Wij hebben een hekopener van NICE met 24v motoren. De aansturingsmodule van het hek is defect en ik vroeg me af of het mogelijk is de hekopeners direct met KNX aan te sturen. Ik kan wel informatie vinden over het koppelen van KNX aan een sturingsmodule, maar als ik die zou kunnen overslaan en de motoren rechtstreeks zou kunnen aansturen zou dat mooi zijn. Ook zijn er natuurlijk allerlei 24V modules die rolluiken/gordijnen/etc aan kunnen sturen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Vraag
Alle reacties
Je hebt die besturing nodig. Of losse knx modules die de motoren kunnen inleren, mogelijk de encoder uitlezen en daarop sturen.
Makkelijkste is een nieuwe besturing plaatsen en knx de alleen de opensturing laten bedienen. Dan heb je alleen een simpel maakcontactje nodig.
Makkelijkste is een nieuwe besturing plaatsen en knx de alleen de opensturing laten bedienen. Dan heb je alleen een simpel maakcontactje nodig.
Zijn er KNX modules die een motor met encoder kunnen aansturen?
Ik heb deze vraag wel eens gehad van een klant. In een poortbesturing zitten nogal wat veiligheidsmaatregelen die ik toch wel belangrijk vind. Als er een auto, kind of vinger tussen de poort komt wil ik graag dat de poort stopt. Ook de positiebepaling van de poort dmv een terugkoppeling vind ik belangrijk.
Ook bij jalouzien en rolgordijnen werkt een positiebepaling eigenlijk alleen goed als er een actieve terugkoppeling komt uit de besturing, en dus niet rechtstreeks op de motor. Je kunt dit een beetje faken door een schakeltijd in te geven, maar dit werkt erg matig en vaak maar van korte duur.
Er zijn wel gateways en poortsturingen die KNX ondersteunen. Best prijzig, vaak werkt de oplossing (die je al had) met potentiaalvrije schakelcontacten het beste en het goedkoopste.
Gr, Martijn Cobussen
CoDomotics
Ook bij jalouzien en rolgordijnen werkt een positiebepaling eigenlijk alleen goed als er een actieve terugkoppeling komt uit de besturing, en dus niet rechtstreeks op de motor. Je kunt dit een beetje faken door een schakeltijd in te geven, maar dit werkt erg matig en vaak maar van korte duur.
Er zijn wel gateways en poortsturingen die KNX ondersteunen. Best prijzig, vaak werkt de oplossing (die je al had) met potentiaalvrije schakelcontacten het beste en het goedkoopste.
Gr, Martijn Cobussen
CoDomotics