Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n.klaassen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 21:45
Hallo allemaal,

ik hoop dat iemand mij het e.e.a. kan toelichten over een bepaalde zaak.
laat ik maar bij het begin beginnen.
Ik ben werkzaam als commerciële binnendienst medewerker bij een bedrijf. Hier heb ik tot 2x over een contract getekend voor bepaalde tijd. echter kwam ik er zelf achter dat mijn huidige contract afloopt op 31-10-2023.
Van onze HR afdeling heb ik niks vernomen over eventuele contract verlenging, dus ben ik zelf naar mijn leidinggevende gestapt.

Hier heb ik aangegeven dat mijn contract verloopt en zijn we vrijwel meteen in gesprek gegaan.
hij wilde mij een 3e contract voor bepaalde tijd geven, waarop ik aan heb gegeven toch een stukje zekerheid te willen en gevraagd of dit eventueel een contract voor onbepaalde tijd kon worden. na een hoop heen en weer gemompel over waarom ik die dan zou willen geeft hij aan dat hij mijn HR afdeling zou berichten voor het OPSTELLEN van een nieuw contract. zelf was hij druk dus moest ook snel weer aan het werk.
echter gaf ik aan dat wij het nog niet over salaris hebben gehad en dat ik dat gesprek nog wel aan wil gaan. dit gesprek heb ik gehad, alleen wil hij er geen cent bij doen. dat is zijn recht natuurlijk, alleen heb ik een ander aanbod gekregen van een bedrijf waar ik significant meer kan verdienen.

nadat het salaris gesprek vastliep heb ik 2 dagen nagedacht over de situatie en heb ik de leidinggevende gebeld met het bericht dat ik het contract niet verleng. toen was het hek van de dam. "ik kon dit niet maken etc etc" en hij zou juridisch kijken of dit wel mocht i.v.m. een uitwerk maand. ik heb met alle respect aangegeven dat mijn contract van rechtswege eindigt op 31-10-2023 en hij zelf te laat was met zijn aanzeg termijn van een maand. hierop zegt hij dat doordat hij ZELF het aanzeg termijn gemist heeft. mijn contract al stilzwijgend verlengd is. ik wees hem erop dat dit niet het geval is, en dat een stilzwijgende verlenging pas ingaat wanneer ik zelf doorwerk na de eind datum op het contract.

toen probeerde hij het eerdere gesprek aan te halen door te zeggen dat doordat ik om een contract voor onbepaalde tijd heb gevraagd (i.p.v. een contract voor bepaalde tijd), en hij HR een bericht zou sturen, een mondelinge overeenkomst met hem ben aangegaan. waarop ik zei, dit is geen mondelinge overeenkomst dit was een vraag wat hierin de mogelijkheden waren wat betreft verlenging.

Nu is de spanning om te snijden al zeg ik het zelf. en nu heb ik al heel veel info van internet gehaald en voor zover ik weer sta ik heel goed in mijn recht en eindigt mijn contract gewoon na 31-10-2023. zonder enige haken of ogen.

Heeft iemand van jullie een mening in deze? ik zou graag een frisse blik op dit onderwerp willen.

Alle reacties

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:51
https://www.rijksoverheid...val%20geen%20opzegtermijn.

Opzegtermijn met tijdelijk contract
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als jij nergens je handtekening onder gezet hebt heeft hij geen poot om op te staan :). Het was ook zijn intentie om jou een nieuw contract aan te bieden - althans, dat beweerde hij toch... Maar daar kwam ook niks van.

Intenties zijn niks waard in deze. Lekker respectloos van de leidinggevende als je 't mij vraagt, pure intimidatie.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of sowieso, of vooral als je baas moeilijk blijft doen: https://www.juridischloke...ng,-Uw%20werkgever%20moet. Je hebt mogelijk nog wat geld van hem tegoed (gok ik, zonder exacte data in je bericht te hebben).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:17
Waardeloze leidinggevende, jij staat in je gelijk. Hij heeft zijn werk niet goed gedaan.

Weg weg weg.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Werken tot einde van de maand zodat het van rechtswege afloopt en klaar.

Daarna direct de aanzegvergoeding opeisen bij HR. Bij niet correcte eindafrekening of aanzegvergoeding een loonvordering instellen.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
Je ziet het helemaal goed en leidinggevende heeft ergens een afslag gemist, omdat hij het onderscheid tussen werknemers en lijfeigenen heeft gemist. #run

En wat @Rukapul zegt: ga voor die aanzegvergoeding. Op de werkgever rust de verplichting jou schriftelijk te informeren over het wel of niet verlengen van de arbeidsovereenkomst. Voor de periode waarin dat niet tijdig is gedaan heb je recht op een vergoeding.

[ Voor 46% gewijzigd door StevenK op 22-10-2023 19:00 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34
Succes in je nieuwe baan. Waar jij nu zit moet je niet eens willen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 14:26
Haha juridisch mag het in elk geval, stilzwijgende verlenging vindt pas plaats op 1-11. Lekker naar je nieuwe baan en neem vanaf je vakantiedagen anders gewoon op, met frisse moed beginnen.

[ Voor 36% gewijzigd door pennywiser op 22-10-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 08:53
pennywiser schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:02:
en neem vanaf je vakantiedagen anders gewoon op
Dat mag dus alleen met goedkeuring van je werkgever. Je kan het natuurlijk altijd proberen, een werkgever weet ook wel dat de motivatie weg is, helaas bij sommige is het tot de laatste dag werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
n.klaassen schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:17:
.... waarop ik aan heb gegeven toch een stukje zekerheid te willen en gevraagd of dit eventueel een contract voor onbepaalde tijd kon worden. na een hoop heen en weer gemompel over waarom ik die dan zou willen geeft hij aan dat hij mijn HR afdeling zou berichten voor het OPSTELLEN van een nieuw contract.
Extra hilarisch dat hij je geen onbepaalde tijd wilde geven, maar hij het nu wel heel erg vindt dat je weggaat.

