het ook wel zo dat een lease-auto bij jongere mensen een nog VEEL groter onderdeel is van de beloning. Stel dat je 2500 bruto hebt en een lease-auto (been there, done that) dan is die lease-auto echt wel een hele grote factor waar je niet zomaar afscheid van neemt. Ook niet als iemand 3000 bruto biedt zonder lease-auto.. Verdien je echter 5000 bruto met lease-auto dan ben je wellicht sneller geneigd om 5500 bruto zonder lease-auto te accepteren, omdat het component "lease-auto" dan veel minder zwaar weegt in het totale plaatje....

[ Voor 36% gewijzigd door FreakNL op 23-10-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Icephase schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:39:
Die IKB moet je even heel voorzichtig mee zijn om mee te tellen, zoals gezegd zit daar ook het vakantiegeld in die je bij je huidige werkgever ook gewoon krijgt (want dat is wettelijk geregeld). De '13e maand' is grotendeels de rest, die krijg je niet overal maar als je die nu ook krijgt biedt het IKB dus geen extra waarde t.o.v. je salaris nu.

Daarnaast is het een 36-urig contract (voor 1 fte), maar daar staat tegenover dat je niet meer dan het wettelijk minimum aan vakantiedagen krijgt (25 per jaar). Voor de rest moet je tijd voor tijd gaan opbouwen, als je 40 uur per week werkt dan bouw je dus 4 uur tijd voor tijd op. Die vervallen vaak wel na een bepaalde tijd, dus let hier op.

[...]
Tegenwoordig krijg je bij IKB ook uren die niet uit dat budget komen, heet bij ons IKB-uren maar soms ook levensloop uren etc. Die kun je beperkt bijkopen of verkopen maar de bedoeling is dat je er een keer een betaald sabattical van neemt of vervroegd kunt stoppen. Maximale opbouw is meen ik 2 jaar (3600 uur oid). Ook die uren hebben dus een waarde.

Waar het op neer komt is dat het vergelijken van aanbiedingen meer is als maandsalarissen naast elkaar leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
FreakNL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

Mensen die een lease-auto overrated noemen gaan wat kort door de bocht. Ik krijg altijd een beetje kriebels van mensen die en lease-auto afdoen als overschat en vervolgens met een alternatief komen wat totaal niet gelijkwaardig is..

Dan kun je ook zeggen; Die twee-onder-1-kap is overschat, je kan ook op een flat gaan wonen. Of die vakantie in Italië is overschat, je kan ook naar de Veluwe. Het is gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde die best wat geld waard is.

10K prive kost je wel gewoon minimaal 1000/jaar bij een diesel. Alleen al aan brandstofkosten.

Aan de andere kant is het ook zo dat een lease-auto niet zaligmakend is. Maar het is gewoon een berekening en die is eigenlijk vrij simpel. Ik heb recentelijk berekend dat mijn auto me 400/maand kost ex brandstof. Als ik een elektrische Enyaq zou gaan/mogen rijden ben ik dus gewoon goedkoper uit. Die doet iets van 380 in de bijtelling (netto). Als ze mij dus morgen een lease-auto geven ga ik er dus PERSOONLIJK zeker op voorruit gaan.

Verder is het wel zo dat het altijd gaat om het TOTALE plaatje. Ik heb nu geen lease-auto maar het is ook weer niet zo dat ik daar de overstap voor ga maken. Op heel veel andere vlakken heb ik het namelijk meer dan goed.
[...]
Tuurlijk kun je rekenen. Maar ik heb een 2.0TDI en betaal gemiddeld < 400/maand inclusief brandstof. Aanschaf 14K, 13 jaar geleden dus die stel ik op 100/maand. Momenteel 10K kilometers per jaar en hij brengt me zonder fuss heel Europa door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DjoeC schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Tuurlijk kun je rekenen. Maar ik heb een 2.0TDI en betaal gemiddeld < 400/maand inclusief brandstof. Aanschaf 14K, 13 jaar geleden dus die stel ik op 100/maand. Momenteel 10K kilometers per jaar en hij brengt me zonder fuss heel Europa door.
Je en dat is dus geen gelijkwaardig alternatief voor een nieuwe lease-auto elke 4 jaar. Ik zeg niet dat je niet van A->B komt (tuurlijk wel) maar het is totaal niet te vergelijken.

Dat geeft verder niet, maar je moet niet net doen alsof het hetzelfde is..

