32A CEE-stekker naar schuko -- kan dit straffeloos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:49

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met een managed PDU waar tot mijn verbazing een ongelukkige 32A CEE-stekker aan zit. Let op: dit is een groter formaat dan de min of meer typische 16A CEE die je bij "campingstekkers" ziet.

Enfin; ik heb een contraplug gevonden voor deze 32A CEE om daarmee naar schuko te gaan. Kan ik dit zomaar aan elkaar knopen zonder al teveel problemen? Uiteraard blijft de belasting uiteindelijk vér onder de maximale belasting van schuko.

Edit: Overigens, wat is de beste manier om dit elegant te doen? Een kant-en-klare verloopstekker heb ik nergens online kunnen vinden (Conrad, Allestekkers, etcetera).

[ Voor 15% gewijzigd door Klauwhamer op 23-10-2023 09:34 ]

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:08
Het is niet de meest nette manier natuurlijk, maar als je het allemaal achter een 16A aansluiting hangt komt het goed.

Het gaat er vooral om dat je de componenten zelf niet overbelast, dus als je dat kan voorkomen door gebruik te maken van de juiste zekering/automaat is er geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je zeker weet dat het apparaat niet meer dan 16a trekt is dat geen enkel probleem.

En een elegante manier is het gewoon zelf maken. Een 32a 3p cee + 3x2,5mm2 snoer + contra schuko.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Topicstarter
RaZ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:53:
Als je zeker weet dat het apparaat niet meer dan 16a trekt is dat geen enkel probleem.

En een elegante manier is het gewoon zelf maken. Een 32a 3p cee + 3x2,5mm2 snoer + contra schuko.
De stekker die naar schuko moet, is 5p 32A CEE. Dat is dan gewoon 'n kwestie van 2x blauw en 2x bruin aan elkaar knopen wanneer ik naar schuko ga? 3p+N+PE is de layout. Hoe moet dit dan naar de bekende blauw/bruin/aarde?

Ik ben echt een n00b hier mee en wil liever niet dat ding opblazen of verkeerd schakelen :x

[ Voor 16% gewijzigd door Klauwhamer op 23-10-2023 10:08 ]

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Klauwhamer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

De stekker die naar schuko moet, is 5p 32A CEE. Dat is dan gewoon 'n kwestie van 2x blauw en 2x bruin aan elkaar knopen wanneer ik naar schuko ga?
Ho stop!

Je wil geen 32A apparaat aan een 16A groep/schuko hangen, daar is de kabel en het schuko stopcontact niet voor geschikt!

Daarbij is een 5P CEE 3 fase krachtstroom en zit daar geen 2x bruin en 2x blauw in.

Een 32A 3P CEE is blauw met grijs, een 5P 32A CEE is rood met zwart en 3 fase krachtstroom.

En nee, krachtstroom kan je niet van een 16a 1 fase groep aangesloten worden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kan wel van een 3P+N+PE (5p cee 3 fase krachstroom) naar 3x 230v:

16A 5P CEE naar Schuko:
Afbeeldingslocatie: https://www.deolieshop.nl/data/upload/Shop/images/720x2000x0_verdeler-400-3x-220.jpg

Dan nog ergens een 32A naar 16A convertor kopen (of gewoon de stekker vervangen voor een 32A)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

RaZ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Ho stop!

Je wil geen 32A apparaat aan een 16A groep/schuko hangen, daar is de kabel en het schuko stopcontact niet voor geschikt!

Daarbij is een 5P CEE 3 fase krachtstroom en zit daar geen 2x bruin en 2x blauw in.

Een 32A 3P CEE is blauw met grijs, een 5P 32A CEE is rood met zwart en 3 fase krachtstroom.

En nee, krachtstroom kan je niet van een 16a 1 fase groep aangesloten worden.
Eensch eensch eensch!

Je kan wel een 1 fase er af pakken maar je vraagt wel om problemen...doe ons eens een foto van de pdu met stekker ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mike2k schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

Eensch eensch eensch!

Je kan wel een 1 fase er af pakken maar je vraagt wel om problemen...doe ons eens een foto van de pdu met stekker ?
Als dat ding 32a wil, zodat die PDU 2x 3x 16a kan schakelen, zal de TS z'n meterkast moeten ombouwen, de huisaansluiting verzwaren naar een 3x 35a (kost bij Stedin 1.480 euro per jaar, een 3x25a is maar 358 euro per jaar) De electricien zal ook wel even bezig zijn om dan een 32a 5p cee stopcontact te maken, zal ook wel zo rond de 750 euro kosten, tijd en materiaal.

