Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 16:23
Dag,

Al 9 jaar heb ik een set van 12 (kleine) zonnepanelen op mijn carport liggen, hoeveel Wp weet ik echt niet…In die tijd 0,0 bewust hoe die panelen het beste kon liggen. Ik weet het, ze liggen veel te vlak. Ze zijn aangesloten op een Omnik omvormer. Foto’s voeg ik bij. Ook een foto van de productie van één jaar (2022).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEphto0sm0XYPOc6WUPkJFOOAls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfOyydmrA0kgdcQvdT4GGzQn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zg7hZyx5qCmv_Z_1t_xcDeo5MpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rigTw0EYOtY7ZPtGoZJdKqZs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1vdpJpeIGGDJt2zHECoJWbnBGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0Sodl4Tn38x4WA9XVppZWBv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oj19ZCwuGgQME_uFbQOA8lkxIHY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BpavQiecMpXlqdkDswCEdmlJ.png?f=fotoalbum_large

Nu krijg ik binnenkort een hybride warmtepomp. Er komen al 8 extra zonnepanelen op het dak van mijn huis. De installateur heeft ook een offerte gemaakt om het systeem op mijn carport te vervangen. Er zouden daar dan ook 8 panelen komen van 400 Wp inclusief omvormer. Offerte bedraagt 3900 euro, inclusief systeem dat de panelen onder een goede hoek komen te staan.

Vraag: is dit een verstandige overstap met de wetenschap dat mijn oude systeem ruim 9 jaar oud is? Gaat mij dit meer opleveren? Of juist niet doen?
Als ik wel overstap naar een nieuw systeem, kan ik de oude set verkopen, levert misschien nog een klein bedrag op. Wat zou mijn huidige systeem waard zijn (panelen + omvormer)?

Ik heb echt weinig verstand van deze zaken…. Hopelijk kunnen jullie daar in de eventuele reacties rekening mee houden…. ;-)

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
De oude panelen zijn nog prima, leuk om ze te vervangen, maar die 3900 euro ben je dan wel kwijt, tegen jaarlijks iets meer opbrengst, al zou die opbrengst het dubbele zijn, dan nog moet je jezelf die 3900 euro kunnen verantwoorden.

Dat de huidige panelen plat liggen is niet erg, enkel probleem wat ik zie is dat vuil er langer op kan blijven liggen, en de opbrengst zal iets lager liggen dan wanneer de panelen onder 10 of 13 graden liggen. Voordeel is dat je echt de hele dag opbrengst hebt, er is geen oriëntatie, dus is wel bijzonder. Ik ben installateur, maar heb dit nog nooit gezien.

Je oude set verkopen levert wellicht een paar honderd euro op, tussen de 250 en 600 euro, ruim begrip, maar het is ook maar net wat iemand ervoor wil geven.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 12:57

Zenix

BOE!

Kan de carport het gewicht wel aan van nieuwe panelen met balast? Een platte opstelling zie je meestal omdat het dak de panelen met balast niet aan kan. Met een platte opstelling op deze manier heb je amper balast nodig.

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-11 19:33
Panelen op carport lekker laten renderen. Doordat ze vlak liggen is niet zo een punt alleen qua vuil. Schoonmaken met regenwater. Dat ze plat liggen heeft ook te maken met de afstand tot aan de dakrand.

Voor 3900 euro kan je beter wat anders doen zoals isoleren ramen kozijnen of je groepenkast aanpassen en upgraden naar 3 fasen. 3900 euro is een hoop geld.

• Tegels
Zenix schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:32:
Kan de carport het gewicht wel aan van nieuwe panelen met balast? Een platte opstelling zie je meestal omdat het dak de panelen met balast niet aan kan. Met een platte opstelling op deze manier heb je amper balast nodig.
Dat zal niet het probleem zijn. Er zijn meerdere mensen in mijn hofje die al zoiets op het dak van de carport hebben liggen.

• Tegels
RobertV70 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:27:
De oude panelen zijn nog prima, leuk om ze te vervangen, maar die 3900 euro ben je dan wel kwijt, tegen jaarlijks iets meer opbrengst, al zou die opbrengst het dubbele zijn, dan nog moet je jezelf die 3900 euro kunnen verantwoorden.

