[PV] LG stopt met panelen, gelijkwaardig alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
https://www.greenmatch.co.uk/solar-energy/solar-panels/lg

beetje jammer :/ net nu ik op het punt sta de panelen flink uit te breiden.

Nu heb ik EQ7+ inverters dus het merk dat ik bij plaats maakt niet HEEL veel uit, maar ik had het prettig gevonden alles uniform te houden. LG heeft laten weten de volledige 25 jaar garantie die ik had/heb te blijven honoreren, maar ik moet dus wel een alternatief vinden nu.

Die zijn er uiteraard legio, maar welke merken staan er nu echt bekend om hun duurzaamheid / levensduur? Panasonic kom ik veel tegen, maar verder? Ik zou graag 25 jaar garantie willen, een opbrengstgarantie na deze periode (90% in het geval van LG) en er staat me bij dat deze panelen ook heel goed omgaan met extreme hitte (en daarbij minder verlies lijden) - call me crazy, maar ik verwacht daar wel meer van de gaan ervaren de komende 20 jaar in Nederland.

Welke alternatieve merken schieten jullie bij deze eisen te binnen? Meerdere opties zijn welkom, want de leverancier die ik straks ga kiezen om alles te leveren heeft misschien niet elk merk in hun portfolio.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FWIW, ik heb een kleine 7 jaar geleden gekozen voor Solarworld panelen.

Met als voornaamste redenen de kwaliteit, garantie, minste degradatie over tijd etc etc.

Iets duurder als de LG Neon Black destijd maar op papier de betere panelen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Fraggert schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:19:

Met als voornaamste redenen de kwaliteit, garantie, minste degradate over tijd etc etc.

Kende ik niet, is Duits zie ik nu. Dat is vaak een goed teken :P. Ga ik zeker naar kijken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Kende ik niet, is Duits zie ik nu. Dat is vaak een goed teken :P. Ga ik zeker naar kijken, thanks!
Jawohl! graag gedaan :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Je kan eens kijken naar de REC alpha pure R 420, degradatie na 25 jaar slechts 8%, dus 92 resterend. 25 jaar fabrieksgarantie en 25 jaar garantie op arbeid, mocht een paneel vervangen moeten worden, dan is dat dus geheel kosteloos. Als je nog heel even wacht (Q1 2024) kun je de REC alpha pure rx krijgen met 470 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Fraggert schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:19:

Met als voornaamste redenen de kwaliteit, garantie, minste degradatie over tijd etc etc.

Solarworld is failliet sinds 2019, ik heb geen idee of ze en doorstart hebben gemaakt ondertussen, maar als ik zoek naar panelen van dit merk krijg ik geen concrete resultaten te zien. Die garantie helaas, daar kun je naar fluiten. Gelukkig is het een zeer degelijk paneel, dus die garantie zul je niet snel nodig hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertV70 op 24-10-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik vind nu o.a. Sunpower Maxeon, iemand daar ervaring mee? Ze claimen zelf de beste in de industrie te zijn qua betrouwbaarheid en levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Check eens Meyer burger. Ook panelen met goede supply chain, garantie en kwaliteit.

Bisol is ook Europees met productie in Slowakije dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Sunpower Maxeon wordt in de VS vaak vergeleken met de REC Alpha Pure modellen, constante factor is dan de prijs van de REC t.o.v. de Sunpower panelen, REC komt dan altijd beter uit met de prijs kwaliteit verhouding.

REC heeft ook een aantoonbare duurzame supply chain. Zowel de REC als de Sunpower Maxeon panelen worden in Singapore geproduceerd. Die fabrieken staan op steenworp van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:25

