Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:22

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Momenteel gebruik ik een Realme GT Master Edition welke goed bevalt, echter begint het scherm nu groeiende paarse vlekken te krijgen. Daarom zoek ik een nieuwe, met smartphones ben ik niet zo heel bekend dus alle input is van harte welkom :)

De telefoon wordt o.a. gebruikt voor het regelen van mijn diabetes. Zowel de glucose meter (Libre2) als de insulinepomp (Dash) hebben een constante verbinding via Bluetooth. De Libre2 wordt elke 2 weken vervangen en geactiveerd via NFC, een goede NFC chip is daarom belangrijk. Zo had ik eerst een telefoon met een te zwakke NFC chip (Oukitel K10) waardoor hij niet communiceerde met de sensor.

Batterijduur/fast-charge zijn ook een dingetje. Er draaien altijd 3 diabetes apps op de achtergrond voor automatische bijregeling van de suikerspiegel. Dat gaat met een aardig verbruik :/ De Realme is meestal aan het einde van de middag al leeg. Fast-charge heeft mij heel wat keren gered van een lege batterij, ik zou niet meer zonder kunnen. :P

Voor vloeiend scrollen en het gebruik van Flitsmeister in de auto heeft een helder scherm met 90~120Hz refresh rate de voorkeur, ook gebruik ik dark-mode waardoor een AMOLED scherm misschien prettiger werkt :?

Kwa hardware gok ik prima uit te komen met 128GB opslag en een efficiënte low-end SOC. Software ondersteuning is geen belangrijk punt, wekelijkse systeem updates zijn met de diabetes apps zelfs wat problematisch door compatibiliteits problemen en veranderende app instellingen/machtigingen.

Bijzondere vormgeving is een groot pluspunt, zo was de nepleren achterkant van de Realme een van de redenen van aanschaf. Een glazen achterkant lijkt me dan weer een minder goed idee omdat de telefoon echt een gebruiksvoorwerp is voor mij.

Ik heb nog geen toestel kunnen vinden welke goed bij deze eisen/wensen past, de 1+ Nord 3 en de Poco F5 bieden veel voor het geld maar blijven een compromis. In het middensegment lijkt het vooral de kunst te zijn om een zo snel mogelijke SOC in een budget toestel te meubelen. Of bij de grotere fabrikanten juist het wegstrepen van belangrijke features zoals fast-charge. (hallo Samsung en Google)

Eigenlijk zoek ik naar een toestel met goede connectiviteit waarbij de focus meer op de randzaken ligt zoals de accu, camera en het scherm in plaats van prestaties.

Graag hoor ik of jullie nog tips/adviezen hebben voor toestellen welke hier een beetje bij aansluiten. :)

[ Voor 5% gewijzigd door auto660 op 22-10-2023 21:13 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
Kijk ook even bij Oppo, het zusje van Realme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:22

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
swhnld schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:18:
Kijk ook even bij Oppo, het zusje van Realme.
Thx voor de tip, ik heb even op de site van Oppo gekeken maar daar loop ik een beetje tegen dezelfde puntjes aan.

Het middensegment lijkt wel een beetje gestagneerd te zijn. De Realme kostte 2 jaar terug €280 en dan kreeg je een (voor toen) moderne mid-range SOC met 5G, fast-charge, 120Hz AMOLED, 3,5" audio jack, nepleer, 128GB geheugen en garantie via een nl winkel. De camera's zijn dan matig, maar goed, voor die prijs is daar mee te leven. Een mooi gebalanceerd all-round telefoontje.

Als ik bij de 1+ Nord 3 kijk dan betaal je 2 jaar later €500 voor een telefoon waar nog steeds matige camera's in zitten terwijl er wel een high-end SOC inzit. Het is ook niet dat er nog nice-to-haves bij zitten zoals een IP67 rating. De Oppo Reno 10 Pro is weer een ander uiterste waarbij je €500 betaalt voor een telefoon welke dezelfde SOC heeft als mijn oude Realme. Waar zijn de gebalanceerde toestellen met een moderne (efficiënte) mid-range SOC gebleven? Ik had eigenlijk wel een easy-upgrade verwacht na 2 jaar en €200 budget extra :/

Toch ben ik net geslaagd voor een nieuw toestel. *O* Heb nog even goed rond zitten kijken en heb uiteindelijk op Amazon de Xiaomi 13T 12/256GB gevonden voor €500 welke redelijk in de buurt komt van wat ik zoek en ook nog eens net binnen budget valt.

Het lijkt er op dat deze vrijwel gelijk is aan de duurdere 13T Pro maar dat de SOC gedowngrade is naar een modern mid-range Mediatek 8200 model. Heeft alsnog het mooie scherm en de goede camera's. Hyper charge is helaas geruild voor fast charge maar dat is alsnog een stuk beter dan de laadsnelheid van bijvoorbeeld een Samsung/Google. Er zitten zelfs wat extra dingetjes op zoals een nepleren achterkant, IR blaster en een IP68 rating :) Kwa software worden er 4 OS upgrades beloofd en 5 jaar security patches. Het kan dus tóch, maar de zoektochviel even tegen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU