Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankro33
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-08 11:11
Mijn vraag:
Ik heb de onderstaande setup al meer dan 2 jaar in gebruik en heb er nog nooit problemen mee gehad. Echter heb ik sinds 3 weken wat problemen. Sinds 3 weken loopt mijn pc willekeurig vast, echter blijft het geluid wel afspelen. Zodra ik de kabels uit mijn GPU haal en in mijn moederbord stop heb ik wel weer beeld (op de integrates graphics). Als mijn pc vastloopt (of nouja, eigenlijjk loopt mijn GPU vast, zo lijkt het) en ik start heb op nieuw op herkent mijn GPU de monitoren niet, deze blijven dan zwart. Als ik hem dan een paar keer herstart krijg ik wel weer beeld.

Ik heb al een schone installatie van Windows gedaan (windows 10), maar dit verhelpt de prolemen niet.
Ook heb ik de drivers terug gezet naar een vorige versie waar hij het altijd op gedaan heeft. Dit leek eerst te werken voor een paar dagen, maar ondertussen is de pc/gpu al een aantal keer vast gelopen.

Mijn vraag:
Liggen deze problemen aan de GPU? Dat deze kapot is? Of is er wellicht wat anders aan de hand wat jullie uit mijn verhaal op kunnen maken?
Ik weet dat mijn voeding wellihct aan de krappe kant is, maar dan zou ik er al eerder last van moeten hebben gehad, aangezien ik mijn setup al meer dan 2 jaar met dezelfde voeding/cpu/gpu heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Beeldschermen:
MSI Optix MAG271C
MSI Optix MAG272CQR

Pc onderdelen:
Intel Core i7-9700K
Asus ROG Strix Z390-E Gaming
Gigabyte Aorus GeForce RTX 3080
Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16
Corsair RM650x
Samsung 970 EVO 500GB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:44
Dus de vastlopers of het uitvallen van de beeld output van je videokaart zijn op volledig willekeurige momenten? Op momenten dat je CPU en GPU nauwelijks belast worden? Als dat het geval is is de kans kleiner dat het aan de voeding ligt.
Ik zou eens proberen te testen zonder de GPU en even op de iGPU van je CPU draaien.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:35

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik zat juist aan het geheugen te denken, ik zou die eens één voor een gaan testen..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankro33
The Reeferman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 05:58:
Dus de vastlopers of het uitvallen van de beeld output van je videokaart zijn op volledig willekeurige momenten? Op momenten dat je CPU en GPU nauwelijks belast worden? Als dat het geval is is de kans kleiner dat het aan de voeding ligt.
Ik zou eens proberen te testen zonder de GPU en even op de iGPU van je CPU draaien.
Ja de momenten waarop hij vastloopt is volledig willekeurig. Het is mij ook al gebeurt terwijl ik een YouTube video een het bekijken was en verder niks noemenswaardig open had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankro33
SAiN ONeZ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 06:19:
Ik zat juist aan het geheugen te denken, ik zou die eens één voor een gaan testen..
Dank voor de tip, ga het zo even proberen! 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

is de GPU normaal verbonden ? geen daisy chains / riser kabels ?

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankro33
knightofn1 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:05:
is de GPU normaal verbonden ? geen daisy chains / riser kabels ?
Ik heb de GPU "gewoon" op het moederbord aangesloten. Geen gekke dingen daarmee gedaan. Qua kabels: deze gaan gewoon rechtstreeks van de monitor de GPU in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Hij doelt er meer of je vanuit de voeding een kabel hebt lopen naar de GPU, die zich opsplitst in twee uiteindes, of dat het daadwerkelijk 2 aparte kabels zijn, die dus in de videokaart geprikt zitten..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankro33
SAiN ONeZ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:33:
Hij doelt er meer of je vanuit de voeding een kabel hebt lopen naar de GPU, die zich opsplitst in twee uiteindes, of dat het daadwerkelijk 2 aparte kabels zijn, die dus in de videokaart geprikt zitten..
Ah zo, ja in m'n GPU heb ik er zelfs 3 in zitten zie ik. twee 4 pins en 1 van 2 pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankro33
Ik heb ook de RAM getest, maar is mij niks geks opgevallen. In alle gevallen start de pc normaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Je moet juist testen of hij met een reepje wel blijft draaien, of het loopt vast, dan kun je het andere reepje in dezelfde bank testen, en daarna eventueel het andere channel, totdat je weet wat het triggert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankro33
SAiN ONeZ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:39:
Je moet juist testen of hij met een reepje wel blijft draaien, of het loopt vast, dan kun je het andere reepje in dezelfde bank testen, en daarna eventueel het andere channel, totdat je weet wat het triggert..
Ja dit heb ik ook gedaan. Ik heb alle stickjes eruit gehaald en er 1 ingedaan, kijken of die het deed en dan er weer uit gehaald en een nieuwe erin gedaan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

tis meer dat je net zo lang op een stick moet gamen totdat het weer vast loopt, al kan dat een heel getest zijn voordat je weet welke het is, heb je geen aparte ssd meer liggen of hdd, dat je daar windows eens schoon op installeert, en de oude afkoppelt om te kijken of het uitblijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankro33
SAiN ONeZ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:47:
tis meer dat je net zo lang op een stick moet gamen totdat het weer vast loopt, al kan dat een heel getest zijn voordat je weet welke het is, heb je geen aparte ssd meer liggen of hdd, dat je daar windows eens schoon op installeert, en de oude afkoppelt om te kijken of het uitblijft?
Ah oke, dan ga ik dat eerst nog wel even testen, om er even op te gamen, kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:44
Hij liep op willekeurige momenten vast toch? Dus dan hoef je niet speciaal te gamen. Gewoon net zo lang gebruiken tot je zeker weet dat ie daarvoor binnen die tijd al een keer vastgelopen was.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Pagina: 1