Overstappen van een job met lease-auto naar een job zonder lease-auto is gewoon een verslechtering in arbeidsvoorwaarde en dat moet ergens gecompenseerd worden. En die compensatie zou niet in het feit moeten liggen dat je PERSOONLIJK goedkoper gaat rijden.. Dat kan alsnog een (prima) keuze zijn, maar ik zou daar niet 'gedwongen' voor kiezen :)

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 23-10-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

FreakNL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

Die lease-auto is natuurlijk niet gratis voor de werkgever. Dus de totale kosten van arbeid gaan omhoog. Vaak zie je dan dat het brutoloon wat lager is, zodat het onder aan de streep voor de werkgever niet veel verschilt. Maar voor jou als werknemer natuurlijk wél. En bijtelling is gewoon loonbelasting, die betaal je in beide gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Icephase schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:06:
[...]

Die lease-auto is natuurlijk niet gratis voor de werkgever. Dus de totale kosten van arbeid gaan omhoog. Vaak zie je dan dat het brutoloon wat lager is, zodat het onder aan de streep voor de werkgever niet veel verschilt. Maar voor jou als werknemer natuurlijk wél. En bijtelling is gewoon loonbelasting, die betaal je in beide gevallen.
Ik ben met je eens dat het uit de lengte of de breedte moet komen. Maar dat onderschrijft nog meer mijn punt; Als je bij bedrijf A 3k+leaseauto hebt mag je bij bedrijf B best op 4k uitkomen...

Overigens zou er in mijn geval niks veranderen aan mijn salaris. Zo werkt het bij ons niet. Maar dat staat los van de TS...

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 23-10-2023 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Lekker overstappen.

Ps: https://andrewschoen.medi...u-sound-dumb-56692dae871d

[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 23-10-2023 15:55 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 20:44

Zenix

BOE!

Dit is ook goed om mee te nemen, als je sector van je nieuwe werkgever hier staat:
https://www.vismaraet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen/

En dan werkgeverslasten op Ja zetten, dan zie je ook mooi de pensioeninleg van de werkgever.
Ga je bij je nieuwe werkgever 36 of 38 uur werken? Dat is ook veel geld waard.

IKB is meestal vakantiegeld + 13e maand + aanvullend verlof, maar kan weleens verschillen per organisatie. Bij de Rijksoverheid is het gecombineerd.

Verder krijg je standaard CAO verhogingen, vaak ook elk jaar een trede erbij waar je niet voor hoeft te onderhandelen (afhankelijk van de CAO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus de vraag is welke baan wil je gaan doen en wat is het minimale aan salaris dat je nodig hebt om niet achteruit te gaan? Ik zou eens gaan bedenken wat je echt wilt en gewoon gaan solliciteren, zelf het initiatief nemen en regie over het proces houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:07
B-Real schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:51:
In principe mee eens, maar het gaat hier wel over een tijdelijk contract dat nog verlengd moet worden. Bij het aflopen van een tijdelijk contract zou dit niet moeten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:30

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Ik werk voor een Semi overheid bedrijf en wil er zeker niet weg. Veel groei mogelijkheid en weinig last van werk druk. Je lease auto vergeten en overstappen. De komende paar jaar goed je best blijven doen en probeer door te groeien :)

Heel veel succes!

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:37
Buiten de geld discussie, je gaat er qua werkvreugde ook op vooruit. Als ik dat tussen de regels mag lezen, naar alle waarschijnlijkheid. Dat is ook wat waard.

En als straks nog meer klanten weglopen dan heeft het bedrijf er vast geen enkele moeite mee om jou ook te ontslaan indien de nood daar is.

Dan heb je ook geen lease auto meer, en hoe zou je dat dan oplossen? Wellicht een auto kopen, of privé leasen of even zonder.

Kortom verwacht je er qua werkplezier en groei mogelijkheden op vooruit te gaan? Doen, de auto lost zich wel op. Je gaat er immers financieel qua salaris op vooruit.

Niet alles is direct in euro’s uit te drukken maar wel heel belangrijk 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06

JaQ

@youri1989 Je geeft te weinig gegevens om een fatsoenlijk financieel advies te kunnen ontvangen.

300 netto meer betekent bijvoorbeeld niets (300 meer dan wat?). Afhankelijk van je bruto salaris (en de bruto verhoging) kan je allerlei toeslagen verliezen, etc. Hetzelfde geldt voor de auto, als je nu een fiat500 van je werk rijdt dan is die voor minder geld door een gelijkwaardige auto te vervangen dan als je een Audi a6 rijdt (of zo).