Dat de huidige panelen plat liggen is niet erg, enkel probleem wat ik zie is dat vuil er langer op kan blijven liggen, en de opbrengst zal iets lager liggen dan wanneer de panelen onder 10 of 13 graden liggen. Voordeel is dat je echt de hele dag opbrengst hebt, er is geen oriëntatie, dus is wel bijzonder. Ik ben installateur, maar heb dit nog nooit gezien.

Je oude set verkopen levert wellicht een paar honderd euro op, tussen de 250 en 600 euro, ruim begrip, maar het is ook maar net wat iemand ervoor wil geven.
Dank voor jouw reactie! Vuil is inderdaad een dingetje. Ik ga 2 X per jaar het dak op om ze schoon te maken…!
Jij denkt dat de nieuwe panelen ‘iets’ meer opleveren? Kan je een inschatting maken ( kijkend naar mijn huidige opbrengst? Ja, ik weet het, er zijn heeeeel veel variabelen!

• Zenix

Zenix

BOE!

Wat je eventueel ook zou kunnen doen is zelf de panelen vervangen. Dan ben je zo'n 1000 euro kwijt voor panelen, eventueel kan je de huidige constructie gewoon gebruiken of de rails verlengen als het bijvoorbeeld quickfit basic is, dan ben je nog iets geld kwijt voor de constructie en dan nog een andere omvormer van paar honded euro. Ben je voor max 2500 klaar. Plat dak is makkelijk.

• Tegels
amiaima schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:46:
Panelen op carport lekker laten renderen. Doordat ze vlak liggen is niet zo een punt alleen qua vuil. Schoonmaken met regenwater. Dat ze plat liggen heeft ook te maken met de afstand tot aan de dakrand.

Voor 3900 euro kan je beter wat anders doen zoals isoleren ramen kozijnen of je groepenkast aanpassen en upgraden naar 3 fasen. 3900 euro is een hoop geld.
Waarschijnlijk domme vraag, maar wat doet mijn meterkast met 3 fasen?

• Tegels
Zenix schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:51:
Wat je eventueel ook zou kunnen doen is zelf de panelen vervangen. Dan ben je zo'n 1000 euro kwijt voor panelen, eventueel kan je de huidige constructie gewoon gebruiken of de rails verlengen als het bijvoorbeeld quickfit basic is, dan ben je nog iets geld kwijt voor de constructie en dan nog een andere omvormer van paar honded euro. Ben je voor max 2500 klaar. Plat dak is makkelijk.
Dat scheelt inderdaad! Klein probleem, ik voel mij niet technisch genoeg om dit op te pakken… ;)

• Zenix

Zenix

BOE!

Tegels schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Dat scheelt inderdaad! Klein probleem, ik voel mij niet technisch genoeg om dit op te pakken… ;)
Ik heb ook twee linkerhanden, maar het is geen hogere wiskunde omvormer aansluiten kan je laten doen.

• RobertV70
Die panelen gewoon laten liggen, niks aan doen. De groepenkast naar 3 fasen toe, wellicht heb je dat al, geen idee, maar is wel een goed idee als er een tweede omvormer bij komt.

Ik kan geen goede inschatting maken want je weet zelf niet wat je huidige panelen aan Wp hebben, maar ik kan en klein sommetje voor je maken:
8x400= 3200Wp, dus ik schat een 2400 tot 2600 kWh, afhankelijk van azimuth en schaduw, dus in het beste geval 1000 kWh extra. Is je tarief 0,40 euro, dan komt het uit op 400 euro per jaar, dus een terugverdientijd van bijna 10 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertV70 op 22-10-2023 17:35 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Die plat liggende panelen zijn denk ik dunne film panelen. De beste deden 14% rendement.

Dat is winst op te behalen, maar commercieel nogal lastig. Het mooie is: het lastige deel van het werk is herbruikbaar. De kabels tussen het systeem en de omvormer en de kabels tussen omvormer en het net.

Lees je in. Het is weinig lastiger dan een LEGO pakket.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
@Ronald Ja dat zou kunnen, maar dan nog, mooi laten liggen, of zelf mee aan de slag gaan. Heel eerlijk, ik laat het ook liever door de monteurs doen, tis ook niet mijn ding om ze zelf te gaan plaatsen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zijn waarschijnlijk deze
https://www.enfsolar.com/...tasheet/crystalline/59032

Je dak is (6x 656=) 4 mtr bij (2,75 x 1656=) 4m50 ?
dan kunnen we eens uitrekenen wat er past op dual betonvoeten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik gok op '250Wp' panelen. Dat soort panelen werden een jaar of 10 geleden regelmatig in combinatie met zo'n Omnik omvormer aangeboden (en ook gelegd) ;)

In de maand Juli van 2022 was de opbrengst ±250kWh, dus met 12 panelen in die oriëntatie lijkt me het niet eens zo'n hele slechte 'gok' .