(Ja, ik snap dat ineens weg anders is dan op een verwacht moment, maar daar lijkt de baas ook niet echt op te letten :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Rukapul schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:57:

Daarna direct de aanzegvergoeding opeisen bij HR. Bij niet correcte eindafrekening of aanzegvergoeding een loonvordering instellen.
https://www.juridischloke...ijden/contractverlenging/

Kom voor je rechten op inderdaad.

Transitievergoeding bestaat nu geen recht op volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:21
pennywiser schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:32:
[...]

https://www.juridischloke...ijden/contractverlenging/

Kom voor je rechten op inderdaad.

Transitievergoeding bestaat nu geen recht op volgens mij.
Klopt volgens mij, daar TS heeft aangegeven niet te verlengen. Maar wel op een aanzegvergoeding (aannemende dat er geen tijdige en schriftelijke aanzegging gedaan is, die zou ook gewoon in de arbeidsovereenkomst kunnen staan).

[ Voor 25% gewijzigd door wheel op 22-10-2023 20:30 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 08:34
Ik kan genieten van dit soort karma. Daarom moet je als werkgever je zooi gewoon op orde hebben. En doe je dat niet, dan moet je ook accepteren dat je daar steken hebt laten vallen, in plaats van nu gaan lopen dreigen. Dat zou voor mij een extra motivatie zijn om te vertrekken, mocht je dat niet al van plan zijn.

En verder heb je helemaal gelijk in alles wat je veronderstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rukapul schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:57:

Mja, had werkgever niet zo moeilijk gedaan was ts waarschijnlijk gewoon overgestapt. Nu krijgt wg ook nog de aanzegvergoeding aan z'n broek. Karma is a bitch.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:46
Leuke afloop, kan ik wel om lachen :) Maak je geen zorgen, geniet van je nieuwe baan en op je laatste dag ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:00
Mooi zulke bazen die denken dat alles wel goed komt met zo min mogelijk effort. Dit zijn gewoon basisdingen die je voor elkaar moet hebben.

voor je zelf misschien handig om contractdata ook beter in de gaten te houden dan kun je zelf ook eerder polsen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door jip_86 op 22-10-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12

Qwerty-273

Meukposter

Heeft iemand van jullie een mening in deze? ik zou graag een frisse blik op dit onderwerp willen.
Een mondelinge overeenkomst is altijd lastig te bewijzen als beide kanten een ander verhaal hebben. Een arbeidsovereenkomst mag mondeling overeengekomen worden, maar de werkgever moet binnen 1 maand na het starten met schriftelijke bevestiging van een aantal punten komen. https://www.rijksoverheid...n-een-arbeidsovereenkomst

Maar een contract voor bepaalde tijd, is precies dat. Er wordt een einddatum genoemd. De aanzegtermijn is verplicht voor de werkgever om duidelijkheid te scheppen bij de werknemer of er wel of geen verlenging zal plaatsvinden. Die verplichting geldt niet voor de werknemer.
https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:20
Wat een kloothommel van een baas. Eerst wil hij je er al niks bij doen, wat ik ergens nog wel snap. Maar vervolgens gaat hij zich afvragen waarom jij een vast contract wil? Wat is dat voor een incompetente hufter? Wat denkt ie zelf? Hoe kun je een leven opbouwen, gezin stichten, huis kopen etc als je telkens tijdelijke contracten krijgt?

Laat me raden, het is een ouwe zak die z'n zaakjes allang voor elkaar heeft (gezin, koophuis etc) en zich niet meer kan voorstellen hoe het is om jong te zijn en alles nog moet opbouwen. Dan helpt elke euro en een vast contract helpt zeker.

Je hebt niks fout gedaan. Je contract was tijdelijk, dat loopt nu af, jij hebt een nieuwe baan gevonden en je stopt dus. Dat is precies zoals het hoort te gaan. Als hij je had willen houden, dan had hij dat op tijd moeten aangeven. En je er een verhoging bij moeten doen, want blijkbaar ben je dat waard. Nu is het te laat, ik zou daar sowieso niet willen blijven. Gewoon je werk blijven doen tot je einddatum (misschien kun je nog wel eerder stoppen als je nog vakantiedagen tegoed hebt) en dan gewoon lekker beginnen bij je nieuwe baan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kijk ook of er in het contract staat, of het contract 'van rechtswege' stopt. Dan kun je dat namelijk ook als aanzegging zien dat jouw contract loopt t/m 31-10-2023. Daarna kun je dus, als je zou willen, direct in dienst bij de nieuwe werkgever.

Als ik het zo allemaal lees, lijkt mij dat de beste oplossing; dan ga je er ook financieel op vooruit, ook niet verkeerd lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jip_86 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:00:
Mooi zulke bazen die denken dat alles wel goed komt met zo min mogelijk effort. Dit zijn gewoon basisdingen die je voor elkaar moet hebben.

voor je zelf misschien handig om contractdata ook beter in de gaten te houden dan kun je zelf ook eerder polsen ;)
Gezien er een HR afdeling is, had die HR afdeling ook aan de bel kunnen trekken natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Laatst online: 00:14
Lees even goed jouw huidige contract na. Er zijn ook mogelijkheden om daarin direct al te voldoen aan de aanzegverplichting van de werkgever. Dan eindigt jouw contract gewoon maar heb je geen recht op de extra vergoeding zoals hierboven aangehaald. Dat is immers al bij ingang contract geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:03

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Volgens mij is het zelfs zo dat je werkgever een vergoeding moet betalen, omdat ze niet tijdig hebben laten weten of je contract verlengd wordt of niet.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:37
toen probeerde hij het eerdere gesprek aan te halen door te zeggen dat doordat ik om een contract voor onbepaalde tijd heb gevraagd (i.p.v. een contract voor bepaalde tijd), en hij HR een bericht zou sturen, een mondelinge overeenkomst met hem ben aangegaan. waarop ik zei, dit is geen mondelinge overeenkomst dit was een vraag wat hierin de mogelijkheden waren wat betreft verlenging.