En dan is er nog het emotionele argument. Reistijd (voor sommigen veel waard, voor mij persoonlijk niet), collega’s (wel of niet leuk) en werkplezier.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Beste TS,
Je kan natuurlijk een muntje opgooien en het daar vanaf laten hangen of je blijft of gaat?
Maar kijkend naar de stand van zaken, je agenda wordt bekeken, niet tijdig verteld of het contract verlengd wordt. Dat is echt niet goed voor een bedrijf.
Vermoed dat het zou kunnen uitdraaien op een reorganisatie.

Geloof mij dat is echt heel k*t mensen moeten weg, mensen gaan hun eigen weg en wat er overblijft mag de zooi opruimen. Volgens mij ben jij daar niet de juiste persoon voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Ga voor je geluk en niet voor financiële 'winst'. De manier waarop je beschrijft geeft al genoeg vraagtekens aan, ga weg daar voordat er een conflict ontstaat dat je niet meer kan sturen. Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:43

LankHoar

Langharig tuig

@yoeri1989 het is even geleden dat ik deze foto uit mijn galerij weer ergens kan posten, maar nu past hij wel weer behoorlijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JaUBILzGeeLUNu9K2fLoPJcD2g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T6Kpa8av4xwKtBzZq0nst3Fb.png?f=user_large

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56
LankHoar schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:57:
@yoeri1989 het is even geleden dat ik deze foto uit mijn galerij weer ergens kan posten, maar nu past hij wel weer behoorlijk :)

[Afbeelding]
In mijn geval wist het verstand het vorig jaar al alleen mijn gevoel was er begin van het jaar pas klaar mee (voor een ieder is het een ander verhaal net als bij mij).
In het voorjaar was ik aan het rondkijken toen er nogmaals wat tussen kwam en ik het op een pauze zette omdat ik het niet kon maken om juist dan te vertrekken voor mijn gevoel.
Juist daardoor veranderde er nogmaals zoveel dat dit ervoor gezorgd heeft dat de emmer over is gelopen (wat ik juist tegen probeerde te gaan door wat anders te zoeken) en ik nu thuis zit.

Echt @yoeri1989 het enige wat ik hoor wat jouw nu tegenhoud is die auto.... geloof mij het is het niet waard.
Je hebt op alle punten positievere dingen om naar uit te kijken waarvan ik zou willen dat ik ze had.
Koop desnoods voor €1000,- een wagentje met in je achterhoofd dat je dat jaar nog eens iets dergelijks zou moeten (laten) versleutelen (wat best wel eens mee zou kunnen vallen) en kijk op je gemak rond naar een betere oplossing mbt het vervoer.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:27
Malfunctions schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:13:
Als een werkgever bij een jaarcontract niet een maand vantevoren aangeeft of ze dat contract al dan niet willen verlengen, dan wordt het toch automatisch verlengd?
Nee. De werkgever heeft de plicht een maand van tevoren aan te zeggen. Dat is iets anders. Niet tijdig aanzeggen heeft geen invloed op de einddatum van de overeenkomst.

[ Voor 9% gewijzigd door wheel op 09-11-2023 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:45

D4NG3R

kiwi

:)

wheel schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:52:
[...]

Nee. De werkgever heeft de plicht een maand van tevoren aan te zeggen. Dat is iets anders. Niet tijdig aanzeggen heeft geen invloed op de einddatum van de overeenkomst.
Ligt aan het contract, mijn vorige werkgever had deze clausule:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Heeft het contract niet zo'n soort clausule, dan het volgende: https://www.uwv.nl/werkge...-stilzwijgende-verlenging

Niet laten weten voor de einddatum, wel komen werken na de einddatum? Stilzwijgend verlengd.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2023 16:00 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
D4NG3R schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:57:
[...]

Ligt aan het contract, mijn vorige werkgever had deze clausule:

[Afbeelding]

Dus de laatste dag was ook echt de laatste dag, of er nou iets gezegd was of niet.

Heeft het contract niet zo'n soort clausule, dan het volgende: https://www.uwv.nl/werkge...-stilzwijgende-verlenging

Niet laten weten voor de einddatum, wel komen werken na de einddatum? Stilzwijgend verlengd.
Je onderschrijft m'n punt. Bij aanvang van het dienstverband is er aangezegd en doorgaans is dat meer dan een maand vooraf. Er is dus 'iets gezegd'.

