Bouwprijzen. Waar gaat het heen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:18
We zitten momenteel in een rare tijd. Rentes schieten omhoog. Nieuwbouwwoningen zijn door de hoge prijzen in combinatie met de hoge rentes niet te verkopen en aannemers geven inmiddels €100.000 korting op nieuwbouwwoningen om ze toch maar verkocht te krijgen.

Nu is het zo dat wij in een jaren 30 woning woningen waarvan het dak nog origineel is. Het dak is niet slecht maar het komt er op termijn een keer aan. Het vervangen van het dak willen we combineren met het plaatsen van 4 dakkapellen en het plaatsen van een tweede badkamer op zolder. Een flinke investering. Echter hoeft deze verbouwing niet perse direct maar dat zou bijvoorbeeld ook over 2 jaar kunnen. Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie daar over denken? Verwachten jullie dat de bouwprijzen gaan dalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:12
Zal mijn glazenbol erbij pakken.

Serieus: zeer lastig te zeggen. Maar zou er rekening mee houden dat het nog wel zeker zo zal blijven.

Niet alleen bouwprijzen zijn hoog. Alles is duurder.

Woningtekort helpt daar ook niet mee voor bouwprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
corporalnl schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:16:
Zal mijn glazenbol erbij pakken.

Serieus: zeer lastig te zeggen. Maar zou er rekening mee houden dat het nog wel zeker zo zal blijven.

Niet alleen bouwprijzen zijn hoog. Alles is duurder.

Woningtekort helpt daar ook niet mee voor bouwprijzen.
Het is idd deels glazenbol. Maar je zou toch haast zeggen dat door de gestegen rente het niet meer voor iedereen te betalen is waardoor de aannemers ook minder opdrachten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:04
In de bouwwereld worden fabrikanten inmiddels actief gevraagd om prijzen weer te reduceren. Met als argument dan grondstoffen inmiddels flink zijn gedaald. Alle prijzen zijn tijdens en na corona flink geïndexeerd door tekorten.

Geen garanties of dat op de factuur van de aannemer terug te vinden is. Een instituut als Bouwkennis stelt dat de werkvoorraad ontzettend hoog is. Het lijkt erop dat er werk zat is. En de bouw heeft natuurlijk ook te maken met flink gestegen lonen.

Mijn gok is dat het niet veel goedkoper gaat worden ;)

XXXVI

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Aannemers geven inmiddels 100k EUR korting? Waar dan? Lariekoek volgens mij.

Je hoeft er geen glazen bol voor te hebben dat je nog even moet wachten.

De gevolgen van de hoge rente zijn nog lang niet volledig doorgesijpeld in de economie. Beter even wachten tot het aantal faillissementen weer hoog is, aannemers écht korting geven op projecten, en je de stratenmakers e.d. niet meer in Dodge Rams ziet rondrijden.

Dit is o.a. interessant: https://www.cbs.nl/nl-nl/...llissementen-in-september

Iedereen heeft de afgelopen jaren geld geroken en geld geproefd en moet nu weer even op zijn snoeperd gaan. De ene harder dan de andere.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breadje
  • Laatst online: 22:55
Ik verwacht helemaal geen lagere prijzen. Kijk naar de onderhoudsvoorraad van de overheid (RWS met oude bruggen, ProRail met grote onderhoudsprogramma s, gemeenten met stadsvernieuwing etc etc) de tekorten aan woningen en de grote hoeveelheid mensen die met pensioen gaan. Vanuit mijn professie en samen met mij een hoop collega's verwachten we niet dat de prijzen ooit nog gaan dalen. Sterker, de kans is groot dat ze nog wel even blijven stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Ik zie het ook somber in, de prijzen gaan volgens mij voorlopig niet dalen. Een huis/appartement uit een groot project zal nu misschien wat goedkoper van de hand gaan. Maar het moment dat aannemers voor klussen als de jouwe de prijzen gaan verlagen is nog lang niet in zicht. De werkvoorraad is dankzij een gebrek aan voldoende vaklui nog steeds enorm. En als de overheid het geld vindt om al het achterstallige onderhoud in te lopen en de wetgeving zo veranderd dat investeerders weer volop willen bouwen dan kan het maar zo zijn dat jij een jaar moet wachten voordat men tijd heeft voor jouw klus en dat drijft de prijs flink op.

Daarnaast als jij dit wilt financieren dan vrees ik dat de rente de komende jaren alleen maar verder omhoog gaat.