Nu is de spanning om te snijden al zeg ik het zelf. en nu heb ik al heel veel info van internet gehaald en voor zover ik weer sta ik heel goed in mijn recht en eindigt mijn contract gewoon na 31-10-2023. zonder enige haken of ogen.

Je was het niet eens over salaris, dus er is niet eens sprake van een mondelinge overeenkomst als dat uberhaupt al iets zou betekenen...

Je staat inderdaad gewoon in je recht, hebt het goed uitgezocht en geeft de juiste argumentatie richting je baas!

Succes met de laatste weken, hoop dat ze het niet al te vervelend maken! Laat de spanning iig lekker van je afglijden en maak het niet vervelender door een paar centen aan die aanzegvergoeding te verdienen, dat is de energie niet waard.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:04
Flimovic schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:25:
Volgens mij is het zelfs zo dat je werkgever een vergoeding moet betalen, omdat ze niet tijdig hebben laten weten of je contract verlengd wordt of niet.
“Volgens mij” is echt totaal zinloos als je niet eens een bron vermeldt. Hier heeft toch niemand iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 22:41
Dit is precies waarom bij topsporters contracten nog wel eens 1 of 2 jáár voor het aflopen worden verlengd. Einde contract werkt 2 kanten op. En je verlenging had je duidelijk nog niet rond (salaris is vrij essentiële arbeidsvoorwaarde om overeenkomst over te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Flimovic schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:25:
Is dus afhankelijk van wat er in het contract staat. Een contract met een einddatum houdt over het algemeen meestal sowieso op, dus in weze kun je dan gaan en staan waar je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Denk dat je het prima hebt gedaan, vervelende leidinggevende wel hij heeft zelf waarschijnlijk een contract voor onbetaalde tijd dus hij weet prima wat de voordelen daarvan zijn. Als afsluiter kan je je nog een paar keer ziekmelden in je laatste maand dit zullen ze zeker waarderen, kunnen ze toch weinig aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 16:30
Overeekomen is vormvrij, dus mondeling is ook al rechtsgeldig, alleen hoe toon je dit aan zonder bewijs?

Daarom is iets schriftelijks vaak nodig. Dat kan ook een email zijn waarin je laat weten dat je akkoord gaat en is niet beperkt tot alleen een arbeidsovereenkomst met een handtekening.

Zolang dit er niet is, nergens akkoord meegaan, contract laten aflopen en lekker ergens anders je carrière voortzetten.

Het is gebruikelijk om bij de derde keer een vast contract aan te bieden en met ervaring ook loonsverhoging.

Ik kende ook iemand waarvan ze die aan het lijntje hielden, steeds loonsverhoging beloofden, maar dit niet na kwamen en dat was na 3 - 4 jaar werken. Die was opgestapt en had lekker een ander bedrijf gevonden die wel veel meer wilde betalen.

Tip: Wordt lid van de FNV. Je betaalt een klein bedrag, maar je krijgt juridische hulp daarvoor terug. Juridisch loket geeft tegenwoordig alleen nog maar advies en hulp aan mensen met lage inkomens.

[ Voor 11% gewijzigd door TheFrames op 23-10-2023 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
echter kwam ik er zelf achter dat mijn huidige contract afloopt op 31-10-2023.
A. Staat er een verplichting tot opzeggen en een opzegtermijn in het arbeidscontract?
B. Is er een cao van toepassing waaruit hetgeen onder (A) volgt?

In tegenstelling tot wat er in diverse commentaren wordt gesteld, kan het wel degelijk zo zijn dat de arbeidsovereenkomst niet eindigt eind oktober als jij had moeten opzeggen. Dat volgt uit art. 7:667 lid 2 aanhef en onder a BW:
1 Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst of bij de wet aangegeven.

2 Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:

a. indien zulks bij schriftelijk aangegane overeenkomst is bepaald;

b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijk aangegane overeenkomst is afgeweken.
Uit onderstaande arrest volgt dat het gerechtshof een opzegging (in dat geval door de werkgever) noodzakelijk achtte op grond van de tekst in het arbeidscontract:
4.6 Het hof is dus – anders dan de Klachtencommissie en de kantonrechter – van oordeel dat [werkneemster] ingevolge het bepaalde in artikel 9 van de arbeidsovereenkomst er op heeft mogen vertrouwen dat voor de beëindiging van haar arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd op 30 april 2019 voorafgaande opzegging vereist was en zij er niet van uit hoefde te gaan dat sprake was van een kennelijke verschrijving of een vergissing.
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:GHDHA:2020:1582

Ik kan uit de wetsgeschiedenis niet afleiden dat het bepaalde onder art. 7:667 lid 2 BW alleen van toepassing is op een werkgever. Lees dus het contract en een eventuele cao goed door.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Nabrander: let ook goed op de zeer korte periode waarbinnen je moet procederen tegen je werkgever als je werkgever de aanzegvergoeding niet betaalt en jij wil procederen. Die termijn is drie maanden na de dag waarop de verplichting is ontstaan. De vergoeding is verschuldigd vanaf een maand na de dag waarop de verplichting op grond van art. 7:668 lid 1 BW is ontstaan (art. 7:668 lid 3 BW). Procederen kan in dat geval overigens via een verzoekschrift, dus zonder dat er een dagvaarding nodig is.

Zie art. 7:686a lid 4 aanhef en onder e BW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

t14wo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:49:
[...]

“Volgens mij” is echt totaal zinloos als je niet eens een bron vermeldt. Hier heeft toch niemand iets aan?
Niet mee eens, TS kan het onderzoeken.

Erg snel gedaan, want dit is de eerste hit op Google.

https://www.rijksoverheid...vergoeding%20verschuldigd.

