Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hoog verbruik vloerverwarming opstookprotocol?

Pagina: 1
Acties:

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11 06:47

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
We hebben onze woning uit 1982 (recent gekocht) volledig verbouwd op de begane grond.

Bij de verbouwing hebben wij de vloer er tot de broodjesvloer uit laten hakken en vloerverwarming 10cm h-o-h laten leggen op netten met een 15cm zandcement dekvloer.

Nu ben ik gisteren begonnen met het opstookprotocol.
De CV staat op 65 graden aanvoertemperatuur en 40% vermogen.
Ik heb een Hoog-temperatuur verdeler aangezien ik nog radiatoren in huis heb (ook al staan deze allemaal uit/dicht)
De pomp van de verdeler staat op Constant-pressure 2 streepjes (15-20 watt verbruik) (grundfos alpha 1)

Nu valt mij op dat tijdens het opstookprotocol m'n verbruik toch wel behoorlijk is.
Ik heb de Kamerthermostaat op 22 graden gezet, de aanvoertemperatuur de vloer in is nu 25 graden, vanmiddag gaat hij naar 30 (24 op 25 graden gestaan).

Ik lees mijn slimme gasmeter uit in home-assistant en kom uit op zo'n 0.35 m3 gas per uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOc7aRuVLtrVomg9RLF9JJ4d8jE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9HqpKKGwHbyVhvGGqihzAN5s.png?f=fotoalbum_large

Ik begrijp dat de vloer nog moet opwarmen, maar is dit niet een behoorlijk verbruik? :o

De volledige benedenverdieping wordt verwarmd, en dit is ongeveer 60m2 in totaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Spinez0r op 23-10-2023 11:22 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:42
Er moet een heleboel vocht uit die vloer verdampt worden en dat vreet energie.
Wat je nu ziet is niet representatief voor later wanneer je vloer droog is.

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
ASW1 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:24:
Er moet een heleboel vocht uit die vloer verdampt worden en dat vreet energie.
Wat je nu ziet is niet representatief voor later wanneer je vloer droog is.
Het is wel zo dat de cement dekvloer er al zo'n 4-5 weken in ligt (waarvan 2 weken met een bouwdroger om ook het verse stucwerk te laten drogen).

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Spinez0r schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

Het is wel zo dat de cement dekvloer er al zo'n 4-5 weken in ligt (waarvan 2 weken met een bouwdroger om ook het verse stucwerk te laten drogen).
Een compleet nieuwe vloer moet weken tot maanden drogen. Je zal het verbruik per graaddag zien dalen in de komende maanden. Let wel, als je richting de 35 graden gaat zal ook het verbruik nog een stuk stijgen (ook zal waarschijnlijk de 22 graden kamertemperatuur dan eerder bereikt zijn dan het stookprotocol klaar is, dan zul je moeten ventileren)

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:01

Aardedraadje

Met kabelschoen

Heb je bij het verbouwen ook gekeken naar isolatie (van o.a. de vloer)? Zonder kennis over de isolatiewaardes van het huis kunnen we weinig zeggen over deze waardes.

Sowieso ben je een behoorlijke massa aan het opwarmen. Dat kost wat energie. Als die eenmaal opgewarmd is, zou je gasverbruik omlaag moeten gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 23-10-2023 11:31 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:37
0,3m3 gas is geen hoog verbruik, en het is niet handig om een HT verdeler te hebben als alle radiatoren dicht zijn, er gaat veel te heet water retour naar de ketel, ik had voor een LTV verdeler gekozen dat kan ook met radiatoren.

[ Voor 75% gewijzigd door mr_evil08 op 23-10-2023 11:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Aardedraadje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:30:
Heb je bij het verbouwen ook gekeken naar isolatie (van o.a. de vloer)? Zonder kennis over de isolatiewaardes van het huis kunnen we weinig zeggen over deze waardes.

Sowieso ben je een behoorlijke massa aan het opwarmen. Dat kost wat energie. Als die eenmaal opgewarmd is, zou je gasverbruik omlaag moeten gaan.
Ja, de cementdekvloer ligt op isolatie heb ik begrepen van onze aannemer, hoeveel CM dit precies is weet ik niet, het waren een soort platen die getaped waren waar de netten en dekvloer op werdt gestort/gelegd.

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
We hebben het hier over het verbruik per uur, dit komt dus neer op 8.4 m3 per 24 uur.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:51
15cm zandcementvloer? bedoel je niet 5cm?

Ik heb 12cm beton in mijn berging liggen met vloerverwarming, 1 lus van 45 meter op 15cm hoh gelegd met een RTL ventiel. Toen ik die begon op te stoken vorige week vloog het gasverbruik omhoog. Zodra de massa dan uiteindelijk warm is gaat het verbruik weer naar beneden, want je hoeft dan alleen maar verloren warmte toe te voegen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:37
Spinez0r schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

We hebben het hier over het verbruik per uur, dit komt dus neer op 8.4 m3 per 24 uur.
Ja dat heb ik gezien, valt wel mee.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 23-10-2023 11:36 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
pagani schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Een compleet nieuwe vloer moet weken tot maanden drogen. Je zal het verbruik per graaddag zien dalen in de komende maanden. Let wel, als je richting de 35 graden gaat zal ook het verbruik nog een stuk stijgen (ook zal waarschijnlijk de 22 graden kamertemperatuur dan eerder bereikt zijn dan het stookprotocol klaar is, dan zul je moeten ventileren)
Ik wist niet dat dit zo lang het geval was, dat verklaart ook wel waarom mijn retour temperatuur terug naar de verdeler maar met 3 á 4 graden omhoog komt na een aantal uur, die is nog echt wel koud te noemen.

[ Voor 66% gewijzigd door Spinez0r op 23-10-2023 11:38 ]

• Ronald
  • Laatst online: 20:50
@mr_evil08 heeft toch echt gelijk, dit is met iets boven de 3kW helemaal niet hoog.

De vloer gaat met wat hogere watertemperatuur nog veel, veel meer opnemen. Goede vloerverwarming kan naar 100W/m2

De 22 graden ga je tegen die tijd dan ook met gemak halen, en de vraag is of je wel voldoende lang voldoende warm water door de vloer weet te krijgen ;-)

Positieve: je hebt getest dat je je woning prima met extreem lage watertemperatuur, dus extreem efficiënt met warmtepomp kan verwarmen

[ Voor 43% gewijzigd door Ronald op 23-10-2023 16:32 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Hoog verbruik :D

Ter refrerentie: opstookprotocol in maart 2023 in onze woning van 120m2 vloeroppervlak beneden gedaan. Het was toen wel kouder buiten dan nu en we hadden geen binnendeuren in de woning. Record was 40m3 verbruik in 24 uur. In totaal heeft het zo'n 150-180 m3 gekost om ons protocol te doorlopen.

Het was toen wel tropisch warm binnen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2023 16:52 ]

• Ronald
  • Laatst online: 20:50
@Verwijderd 14kW, net boven de 100W/m2. Je vloer doet het prima ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1