Dat de arbeidsovereenkomst stilzwijgend verlengd wordt als er na afloop doorgewerkt wordt, staat er los van en heeft niets met een maand vooraf informeren te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door wheel op 09-11-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

wheel schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:00:
[...]

Dat de arbeidsovereenkomst stilzwijgend verlengd wordt als er na afloop doorgewerkt wordt, staat er los van en heeft niets met een maand vooraf informeren te maken.
Maar dus wel met de einddatum van de overeenkomst, die word [stilzwijgend] verlengd. De mogelijkheid daartoe verlies je als de werkgever al nee heeft gezegd, of dat nu op dag 1 is of op de allerlaatste werkdag. Geheel los van elkaar staan deze naar mijn idee dus niet.

Het is toch pas een nieuw contract wanneer er opnieuw getekend word?

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:23
Belangrijk voor TS indien de overeenkomst niet wordt verlengd heeft hij recht op:
  • Transitievergoeding
  • Vakantiedagen
  • Vakantiegeld
en natuurlijk het loon over dagen dat hij gewerkt heeft.
Mogelijk heeft hij ook recht op een aanzegvergoeding, want als ik het zo lees is niet voldaan aan de aanzegplicht.

Persoonlijk zou ik de nieuwe baan aannemen, zeker omdat je huidige werkgever geen zekerheid verschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
D4NG3R schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:03:
[...]

Maar dus wel met de einddatum van de overeenkomst, die word [stilzwijgend] verlengd. De mogelijkheid daartoe verlies je als de werkgever al nee heeft gezegd, of dat nu op dag 1 is of op de allerlaatste werkdag. Geheel los van elkaar staan deze naar mijn idee dus niet.

Het is toch pas een nieuw contract wanneer er opnieuw getekend word?
Als er bij aanvang aangezegd is dat er niet verlengd wordt, kan de werkgever prima op elk moment opnieuw aanzeggen (nog altijd minimaal een maand van tevoren, anders aanzegvergoeding over de dagen dat hij te laat is) als hij tóch wil verlengen. Als er niet of te laat is aangezegd, heeft dat géén invloed op de einddatum (maar is er wel een aanzegvergoeding verschuldigd). Natuurlijk wordt er wel stilzwijgend verlengd als men na de einddatum doorwerkt en dat gedoogd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door wheel op 09-11-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

wheel schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:21:
[...]

Als er bij aanvang aangezegd is dat er niet verlengd wordt, kan de werkgever prima op elk moment opnieuw aanzeggen (nog altijd minimaal een maand van tevoren, anders aanzegvergoeding over de dagen dat hij te laat is) als hij tóch wil verlengen. Als er niet of te laat is aangezegd, heeft dat géén invloed op de einddatum (maar is er wel een aanzegvergoeding verschuldigd). Natuurlijk wordt er wel stilzwijgend verlengd als men na de einddatum doorwerkt en dat gedoogd wordt.
Nee, ho, stop, ik reageerde vrij specifiek op deze stelling en ook niet meer dan dat:
wheel schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:52:
Niet tijdig aanzeggen heeft geen invloed op de einddatum van de overeenkomst.
Geen tijdige aanzegging betekend dat het contract stilzwijgend verlengd kan worden, een stilzwijgende verlenging wijzigt bij mijn weten enkel de einddatum van een overeenkomst. Vandaar dat ze naar mijn idee niet geheel los van elkaar staan.

Verder overigens niet super relevant voor de TS [de discussie over een eventuele einddatum], ik haalde de clausule voornamelijk aan omdat ik niet weet wat er in het contract van de TS staat. Mondeling is er misschien geen aanzegging gedaan, maar schriftelijk wellicht wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
D4NG3R schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:34:
[...]

Nee, ho, stop, ik reageerde vrij specifiek op deze stelling en ook niet meer dan dat:

[...]

Geen tijdige aanzegging betekend dat het contract stilzwijgend verlengd kan worden, een stilzwijgende verlenging wijzigt bij mijn weten enkel de einddatum van een overeenkomst. Vandaar dat ze naar mijn idee niet geheel los van elkaar staan.
Fair enough; dat kan.
Verder overigens niet super relevant voor de TS [de discussie over een eventuele einddatum], ik haalde de clausule voornamelijk aan omdat ik niet weet wat er in het contract van de TS staat. Mondeling is er misschien geen aanzegging gedaan, maar schriftelijk wellicht wel. :)
Een mondelinge aanzegging telt sowieso niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 12:45
Beste Tweaker

Als je je niet gewaardeerd voelt zou ik zeker buiten de deur kijken.
Kijken mag. En als je bij de overheid een leuke baan aangeboden krijgt met veel doorgroei mogelijkheden Zou ik het zeker overwegen.
Lease auto is +- 1200 euro bruto waard (als je een beetje onderhandelt)
Zelf ben ik van 40 uur naar 36 uur gegaan en ben meer gaan verdienen.