Ergo: Dat ding gebruiken kost je meer dan 1.000 euro per jaar voor de huisaansluiting. Dure hobby :P

Als je 16a wil schakelen, heb je geen PDU nodig, dat kan een slimme stekker namelijk ook. Veel goedkoper :Y

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Topicstarter
Nou, ik vergis mij misschien, en is het toch een 3p unit in plaats van een 5p. Een foto wordt gemaakt, maar ik ben zelf niet op locatie, dus moet nog even wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:03
Je hebt een stroomverdeler nodig.
Conrad heeft een klein assortiment: https://www.conrad.nl/nl/...oomverdelers-0222002.html

Je moet namelijk afzekeren van 3-fase 32A naar 1-fase 16A schuko met aardlek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Klauwhamer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:30:
Nou, ik vergis mij misschien, en is het toch een 3p unit in plaats van een 5p. Een foto wordt gemaakt, maar ik ben zelf niet op locatie, dus moet nog even wachten.
Ik ben ze in datacenters eigenlijk nooit tegengekomen. Eigenlijk altijd met een Schuko of CEE 3P (blauw)

IN PRINCIPE! kan je de een 3 fase PDU ombouwen en alle fases op 1 fase aansluiten. Als je aansluiting is afgezekerd op 16A zal er niets gebeuren.

Ik doe dit met groepenkasten regelmatig, waarbij ik alvast een 3fase groepenkast plaats en alle fases op 1 fase zet zodat de netbeheerder later de kast kan ombouwen naar een 3fase aansluiting.

Dit gaat in principe goed dus wees verstandig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:09

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij zien mensen hier wat dingen verkeerdom.

Een verloopje van shuko naar groter is compleet veilig, als het apparaat meer stroom trekt klapt gewoon de zekering eruit, daar is die voor.
Een verloop van groter naar shuko 'kan' gigantisch onveilig zijn omdat de voedende kant meer stroom kan leveren dan de shuko aankan.

@RaZ zo'n 3-fase cee naar 3x shuko is in de basis onveilig, een CEE mag hoger afgezekerd zijn dan een shuko, dus voor je zo'n ding gebruikt MOET je controleren of het niet hoger dan 16A B-klasse afgezekerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

SA007 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:36:
Volgens mij zien mensen hier wat dingen verkeerdom.

Een verloopje van shuko naar groter is compleet veilig, als het apparaat meer stroom trekt klapt gewoon de zekering eruit, daar is die voor.
Een verloop van groter naar shuko 'kan' gigantisch onveilig zijn omdat de voedende kant meer stroom kan leveren dan de shuko aankan.

@RaZ zo'n 3-fase cee naar 3x shuko is in de basis onveilig, een CEE mag hoger afgezekerd zijn dan een shuko, dus voor je zo'n ding gebruikt MOET je controleren of het niet hoger dan 16A B-klasse afgezekerd is.
Ik ging er voor het gemakshalve van uit dat dit voor de TS is, thuis. Maar de TS is niet op locatie, en dan zie ik dit niet als een huisinstallatie maar bij een bedrijf. En dan zou ik sowieso zeggen tegen el-cheffo/el-directeurtje: Regel maar een electricien, succes er mee :w

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 07:56
Een PDU heeft een male stekker, het apparaat kan dan 32A trekken. Vraag staat dus open of het een blauwe 1-fase of rode 3-fase-stekker betreft.

Als het een blauwe is dan kun je probleemloos een verloop maken van een gewone Schuko stekker (male, om in het stopcontact te steken) naar een female blauwe CEE-stekker.

Als het een rode is en je maar één fase ter beschikking hebt dan is de kans dat het gaat werken redelijk klein. Ik weet niet hoe dom of hoe slim de PDU is. Als je geluk hebt werkt de interne elektronica op 1-fase; als je dan de juiste fase van spanning voorziet werkt het waarschijnlijk wel, maar zal maar 1/3e van de uitgangen werken.

Omdat dit een PDU betreft, en als de elektronica op één van de fases werkt (en niet op alle drie), dan kun je waarschijnlijk alle drie de fases van de rode CEE-stekker samenvoegen en naar één Schuko-stekker brengen, maar let wel op dat je PDU dan bedoeld is om (maximaal) 22 kW te handlen, en je maar 3,6 kW ter beschikking hebt.