Disclaimer: Mijn glazen bol is niet grondig gepoetst dus kan wat troebel zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Groningerkoek op 22-10-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:51
100k korting....laat zien, die wil ik ook...
Geloof mij, woningen worden simpelweg niet meer gebouwd omdat ze niet verkocht krijgen, hele wijken worden niet gebouwd, op een rijtje huurwoningen na dan.

Na bijna 25 jaar bij toeleveranciers voor de bouw te werken, is dit gewoon een golf beweging.
Materialen en kosten gaan weer omlaag.
Het en der gaan prijzen wel weer omlaag, maar hoeveel dat gaat...

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Sunri5e schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:08:
aannemers geven inmiddels €100.000 korting op nieuwbouwwoningen om ze toch maar verkocht te krijgen.
Wat een totale onzin….

Net zoals vragen om de glazen bol.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 22-10-2023 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 19:21
Okee ik kan niet het hele artikel lezen maar zag vanochtend dit artikel voorbij komen op AD: https://www.ad.nl/nijmege...-los-te-wrikken~a05daeca/
Ondanks prijsverlagingen tot wel een ton schiet het nog steeds niet echt op met de verkoop van nieuwbouwhuizen. Projectontwikkelaars doen er álles aan om de uitgestelde nieuwbouw los te wrikken. Zoals in Huissen. Want door de hogere rente kunnen huizenzoekers dure nieuwbouw niet meer betalen.
Wellicht dat TS dit heeft gelezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Die 100k is wel een beetje onzin natuurlijk.

Mijn vader is docent bouw/infra en je moet dat overigens niet vergelijken met menig opleiding. Bouw/infra is heel wat praktijk bij echte aannemers voor de leerlingen. Derhalve zijn inzicht :)
Wat hij in elk geval ziet is dat er heeeel wat bedrijven op omvallen staan. Dit heeft o.a. te maken met voorgaande contracten en de gestegen materiaal prijzen. Vervolgens door het maar domweg aannemen van meer werk terwijl hier geen mensen voor beschikbaar waren. Dat is op zich zelf niet zo'n probleem, zei het niet dat er per 1 jan 2024 ook een leuke wet er aan komt: https://www.rijksoverheid...rging-voor-het-bouwen-wkb (tl;dr meer verantwoording voor de aannemers).

Maar goed, in die periode zijn er ook enorm veel beunhazen bezig geweest en bij heel wat grotere opleveringen krijgen de aannemers het laatste stukje ~10% betaling niet omdat ze er echt een zootje van hebben gemaakt of zelfs wordt er minder/niets verkocht.

Dus er zijn er heel wat kapot gegaan, en daar zullen er nog wel wat meer bij komen.

---

Nou, ik met mijn nuchtere brein zou dan denken: dan is er minder concurrentie en zullen prijzen juist stijgen? Echter het is juist zo dat er inderdaad veel bedrijven zonder werk zitten en _goedkoper_ werk zoeken. Niet 100k goedkoper ;) Ik ben dan ook maar een simpele IT'er en kan dat niet uitleggen, maar er zit dus wel blijkbaar een kern van waarheid in. Mogelijk doordat heel veel projecten stil liggen, niet verkopen, etc. Dus dan wordt het natuurlijk wat gunstiger om ook maar iets te doen, in plaats van niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Anoniem: 1986520 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Wat een totale onzin….

Net zoals vragen om de glazen bol.
Geen onzin!

https://www.ad.nl/wonen/p...e-kunnen-bouwen~a3cde946/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:19

Yucon

*broem*

corneej schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:29:
Okee ik kan niet het hele artikel lezen maar zag vanochtend dit artikel voorbij komen op AD: https://www.ad.nl/nijmege...-los-te-wrikken~a05daeca/

[...]

In het artikel wordt verder ingegaan op die 100k. Het verhaal erachter is dat dingen als garage en dakkapellen geschrapt worden om de prijs maar naar beneden te krijgen. En idd ook wat minder marge voor de ontwikkelaar, maar als het zelfs gaat om het schrappen van een garage dan zie je dat het grootste deel van die 100k gewoon uitgespaarde kosten zijn. En geen cadeautje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:47
Het gaat hier om één projectontwikkelaar, alleen voor dit project, de ontwikkelaar heeft hier gewoon een te hoge m2 prijs, hij dacht de jackpot te kunnen vangen.