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk dat ieder paneel vergeleken met de Sunpower maxeon er beter uitkomt op prijs/kwaliteit, want die zijn namelijk heel errug duur.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03
De garantie bepalingen van REC zijn, indien geïnstalleerd door een door hen gecertificeerd installateur volgens mij de beste in de hele markt. Vervanging tot op het dak toch nog steeds, @RobertV70 ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Bisol, ze geven de garantie dat na 25 jr de opbrengst amper is gedaald ,
ik meen 92% opbrengst na die 25 jr
Is een fabrikant uit Tsjechië.
Levert sinds kort ook panelen in de kleur van je dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:14:
Die zijn er uiteraard legio, maar welke merken staan er nu echt bekend om hun duurzaamheid / levensduur? Panasonic kom ik veel tegen, maar verder? Ik zou graag 25 jaar garantie willen, een opbrengstgarantie na deze periode (90% in het geval van LG) en er staat me bij dat deze panelen ook heel goed omgaan met extreme hitte (en daarbij minder verlies lijden) - call me crazy, maar ik verwacht daar wel meer van de gaan ervaren de komende 20 jaar in Nederland.
Is die 90% echt zo belangrijk? Ook in paneelland veranderd er veel. Ze worden steeds goedkoper. Hoe weet je nu al dat je 25 jaar gebruik gaat maken van deze panelen? Wellicht verhuis je wel, of wil je ze ooit vervangen door nieuwere modellen. Tegenwoordig heb je voor rond de 100 euro al >400Wp panelen met 85% opbrengstgarantie. Wil je dan bijv. het dubbele uitgeven voor panelen met 90%? Ik vind dat toch wel een interessante afweging... Zeker als je IQ7+ inverters hebt is elk paneel rond de 400Wp al voldoende, ongeacht ze dan 90% of 85% doen over 25 jaar... En dat scheelt wel in je portemonee.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En als over 15 jaar je paneel stuk is, dan zijn er tegen die tijd weer veel efficiëntere panelen.
Daarbij, de dure merken geven die garantie, maar dat wil natuurlijk ook niet zeggen dat de panelen die de helft kosten dat niet halen, ze kunnen het alleen niet garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het gaat mij om een stukje peace of mind en groen kopen. Ik heb geen zin om over 10 jaar eventueel weer aan het shoppen/klussen te moeten en het feit dat het gegarandeerd word geeft wel wat weer over hoe zij het product vertrouwen. En misschien is vervangen na 10 jaar wel goedkoper, het is zéker niet duurzamer.

Bovendan, zie je het voor je: De hele boel is naadloos aan elkaar gelegd, na 10 jaar zijn er enkele stuk, dan moet ik iets anders kopen, misschien niet precies dezelfde maat, moet de rest ook weer verlegd worden.... ik snap dat ook mijn setup geen 100% garantie tegen extra werk betekent maar ik verlaagd de kans wel flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:18
Hoeveel panelen heb je al, en met hoeveel wil je uitbreiden?

Want minimum uitbreiding is toch wel 7 panelen, daaronder is het gewoon niet rendabel behalve als je het zelf legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb er 24 momenteel (±8200kw) en wil naar 48 stuks (uitgaande van een vergelijkbaar formaat) om het garagedak daarmee dus vol te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ronald schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 05:48:
De garantie bepalingen van REC zijn, indien geïnstalleerd door een door hen gecertificeerd installateur volgens mij de beste in de hele markt. Vervanging tot op het dak toch nog steeds, @RobertV70 ?
Ja, 25 jaar arbeidsloon garantie bij vervanging van een defect paneel. dus alle kosten, voorrijkosten, arbeid t.b.v. steiger opbouwen en al het dakwerk. Tevens heeft REC een zeer ruime voorraad van alle modellen die ze door de jaren heen hebben geproduceerd in Duitsland staan in het centrale magazijn. Dus ook geen zorgen daarover. Ze leveren gewoon een passend model bij een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Bijkomstig, ook wel goed om te vertellen, de marges zijn enorm klein, 0,0001% foutmarge, m.a.w. 100 op de 1 miljoen panelen komt defect terug op de fabriek. Tevens is hun frame constructie ook wel het onderzoeken waard, die is anders dan normaal waardoor ook een veel hogere draagkracht ontstaat.

