Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zuurstofaanvoer CVketel in de spouw van carportdak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-11 19:39
Ik ben benieuwd of de zuurstofaanvoer van mijn nieuwe CV-ketel juist is aangesloten. Er lopen twee pijpen vanuit mijn ketel naar mijn buitenmuur: de rookgasafvoer en de zuurstofaanvoer. Ze komen in De buitenmuur uit onder mijn carport. De rookgasafvoer gaat gewoon door het dak van de carport, maar de zuurstofaanvoer komt uit in de spouw van dit dak, met ongeveer 3 tot 4 cm ruimte boven deze pijp tot aan het dak.

De spouw van dit dak is een stoffige omgeving en bevat ongeveer 4 m3 aan zuurstof, maar is niet luchtdicht, dus nieuwe zuurstof kan er in principe wel bij komen. Echter, mijn gevoel zegt dat de kwaliteit van deze zuurstof niet goed is vanwege het stof.

Binnenkort komt de installateur langs om meerdere zaken te herstellen, dus ik ben benieuwd of dit ook op de lijst mag staan:

1) Voldoet de huidige opstelling, rekening houdend met stof?
2) Indien dit niet het geval is, is een concentrische buis dan de beste oplossing?

[ Voor 12% gewijzigd door VySio op 22-10-2023 18:29 ]

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:56
Klinkt -zonder details te zien (foto’s?)- als iets dat je niet zou moeten willen.

• VySio
Het is lastig te zien. Geprobeerd zo goed mogelijk op de foto te zetten. Op de laatste foto is de onderste buis de zuurstofaanvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cpdp5wirjtj0jl-jEKZNxwl3ukc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKRH1UdlZLp075L1B0gN1djl.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0G1IL1OQ6aMBecF3XwYLy38rVGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XamkKmJfWw4usgS9Qxc8krxR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0rVsKWUBfjwyN08Z4ejTHAgq3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwhLlG8X4H5kuvpZwhrbqSOS.jpg?f=fotoalbum_large

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
FOUT!

Je rookgaspijp en luchttoevoer moeten gewoon allebei naar buiten en niet in een of andere tussenruimte uitkomen. Luchtaanzuig moet namelijk vrij zijn en dat kan niet in een gesloten tuimte.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
En nu ik die foto's zie: er moet gebeugeld worden bij elke mof!

• VySio
MarkS90 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:53:
En nu ik die foto's zie: er moet gebeugeld worden bij elke mof!
Bedankt voor je reacties. Wat bedoel je met "er moet gebeugeld worden bij elke mof!".
De installateur moet de pijpen herstellen omdat deze niet op afschot (maar opschot?) gemonteerd zijn. Er zit dan ook veel water in de rookgasafvoer. Is dit wat je hiermee bedoeld?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Installateur?
Want als je die moet laten terugkomen zou ik een ander bellen.
Uitkomen in de spouw, niet goed gebeugeld, en water in de pijp?

Dus de rookgas loopt van de ketel eerst naar beneden en dan door de muur dat is ook al fout.
En laat me raden: de muur waar hij in zit is de erfgrens naar de buren? dat mag ook niet.

Die mag je van mij met een rode kaart van het veld afsturen.

[ Voor 31% gewijzigd door martijn v o op 22-10-2023 19:30 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Goh, waarom zou de gasketelwet ingevoerd zijn......

Omdat de erkende installateurs dit soort knoeiwerk al jaren afleveren. ;( ;(

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• VySio
martijn v o schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:25:
Installateur?
Want als je die moet laten terugkomen zou ik een ander bellen.
Uitkomen in de spouw, niet goed gebeugeld, en water in de pijp?

Dus de rookgas loopt van de ketel eerst naar beneden en dan door de muur dat is ook al fout.
En laat me raden: de muur waar hij in zit is de erfgrens naar de buren? dat mag ook niet.

Die mag je van mij met een rode kaart van het veld afsturen.
Helaas is het niet zo makkelijk om onder een aanschaf uit te komen. De installateur is aangeschreven met een ultimatum om het op te lossen. Ik ben (helaas) alle punten aan het opsommen die nog aangepakt moeten worden. Dit is er 1 van.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:25
Het is hierboven al gezegd maar inderdaad, dat zie er niet heel professioneel uit.

1- Neen.
2- Ik zou zelf altijd voor cocentrisch kiezen vanuit een CO point of view, maar dan wordt je pijpje ook wat dikker.

Beugelen moet zeker meegenomen worden, eventueel even kijken in de documentatie van de pijpenboer, Ubbink bijvoorbeeld geeft precies aan waar en hoeveel beugels gebruikt moeten worden.
Pagina: 1