[ Voor 12% gewijzigd door daniel14 op 23-10-2023 07:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:11

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Yucon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 06:58:
[...]

In het artikel wordt verder ingegaan op die 100k. Het verhaal erachter is dat dingen als garage en dakkapellen geschrapt worden om de prijs maar naar beneden te krijgen. En idd ook wat minder marge voor de ontwikkelaar, maar als het zelfs gaat om het schrappen van een garage dan zie je dat het grootste deel van die 100k gewoon uitgespaarde kosten zijn. En geen cadeautje.
Dat is dus geen korting, maar gewoon minder product.
Een Garage kost bij een nieuwbouwproject hier in de buurt volgens de optielijst €30.000,-

Lijkt een beetje op de tabaksindustrie. Om de prijzen te drukken stoppen ze gewoon minder sigaretten in een pakje.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Ik geloof dat er ooit wel weer en depressie aan komt waarbij ook de bouw hard geraakt wordt met dito prijzen. Maar wanneer? Als ik het wist was ik op dat moment schatrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Prijzen van materialen zijn wel dalende en gaan weer richting het prijsniveau van voor corona. Dat geldt voornamelijk voor producten waar niet veel energie voor nodig is. Maar bepaalde zaken zoals berken (multiplex) zijn heel slecht verkrijgbaar, omdat merendeel uit Rusland komt.

Lonen zijn wel aanzienlijk gestegen afgelopen periodes, net zoals brandstof en verzekeringen.

Dan komt er nog bij dat per 1 jan 2014 de Wet kwaliteitsborging in werking gaat. Dit betekend ook extra kosten en extra werk. En dan zit er nog verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering aan te komen voor zzp'ers.

Ik denk dat je nu in periode zit dat je wat meer te kiezen hebt qua offertes/aannemers en dat werk wat sneller kan starten. Maar ik zie niet waarom het nu opeens 100k goedkoper gaat zijn.

Projectontwikkelaars beginnen gewoon niet aan seriematige bouw. Die maken relatief weinig kosten voor dat er gebouwd wordt. Die gaan voor nu gewoon hun poot stijf houden en straks kijken of er andere aannemer voor minder het project wil bouwen. Die daarna mogelijk weer op de fles gaat, omdat het uiteindelijk blijkt dat werk toch niet zo goedkoop kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:58
Dat is gewoon een marketing stunt van de aannemer/ontwikkelaar.
Natuurlijk krijg je geen 100K korting op een (normale) woning. Er was in dat hele project 1 woning die van 7 ton naar 6 ton ging ofzo, een appartementje van toch al maar 100m2. Overige woningen kregen een marginale korting en staan nog steeds te koop.

Op de vraag gaan prijzen dalen. Ik zou er niet op wachten. De prijzen van bijv. Hout zijn al fors gedaald. Ik zou echter wel opletten waar je mee in zee gaat, voor je het weet is de aannemer failliet in deze tijd waar er weinig werk lijkt te zijn omdat er minder gebouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:58
Yucon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 06:58:
[...]

Niet helemaal juist, het schrappen van de garage en dakkapellen heeft betrekking op een ander project dan de korting van een ton. Ja, het artikel is vrij verwarrend. Maar ik heb beide (op de voet) gevolgd aangezien we ook in een ander nieuwbouwproject in dezelfde plaats komen te wonen.

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 23-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20
Ik ben al een paar jaar bezig met verbouwen en ik heb vaak gedacht: ik kan beter even wachten want het is vrij duur allemaal.. En eigenlijk alle afgelopen jaren liepen de prijzen alleen maar verder op.. Nu is de rente natuurlijk wel een factor maar uiteindelijk wordt alles duurder dus zie ik wachten niet echt als een optie..

Ik doe het gewoon, als je lang genoeg blijft zitten dan maakt het toch niet veel uit (net als op de beurs :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:48
Ik ben sinds corona vol aan het verbouwen en nu weer een nieuw bestaand huis incl. dakkapel en nieuwe spullen zoals badkamer, vloeren en keuken etc. Daarnaast ook actief in het vastgoed op professionele basis (commerciële kant).

