Ventilatie warmtepomp in eeuwen oud huis, heeft dit zin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-08 14:35
Wij huren een huis van een stichting. Het huis dat we huren is een eeuwenoud grachtenpandje (1579), maar is grondig en mooi gerenoveerd net voordat wij erin trokken, dit is nu 5 jaar geleden. Zij waren erg enthousiast over de vernieuwingen in het huis, en de goede isolatie etc.

Al twee-drie jaar proberen wij ons energieverbruik in de woning te minderen. Nu werken we veel vanuit huis en hebben we ook enorm veel apparaten (game consoles, computers, beeldschermen etc), maar zelfs als we die uitzetten (met slimme stekkers) hebben we nog steeds veel elektra verbruik. (3400 kwh per jaar, slechts 780m3 gas, dit is dus een tussenwoning en we wonen hier met 2-4 pers (kids deeltijd).

Nu ben ik vorig jaar al gaan kijken naar onze cv installatie. Nu hebben wij een Ecolution Ventilatiewarmtepomp, en er zit volgens mij ook een terugwinsysteem bij de doucheafvoer, maar hier kan ik geen handleiding of iets van vinden. Ook hebben wij een of ander paneeltje van Zehnder waarmee we blijkbaar de stand kunnen instellen? wij doen hier nooit iets mee, deze staat altijd op standje 'Auto CO2'. In de douche zit er ook nog een paneeltje om de ventilatie aan te zetten voor 10, 30 of 60 mins, dit gebruik ik zelf wel, maar denk dat ik de enige ben in huis :)

Ons huis is 4,5 etages (souterrain - keuken - slaap en badkamer - twee slaapkamers met vides op de zolderruimte). De CV installatie staat helemaal in de nok van het huis, we verblijven en verwarmen enkel keuken (vanaf einde middag) en souterrain (bij thuiswerken, vaak gebruiken we ook enkel onze dyson heater, omdat deze kamer maar 2*5m en we dan niet hele huis willen opwarmen (we zijn aan het kijken voor tado slimme knoppen om dit probleem op te lossen) Heel af en toe draai ik de knop in de douche aan, vooral als we daar was drogen in winter.

Kortom, slechts 2 etages worden verwarmd. Ik heb daarom de ventilatietoegangen tot het systeem in alle slaapkamers dichtgedraaid, met het idee dat daar alleen maar koude lucht is, dus dat het niet handig is dit af te zuigen voor het terugwinsysteem? Klopt deze logica?. Maar nog steeds blijf ik mij afvragen of het uberhaupt wel een handig systeem is in dit huis? Het is een oud huis, en ondanks dat het goed geisoleerd is zijn er nog steeds voldoende ruimtes in huis die 'open' staan met buiten. Zo is de enorme raampartij in de keukenruimte nog deels van enkel glas, komt de wind door de kieren van het kozijn (ondanks dichtstoppen met watten en proberen af te sluiten met rubber randjes), en zitten daar boven in het kozijn ook open gaten als soort van ventilatie. Daarnaast hebben wij ook graag de ramen open in bijv de douche en keuken totdat het buiten onder de 18 graden zakt.

Mijn concrete vraag is: Heeft het zin om in dit huis een ventilatie warmtepomp te hebben? Ik zie dat deze enorm veel elektra verbruikt (volgens leverancier zo'n 1200kwh per jaar), maar dat het gasverbruik minder zal zijn... Ik heb het idee dat ons gasverbruik weinig is omdat wij amper de cv aan hebben... Zijn er nog dingen die ik kan proberen. Wat zou de handigste methode zijn om de optimale instellingen te vinden, of is het een idee deze een maand uit te schakelen om te zien hoe of wat? Heeft iemand een goed plan voor een stappenplan om te kijken hoe of wat? Ik heb het idee dat wij 1200kwh per jaar erdoorheen jassen zonder dat het ons ook echt daadwerkelijk iets oplevert...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:43
In de 780 m3 zit ook douchen neem ik aan? Wat je aan warm water kwijt bent kun je achterhalen op basis van je gasverbruik in de zomer maanden. In mijn geval 30. Dus als ik dat even als voorbeeld neem zou je 360 m3 aan wam water verbruiken en 420 m3 aan gas.

Dan even het biervieltje erbij: 420 m3 gas is 4200 kWh / efficientie van 4,5 = 933 kWh stroom. Dus je bespaard 420 m3 gas tegen prijs X en je krijgt 933 kosten voor prijs y.

