Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 15:22
Ik heb onlangs een laptop gekocht bij Lenovo zelf, online op de BE website.

Een korte tijd daarna had ik problemen met opstarten, bleek een defecte harde schijf.

Aangezien ik geen extra herstelservice van Lenovo heb afgenomen moest de laptop dus opgestuurd worden. Geen probleem. Echter krijg ik in de communicatie hierover (waarin onder andere staat hoe de laptop verpakt moet zijn, foto's genomen etc) de opmerking mee dat zij niet verantwoordelijk zijn voor schade tijdens transport.

Dat leek me gek en tegen de wettelijke garantie in, dus ik geef dit mee als opmerking in een email. Daarna volgt nog een hele mailwisseling met de technische ondersteuning van Lenovo waarin zij beweren enkel op te treden als 'fabrikant Lenovo' en dus enkel fabrieksgarantie geven. Voor wettelijke garantie moet ik bij 'verkoper Lenovo' zijn zeggen ze, bel maar de klantendienst.

Dat doe ik dus, maar zoals je kan raden: ze begrijpen mijn vraag niet eens en proberen me steeds weer terug naar de technische dienst te sturen. Een tweede telefoon de volgende dag levert een andere medewerker die beweert met zijn supervisor via chat de vragen voor te leggen die op haar beurt zelfs beweert 'Lenovo doet niet aan wettelijke garantie'.

Dan maar via mail, maar ondertussen na 3 antwoorden verder (allemaal terug verwijzend naar de technische dienst of zelfs Amerikaanse en UK chat en forums) ben ik nog steeds niets verder.

Mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee? Hoe zou ik hierin verder gaan, ik wil namelijk wel echt graag weten hoe ik correct mijn garantie in de toekomst kan bekomen. Ik begrijp dat Lenovo graag hun extra service producten probeert te verkopen (daar kreeg ik wel direct een 25% korting voor), maar aan wettelijke garantie kan je toch niet onderuit zou ik denken.

(Mijn laptop is ondertussen wel correct gerepareerd en nog niet zo gek lang weg geweest. Buiten dat de persoon van de technische ondersteuning heel vervelend deed, zelfs over het feit dat ik de laptop had opgestuurd op exact dezelfde manier als ze naar mij hadden gestuurd, is dit proces wel deftig verlopen. Alleen hebben ze nu Win 11 PRO geïnstalleerd maar staat er enkel een key voor HOME op 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:08
Gok dat de klantenservice niet doorhad dat zij de verkopende partij waren in deze.

Je had gewoon de wettelijke garantie, want ze verkopen het op hun webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:46
Ik vermoed dat het om
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
gaat. Die regelen namelijk voor een heleboel Fabrikanten een "eigen" webshop. En je zal dus ook bij hun je wettelijke garantie moeten halen.

Maar dat zal niet zonder slag of stoot gaan vermoed ik. Want ik geloof dat er nog nooit 1 consument blij is geweest met hun service.....

En het wordt ook extreem slecht aangegeven dat je eigenlijk bij een andere bedrijf koopt als de fabrikant.

/edit lees nu dat de fabrikant het heeft "opgelost".

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 22-10-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 15:22
corporalnl schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:20:
Gok dat de klantenservice niet doorhad dat zij de verkopende partij waren in deze.

Je had gewoon de wettelijke garantie, want ze verkopen het op hun webshop.
Zeker wel, dit is meermaals aangehaald en daar komt juist de uitspraak van dat 'de technische ondersteuning afdeling handelt enkel als fabrikant niet verkoper'.
loki504 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:44:
Ik vermoed dat het om
***members only***
gaat. Die regelen namelijk voor een heleboel Fabrikanten een "eigen" webshop. En je zal dus ook bij hun je wettelijke garantie moeten halen.
Dat had ik ook al gelezen op verschillende plaatsen weer wordt er bij mijn bestelling nergens een vermelding van gemaakt. Sterker, onderaan mijn bestel mail staat :

Tenzij er een overeenkomst tussen jou en Lenovo van toepassing is op je bestelling, vind je de voorwaarden die van toepassing zijn op deze bestelling hier in de Lenovo Sales-overeenkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:08
Nja als ze niet zouden handelen dan heb je gewoon een case. In dit geval is er niks aan de hand want het is gewoon gerepareerd.

Uit je eigen link.
Beperkte garantie

Naast uw wettelijke rechten op teruggave en terugbetaling biedt Lenovo een beperkte garantie voor producten van het merk Lenovo, onderworpen aan de voorwaarden van deze garantie. De huidige beperkte garantie van Lenovo vindt u hier: https://support.lenovo.com/.
Die beperkte garantie is extra.

Verderop in de voorwaarde:
Wettelijke garantie

Naast de voordelen van de beperkte garantie van Lenovo en alle garanties die door andere licentiegevers worden geboden, kunt u in verband met de verkoop een beroep doen op de bepalingen van de Belgische wet op de consumentenbescherming.

[ Voor 27% gewijzigd door corporalnl op 23-10-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:16
@Yohsoog
Je recht hebben en je recht halen, zijn helaas 2 verschillende dingen.
Als consument val jij met je aankoop gewoon onder het europese/belgische consumentenrecht. Dus sowieso 2 jaar garantie. Maar sommige fabrikanten hebben hier schijt aan (o.a. Apple).
Dan kan jij hoog en laag gaan springen, maar dat zal weinig helpen. Tot nu komen ze ermee weg dus zullen ze dat blijven doen tenzij ze echt in de problemen gaan komen.

Persoonlijk zou ik het laten rusten en nooit meer rechtstreeks van Lenovo een laptop kopen. Wil je toch meer actie ondernemen zou je contact kunnen zoeken bij een consumentenorganisatie of zelf juridische stappen ondernemen. Maar dat gaat je wel tijd en moeite kosten.
Pagina: 1