Long story short, ik zou dit ding terugsturen en er eentje kopen die wel past bij de situatie :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Topicstarter
De stekker (en contrastekker in kwestie waar dus een schuko op gezet gaat worden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwxrS7xmBsbBfEC0USZZbcNpJ34=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WzcACRE68eHYedPHpw8mdv3F.png?f=user_large

Als ik jullie goed begrijp is wat ik voor ogen had probleemloos mogelijk, want blauwe 3p. Super. Bedankt voor jullie input en goede zorgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:00
Klauwhamer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:23:
De stekker (en contrastekker in kwestie waar dus een schuko op gezet gaat worden):

[Afbeelding]

Als ik jullie goed begrijp is wat ik voor ogen had probleemloos mogelijk, want blauwe 3p. Super. Bedankt voor jullie input en goede zorgen!
Nee zoals vrijwel iedereen zegt is het NIET probleemloos mogelijk. Je moet er nog voor zorgen dat er bij de schuko maximaal 16A gebruikt kan worden. Dit door de automaat in de meterkast te vervangen oid.

Ook al gebruikt het apparaat erachter niet meer dan bijvoorbeeld 1A, er kan altijd wat defect raken waardoor de stroom pas na 32A uitschakelt en in het ergste geval gebruik je heel lang 30A bijvoorbeeld waardoor er kabels die daar niet voor bedoeld zijn smelten waardoor er kortsluiting ontstaat met de bijbehorende extreme gevolgen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Met de kanttekening dat het verloop dus inderdaad van Schuko naar de female CEE (die met het klepje) gaat, en dat je daar de PDU vervolgens mee op de muur / de rest van het stroomnet aansluit, is dat inderdaad probleemloos mogelijk :)

@DutchKel, ik hoop dat een standaard WCD (dus met Schuko, waar dit ding op wordt aangesloten) al op 16A is afgezekerd :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zakelijk verzekeringen zijn vaak best lastig als de elektra ongecontroleerd en ongetest wordt aangelegd.

Hoop dat je hier rekening mee houdt. Systeembeheerder is geen elektricien, ook al wordt alles met een stekker naar die functie geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Topicstarter
Paul schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:39:
Met de kanttekening dat het verloop dus inderdaad van Schuko naar de female CEE (die met het klepje) gaat, en dat je daar de PDU vervolgens mee op de muur / de rest van het stroomnet aansluit, is dat inderdaad probleemloos mogelijk :)

@DutchKel, ik hoop dat een standaard WCD (dus met Schuko, waar dit ding op wordt aangesloten) al op 16A is afgezekerd :)
Ja, dat is het verloop. Ik zal voor ik iets aansluit eerst controleren of de meterkast op 16A is gezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

DutchKel schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Nee zoals vrijwel iedereen zegt is het NIET probleemloos mogelijk. Je moet er nog voor zorgen dat er bij de schuko maximaal 16A gebruikt kan worden. Dit door de automaat in de meterkast te vervangen oid.

Ook al gebruikt het apparaat erachter niet meer dan bijvoorbeeld 1A, er kan altijd wat defect raken waardoor de stroom pas na 32A uitschakelt en in het ergste geval gebruik je heel lang 30A bijvoorbeeld waardoor er kabels die daar niet voor bedoeld zijn smelten waardoor er kortsluiting ontstaat met de bijbehorende extreme gevolgen.
Paul schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:39:

is eigenlijk allebei niet relevant...

Jullie gaan er hier namelijk ten onrechte van uit dat de PDU maximaal 16A mag verstoken...dat is nergens gezegd.

Als de PDU geschikt is voor 25 of 32A, waarom moet de TS hem dan perse aansluiten op een 16A wcd?
De schuko stekker is ontworpen voor maximaal 16A (of sommige zelfs maar voor 10A). Maar dat geld voor alle
apparaten die de TS op deze specifieke WCD aan zou sluiten.

De afzekering van het betreffende WCD staat compleet los van dit verhaal en moet altijd max 16A zijn omdat de Schuko vormfactor niet meer kan hebben dan dat. Dit geld dus ook voor de WCD en de contacten in de WCD. Ongeacht welk apparaat je daar op aansluit.

De limiterende factor in deze is namelijk de WCD, niet de bekabeling in de PDU. Jullie hebben wel gelijk dat het goed is als TS even controleert of alles op 16A is afgezekerd maar dat geld niet specifiek voor die geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Mike2k schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

[...]

is eigenlijk allebei niet relevant...

