Ik ben sinds corona vol aan het verbouwen en nu weer een nieuw bestaand huis incl. dakkapel en nieuwe spullen zoals badkamer, vloeren en keuken etc. Daarnaast ook actief in het vastgoed op professionele basis (commerciële kant).
Corona was gekkenhuis om spullen te krijgen (vooral hout schreeuwend duur), dat lijkt in zijn totaliteit helemaal weg te zijn. De meeste gangbare spullen zijn goed verkrijgbaar en ik heb het idee dat leveranciers ook met over voorraad zitten, zowel in NL als in het buitenland (denk aan China, met hongerige verkopers, waar ik ook zaken mee doe). Dat zie je in de bovenstaande ook terug in de reacties met ervaring in de bouw. Werkorders drogen op om meerdere redenen (eerder uitstel dan afstel) maar in vergelijking met de crisis die hieraan vooraf gingen, zit het vooral in de regel/financiële hoek en niet zo zeer dat er geen vraag is van de eindklant. De vraag is gigantisch hoog en knelt enorm/ontploft zowat en die achterstand wordt steeds maar groter dus voor de langere termijn verwacht ik dat het alleen maar duurder wordt. Al kan het natuurlijk zo weer wijzigen als de rente naar 10% stijgt, maar wat ik vanochtend hoorde is dat ze het nu wel genoeg vinden vanuit de centrale banken, dus het zal eerder stabiliseren en we moeten ons aanpassen aan de nieuwe tijd, bijvoorbeeld kleinere huizen (45m2 bijv. voor 3 ton nieuwbouw zag ik van het weekend langskomen in een rand gemeente) of gigantische huizenprijzen met inkomens die niet in verhouding staan tot die huizenprijzen, je ziet dit al gebeuren in de VS/Canada (check bijv. eens Vancouver, 1 miljoen + voor een huis gemiddeld met een inkomen per persoon 40k en 2 personen 80k) maar ook dichtbij huis in Amsterdam/Utrecht, waar ook steeds meer boven een miljoen uitkomt.
Ik doe veel zelf dus ik kan zelf goed inkopen, persoonlijk vind ik het niet zo duur op dit moment qua spullen. Voor mij voelt het als een pauze moment die zo weer terug kan knallen naar tekort aan mensen (spullen denk ik niet) of stabiliseert voor een periode. Qua arbeid/winstmarges zit het nog steeds erg goed voor de meeste partijen en dat is toch wel de bulk van de kosten als je het uitbesteed.
Wat mij opvalt dat er bijv. met een dakapel grote prijs verschillen zijn, sommige partijen (vooral in de Randstad) leven nog in de topperiode en andere passen zich dus aan.
Advies: Als je het kan betalen, zou ik het doen en veel offertes opvragen (kost ook veel tijd) en meer in eigen beheer/aanvoering doen in plaats van bij 1 partij maar dat is nooit anders geweest (of de klap pakken en gewoon dokken).
[
Voor 11% gewijzigd door
wm1234 op 23-10-2023 11:04
]