Centraaldozen verplaatsen in plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slol
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-02-2024
Hallo,

Ik ben in een nieuwbouwhuis aan het verbouwen. Een grote kamer van meer dan 20m2 wordt opgedeeld in twee kamers. De centraaldoos zit al op een bizar slechte plek bij de oplevering. Nu wil ik in elke kamer een nieuwe centraaldoos maken in het midden van de kamer. Door de verplaatsing van het dragende knieschot op zolder heb ik een hele strook open liggen waar nog geen cement dekvloer ligt. Hier zie ik dat de stroomkabel van de centraaldoos onder de cement dekvloer ligt. Ik zou graag twee gaten boren voor nieuwe centraaldozen.

In mijn beleving is het vrij simpel om twee nieuwe centraaldozen te boren en dan de kabels in de zandcement dekvloer te leggen op zolder. In het huis wordt alles geschakeld via wifi schakelaars. Dus ik hoef vanuit de centraaldoos niet nog weer de muren in voor bekabeling. Kan ik dit echt zo simpel doen als ik denk of zie ik iets over het hoofd?

Groet,
slol

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Hoe ga je bij je wcd's komen? Lijkt me lastig worden van bovenaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

hfolkers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:34:
Hoe ga je bij je wcd's komen? Lijkt me lastig worden van bovenaf
Dát dus!! :P

Centraaldozen 'even' verleggen in een bestaande bouw is vaak een No-Go (qua kosten én vooral werk) vanwege het bestaande leidingwerk wat er vanuit de bestaande centraaldoos naar o.a. de WCD's en lichtschakelaars aanwezig is.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:33
Centraaldozen verplaatsen in nieuwbouw is vaak geen optie, deze zitten vaak in de kanaalplaten vanuit de fabriek. Je wilt ook niet in deze vloeren boren / frezen. Dit zijn idd dingen die je tijdens de bouw / ontwerp fase op de goede plek moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:25

rdejongjr

Gnome

Kun je niet 2 16mm leidingen leggen naar de nieuwe lichtpunten?
Geen extra grote gaten in de kanaalplaat en sleuven moest je toch al maken op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:10
Centraaldozen in beton verleg je niet, je brengt extra aansluitpunten/dozen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@slol Waarom wil je de centraaldozen verplaatsen? Of: waarom denk je dat je ze moet verplaatsen?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slol
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-02-2024
Dank voor jullie reacties.

Ik wil twee lichtpunten creëren in de kamers. Ik weet niet of de centraaldoos waar nu het licht zit echt een centraaldoos is. Of dat hier alleen stroom naar de verlichting in zit. Dat moet ik nog even checken.

Waar het me voornamelijk om gaat of ik wel twee lichtpunten in de betonnen vloer kan boten zonder de constructie te verzwakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 20:04
slol schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:02:

Ik wil twee lichtpunten creëren in de kamers. Ik weet niet of de centraaldoos waar nu het licht zit echt een centraaldoos is. Of dat hier alleen stroom naar de verlichting in zit. Dat moet ik nog even checken.

Waar het me voornamelijk om gaat of ik wel twee lichtpunten in de betonnen vloer kan boten zonder de constructie te verzwakken
Hier ook gedaan, de draden via het 'kanaal' in de kanaalplaat verlegd. Als jij ze in de cementdekvloer legt is dat nog netter. Wij hebben geen hele dozen in het plafond aangebracht maar slechts een 16 mm gat waar de draden voor het lichtpunt uitkomen.

Extra gaten boren in een kanaalplaat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Twee gaten boren voor centraaldozen kan altijd wel.

Stempel met een plaat hout onder het te boren gat zetten en daarna van bovenaf boren.

Maar als het alleen voor een lichtpunt is dan zou ik ook alleen een 16mm gaat boren.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 24-10-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

2 gaten bijboren is geen probleem, ook niet als die het formaat van een centraaldoos krijgen. Je moet alleen niet door de wapening willen boren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Je kunt even checken hoe de kanalen lopen in je plafond. Hier moest een lichtpunt komen in de keuken ongeveer 1,20 meter naast de centraaldoos. Ervoor gekozen om door het kanaal heen installatiedraad te trekken om dit te realiseren ipv een kabelgoot op het plafond. Dan behoud je de originele centraaldoos voor alle andere aansluitingen. Het is even hengelen om de draad op de juiste plek te krijgen maar is wel de mooiste oplossing zonder dat je de boel flink moet verbouwen of verzwakken.

Knipsel van een foto tijdens het stuccen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1LAvGngNtdK6JXkSt3uKrvpl3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tRGMlaMMZgcvJQrU6wAe5DSE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Bo0bz op 24-10-2023 11:53 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Pagina: 1