Conclusie: @n.klaassen heeft als ik dit zo lees recht op een maandsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

CH4OS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 00:03:
[...]
Is dus afhankelijk van wat er in het contract staat. Een contract met een einddatum houdt over het algemeen meestal sowieso op, dus in weze kun je dan gaan en staan waar je wilt.
Niet als ik bovenstaande link lees. De wet gaat boven een contract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Flimovic schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 06:50:
[...]
Conclusie: @n.klaassen heeft als ik dit zo lees recht op een maandsalaris.
Nee, die conclusie kun je niet trekken zonder dat je weet of de werkgever bijvoorbeeld al heeft aangezegd in het contract.

Anders dan bij een tijdelijke huurovereenkomst waar de wetgever een analoge aanzegverplichting heeft opgenomen bij het naderende einde van een huurovereenkomst, volgt uit art. 7:668 BW niet dat een werkgever vlak voor het einde van de overeenkomst voor bepaalde tijd moet aanzeggen. Dat kan ook al bij aanvang. Zie Kamerstukken II 33818, nr. 7, p. 35 en Rb Midden-Nederland (ktr.) 13 mei 2015, ECLI:NL:RBMNE:2015:3201, r.o. 3.4 en 4.2:
(...) Zoals de leden van de VVD-fractie en SGP-fractie aangeven kan een werkgever, meteen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst aangeven (aanzeggen) dat er geen sprake van een opvolgend contract zal zijn. Ook in dat geval heeft de maatregel het beoogde effect, namelijk dat er (zeer) tijdig duidelijkheid is voor de werknemer waardoor hij weet dat hij zich op tijd op de arbeidsmarkt zal moeten gaan oriënteren. Het valt overigens nog te bezien of werkgevers hiertoe zullen overgaan omdat zij daarmee ook werknemers verliezen over wie tevredenheid bestaat en een nieuwe werknemer zal moeten worden aangetrokken (met de kosten van dien) als de desbetreffende werkzaamheden niet ook komen te vervallen.
3.4 (...) De verantwoordelijke minister heeft tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer op 3 juni 2014 zich dusdanig uitgelaten dat daaruit kan worden afgeleid dat het mogelijk is dat de werkgever reeds bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst voldoet aan de aanzegverplichting.
4.2 (...) Terecht heeft Beko gewezen op het commentaar van de minister dat deze bepaling in zoverre twee kanten uitwerkt dat de werkgever aan zijn kant het risico loopt dat een werknemer, die hij had willen behouden vroegtijdig vertrekt.
Ter aanvulling op mijn bovenstaande reactie over wel/niet opzeggen staat overigens in de memorie van toelichting bij art. 7:667 lid 2 BW:
(...) Indien de werkgever aangeeft de arbeidsovereenkomst te willen voortzetten, moet hij – ook uiterlijk een maand voor het van rechtswege eindigen van die arbeidsovereenkomst – aangeven onder welke voorwaarden hij wil voortzetten (onderdeel b). Deze verplichtingen gelden in geval van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd die van rechtswege eindigt (op grond van artikel 7:667, eerste lid, BW) en derhalve niet indien op grond van artikel 7:667, tweede lid, BW voorafgaande opzegging nodig is.
Kamerstukken II 33818, nr. 3, p. 94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_vda
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-06 22:32
dat je een vergoeding kan krijgen is waar met voorwaarden dat je COA dat zegt heb je dat niet dan heb je er ook geen recht op heb dit helaas zelf nog niet lang geleden mee gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:14
Volgens mij is hier gewoon sprake van een verplichte transitievergoeding vanuit de werkgever.

https://www.transitieverg...tievergoeding%20berekenen.

WG laat contract uitlopen, WN is daar (inmiddels blij) mee akkoord. Werkgever verlengt in deze het contract niet.. dus TS is free to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Werkgever verlengt het contract dus wel….. want TS heeft geen opzegging om het tegendeel te bewijzen, sterker nog hij heeft een mondelinge toezegging dat de WG de intentie heeft te verlengen.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 23-10-2023 09:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 21:32
Anoniem: 1986520 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:38:
Werkgever verlengt het contract dus wel….. want TS heeft geen opzegging om het tegendeel te bewijzen, sterker nog hij heeft een mondelinge toezegging dat de WG de intentie heeft te verlengen.
Het is een contract voor bepaalde tijd. Dus daar zit een einddatum aan dus heeft TS geen opzegging nodig om het tegendeel te bewijzen. Einde contract is opzegging van dienstverband.

Een vraag naar de mogelijkheden is wat anders als een mondelinge toezegging. Immers is men nog aan het onderhandelen over een vast contract of niet, en is de eerste eis (hoger salaris) niet nagekomen. Er is pas een overeenkomst als beide partijen het eens zijn en dat waren de partijen dus nog niet. Een intentie dat je wel wil blijven is geen toezegging dat je blijft onder dezelfde voorwaarden als je vorige contract. Er is nog geen overeenkomst gesloten.

Net als dat een werkgever leuk kan zeggen dat ze de intentie hebben je te behouden, maar als ze een reden hebben om je contract niet te verlengen heb je ook geen "mondelinge afspraak".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Anoniem: 1986520 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:38:
Werkgever doet een poging, maar nogal aan de late kant. TS heeft inmiddels verder gekeken en wilt ergens anders heen, wat TS vrij staat omdat het contract afloopt. Verlenging is er pas als beide partijen dat overeenkomen en ondertekenen. Dat is hier niet het geval.

Juist door de houding van de werkgever zou ik ook kijken wat die transitievergoeding kan betekenen, blijkbaar heeft werkgever weinig inzicht in de regelgeving en is niet echt met HR in contact geweest. Voor werkgever een stukje leergeld en voor TS een stukje overbrugging.

Nog een tip: er is nog geen conflict over dit soort zaken, maar voor het geval werkgever moeilijk doet: neem asap een rechtsbijstandverzekering die arbeidsconflicten dekt als je deze nog niet hebt. De situatie voelt naar en als je in een conflict komt kunnen de kosten nogal oplopen of je geld missen.