@Microkid Ik weet, het is allemaal BS voor velen, maar als je iets duurzaams wil, en na wil denken over de wijze waarop men in China het mijnen van grondstoffen (silicium) realiseert met slavenarbeiders (Oeigoeren) en kinderen (kinderarbeid dus), dan wil je misschien wel iets meer dan 100 euro neer tikken voor een zonnepaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:56:
Ik heb er 24 momenteel (±8200kw) en wil naar 48 stuks (uitgaande van een vergelijkbaar formaat) om het garagedak daarmee dus vol te leggen.
Vraag is dan welke afmeting de huidige panelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Geen idee. Het zijn LG Neon Black panelen van 340wp per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

HTT-Thalan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:02:
Geen idee. Het zijn LG Neon Black panelen van 340wp per stuk.
Afmetingen: 1686 x 1016 x 40 mm

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Microkid schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

Afmetingen: 1686 x 1016 x 40 mm
Dat wordt nog een hele speurtocht om panelen van die afmeting nieuw te kunnen vinden van enig merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, laat ik wat verduidelijking geven - de panelen hoeven niet EXACT dezelfde maat te hebben (de huidige liggen in 4 rijen van 6, 1 rij op Oost en 3 rijen op West) en die vormen 1 'blok' op het dak. Daaronder is dus nog ruimte, origineel was het plan om elke zijde 24 panelen te geven (en dat past prima op dit dak). Ik zou dan de Oostzijde met nog 3 rijen uitbreiden en de Westzijde met nog 1 rij en dan ligt de boel vol, met nog wat ruimte om te panelen heen zodat je kan manouvreren.

De reden dat ik zeg 'ongeveer' dezelfde maat panelen is omdat als de nieuwe panelen dubbel (of half) zo groot zijn dat ik dan met hele andere aantallen moet rekenen om de resterende ruimte te vullen Ze komen dus niet tussen de huidige in te liggen of zo.

Maar goed, het lijkt dat ik sowieso weinig keuze heb qua merk. De kenmerken die @RobertV70 noemt (zoals geen gebruik van slavenarbeid en kinderhandjes enzo) vind ik wel degelijk heel belangrijk, dus als een fabrikant daarin de goeie keuzes maakt is dat voor mij een reden om daarvoor te kiezen. Ik ga dus die REC panelen onderzoeken, dank voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Veel panelen zijn tegenwoordig iets van 172x113x3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Aight, ik kan die dingen dus gewoon via Zonneplan krijgen lijkt het. Op basis van mijn garantiewens zou ik dan de Alpha Pure hebben, die hebben 92% vermogensgarantie en ik kan tot 25 jaar productgarantie krijgen. Prijs zo'n 200 tot 300 euro per stuk bij diverse aanbieders, volgens mij is dat vergelijkbaar met wat ik toen betaald heb voor de LG's. Prima alternatief, zo lijkt het :). Ik ga eens bellen.

Even snel gerekend kan ik dus voor minder dan 10k (ex installatie dan wel) 24x dit paneel krijgen + twee dozijn IQ7+ omvormers, en die bijplaatsen op het huidige Enphase systeem.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-10-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ik geloof niet dat Zonneplan REC verkoopt, dat kan ik me niet voorstellen, maar goed, vraag het ze maar. Let even op welke micro-omvormers je koopt, en waarom micro omvormers eigenlijk?

De IQ7+ heeft een uitgangsvermogen van 290VA ofwel 290 Watt, die gaan toch wel wat aftoppen bij een paneel van 420Watt piekvermogen. Als je deze IQ7+ nog kan krijgen, ook dat denk ik niet, ja wellicht oude voorraad ergens, maar anders kom je toch echt in de IQ8 terecht en als je bij de huidige panelen de IQ7 hebt, zul je ook weer een gateway (Envoy) aan moeten schaffen.

Tevens is er een maximum aan het aantal micro-omvormers wat je kunt gebruiken op 1 fase, houdt daar rekening mee. Als alternatief zou ik een SMA string omvormer aan kunnen raden of een Solaredge met optimizers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Vraag die ook opkomt is, hoe zwaar is je hoofdzekering, bij 3x25A houdt het officieel wel op met een 10kW, je zou nog tot 12 of 15 kunnen gaan maar dan kom je wel in een grijs gebied waarbij de maximale uitgangsstroom van de omvormer aardig in de buurt komt van die 3x25A, en dan zul je hem ook bij 3x20A af moeten zekeren.

