De afgelopen weken een hoop partijen gesproken, waarbij al veel duidelijk is geworden.
Maar heb nog wel zo mijn vraagtekens hier en daar. Vandaar deze post.
Het betreft een 'plat' dak (5.8 graden), nieuw bedekt met EPDM.
Dat laatste is voor veel partijen schijnbaar wel een ding.
Er zijn partijen die hier alleen mee werken d.m.v. 'bevestiging met schroeven', dat wil ik absoluut niet. (doei 30 jaar dakgarantie)
Ballast, ofwel verlijmen zijn de opties die ik overweeg. Hierbij gaat het tevens om een keuze tussen een oost-west vs. plat op dak montage. Verlijmen komen voor mij nog wat extra kosten kijken gezien dit door onze eigen dakdekker gedaan moet worden. Offerte is opgevraagd. Wel lijkt me dit optisch -van de straat gezien- de mooiste oplossing.
Probleem met ballast is weer dat veel partijen dit (sterk) afraden ivm de hellingshoek, en zelfs niet willen leggen 'zonder schroeven'. Wat ik nou moet geloven op dit vlak is mij onduidelijk.
Verder lijkt mijn situatie prima geschikt voor SolarEdge en zie ik voor de (~2000,-) meerprijzen geen voordeel voor Enphase.
Hieronder wat meer info:
*Boeiboorden moeten nog geplaatst worden
Ca. ~ 9x6.5m
Lichte helling van 5.8 graden richting straatzijde.
Verder met name enkele bomen aan de overkant van de straat, die de ochtendzon wat zullen blokkeren.
En de schoorsteen.
Doelen: Zelf groot deel van verbruik opwekken. Thuiswerken zware pc. Airco in de zomer.
'Gratis' auto laden d.m.v. solar-only charging. Met mijn kilometers moet dat prima te doen zijn.
Ik heb Ratio Solar laadpaal met loadbalancer (CT klemmen) en met 'solar' functie.
Opstelling Partij A-B-C:
Hoor heel graag jullie input!
Maar heb nog wel zo mijn vraagtekens hier en daar. Vandaar deze post.
Het betreft een 'plat' dak (5.8 graden), nieuw bedekt met EPDM.
Dat laatste is voor veel partijen schijnbaar wel een ding.
Er zijn partijen die hier alleen mee werken d.m.v. 'bevestiging met schroeven', dat wil ik absoluut niet. (doei 30 jaar dakgarantie)
Ballast, ofwel verlijmen zijn de opties die ik overweeg. Hierbij gaat het tevens om een keuze tussen een oost-west vs. plat op dak montage. Verlijmen komen voor mij nog wat extra kosten kijken gezien dit door onze eigen dakdekker gedaan moet worden. Offerte is opgevraagd. Wel lijkt me dit optisch -van de straat gezien- de mooiste oplossing.
Probleem met ballast is weer dat veel partijen dit (sterk) afraden ivm de hellingshoek, en zelfs niet willen leggen 'zonder schroeven'. Wat ik nou moet geloven op dit vlak is mij onduidelijk.
Verder lijkt mijn situatie prima geschikt voor SolarEdge en zie ik voor de (~2000,-) meerprijzen geen voordeel voor Enphase.
Hieronder wat meer info:
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
![]() | ![]() |
Lichte helling van 5.8 graden richting straatzijde.
Schaduw
Grootste boom op zuidkant gaat binnen een jaar weg (aldus bomendokter).Verder met name enkele bomen aan de overkant van de straat, die de ochtendzon wat zullen blokkeren.
En de schoorsteen.
Jaarverbruik
We zullen naar ca. 8000kWh gaan met elektrische wagen laden.Huidige elektriciteitsaansluiting
3-Fase, meterkast zojuist verder uitgebreid ivm plaatsen EV charger en voor panelen.Budget en doel
10k lijkt me voldoendeDoelen: Zelf groot deel van verbruik opwekken. Thuiswerken zware pc. Airco in de zomer.
'Gratis' auto laden d.m.v. solar-only charging. Met mijn kilometers moet dat prima te doen zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
In principe diegene met het beste aanbod. Liefst lokale partij, en die al wat langer bestaat.Bijhouden van data
Basics zijn m.i. voldoende.Ik heb Ratio Solar laadpaal met loadbalancer (CT klemmen) en met 'solar' functie.
Reeds verkregen offertes
Hieronder de 3 beste offertes tot dusver, die ik serieus aan het overwegen ben:Partij | Aantal | Watt p.p. | Bruto kWh | Totaalprijs | PPW | Paneel | Omvormer | Montage | levertijd |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | 25 | 435 | 10875 | 9750 | € 0,90 | Jinko 435 | 8K + S440 | oostwest | 1 maand |
B | 25 | 410 | 10250 | 9990 | € 0,97 | Dmegc 410 | 8K + S440 | oostwest | 4 maanden |
C | 25 | 435 | 10875 | 9782 | € 0,90 | Longi 435 | 10K +S500 | vlak met dak | 1 maand |
Opstelling Partij A-B-C:
![]() | ![]() | ![]() |
Regio
Zuid-LimburgHoor heel graag jullie input!