Huidige gemiddelde tarief is 0,39 en 1.35 dus dan wordt het -567 euro en + 367 euro is netto 200 euro per jaar besparing.

Ik weet niet wat je met de warmte pomp wil bereiken maar rijk ga je er dan niet van worden. Tenzij je natuurlijk eigenlijk meer wil verwarmen dan je nu doet.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 22-10-2023 12:57 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
Hi, dank voor je reactie.

In de maanden zonder dat wij verwarming aan hebben, verbruiken wij zo'n 7m3 gas per maand. Stroomverbruik in de wintermaanden is zo'n 300-350kwh, in de zomer zo'n 200-250kwh)
Ik weet niet wat je met de warmte pomp wil bereiken maar rijk ga je er dan niet van worden. Tenzij je natuurlijk eigenlijk meer wil verwarmen dan je nu doet.
Ik denk dat mijn vraag vooral is: wij verbruiken erg veel elektra (denk ik?), meer dan gemiddeld (maar idd, wij gebruiken een stuk minder gas dan gemiddeld), en ik denk dat de grootverbruiker onze ventilatie warmtepomp is. Ik zoek denk manieren om te kijken hoe wij deze verbruiker kunnen verminderen door deze slimmer in te zetten?

Dus concreet:
1. is het een handig/goed idee om de toevoer naar dit systeem dicht te draaien in de ruimtes die niet verwarmd worden. iets wat ik nu heb gedaan, maar geen idee of dit nut heeft.
2. is het handig om dit systeem in de zomermaanden uit te schakelen?
3. heeft het zin aan de stand van het systeem te zitten? Dus bijv in de zomermaanden op laag, in de winter op auto/max? of de tussenstand?
4. heeft het systeem uberhaupt zin in een huis wat alsnog veel 'open' staat naar buiten? ik dacht dat vooral potdichte nieuwbouwwoningen hier nut van hebben? Wat met het open zetten van ramen etc?

en dan nog een vraag los hiervan: is het terugwinsysteem in de doucheafvoer hier los van? ja toch? En dan: ik douche altijd koud af de laatste 5 mins dus ik gok dat dit sowieso niet veel nut heeft? lol.

Ik probeer het systeem te begrijpen, en vooral handiger in te zetten. Ook zijn wij dus aan het kijken naar slimme thermostaatknoppen, omdat we toch comfortabeler willen stoken. Dit zou dan in de keukenetage en het souterrain komen, en allicht een knop in de douche.

[ Voor 5% gewijzigd door jippu op 22-10-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:35
jippu schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:45:
vaak gebruiken we ook enkel onze dyson heater,
Hoe vaak staat die aan en wat is daarvan het vermogen? Klinkt wel als een potentieel flinke stroomvreter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
Hoe vaak staat die aan en wat is daarvan het vermogen? Klinkt wel als een potentieel flinke stroomvreter.
Deze staat korte periodes aan op 19graden (om studeerkamer even op te warmen bij start van de dag) Ik heb zojuist een slimme stekker besteld die meer vermogen aankan, om dit goed te meten. Wij hopen na het installeren van de slimme thermostaatknoppen dit ook niet meer te gebruiken, omdat we dan de studeerkamer apart zouden kunnen verwarmen met gas. (thermostaat zit in de keukenetage, daar hebben we enkel normale radiatorknoppen, dus als we snel even willen verwarmen zetten we de dyson even aan en laten we de thermostaat uit, omdat we niet nutteloos de hele keukenverdieping willen verwarmen).

[ Voor 20% gewijzigd door jippu op 22-10-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Ik zie je probleem niet zo, je energieverbruik is helemaal niet hoog. Een gemiddeld gezien gebruikt iets van 1000m3 gas en 2500kWh.
Je gas is lager dan gemiddeld en je elektra iets hoger. Dat is prima te verklaren door veel game apparatuur en een elektrische kachel om thuis te werken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
een Ecolution Ventilatiewarmtepomp, is soms wat lastig te begrijpen ding.
maar goed ingesteld en gebruikt werkt het als een dolle. ;)
(niet beter of slechter als andere warmtepompen hoor.)