Corona was gekkenhuis om spullen te krijgen (vooral hout schreeuwend duur), dat lijkt in zijn totaliteit helemaal weg te zijn. De meeste gangbare spullen zijn goed verkrijgbaar en ik heb het idee dat leveranciers ook met over voorraad zitten, zowel in NL als in het buitenland (denk aan China, met hongerige verkopers, waar ik ook zaken mee doe). Dat zie je in de bovenstaande ook terug in de reacties met ervaring in de bouw. Werkorders drogen op om meerdere redenen (eerder uitstel dan afstel) maar in vergelijking met de crisis die hieraan vooraf gingen, zit het vooral in de regel/financiële hoek en niet zo zeer dat er geen vraag is van de eindklant. De vraag is gigantisch hoog en knelt enorm/ontploft zowat en die achterstand wordt steeds maar groter dus voor de langere termijn verwacht ik dat het alleen maar duurder wordt. Al kan het natuurlijk zo weer wijzigen als de rente naar 10% stijgt, maar wat ik vanochtend hoorde is dat ze het nu wel genoeg vinden vanuit de centrale banken, dus het zal eerder stabiliseren en we moeten ons aanpassen aan de nieuwe tijd, bijvoorbeeld kleinere huizen (45m2 bijv. voor 3 ton nieuwbouw zag ik van het weekend langskomen in een rand gemeente) of gigantische huizenprijzen met inkomens die niet in verhouding staan tot die huizenprijzen, je ziet dit al gebeuren in de VS/Canada (check bijv. eens Vancouver, 1 miljoen + voor een huis gemiddeld met een inkomen per persoon 40k en 2 personen 80k) maar ook dichtbij huis in Amsterdam/Utrecht, waar ook steeds meer boven een miljoen uitkomt.

Ik doe veel zelf dus ik kan zelf goed inkopen, persoonlijk vind ik het niet zo duur op dit moment qua spullen. Voor mij voelt het als een pauze moment die zo weer terug kan knallen naar tekort aan mensen (spullen denk ik niet) of stabiliseert voor een periode. Qua arbeid/winstmarges zit het nog steeds erg goed voor de meeste partijen en dat is toch wel de bulk van de kosten als je het uitbesteed.

Wat mij opvalt dat er bijv. met een dakapel grote prijs verschillen zijn, sommige partijen (vooral in de Randstad) leven nog in de topperiode en andere passen zich dus aan.

Advies: Als je het kan betalen, zou ik het doen en veel offertes opvragen (kost ook veel tijd) en meer in eigen beheer/aanvoering doen in plaats van bij 1 partij maar dat is nooit anders geweest (of de klap pakken en gewoon dokken).

[ Voor 11% gewijzigd door wm1234 op 23-10-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:08

AMDFreak

Intel is zo..

Wat hierboven al vermeld wordt, de levertijden zijn weer acceptabel. Hout is ook weer goed op voorraad, ik zit volg al enige tijd de houtprijs bij een houthandel hier om de hoek, omdat eind van dit jaar er een dakkapel komt, ook hiervan is de plaatsingtijd 4-6 weken en korter. Een enkeling zegt 5 maanden te hebben, maar dat geloof ik niet.

In mijn offertestadia van de dakkapel belden veel boeren mij terug. Waarop ik gewoon openkaart speel dat, dat er meerdere in de race zijn. En sommige zijn best bereid om een korting toe te passen.

En logischerwijs wordt alles duurder, lonen stijgen, energieprijzen stijgen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:42
Nieuwbouw huizen die met korting worden verkocht zullen er bij wijze van een handvol zijn. Bijv. 95% van een project is verkocht, de afgelopen jaren met huzienprijzen die maar bleven stijgen is besloten om ook die laatste 5% onverkocht te gaan bouwen. Dit met de hoop dat ze in de tussentijd alsnog verkocht worden én misschien wel voor meer geld. Van die extra winst wordt nu wat afgehaald en als korting gepresenteerd.

Bouwprijzen zullen vast wat dalen. Als de inkoopprijzen echter met 10% zijn gestegen, nu weer met 10% dalen dan denk ik dat de wederverkopers hun eigen prijzen maar met bijv 8% laten dalen. 2% gratis winst en het voelt voor de particulier als korting.

Ik denk dat er nog werk zat is in alles wat bouw gerelateerd is en dat dat nog lang genoeg zo blijft. Er zal vast nog wel wat lucht uit de sector moeten qua prijzen, maar het zal nog wel even duren totdat aannemers en installatiebedrijven geen wachtlijsten meer hebben.