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Ronald
@Will_M Uit 12x250 krijg je meer dan 1650kWh. Dus nee.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ronald schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:45:
@Will_M Uit 12x250 krijg je meer dan 1650kWh. Dus nee.
We gaan het pas echt zéker weten als TS (@Tegels ) het daadwerkelijk vermogen per paneel weet te achterhalen (op de factuur zal het beslist vermeldt staan) :*)

Met 12x160Wp (1920Wp) kom je (volgens mij) héél slecht uit qua opstarten van dat type Omnik String-Omvormer. Bij m'n ouders ligt zo'n zelfde set op het dak en dat spel is daar ook een jaar of 10 geleden neer gelegd maar dan op ± 40 graden / ZUID. Het lijkt er op dat alles bij de TS op één string zit, dus daar zit voldoende opstart spanning, en dus kan 160Wp weer wel goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 22-10-2023 19:31 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-11 19:33
Tegels schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Waarschijnlijk domme vraag, maar wat doet mijn meterkast met 3 fasen?
Je kan hiermee, je woning beter maken met zicht op de toekomst, zoals:
- tweede omvormer over 3 fasen;
- laden van auto in de toekomst;
- elektrisch koken indien nu niet aanwezig
- etc...

Met een enkel fase aansluiting 1x35 Ampère is een maximaal gelijktijdig aansluit vermogen van 8kWh waarvan de netbeheerderuitgaat. Als je naar 3x25 Ampère gaat heb je meer ruimte.

Maar goed, het was maar een suggestie met het zicht op een toekomstige warmtepomp.

• Ronald
Will_M schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

We gaan het pas echt zéker weten als TS (@Tegels ) het daadwerkelijk vermogen per paneel weet te achterhalen (op de factuur zal het beslist vermeldt staan) :*)

Met 12x160Wp (1920Wp) kom je (volgens mij) héél slecht uit qua opstarten van dat type Omnik String-Omvormer. Bij m'n ouders ligt zo'n zelfde set op het dak en dat spel is daar ook een jaar of 10 geleden neer gelegd maar dan op ± 40 graden / ZUID. Het lijkt er op dat alles bij de TS op één string zit, dus daar zit voldoende opstart spanning, en dus kan 160Wp weer wel goed.
Als het die panelen zijn die @AUijtdehaag tevoorschijn getoverd heeft dan ligt het naar alle waarschijnlijkheid in 3 strings van 4. Dunne film panelen doen ruim 80V open klem en halverwege de 60 Vmpp.

• Tegels
Ronald schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:44:
[...]

Als het die panelen zijn die @AUijtdehaag tevoorschijn getoverd heeft dan ligt het naar alle waarschijnlijkheid in 3 strings van 4. Dunne film panelen doen ruim 80V open klem en halverwege de 60 Vmpp.
En bij deze data haak ik af…. Evenwel bedankt!
Ik zal eens zoeken of ik de factuur nog kan vinden en of daarop staat welke panelen ik precies heb.

• Tegels
Helaas geen verdere info over de panelen, behalve dat het ‘CIGS’ panelen zijn?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vroegah had je de solar frontier en de TSMC als dunne film panelen met een hoge paneelspannimg.
Ideaal om met weinig panelen (5) in een string er de gewenste 350 V (360)
Dc spanning van te maken.
Met “gewone” panelen heb je er al 11 voor nodig.
Hoe dichter bij de ideale string spanning van de 1-fase stringomvormer des te beter het omvormer rendement

Die panelen kan je dus al met 4 op een schuurtje leggen en het werkt in 1 korte string.

Helaas is het Wp/m2 van die cigs oanelen vamdaag de dag sterk ingehaald door silicium panelen.

Maar bij kleine dakvlakken zijn ze nog prima bruikbaar vanwege de hogere paneelspannimg dan silicium

Heb zelf 3 strings van 5 solar frontier op noord liggen. Werkt prima.
3 strings parallel.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2023 22:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RobertV70
Tegels schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:32:
Helaas geen verdere info over de panelen, behalve dat het ‘CIGS’ panelen zijn?
Het zijn dus dunne film panelen, dat is nu duidelijk.
Pagina: 1