(PS. laten we ook even kijken naar de reactie van TS zodra deze tijd heeft)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Waah schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:44:
[...]
Het is een contract voor bepaalde tijd. Dus daar zit een einddatum aan dus heeft TS geen opzegging nodig om het tegendeel te bewijzen. Einde contract is opzegging van dienstverband.
Je schrijft vaak 'dus', maar de vraag is volgens mij eerst: staat er ook een opzegverplichting voor de TS in het contract of volgt dat uit de cao?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Waterbeesje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:11:
[...]
Juist door de houding van de werkgever zou ik ook kijken wat die transitievergoeding kan betekenen,
De werkgever draagt de bewijslast dat er een voornemen was om wel te verlengen ondanks de afwezige aanzegging, maar ook daar komt weer de wel/niet contractueel verplichte opzegging om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 21:32
Real schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Je schrijft vaak 'dus', maar de vraag is volgens mij eerst: staat er ook een opzegverplichting voor de TS in het contract of volgt dat uit de cao?
opzegverplichting geld voor tijdens je contract. Bepaalde tijd contract is door de werkgever niet verlengt en dus is er geen dienstverband meer tussen werknemer en werkgever na de einddatum van het contract. (of dit nu komt doordat werknemer niet met de voorwaarden eens is, of werkgever niet langer wil maakt wettelijk niets uit)

Dus nee, werknemer kan je dit niet in de schoenen schuiven. Als werknemer gewoon netjes het bepaalde tijd-contract afmaakt heeft werkgever geen poot om op te staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Real schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Nee, hij moet gewoon geen nieuw contract ondertekenen en niet meer verschijnen na afloop van het huidige contract. Hij heeft de werkgever al geinformeerd wat netjes is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Waah schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:39:
[...]
opzegverplichting geld voor tijdens je contract.
Marzman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:43:
[...]
Nee, hij moet gewoon geen nieuw contract ondertekenen en niet meer verschijnen na afloop van het huidige contract. Hij heeft de werkgever al geinformeerd wat netjes is.
Lezen jullie de andere reacties ook, of slaan jullie die helemaal over?

Leg eens uit waarom art. 7:667 lid 2 BW niet van toepassing kan zijn en bijvoorbeeld het gerechtshof ongelijk heeft (hoewel dat over de werkgever ging)? Waar uit de wetsgeschiedenis volgt dat een opzegbeding alleen voor een werkgever van toepassing is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als ik het zo lees lijkt het erop dat de werkgever alleen contract verlenginen wilt doen zodat hij nergens aan vast zit.

Zijn reactie dat hij het vreemd vindt dat je een vast contract wilt spreekt boekdelen, want er is simpelweg nooit een scenario waarin een tijdelijk contract beter is voor de werknemer.

Ook het moeilijk doen over het onderhandelen over het loon zegt veel, ik beschouw een tijdelijk contract als een proefperiode waarin iemand zich kan bewijzen, als het uiteindelijk doel is om een vaste aanstelling te geven dan moet men binnen een enkele tijdelijk contract toch wel weten of iemand capabel is of niet.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Real schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:51:

Leg eens uit waarom art. 7:667 lid 2 BW niet van toepassing kan zijn en bijvoorbeeld het gerechtshof ongelijk heeft (hoewel dat over de werkgever ging)? Waar uit de wetsgeschiedenis volgt dat een opzegbeding alleen voor een werkgever van toepassing is?
De casus die je aanhaalt is een uitzonderingsgeval. In de (tijdelijke) arbeidsovereenkomst stond in dat geval dat de overeenkomst zou eindigen "na opzegging" (quote: "Deze arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege met voorafgaande opzegging op 30 april 2019"). Dit is niet gebruikelijk. Een tijdelijke arbeidsovereenkomst eindigt automatisch, van rechtswege, na het verstrijken van de duur van de overeenkomst, tenzij anders overeengekomen, of tenzij dit volgens een andere wet verplicht is of gebruikelijk. Hiervoor is normaal gesproken dus geen opzegging, noch van werkgever, noch van werknemer nodig. Enkel werkgever is verplicht het op tijd beëindigen aan te zeggen (dit is iets anders dan opzeggen), tenzij het gaat om uitzendwerk (er moet dan een uitzendbeding in de overeenkomst staan). Aanzeggen kan op elk moment tussen aanvang van de overeenkomst en 1 maand voor het einde van de overeenkomst.

[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-10-2023 13:41 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Real schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

[...]

De informatie in het topic is toch de informatie die de TS geeft? Die heeft niks gezegd over toezeggen akkoord te gaan met een nieuw contract.

https://www.rijksoverheid...0eerder%20kunt%20opzeggen.
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 00:26

M14

Hallo allemaal,

ik hoop dat iemand mij het e.e.a. kan toelichten over een bepaalde zaak.
laat ik maar bij het begin beginnen.
Ik ben werkzaam als commerciële binnendienst medewerker bij een bedrijf. Hier heb ik tot 2x over een contract getekend voor bepaalde tijd. echter kwam ik er zelf achter dat mijn huidige contract afloopt op 31-10-2023.
Van onze HR afdeling heb ik niks vernomen over eventuele contract verlenging, dus ben ik zelf naar mijn leidinggevende gestapt.