Als je een 24 tal panelen hebt van 340Wp dan zit je al aan ruim 8000Wp dus heb je niet heel veel ruimte meer. Dus even bekijken hoe zwaar je hoofdzekering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
RobertV70 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:11:
Ik geloof niet dat Zonneplan REC verkoopt, dat kan ik me niet voorstellen, maar goed, vraag het ze maar. Let even op welke micro-omvormers je koopt, en waarom micro omvormers eigenlijk?
Ik trok die conclusie hierom:

https://www.zonneplan.nl/...nnepanelen/beste-merk/rec

hun website.

Aangaande de micro-omvormers, dat was destijds een overweging voor gedeeltelijke schaduw - we hadden een boom die wat slagschaduw gaf, die heb ik gekortwiekt, maar bij de buren staan ook hoge bomen en daar hebben we geen vat op (mochten die te hoog worden).
De IQ7+ heeft een uitgangsvermogen van 290VA ofwel 290 Watt, die gaan toch wel wat aftoppen bij een paneel van 420Watt piekvermogen. Als je deze IQ7+ nog kan krijgen, ook dat denk ik niet, ja wellicht oude voorraad ergens, maar anders kom je toch echt in de IQ8 terecht en als je bij de huidige panelen de IQ7 hebt, zul je ook weer een gateway (Envoy) aan moeten schaffen.

Tevens is er een maximum aan het aantal micro-omvormers wat je kunt gebruiken op 1 fase, houdt daar rekening mee. Als alternatief zou ik een SMA string omvormer aan kunnen raden of een Solaredge met optimizers
Ik heb nu 7+ convertors dus daar zit ik dan veilig. Ik had er echter niet bij stilgestaan dat ik niet meer dan X op een aansluiting kan hebben, nu is het wel zo dat we voornemens zijn volledig op elektriciteit over te gaan en dus een groot deel zelf zullen gebruiken (warmtepomp, airco's, warm water en dus de auto opladen). Misschien moet ik dan toch aan de thuisaccu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
HTT-Thalan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Ik trok die conclusie hierom:

https://www.zonneplan.nl/...nnepanelen/beste-merk/rec

hun website.

Aangaande de micro-omvormers, dat was destijds een overweging voor gedeeltelijke schaduw - we hadden een boom die wat slagschaduw gaf, die heb ik gekortwiekt, maar bij de buren staan ook hoge bomen en daar hebben we geen vat op (mochten die te hoog worden).

[...]

Ik heb nu 7+ convertors dus daar zit ik dan veilig. Ik had er echter niet bij stilgestaan dat ik niet meer dan X op een aansluiting kan hebben, nu is het wel zo dat we voornemens zijn volledig op elektriciteit over te gaan en dus een groot deel zelf zullen gebruiken (warmtepomp, airco's, warm water en dus de auto opladen). Misschien moet ik dan toch aan de thuisaccu?
De 7+ omvormers zijn dus niet meer te krijgen, dus kom je uit bij de IQ8+, MC, AC of HC, elk met een ander uitgangsvermogen. Tevens heb je dan dus een tweede gateway nodig, de IQ8 kunnen niet communiceren met de gateway die de IQ7 bediend.

Mijn beste voorstel zou zijn om een Solaredge systeem aan te schaffen als je gedurende het hele jaar langdurig schaduw hebt op 1 of meerdere panelen. Is de schaduw enkel in de wintermaanden omdat de zon dan lager staat en je wel last hebt van die bomen, dan is een schaduwberekening een uitkomst.

Er zijn online verschillende tools te vinden waarmee je de productie en schaduw kunt berekenen. @Ronald weet precies welke daar het beste voor gebruikt kan worden.

Mocht de schaduw slechts beperkte invloed hebben dan weet ik bijna zeker dat een serieel systeem een stuk voordeliger is en maar enkele procenten verlies geeft t.o.v. een parallel systeem.

