Ik wil meer mogelijkheden om kleur/scherpte te beinvloeden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik heb onlangs een Windows 11 pro systeem samengesteld en mij valt op dat het beeld van de afbeeldingen en films op het internet wel goed is maar ik mis een extra stukje scherpte en kleur intensiteit.

Ik heb een Asus Rog Crosshair VIII Dark Hero mainboard, AMD Ryzen 3800 8 core CPU, 32 GB RAM, ASUS Gforce rtx 3060 videokaart en een wat ouder iiyama Prolite E2483HS monitor.

Bij mijn oude computer had ik veel scherper beeld op dezelfde monitor.

Het beeld is goed maar heeft een klein beetje melkachtige dofheid. Ik vindt dat Windows maar ook de irritante instellingen van de monitor (kleine knopjes, lastige instelbaarheid) net iets te weinig bieden qua beinvloeding
van het beeld. Een beetje zoals je met contrast en kleur in Photoshop een foto net iets meer power kunt geven.
Het gaat mij er niet om om onnatuurlijk felle kleuren en harde uitlichting te krijgen.
Ik mis gewoon wat meer realisme in de glans van iemands ogen, water, glas, het is me net iets te crémig.

Ik vindt de mogelijkheden om via windows het beeldscherm te beinvloeden net iets te kort komen en ook
de monitor zelf is maar beperkt in te stellen.

Is er ook een monitor die veel meer te beinvloeden is qua instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nou ben ik echt een n00b....maar kun je niet de weergave op je scherm calibreren/instellen met de software behorende bij die RTX3060?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 22:23
@Fraggert jup klopt daar kan @sugarcool6 dat gewoon doen.

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh2-021

https://www.nvidia.com/co...lor_Settings_Advanced.htm

@ItMeAedri bedankt d:)b , had nog niet genoeg koffie op. :O

[ Voor 47% gewijzigd door corporalnl op 23-10-2023 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
Neem eens een degelijke monitor ipv een budget TN paneel uit 2013. Dat scherm heeft nooit echt mooie kleuren kunnen laten zien, laat staan na 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:02

Tazzios

..

Wat voor systeem en beeldscherm had je eerst was het daarop (echt) beter?

TN beeldscherm is ook niet echt ideaal voor beeldkwaliteit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 09:59
Met AMD Radeon software een Geforce product instellen? 8)7
Laten we dan wel even de juiste fabrikant linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzerman86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 10:20
Heb je display scaling al eens uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:52
sugarcool6 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 02:40:
Bij mijn oude computer had ik veel scherper beeld op dezelfde monitor.
Gebruik je ook dezelfde aansluiting als bij je oude computer?
En kijk inderdaad naar eventuele (HDMI) scaling opties die misschien aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
Bij de oude pc had ik een AMD Am3 processor FX 8350, 4.00 GHZ, Asus crosshair formula mainboard
en Asus/Nvidea Geforce GTX 550 ti .

Ik heb inderdaad gedacht aan de software van de videokaart maar heb daar nog niet ingedoken, gezien ik
dit systeem net heb gebouwd en dus nog veel moet ontdekken. Wel overwogen dus.

Overigens was volgens mij deze monitor toendertijd geen budget model, iiyama was toen een van de betere merken juist. Maar misschien is deze later ver in prijs gezakt en inmiddels technisch wat minder voor de eisen van tegenwoordig. Feit is wel dat ik een week voor het nieuwe systeem veel beter beeld had dan wat ik nu zie met het nieuwe systeem.

Ik zie dat jullie het ook hebben over HDMI-scaling en daar zal ik naar kijken, overigens bedankt iedereen voor de reacties en de links

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:02

Tazzios

..

Je monitor heeft zich volgens de pricewatch altijd rond de 150 euro bewogen.
uitvoering: Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart

Dat een merk 'beter' zou zijn zegt weinig over een specifiek model. TN is altijd de mindere techniek geweest voor wat betreft beeldkwaliteit. Maar indien je er nog tevreden mee bent is dat natuurlijk prima, kun je over een paar jaartjes direct naar OLED overstappen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
Dat is dan wel erg vreemd omdat ik sinds 98 aan de pc zit en diverse monitoren heb versleten, ik gaf altijd veel meer uit dan die 150 Euro en heb me overigens bij aanschaf niet op laten lichten.
Ík ga overal kijken, op het web maar heb nog nooit een monitor buiten een fysieke winkel aangeschaft.
En in die winkels waren wel verschillen, maar prijzen lagen globaal wel bij elkaar. Kan niet dat ik deze monitor
hebt gekocht en vervolgens veel te veel betaalde. Ik zou nooit een monitor kopen voor maar 150, gevoelsmatig zou ik rond de 300 gaan zitten, eerder meer. Overigens heb ik ooit hele dure aangeschaft en was blij ervan verlost te zijn. Heel duur heeft net zoveel kinderziektes en mitsen en maren als de middenmoot.
Ik heb wel de drie voorlaatste keren tussen 2005 en 2011 een budget grafische kaart aangeschaft.
De laatste Asus Nvidea GTX550 TI heeft het nu begeven, dat is dus de oude toren. Die ga ik vervangen want dan kan ik de oude pc nog gebruiken voor oudere software waar ik nog mee wil werken.

[ Voor 16% gewijzigd door sugarcool6 op 24-10-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 19:51
Je kunt als eerste kijken of je gebruik maakt van de optimale resolutie van 1920x1080. Mogelijk dat Windows 11 de schaalinstellingen van je beeldscherm anders heeft ingesteld (100%, 125 % of 150 % etc.)
Verder kun je kijken of je op de monitor extra beeldscherminstellingen hebt zoals Adobe RGB of sRGB. De eerste van Adobe is helderder dan sRGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 14:55
Hier bij verschillende apparaten met windows 11 hetzelfde probleem gehad, zat hem inderdaad in de scaling instellingen van Windows zoals @ijzerman86 hierboven ook al aangeeft..

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
Ik ben er uit, inderdaad de NVidea instellingen heb ik gebruikt en dat was wat ik bedoelde, ik kon veel meer procenten opschuiven itt Windows en/of de beeldscherm knopjes-instellingen waar ik al gauw op 90% zat en dan zonder echte verbetering.
Maar met dezelfde soort instellingen, mogelijk door de NVidea kaart, kreeg ik het voor elkaar.

De scaling was overigens goed.

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor jullie reacties en goede tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:21

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

'T is Nvidia...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Pagina: 1