Hier heb ik aangegeven dat mijn contract verloopt en zijn we vrijwel meteen in gesprek gegaan.
hij wilde mij een 3e contract voor bepaalde tijd geven, waarop ik aan heb gegeven toch een stukje zekerheid te willen en gevraagd of dit eventueel een contract voor onbepaalde tijd kon worden. na een hoop heen en weer gemompel over waarom ik die dan zou willen geeft hij aan dat hij mijn HR afdeling zou berichten voor het OPSTELLEN van een nieuw contract. zelf was hij druk dus moest ook snel weer aan het werk.
echter gaf ik aan dat wij het nog niet over salaris hebben gehad en dat ik dat gesprek nog wel aan wil gaan. dit gesprek heb ik gehad, alleen wil hij er geen cent bij doen. dat is zijn recht natuurlijk, alleen heb ik een ander aanbod gekregen van een bedrijf waar ik significant meer kan verdienen.

nadat het salaris gesprek vastliep heb ik 2 dagen nagedacht over de situatie en heb ik de leidinggevende gebeld met het bericht dat ik het contract niet verleng. toen was het hek van de dam. "ik kon dit niet maken etc etc" en hij zou juridisch kijken of dit wel mocht i.v.m. een uitwerk maand. ik heb met alle respect aangegeven dat mijn contract van rechtswege eindigt op 31-10-2023 en hij zelf te laat was met zijn aanzeg termijn van een maand. hierop zegt hij dat doordat hij ZELF het aanzeg termijn gemist heeft. mijn contract al stilzwijgend verlengd is. ik wees hem erop dat dit niet het geval is, en dat een stilzwijgende verlenging pas ingaat wanneer ik zelf doorwerk na de eind datum op het contract.

Het kan zijn dat het al eerder is geantwoord, heb niet alles doorgelezen :+.

De werkgever is te laat met het aanzeggen van een mogelijk nieuw contract of het beëindigen. Hier staat een boete van 1 maandsalaris op. Die kun je opeisen, los van het feit of je blijft of gaat. Het kan eea wel op scherp zetten natuurlijk :).

Er is nog geen sprake van een stilzwijgende verlenging, dat is 31-10-2023 + 1 dag -> Werk je door nadat het contract zou eindigen: Het is stilzwijgend verlengt.
Met opzegtermijnen heb je nog niks te maken. Geef jij aan dat je per 1 november er mee stopt, dan is dat ok.

Ik weet even niet hoe het met de opzegtermijn zit bij stilzwijgende verlenging.
Bij een contract voor onbepaalde tijd: Wettelijk bepaalde opzegtermijn van 1 maand

Bij een contract voor bepaalde tijd: Wat in het contract is opgenomen. Geen opzegtermijn opgenomen: De werkgever dient de gehele contractperiode te werken. In dat geval toch eerder opzeggen: Werknemer(!) betaald een boete aan de werkgever en die is vrij fors: maandsalaris x het aantal maanden dat je eerder stopt.
Ik weet niet hoe het zit wanneer dit stilzwijgend wordt verlengt, maar ik denk dat er dan ook geen opzegtermijn geldt tot het punt dat het over gaat in onbepaalde tijd.

In jouw geval denk ik niet dat er sprake is van stilzwijgend. Jij en je werkgever zijn immers in gesprek.
Mocht je van die opzegtermijn af willen, dan zou ik dat voor de volledigheid duidelijk kenbaar maken dat je een opzegtermijn van een maand in het nieuwe contract wilt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-06 09:54
PhilipsFan schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:10:
Wat een kloothommel van een baas. Eerst wil hij je er al niks bij doen, wat ik ergens nog wel snap. Maar vervolgens gaat hij zich afvragen waarom jij een vast contract wil? Wat is dat voor een incompetente hufter? Wat denkt ie zelf? Hoe kun je een leven opbouwen, gezin stichten, huis kopen etc als je telkens tijdelijke contracten krijgt?
Je hoort nu 1 verhaal, het verhaal van de Eigenaar wil ik dan ook wel horen. Misschien is die werknemer wel een lamlul die weinig tot niks uitvreet op kantoor, maar wel hoge eisen probeert te stellen. Dus, je moet niet zomaar oordelen! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:21
moonlander schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Je hoort nu 1 verhaal, het verhaal van de Eigenaar wil ik dan ook wel horen. Misschien is die werknemer wel een lamlul die weinig tot niks uitvreet op kantoor, maar wel hoge eisen probeert te stellen. Dus, je moet niet zomaar oordelen! 8)7
Eens.. maar hij wil wel een nieuw contract met bepaalde tijd zonder salarisverhoging aanbieden. Dus zo "Lamlul" zal TS wel niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:20
[...]

Dat kan natuurlijk, maar ik ergerde me aan het feit dat die baas gaat lopen janken dat een werknemer een vast contract wil. Dat wil toch iedereen?

Als de werknemer niet goed functioneert, dan zijn daar toch ook oplossingen voor? Desnoods zeg je de werknemer gewoon dat zijn (tijdelijke) contract niet wordt verlengd omdat hij niet hard genoeg werkt? Deze werkgever wil de werknemer wel graag houden en schopt daar zelfs ruzie om, maar hij heeft er geen salarisverhoging of vast contract voor over. Gewoon een zelfzuchtige eikel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zie hier nogal wat verhalen over een aanzegvergoeding. Let op dat dit alleen geldt voor contracten van 6 of meer maanden. In de OP zie ik hier geen duidelijkheid over.

Zie o.a.
https://www.rijksoverheid...eldt%20de%20aanzegtermijn.

https://www.werk.nl/werkz...20afgesproken%20einddatum.

[ Voor 22% gewijzigd door Cheesy op 23-10-2023 13:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Dat kan natuurlijk, maar ik ergerde me aan het feit dat die baas gaat lopen janken dat een werknemer een vast contract wil. Dat wil toch iedereen?

Als de werknemer niet goed functioneert, dan zijn daar toch ook oplossingen voor? Desnoods zeg je de werknemer gewoon dat zijn (tijdelijke) contract niet wordt verlengd omdat hij niet hard genoeg werkt? Deze werkgever wil de werknemer wel graag houden en schopt daar zelfs ruzie om, maar hij heeft er geen salarisverhoging of vast contract voor over. Gewoon een zelfzuchtige eikel dus.
De discussie over wie er nu wel of niet een lamlul is, is irrelevant voor het probleem van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 19:19
Het is jammer dat de TS nog geen verdere info verstrekt over het hoe en wat.