Je hebt eigenlijk al een thuisaccu, als je een EV hebt. bespaar dan op de aanschaf van een accu en kijk of je EV geschikt is voor bi-directioneel laden. Schaf dan een Wallbox Quasser aan, kost 4000 euro maar dan heb je wel een accupakket van een goede omvang en als de EV 's avonds bij huis staat kun je daar de woning op laten draaien. Maar, dat is maar net hoe je die EV wilt gebruiken, maar het is een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
RobertV70 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

De 7+ omvormers zijn dus niet meer te krijgen, dus kom je uit bij de IQ8+, MC, AC of HC, elk met een ander uitgangsvermogen. Tevens heb je dan dus een tweede gateway nodig, de IQ8 kunnen niet communiceren met de gateway die de IQ7 bediend.

Mijn beste voorstel zou zijn om een Solaredge systeem aan te schaffen als je gedurende het hele jaar langdurig schaduw hebt op 1 of meerdere panelen. Is de schaduw enkel in de wintermaanden omdat de zon dan lager staat en je wel last hebt van die bomen, dan is een schaduwberekening een uitkomst.

Er zijn online verschillende tools te vinden waarmee je de productie en schaduw kunt berekenen. @Ronald weet precies welke daar het beste voor gebruikt kan worden.

Mocht de schaduw slechts beperkte invloed hebben dan weet ik bijna zeker dat een serieel systeem een stuk voordeliger is en maar enkele procenten verlies geeft t.o.v. een parallel systeem.

Je hebt eigenlijk al een thuisaccu, als je een EV hebt. bespaar dan op de aanschaf van een accu en kijk of je EV geschikt is voor bi-directioneel laden. Schaf dan een Wallbox Quasser aan, kost 4000 euro maar dan heb je wel een accupakket van een goede omvang en als de EV 's avonds bij huis staat kun je daar de woning op laten draaien. Maar, dat is maar net hoe je die EV wilt gebruiken, maar het is een idee.
Ik weet al dat onze EV geen vehicle-to-home ondersteunt. Onze meterkast hangt ook helemaal vol met de Enphase gateway daar al bij, vrij dom dat het allemaal niet samen kan :(. Ik vind het kut dat ik dan weer naar een ander systeem of een dubbele oplossing gedwongen word, een van de USP's destijds was JUIST dat ik binnen datzelfde systeem kon schalen.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-10-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Mocht je voor een bekend merk willen gaan dan is AEG wellicht nog een optie. Persoonlijk ben ik voor DMEGC gegaan omdat ze een stuk goedkoper waren. Tot op heden geen spijt van, maar denk dat AEG een betere vergelijking is met LG dan die DMEGC panelen die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
IQ7 serie ligt hier en daar nog in een stoffig magazijn... Maar voor moderne panelen zijn ze veelal te krap (Iq7A kan het vermogen, maar die heeft weer wat lage ingangstroom voor moderne panelen)

Welk omvormer systeem de beste is voor de uitbreiding voor @HTT-Thalan is nu niets over te zeggen... daarvoor mag hij even naar het hulptopic PV voor de nodige info.

@Zenomyscus AEG is niets speciaals. Generiek chinees met een stickertje van een bedrijf die de naam AEG in licentie heeft.

Pak dan gewoon een REC Twinpeak... die kosten vaak minder dan de AEG afzetterij en hebben zo goed als alle materiaal en ethiek voordelen van een Alpha Pure.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:55:
IQ7 serie ligt hier en daar nog in een stoffig magazijn... Maar voor moderne panelen zijn ze veelal te krap (Iq7A kan het vermogen, maar die heeft weer wat lage ingangstroom voor moderne panelen)

Welk omvormer systeem de beste is voor de uitbreiding voor @HTT-Thalan is nu niets over te zeggen... daarvoor mag hij even naar het hulptopic PV voor de nodige info.

@Zenomyscus AEG is niets speciaals. Generiek chinees met een stickertje van een bedrijf die de naam AEG in licentie heeft.

Pak dan gewoon een REC Twinpeak... die kosten vaak minder dan de AEG afzetterij en hebben zo goed als alle materiaal en ethiek voordelen van een Alpha Pure.
Ik heb geen enkele moeite met het aanschaffen van de REC panelen voor de extra voordelen die deze bieden. Ik moet alleen nog, ongepland, een oplossing vinden voor het omvormer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@HTT-Thalan Post je situatie even, conform hulptopic, dan rolt er vanzelf een knap oordeel over uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Welk topic is dat? Ik zie niks sticky staan onder DEI.

