Ik heb helaas een rugzakje, dus daarom heb ik een PGB via de WLZ.
Al een half jaar zit ik in mijn maag met het zorgkantoor.
Ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer, wellicht dat iemand hier een goed idee heeft.
Terug naar april...
Ik krijg in ene een brief met:
Ik heb misschien een gewaarborgde hulp, die moet mij ondersteunen bij de pgb verplichtingen.
Maar ik heb nooit getekend voor een vertegenwoordiger.
En als het verplicht zou zijn, waarom was het dan eerder nooit een probleem?
Al meermaals zitten te klagen.
Eerst meermaals over de brief zelf.
Steeds zitten te vragen waar in de wetgeving staat dat een gewaarborgde hulp een vertegenwoordigers is, maar nooit antwoord op gekregen.
Ook geklaagd over dat ze de algemene voorwaarden van het PGB Portaal schenden, daarin staat namelijk dat een vertegenwoordiger in de toekenningbeschikking moet staan.
Maar elke keer krijg ik dit soort reacties:
Maar ik heb het over vertegenwoordiger
Recent op advies van de SVB nog een formulier ingediend, weer zo'n soort reactie:
Inmiddels heeft het ministerie ook door dat er iets niet helemaal lekker loopt.
In Kamerbrief over Stand van zaken pgb staat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/NN9fNEYVocDI623GZW7cAmO9.png?f=user_large)
Heel mooi, maar nu? Waarom wordt het zorgkantoor dan niet op de vingers getikt dat ze zich niet aan de wet houden?
De Nationale ombudsman zou moeten helpen hierin.
Maar hun reacties snap ik ook al niet:
.
Natuurlijk wel weer gevraagd aan de Nationale ombudsman om eens goed te lezen, maar ondertussen weer bijna een maand verder en ze reageren gewoon niet.
Maar hoe nu verder?
In het begin heb ik een keer mijn rechtsbijstand gevraagd.
Maar die hebben mij afgewimpeld met dat het misschien zou kunnen dat een gewaarborgde hulp als vertegenwoordiger gezien zou kunnen worden.
En dan zou het om procederen tegen wetgeving gaan, en dat wordt niet vergoed.
Maar hoe krijg je bijv. de Nationale ombudsman zo ver dat ze eens goed lezen i.p.v. het maar gewoon afwimpelen?
Buiten het huidige probleem is het eigenlijk al van de zotte dat een gewaarborgde hulp verplicht wordt.
Op basis van handicap krijg je een zorgprofiel, en vanwege dat zorgprofiel moet iemand meekijken met je administratie.
Volgens mij is dat gewoon discriminatie op basis van handicap.
En nee, dat heeft niets te maken met hoogte van het budget.
Voor mij voelt het alsof de belastingdienst zou zeggen dat blonde dames met blauwe ogen verplicht hulp moeten hebben met belastingaangifte doen.
Maar ja, daar tegen procederen is helemaal kansloos.
Al een half jaar zit ik in mijn maag met het zorgkantoor.
Ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer, wellicht dat iemand hier een goed idee heeft.
Terug naar april...
Ik krijg in ene een brief met:
Pardon, verplicht, en iemand is mijn vertegenwoordiger?Het is verplicht om een vertegenwoordiger te hebben in het PGB Portaal.
U heeft op dit moment nog geen vertegenwoordiger in het PGB Portaal. Daarom gaan wij voor u de vertegenwoordiger XXXXXXX op 18 mei 2023 toevoegen in het PGB Portaal. Deze vertegenwoordiger is nu bij ons bekend.
Ik heb misschien een gewaarborgde hulp, die moet mij ondersteunen bij de pgb verplichtingen.
Maar ik heb nooit getekend voor een vertegenwoordiger.
En als het verplicht zou zijn, waarom was het dan eerder nooit een probleem?
Al meermaals zitten te klagen.
Eerst meermaals over de brief zelf.
Steeds zitten te vragen waar in de wetgeving staat dat een gewaarborgde hulp een vertegenwoordigers is, maar nooit antwoord op gekregen.
Ook geklaagd over dat ze de algemene voorwaarden van het PGB Portaal schenden, daarin staat namelijk dat een vertegenwoordiger in de toekenningbeschikking moet staan.
Maar elke keer krijg ik dit soort reacties:
ofUw klacht is ongegrond
U bent verplicht een gewaarborgde hulp (gwh) te hebben voor uw persoonsgebonden budget (pgb).