Jullie gaan er hier namelijk ten onrechte van uit dat de PDU maximaal 16A mag verstoken...dat is nergens gezegd.

Als de PDU geschikt is voor 25 of 32A, waarom moet de TS hem dan perse aansluiten op een 16A wcd?
De schuko stekker is ontworpen voor maximaal 16A (of sommige zelfs maar voor 10A). Maar dat geld voor alle
apparaten die de TS op deze specifieke WCD aan zou sluiten.

De afzekering van het betreffende WCD staat compleet los van dit verhaal en moet altijd max 16A zijn omdat de Schuko vormfactor niet meer kan hebben dan dat. Dit geld dus ook voor de WCD en de contacten in de WCD. Ongeacht welk apparaat je daar op aansluit.

De limiterende factor in deze is namelijk de WCD, niet de bekabeling in de PDU. Jullie hebben wel gelijk dat het goed is als TS even controleert of alles op 16A is afgezekerd maar dat geld niet specifiek voor die geval.
Ik heb nergens gezegd dat de bekabeling van de PDU een probleem is. De kabels die ik bedoel zijn de kabels die voor 16A (of minder) bedoeld zijn. De kabels van het apparaat bijvoorbeeld. Ook de schuko zelf is ontworpen voor maximaal 16A.

Dus ergens moet er tot 16A gelimiteerd worden. Als dit al in de meterkast gebeurd dan is dat helemaal prima. Alleen doe ik niet automatisch de aanname dat het ook gebeurd. Beter even controleren dan later in de problemen zitten daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Topicstarter
DutchKel schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Dus ergens moet er tot 16A gelimiteerd worden. Als dit al in de meterkast gebeurd dan is dat helemaal prima. Alleen doe ik niet automatisch de aanname dat het ook gebeurd. Beter even controleren dan later in de problemen zitten daardoor.
Ik neem je waarschuwing ter harte! Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat wel een probleem zou kunnen worden is dat iemand ziet: Hey, er is nog 1 shuko stopcontact beschikbaar voor server nummer 2. En dan heb je misschien wel 2x 10a door de PDU lopen, en dat gaat niet op een 16a groep.

Mag hopen dat de TS niet een stopcontact gebruikt waar ook nog andere devices aan hangen en het een dedicated groep is.

6 electrische kacheltjes van elk 2.000 watt op een verlengdoos zetten omdat daar 6 stopcontacten in zitten gaat ook niet lukken :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Topicstarter
RaZ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:04:
Wat wel een probleem zou kunnen worden is dat iemand ziet: Hey, er is nog 1 shuko stopcontact beschikbaar voor server nummer 2. En dan heb je misschien wel 2x 10a door de PDU lopen, en dat gaat niet op een 16a groep.

Mag hopen dat de TS niet een stopcontact gebruikt waar ook nog andere devices aan hangen en het een dedicated groep is.

6 electrische kacheltjes van elk 2.000 watt op een verlengdoos zetten omdat daar 6 stopcontacten in zitten gaat ook niet lukken :P
:D Nee, daar is allemaal geen sprake van. Het is een socket dedicated voor het rack en we hebben dit jarenlang gemonitord op verbruik met een meter dus we hebben een goed beeld van (piek)belasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel

Dat zou dus niet moeten kunnen als het allemaal achter een 16A automaat/zekering zit. Dan klapt de automaat eruit of de zekering brand door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

offtopic:
Das weer een ander wespennest aangezien veul van die verlengdoosjes bekabeld zijn met 1.5mm2 of soms zelfs met een schamele 1.0mm2

Dan gaat zelfs 16A al heel lastig worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Mike2k schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:41:
Zeker wel: doordat @Klauwhamer de PDU met een Schuko aan gaat sluiten :) Gezien de stekker die er standaard aan zit lijkt me dat de PDU zelf wel meer dan 16A aankan, maar als je dat vervolgens middels een verloopstekker omzet naar Schuko houd je nog maar 16A over.
Geen idee, waarschijnlijk omdat er niet meer beschikbaar is? Het is in ieder geval een gegeven dat TS naar Schuko wil. Dat kun je ter discussie stellen, maar als je dat niet doet, dan is de Schuko de zwakste schakel in de keten.
De limiterende factor in deze is namelijk de WCD, niet de bekabeling in de PDU
Precies. Dus er vanuit gaan dat de PDU in deze opstelling maximaal 16A mag verstoken lijkt me het tegenoverstelde van ten onrechte :?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1