Ik vind wel dit:

https://www.solar-outlet....-micro-omvormer-plus.html

en ze handhaven blijkbaar de 25 jaar garantie....

Een losse installateur weet ik nog wel te vinden, en ik hoef natuurlijk niet precies dezelfde panelen te plaatsen, als ik dezelfde omvormer gebruik loopt het wel los toch?

[ Voor 86% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-10-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Rec Alpha pure kan overigens wel hel goed op een IQ7A - de IQ7A kan maar 10,2A verwerken, maar REC Alpha is een van de weinige panelen die daar nog onder blijft

En met 365W zit je dan niet diep in de aftop limiet.. Wat je met de iq7+ echt wel erg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Let verder op dat er een maximum per trunk is (3600W omvormer vermogen) en dat je ook niet teveel per fase wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik snap je. Ik ga onwille van de situatie niet met 24 maar met 12 uitbreiden dan, alleen aan de oostkant zodat de daken in balans zijn. Ik regel 12 van die omvormers en dan 12 panelen en een losse installateur.

Ik heb dan 12x340wp per fase, dat is te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-10-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik zit nu te shoppen op Solaroutlet.

Ik kan daar 12 x Enphase iq7+ bestellen, en ze hebben ook een REC 410 Pure AA Black paneel leverbaar, dus daar heb ik er ook 12 van in mijn mandje gestopt.

Wat moet ik dan verder nog bijbestellen? Ik zie dat er enphase kabels te koop zijn, dus waarschijnlijk een bende daarvan, en iets van beugels? Hoe bepaal ik hoeveel beugels/rails enzo? Ik heb al een monteur gevonden die gecertificeerd is voor krachtstroom en ook veel ervaring heeft met zonnepanelen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
:(.

Essent heeft haar 'partner op het gebied van zonnepanelen' mij laten bellen als reactie op mijn aanvraag.

Zij laten weten geen uitbreidingen op deze installatie te willen doen, zij werken niet aan 'andere installaties' in verband met verlies van garantie/dekking. Dus Essent doet het zelf niet, maar laten ook niet toen dat een ander het doet. Ik ben dus effectief gegijzeld door Essent nu, terwijl die het bedrijf hebben gekocht waar ik eerst klant was, ik heb hier niet om gevraagd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@HTT-Thalan een verhaal wat ik inmiddels te vaak gezien heb. Installateurs die Enphase verkopen met argument uitbreidbaar… puntje bij paaltje is het blijkbaar lastig…

Hier en daar is er een installateur die het wel wil doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja, ik heb een mannetje hier verderop die het wil doen, maar dinsdag komt er ook een normale, officiele zonnepanelenboer langs die Enphase levert, en bereid is de installatie te doen. Dan maar zo...

Het is ook allemaal niet lastig, er hoeft geen werk in de kast gedaan te worden. 12 panelen extra, en de huidige panelen moeten van 2x9 en 1x6 op een string verdeeld worden naar in totaal 3x12 (om niet over mijn stop-belasting te gaan per fase).

En dan registreren in de envoy, klaar.

[ Voor 42% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-10-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb niet alle datasheets van REC paraat staan (ik dacht dat bij de moderne serie van REC de spanning boven de 65V gaat) en dan heb je dus niets aan een IQ7+ of IQ7A. In dat geval moet je een IQ7X hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
DjVe schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:45:
Ik heb niet alle datasheets van REC paraat staan (ik dacht dat bij de moderne serie van REC de spanning boven de 65V gaat) en dan heb je dus niets aan een IQ7+ of IQ7A. In dat geval moet je een IQ7X hebben.
Ok, van de 7A had ik gevonden dat die niet kon omdat die 1.45A levert en dan kom ik in de knel qua aantal per 16A string, maar de 7X lijkt binnen de 1,3A te blijven dus dat kan nog.
Pagina: 1