@Sunri5e of je dan moet wachten met de geplande verbouwing?
Geen idee, heb je het geld en heb je het er voor over waarom dan wachten? Als je nu gaat verbouwen kun je er ook eerder van genieten, ook dat is wat waard. Hoeveel dat waard is bepaal jij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-06 16:06
Heb het artikel gelezen gisteren. Toevallig stond ook in de Gelderlander een heel stuk.
Die 'kortingen' zijn een beetje uit verband getrokken. In de krant stond: huizen tot wel een ton goedkoper!

En wat blijkt? garage wordt weggehaald en komt als optie beschikbaar, evenals de dakkapel, schoorsteen (omdat die toch geen functie heeft en toch maar voor het uiterlijk was). En in sommige gevallen zit zelfs de energievoorziening er niet in. O ja, de (project)aannemers zijn ook bereid iets marge in te leveren.

Moest erg lachen, want korting is normaliter dat je hetzelfde krijgt voor minder. In de bouw betekent korting we kleden het hele project uit en kunnen dan wat van de prijs afhalen. Snap wel dat als je een twee onder een kap koopt zonder garage etc. dit goedkoper is dan het plan daarvoor met garage...

Enige wat wel interessant was is dat ze vanwege SWK 70% van een project verkocht moeten hebben. Om toch zekerheid te geven kondigen sommigen toch start bouw af en willen ze snel aan die 70% komen. In de krant stond dat dit bij het project in huissen werd gerealiseerd door iedereen die zich snel meldde tijdens de bouw iedere maand €650 te geven! Leuk wel ter overbrugging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:36
Zo te horen heeft jou project veel manuren werk. De cao onderhandelingen voor de bouw zijn nog gaande, maar zal tussen de 10 en 15 % zijn voor volgend jaar.

Dus verwacht niet dat het goedkoper gaat worden de komende jaren, of de economie moet helemaal instorten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 06:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toch bijzonder dat men bij een woning de aankoopprijs vergelijkt met 10 jaar geleden, maar als het om salaris gaat dan is het ineens 10 jaar inflatie ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-06 16:45
De bouw is groot. Crises zitten hem vaak in de ruwbouw: grote projecten gaan niet door. De afbouw is veel minder gevoelig voor crises: er is altijd wel een huis dat onderhoud nodig heeft, en altijd wel iemand die daar ook het geld voor heeft. Heb ooit van een timmerman begrepen dat die nooit enige last heeft ondervonden van welke crises dan ook - was altijd werk zat.

Wat ik merk is dat je nu "maar" een half jaar hoeft te wachten op een klus ipv een jaar zoals tijdens en na corona. Materiaal is weer genormaliseerd, maar zullen gewoon, net als de lonen, met de inflatie meestijgen.

Wat ik zou doen is op je gemak op zoek gaan naar een fijne aannemer en/of bedrijfjes die de losse projecten doen voor een redelijke prijs. Dan gewoon inplannen en ben je over een (half) jaar aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:50
Hoop dat de berichtgeving in de media er ook voor zorgt dat de prijzen wat inzakken.
Zijn echt veel aannemers die kunstmatig de prijzen hoog houden en mensen een poot uitdraaien.

Ja, dingen zijn duurder geworden. Maar niet 100%.
Zelf ook ervaring met offertes opvragen voor verschillende klussen de afgelopen "gekke tijd". Van eerlijke aannemers tot aannemers die letterlijk het dubbele vragen en meet (voor exact dezelfde gespecificeerde werkzaamheden.).

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Prijzen blijven stijgen. Daar is inmiddels de loon-inflatie spiraal debet aan. Dat de prijzen van het materiaal gaan zakken zal misschien wel, maar de loonkosten stijgen dramatisch al 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
corneej schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:29:

[...]

Die prijzen waren ook echt belachelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:19
Ik sprak hier 2 weken terug over met iemand die projectcontroller is bij een middelgroot bouwbedrijf en onder andere inkoop van materialen doet. Hij zegt dat de prijzen van metaal en hout wel degelijk weer aan het dalen zijn, maar dat ze niet op de oude prijzen terug komen.

Er zitten teveel bedrijven in de keten die de oorlog/covid/whatever hebben aangegrepen op prijsverhogingen door te voren, ook al waren hun kosten amper gestegen. De graaiers dus.

Het is een beetje net zoals in de supermarkt, met het verschil dat een Jumbo en AH als hele grote inkopers weer lagere prijzen kunnen afdwingen. In de bouw zijn het veel meer losse afnemers die niet als collectief kunnen eisen dat de prijzen moeten dalen.
Pagina: 1