Zo lang we niet weten wat precies in het contract heeft gestaan mbt de looptijd staat het nog geheel open.
Meest voorkomend is dat het contract bij rechtswegen eindigt, maar of dat nu is is maar de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:11
[...]

Een baas die zo opereert, maar TS wel goed genoeg vind voor de volgende verlenging is sowieso zelf al een ongelofelijk laml*l. Ongeacht de prestaties van TS ...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

sjtienuh schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:23:
Het is jammer dat de TS nog geen verdere info verstrekt over het hoe en wat.

Zo lang we niet weten wat precies in het contract heeft gestaan mbt de looptijd staat het nog geheel open.
Meest voorkomend is dat het contract bij rechtswegen eindigt, maar of dat nu is is maar de vraag
+
Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:45:
[...]

De discussie over wie er nu wel of niet een lamlul is, is irrelevant voor het probleem van TS.
Ik heb weinig extra's toe te voegen aan beide reacties. Het is aan @n.klaassen om meer duidelijkheid te verschaffen over de situatie.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:20:
[...]
Enkel werkgever is verplicht het op tijd beëindigen aan te zeggen (dit is iets anders dan opzeggen),
Dat snap ik wel, anders citeer uiteraard niet de wetsgeschiedenis. Het gaat er ook niet om of het ongebruikelijk is.
Marzman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
De informatie in het topic is toch de informatie die de TS geeft?
Dat is niet het punt. Als de TS in de veronderstelling is dat er nooit opgezegd hoeft te worden, dan krijgen we dat niet te horen. De aanname is blijkbaar van de meeste Tweakers dat er geen opzegbeding van toepassing is en de overeenkomst dus van rechtswege eindigt. Maar uit art. 7:667 lid 2 BW volgt dat opzegging soms wel nodig is en uit de wetsgeschiedenis haal ik niet dat art. 7:667 lid 2 BW niet voor een werknemer van toepassing kan zijn.

Is het gebruikelijk? Nee, vast niet. Maar daarom kan het nog wel en dus moeten we de TS vragen om na te gaan of er een opzegbeding van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:52
@n.klaassen hoe was het vandaag op kantoor?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• n.klaassen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 21:45
goedeavond allemaal.

allereerst dank voor alle reactie en frisse blikken op dit onderwerp. dit was voor mij enorm nuttig!
ik heb vandaag gesprek gehad en expliciet gevraagd om onze HR manager. ik wilde dat zij er absoluut bij zou zitten aangezien ik anders 'n een op een gesprek zou hebben met mijn leidinggevende.

om 15:30 stond het gesprek gepland en heb alle documenten uitgeprint van rijksoverheid en het juridisch loket waarop mijn rechten stonden. Eenmaal toen het gesprek begon kwam het hoge woord er al uit, ik had helemaal gelijk en juridisch stond ik ijzersterk. dat gaf hij ook wel toe.

Het komt erop neer dat ik de einddatum van het contract aanhoud. en mijn contract van rechtswege eindigt op 31-10-2023. hier was verder niks aan toe te voegen.

echter verweet hij het mij wel dat ik anderhalf week voor de einddatum van het contract pas aangaf dat ik niet zou verlengen. maar ik weet wel beter en heb het maar gelaten voor wat het is...

dus kortgezegd, ik beëindig mijn contract op afgesproken datum en begin mijn nieuwe baan op 1 november! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:15
plus een maandsalaris?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:48
Nee. Het contract eindigt al van rechtswege op een bepaalde datum. Letterlijk de eerste reactie volgens mij die de ts kreeg :)

Ik ben een kleine werkgever en als blijkt dat het beter is om niet te verlengen dan doe ik dat wel zowel schriftelijk als mondeling minimaal 1 maand voor einddatum. Het is daarbij wel zo fijn voor een werknemer dat hij/zij nog minimaal een maand heeft om naar iets nieuws op zoek te gaan.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
wodkabuikje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

Nee. Het contract eindigt al van rechtswege op een bepaalde datum. Letterlijk de eerste reactie volgens mij die de ts kreeg :)
Dan nog is er sprake van aanzegplicht (voor de werkgever) en bij het niet (tijdig) aanzeggen een aanzegvergoeding (ter hoogte van een bruto maandsalaris). Hoe hard de werknemer hier op wil drukken, is een ander verhaal. Als je (zoals TS nu lijkt aan te geven), verder tevreden bent met de uitkomst, dan is het natuurlijk niet verplicht om dit op te eisen.
Ik ben een kleine werkgever en als blijkt dat het beter is om niet te verlengen dan doe ik dat wel zowel schriftelijk als mondeling minimaal 1 maand voor einddatum. Het is daarbij wel zo fijn voor een werknemer dat hij/zij nog minimaal een maand heeft om naar iets nieuws op zoek te gaan.
Goed dat je het doet, maar het is dus ook gewoon wettelijk verplicht om aan te zeggen dat je niet gaat verlengen. Dit kan overigens ook al in het contract opgenomen worden, je mag aanzeggen op elk moment, maar uiterlijk 1 maand van tevoren. Dit alles geldt voor contracten van 6 maanden of meer.

[ Voor 33% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-10-2023 09:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

n.klaassen schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:20:
echter verweet hij het mij wel dat ik anderhalf week voor de einddatum van het contract pas aangaf dat ik niet zou verlengen. maar ik weet wel beter en heb het maar gelaten voor wat het is...
Zij wachten toch net zo lang met het aansnijden van dit onderwerp? Jij hebt op datzelfde moment nog niks te horen gekregen over een verlenging, en ze hebben je er ook niet over gevraagd. Voor hetzelfde geld had jij er over anderhalve week uitgelegen (behalve dan de discussie over de aanzegtermijn) en die zorg boeide ze ook weinig. De afspraak die er op basis van het huidige contract lag is precies deze uitkomst: jij werkt hier tot eind oktober. Dus wat daar nou onverwacht of ongewenst aan is...

