Nee, het is geen typo of spaakgeblek; dit is (voor zover ik kon vinden in de search) het eerste Laser Cutter In Progress topique en ge bent erbij!

Het Begin
Ik beschik al jaren over een 3d printer. Ooit in 2015 begonnen met een Creatr Dual Extruder maar dat was eigenlijk een naar apparaat. Ik heb daar redelijk veel aan verbouwd (bed leveling sensor, RAMPS + marlin upgrade, E3D extruder, ander printbed) maar ik kreeg hem maar niet stabiel.Op een gegeven moment had ik er tabak van en heb ik een Creality Ender 3 S1 PRO gekocht. Wat een verademing. Anders dan heel af en toe het bed levelen hoef ik er niet aan te doen. Ik print PLA, ABS en TPU zonder problemen.
Super leuk om dingen te maken daarmee, dus mijn hoofd dwaalde af naar een lasersnijder. Na het zien van de prijzen was ik spontaan genezen maar toch...iets met bloed en kruipen.
Na een avond bier hadden een vriend en ik het er nog eens over en hij zei: "ja, ik heb daar ook weleens aan gedacht..."
Uitzoek werk
We hebben besloten een CO2 laser te gebruiken zodat we door link wat soorten materiaal kunnen. De laser is een 50Watt CO2 laser.Daarnaast hebben we ook besloten hem zelf te bouwen zodat we een krachtige laser kunnen gebruiken, groter snijoppervlak hebben en omdat ik nog veel onderdelen over hebt van de Creatr die ik uit elkaar heb gehaald.
We schrokken wel een beetje want diverse DIY projecten hadden het over een kostenplaatje van rond de 2000 euro.
Omdat we ander materiaal gebruiken (2020 profiel) en veel onderdelen nog hebben liggen, verwacht ik dat het goedkoper kan.
Feauteau's!
:strip_exif()/f/image/D6iVK3S9pVElxTVPb1XbSoeB.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste lading aluminium
:strip_exif()/f/image/FeoSkMpf1c97cq0NyfEr5L29.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste opzet behuizing
:strip_exif()/f/image/2NwVipuYrYRcqzuwOAih44oI.jpg?f=fotoalbum_large)
Y as opzet
:strip_exif()/f/image/WiJ7Uv2i3HrA60kta41vus4k.jpg?f=fotoalbum_large)
Printen van de hoekconnector in ABS
:strip_exif()/f/image/FvZ4O6MwJDjzqFvJEd2pZawZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ontwerp van de laser mount
:strip_exif()/f/image/FDW6G7l7hutA10GsvQ4JdU5g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/336mlOggghTYWTYzbImkfwXq.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste print van de laser mount
:strip_exif()/f/image/URAw4HJO6auQ6haWCffpDskm.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijke versie van de laser mount
Het vervolg
Ik heb vanochtend de spiegelhouder en de balkjes voor de laser mount van de printer gehaald, die gaan als eerste gemonteerd worden.Daarnaast moet de snijder iets kleiner worden, hij is nu 120*90*40 (B*D*H) en hij wordt 120*80*40. Je moet hem namelijk ook ergens kwijt!
De gantry plates zijn besteld, die komen als het goed is ergens volgende week binnen en dan kan de X as gemaakt worden.
Bijna vergeten: ik heb ook en 240mm radiator besteld voor de waterkoeling en afzuiging dus daar ga ik dit weekend waarschijnlijk ook mee aan de slag...
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.