Uhm, ja, klopt, gewaarborgde hulp is verplicht.Onze toekenningsbeschikking voldoet aan de voorwaarden van het pgb-portaal
In uw klacht stelt u dat volgens de algemene voorwaarden van het pgb-portaal in de toekenningsbeschikking die het zorgkantoor afgeeft een vertegenwoordiger moet staan.
.........
Dit benoemen wij in het onderdeel Rechten Plichten pgb-Wlz van de toekenningsbeschikking: ‘Heeft u een indicatie voor zorgprofiel 4 t/m 7 VV of 4 t/m 8 VG of 1 t/m 4 GGZ-W? Dan is het wettelijk verplicht dat er iemand is die u ondersteunt bij de administratieve verplichtingen én bij de regie over de (inkoop van de) zorg. Dit heet een gewaarborgde hulp.’ Onze toekenningsbeschikking voldoet hiermee aan de voorwaarden van het pgb-portaal.
Maar ik heb het over vertegenwoordiger
Recent op advies van de SVB nog een formulier ingediend, weer zo'n soort reactie:
Ja, ik wil mijn vertegenwoordiger afmelden. Wat heeft dat met mijn gewaarborgde hulp te makenWij ontvingen uw formulier 'vertegenwoordiger voor PGB-zaken SVB'. Wij kunnen dit formulier helaas niet verwerken.
U geeft op het formulier aan dat u uw vertegenwoordiger wil afmelden. Voor een afmelding van uw gewaarborgde hulp verwijzen wij u naar onze website. U kunt uw gewaarborgde hulp afmelden via het contactformulier. Met uw zorgprofiel bent u verplicht een gewaarborgde hulp aan te stellen.

Inmiddels heeft het ministerie ook door dat er iets niet helemaal lekker loopt.
In Kamerbrief over Stand van zaken pgb staat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/NN9fNEYVocDI623GZW7cAmO9.png?f=user_large)
Heel mooi, maar nu? Waarom wordt het zorgkantoor dan niet op de vingers getikt dat ze zich niet aan de wet houden?
De Nationale ombudsman zou moeten helpen hierin.
Maar hun reacties snap ik ook al niet:
Uhm, ja, klacht klopt, maar de restIn uw berichten laat u weten dat u een klacht hebt over de gewaarborgde hulp. De klacht gaat erover dat de gewaarborgde wordt aangezien als wettelijke vertegenwoordiger die bepaalde (rechts)handelingen overneemt zoals bijvoorbeeld de administratie in het PGB-portaal.
De wet stelt het verplicht dat bij een aantal zorgprofielen een gewaarborgde hulp wordt aangesteld. De wet bepaalt wat de taken en verplichtingen van een gewaarborgde hulp zijn.
U verwijst naar een Kamerbrief waarbij de Kamer geïnformeerd wordt over voortgang en ontwikkelingen rondom het PGB. Er worden een aantal (wets-)voorstellen gedaan om het PGB te verbeteren.
Wat is onze rol?
De Nationale ombudsman mag geen klachten over wet- en regelgeving behandelen. Het is namelijk de taak van de lokale en landelijke politiek om de wet- en regelgeving te controleren. Dit betekent dat er bij uw klacht geen rol is weggelegd voor de Nationale ombudsman.
Natuurlijk wel weer gevraagd aan de Nationale ombudsman om eens goed te lezen, maar ondertussen weer bijna een maand verder en ze reageren gewoon niet.
Maar hoe nu verder?
In het begin heb ik een keer mijn rechtsbijstand gevraagd.
Maar die hebben mij afgewimpeld met dat het misschien zou kunnen dat een gewaarborgde hulp als vertegenwoordiger gezien zou kunnen worden.
En dan zou het om procederen tegen wetgeving gaan, en dat wordt niet vergoed.
Maar hoe krijg je bijv. de Nationale ombudsman zo ver dat ze eens goed lezen i.p.v. het maar gewoon afwimpelen?
Buiten het huidige probleem is het eigenlijk al van de zotte dat een gewaarborgde hulp verplicht wordt.
Op basis van handicap krijg je een zorgprofiel, en vanwege dat zorgprofiel moet iemand meekijken met je administratie.
Volgens mij is dat gewoon discriminatie op basis van handicap.
En nee, dat heeft niets te maken met hoogte van het budget.
Voor mij voelt het alsof de belastingdienst zou zeggen dat blonde dames met blauwe ogen verplicht hulp moeten hebben met belastingaangifte doen.
Maar ja, daar tegen procederen is helemaal kansloos.