En dan hebben zij nog wel een HR-afdeling/manager wiens taak het is om dit soort administratie te voeren, terwijl jij die administratie in je eentje mag bijhouden.

Al met al mag de manager wel eens beter in de spiegel kijken... Als hij hier echt veel last van heeft had hij gewoon in je salariseis mee kunnen gaan, of je eerder een vast contract kunnen aanbieden. Wel de lusten, niet de lasten, dus.

(Maar goed, ik zeg hier niks nieuws geloof ik.)

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 24-10-2023 11:00 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
goedeavond allemaal.

allereerst dank voor alle reactie en frisse blikken op dit onderwerp. dit was voor mij enorm nuttig!
ik heb vandaag gesprek gehad en expliciet gevraagd om onze HR manager. ik wilde dat zij er absoluut bij zou zitten aangezien ik anders 'n een op een gesprek zou hebben met mijn leidinggevende.

om 15:30 stond het gesprek gepland en heb alle documenten uitgeprint van rijksoverheid en het juridisch loket waarop mijn rechten stonden. Eenmaal toen het gesprek begon kwam het hoge woord er al uit, ik had helemaal gelijk en juridisch stond ik ijzersterk. dat gaf hij ook wel toe.

Het komt erop neer dat ik de einddatum van het contract aanhoud. en mijn contract van rechtswege eindigt op 31-10-2023. hier was verder niks aan toe te voegen.

dus kortgezegd, ik beëindig mijn contract op afgesproken datum en begin mijn nieuwe baan op 1 november! :)
Ja, heel naar van jou }) Het is aan de werkgever om uiterlijk een maand vooraf duidelijkheid over te geven over wel of niet verlengen (aannemende van contract > 6 maanden). Niet zo gek dat als jij niets hoort, je verder kijkt (al staat het een ieder uiteraard vrij er op eigen initiatief naar te vragen als je de wens hebt te blijven - anders heeft het geen nut).

Als er al een aanzegging tot niet verlengen in je arbeidsovereenkomst stond, was hij gezien zijn wens te willen verlengen sowieso te laat jou (opnieuw) te informeren (en de eerdere aanzegging te herroepen).

Hebben ze nu alsnog schriftelijk aangezegd? De aanzegvergoeding is namelijk maximaal een maand ze kunnen hem nog beperken (pro rata alsnog verschuldigd over de dagen dat ze te laat waren). En ga je de aanzegvergoeding inderdaad opeisen? Of zijn ze zo schappelijk om die uit zichzelf uit te keren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:13
wodkabuikje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

De werkgever moet minimaal één maand voor verstrijken van de einddatum van de arbeidsovereenkomst, schriftelijk laten weten of de aovk wel of niet wordt voortgezet. Dit omdat de werknemer 'recht' heeft om te weten waar hij/zij aan toe is. Een dergelijke aanzegging kan ook in de aovk zelf al worden opgenomen.

De 'straf' (lees: prikkel) voor de werkgever om dit na te leven, is dat bij het compleet niet naleven hiervan hij een bruto maandsalaris verschuldigd is aan de werknemer. Bij het te laat aanzeggen, wordt de vergoeding evenredig berekend. Het enkele feit dat een contract van rechtswege afloopt op een bepaalde einddatum, staat los van de aanzegplicht.

Nu heb ik het idee dat de aanzegvergoeding niet zo bekend is als bijv. de transitievergoeding. Dat neemt niet weg dat TS in dit geval er recht op heeft. Of hij deze daadwerkelijk wil opeisen, is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
ZXRY schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:35:
[...]

De werkgever moet minimaal één maand voor verstrijken van de einddatum van de arbeidsovereenkomst, schriftelijk laten weten of de aovk wel of niet wordt voortgezet. Dit omdat de werknemer 'recht' heeft om te weten waar hij/zij aan toe is. Een dergelijke aanzegging kan ook in de aovk zelf al worden opgenomen.

De 'straf' (lees: prikkel) voor de werkgever om dit na te leven, is dat bij het compleet niet naleven hiervan hij een bruto maandsalaris verschuldigd is aan de werknemer. Bij het te laat aanzeggen, wordt de vergoeding evenredig berekend. Het enkele feit dat een contract van rechtswege afloopt op een bepaalde einddatum, staat los van de aanzegplicht.

Nu heb ik het idee dat de aanzegvergoeding niet zo bekend is als bijv. de transitievergoeding. Dat neemt niet weg dat TS in dit geval er recht op heeft. Of hij deze daadwerkelijk wil opeisen, is een tweede.
Ja, maar het kan heel summier geregeld zijn:
De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, voor de periode van X tot en met Y. Werkgever zegt hierbij aan dat deze arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd per Y+1 van rechtswege eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:13
wheel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

Ja, maar het kan heel summier geregeld zijn:

[...]
Klopt. Zo iets had ik ook destijds in een tijdelijk contract van een bijbaantje staan. Het ironische was dat deze werkgever alsnog automatisch een contractverlenging stuurde.

Echter, zijn er nog steeds genoeg werkgevers die én geen aanzegging opnemen in de aovk, én hun administratie niet op orde hebben en dus niet één maand van te voren aanzeggen.

[ Voor 70% gewijzigd door ZXRY op 24-10-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Laatst online: 00:14
Maar, waar een heleboel mensen overheen lezen is dat het zou kunnen zijn dat de aanzegverplichting door de werkgever al is gedaan bij ingang van het contract zoals ik hierboven ook al zei. Dan is dit al geregeld op het moment van tekenen. Dat zou moeten blijken uit het contract dat TS destijds heeft getekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
goedeavond allemaal.

Gefeliciteerd mooi voor je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gefeliciteerd met je nieuwe baan *O*

En ik zou om de sfeer te verbeteren ook een claim neerleggen voor die aanzegvergoeding.
Pagina: 1