Ik was toen zelf niet op zoek naar iets nieuws maar met een garandeerde reistijd (tegen de file van 30 min)
Zou ik gek zijn om de overstap niet te maken.
Eigenaar vorige werkgever was niet blij dat ik weg ging.
Maar off the record zei die dat die hetzelfde gedaan had. Je moet als eerst aan jezelf denken jouw toekomst.

Laat een leuke baan niet schieten bij de overheid is het lang zo slecht niet.
Goed pensioen lagere werkdruk en tja verdient niet slecht .
Jouw functie is schaal 10of 11 (coordinator) zeker niet slecht

Onderschat IKB niet is soms 18 -20 % (inc vakantie geld) dat is 3 maand salarissen

Auto ach ja kan een oprijden voor 1200 of 2k kopen kan je makkelijk 2 a 3 jaar mee.
Als je reiskosten tussen de 100 en 200 euro per maand zijn heb je dat ook zo terug

Hou nu meer per maand over dan toen ik een lease auto had

[ Voor 14% gewijzigd door Raoul.TLS op 13-11-2023 12:22 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Geen getekend contract (voor onbepaalde tijd) betekend dat je een opzegging van 1 maand Kan hebben

Ik zou bij mijn vorige baas een vaste aanstelling hebben maar omdat ik het contract niet getekend had had ik een opzegtermijn van 1 maand.

Uiteindelijk hebben ze me laten gaan en me niet aan 3 maanden opzegtermijn gehouden

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:13
Bij sommige bedrijven is het mogelijk om een eenmalige tegemoetkoming te krijgen voor aanschaf van een prive auto als je vanuit lease wordt aangenomen. Bij mijn klant waar ik werk is dat denk ik 15K bruto, maar je moet er wel zelf naar vragen (en er staat wel tegenover dat je bv een deel terug betaald als je binnen 3 jaar weg gaat).

[ Voor 15% gewijzigd door grasmanek94 op 13-11-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Lease auto is leuk maar tja geen status symbool meer.

Als je het mobiliteit budget krijg en zelf bepaalt hoe je het wil inzetten kan het vaak beter uitpakken.

Rij je 50 of 60 k privé per jaar dan is het leuk een lease auto.

En spaar je zelf kan je in 3 jaar een leuke auto zelf kopen.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Even makkelijk vanaf de zijlijn.. Hup ga lekker naar de volgende baan. Is sowieso goed om verschillende dingen te doen en niet te lang in 1 functie te blijven hangen. Zie het als een stap omhoog. De stap naar level 3, gaat makkelijker vanaf level 2, dan van level 1 ;)

Ik heb ook jaren een lease auto gehad, heeft mij ook eens tegengehouden. Maar uiteindelijk toch gewoon 'verlies' genomen en prive een auto gekozen.
Met iets meer netto inkomen, en geen bijtelling kan je makkelijk een leuke occasion van rijden. En je hebt zelf de keuze wat je wil rijden.

In de discussie/vergelijkingen brutoloon met en zonder leaseauto hierboven worden een aantal belangrijk dingen vergeten: meer bruto loon:meer mogelijkheden qua hypotheken, je krijgt meer vakantiegeld, hoger pensioeninleg, meer WW, meer loonsverhoging bij %verhoging etc, etc. Het is dus mijns inziens altijd gunstiger om gewoon al het salaris te krijgen en prive een auto te rijden.

Omgekeerd, is het voor een werkgever een stuk gunstiger om iemand een leaseauto te geven: over dat deel hoef je dus geen premies, vakantiegeld, pensioen, bonussen te betalen. Plus je kan iemand heel mooi 5 jaar binden, door allerlei meeneemverplichtingen in je contract op te stellen.

Ik kon het niet goed opmaken uit je verhaal, maar let wel even op dat als je een contract voor bepaalde tijd hebt en er staat geen opzegtermijn in, dat je die in princiepe moet uitdienen en tussentijds opzeggen niet mogelijk is.

[ Voor 30% gewijzigd door Kurios op 13-11-2023 20:11 ]

Pagina: 1