Ernemmer schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:05:
[...]
Hebben ze ergens anders dan wel een goed alternatief voor plastic zakjes?
Anders zou ik gewoon zelf zakjes meenemen of een broodzakje pakken (scheelt weer naar een andere winkel rijden voor je groente en fruit)
Waarom moet het alternatief voor plastiek zakken meteen zo'n nylon net gedrocht zijn? Papier zakjes zijn prima.
Papier zakjes zijn zeer ecologisch (maar omdat het 'weggeworpen' wordt staat de groene maffia weer hysterisch met de hakken in het zand). Papier recycleert, of papier verbrandt, waardoor je er energie van kan maken.
Dat hele herbruikbare zakjes gedoe is virtue signaling.
Die nylon netjes al helemaal. Want denk je echt dat ik er aan denk om die rotdingen mee te nemen als ik inkopen ga doen? Of als ik onverwacht na het werk even langsga bij de supermarkt omdat ik me bedenk dat ik geen appels meer heb?
Dit hele gedoe is echt weer gemaakt op maat van de doorsnee kneuterige burger, die alles prima plant en 1 keer per week inkopen doet. Alsof niemand ooit eens iets te kort komt en er snel langs moet? Of beslist dat je donderdag niet zal eten wat je op zondag op de planning hebt gezet

maar zin hebt in iets anders.
Of tijdens de lunch op het werk wat fruit halen.
Die nylon netjes zijn niet afbreekbaar. Als je geen bij hebt, moet je steeds nieuwe kopen (heb er zo onderhand al 10 of zo tot ik ook beslist heb om met dit gedoe te stoppen). Komt dan bij het afval en 9/10 ergens in een oceaan rond de nek van een schildpad of zo. Papier kan gewoon het vuilnis is, en is als het goed gaat geen gevaar voor het milieu.
Dikke onzin allemaal. Dus ik neem ook gewoon broodzakken uit de broodafdeling.
Er is vaker gesuggereerd dat al dat herbruikbare gedoe op de lange periode minder goed is voor het milieu. Omdat het blijft aangeschaft worden, omdat je ze niet bij hebt in de winkel, en omdat ze ook maar een beperkt aantal keer meegaan. Je moet ze echt al tientallen keren hergebruiken om boven een papieren of plastieken zak uit te komen in milieu-impact.
Ik kan me nog net herinneren om zo'n herbruikbaar boodschappentasje in de auto te hebben, of in m'n werktas. Daar stopt het.