mijn gas gebruik van 9 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLmwdkUoyD8cKQj6kO-r5cHzzY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large
in het begin geen ecolution en hoe verder de jaren gaan de meer ecolution en uiteindelijk zelfs helemaal losgekoppeld van het gas voor de douche/bad keuken (warm tapwater).

dan gebruik je natuurlijk elektra om de ecolution te kunnen draaien, hier een 4,5 jaar van mijn gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
als de ecolution staat te draaien gebruikt hij net iets meer als 300W.
doet hij dit 24 uur is dat een 7 tot 8kWh.

special in mijn huis:
de ecolution heeft een eigen thermostaat, dus ik gebruik hem niet hybride.
door de eigen thermostaat draait hij gewoon veel meer uren als de standaard aansluiting.
hier door gebruik ik flink meer kWh, maar bespaar aardig meer m3 gas.

in simpele taal uitgelegd:
ik gebruik 1600kWh per jaar door de ecolution, dit kun je opsplitsen in 400kWh voor ventilatie en 1200kWh voor verwarming.
met de 1200kWh bespaar ik grofweg een 600m3 gas, grofweg 2 kwh per 1 m3 gas.
dat klink niet goed, maar 1kWh kost mij maar 0,32€ en 1m3 gas kost mij 1,28€.
dus ecolution wint van gasketel.
(wat mensen vaak ook vergeten, 1m3 gas door een gasketel is vaak ook 1kWh voor de pomp gebruiken, het water moet ook rond gepompt worden en dat kost extra elektra.)

pas wel op, te weinig lucht door de ecolution, dan kun je meldingen krijgen en is hij een stuk minder effectief.
(dicht draaien van ventilatie? geen idee of dat nu slim was of niet? soms wel soms niet)
een eigen thermostaat voor de ecolution is wel een slimme tip.
meer voorrang voor het goedkoper stokend apparaat, jep handig.
gebruik maken van www.mindergas.nl (gratis) is ook slim.
meten is weten, gokken is brokken. ;)

er is een speciaal topic voor de ecolution hier:
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
daar kun je tips vinden hoe en wat je de ecolution kunt gebruiken.

(zonnepanelen en warmtepomp (ecolution) het is wel een toffe combo.
gratis elektra in mijn geval, maakt stoken met de ecolution helemaal tof, maar niet nodig.
maar goed dat moet maar net kunnen.
mijn huidige jaar gebruik is nu 0 kWh/1000kWh + 100/150m3 gas.
soms een koudere winter soms een warmere, dus het wisselt een beetje per jaar.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 22-10-2023 17:54 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
hi Migjes! Dank voor je uitgebreide toelichting. Ik ga aan de slag met alles in kaart brengen qua verbruik met de slimme stekkers met energieverbruiksmeters, zodat ik over een jaar ook van die toffe grafiekjes heb :) Speel jij zelf met de ventilatiestanden? Zomer/winter etc?

Helaas dus een huurwoning, dus zonnepanelen zijn geen optie...

Ik ga koekeloeren op het forum wat je vermeldde.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarom zouden zonnepanelen geen optie zijn dan? Heb je het al eens bij de verhuurder aangekaart?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
Yes gedaan, maar ons dak is niet geschikt, tussen twee huizen in die hoger zijn en precies verkeerde richtingen ook… :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
jippu schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:45:
(3400 kwh per jaar, slechts 780m3 gas, dit is dus een tussenwoning en we wonen hier met 2-4 pers (kids deeltijd).
Uhm. Ik woon alleen in een tussenwoning uit 1960 gestookt op gas en heb bijna hetzelfde verbruik.
Ik denk dat je het keurig doet!

Pas op met afdichten van ventilatie. Het binnenklimaat (CO2 enzo) moet wel gezond blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Je ventilatiesysteem dichtdraaien is als je mond en neus dichtknijpen: kan je voor de grap eventjes doen, maar niet te lang...
Een "normale" warmtepomp haalt zijn warmte uit buitenlucht, dus die kan alle debiet wat ie maar wil halen, maar loopt mee met de buitentemperatuur.
Zo'n ventilatiewarmtepomp zal de warmte halen uit de lucht die je toch al afvoert met typeC ventilatie, heeft een beperkt debiet maar heeft wel redelijk stabiele temperaturen (18° uit de slaapkamer is beter dan 5° buitenlucht bijvoorbeeld).

Dus is het nuttig om de ventilatieopeningen dicht te draaien? Nee, die paar graden koudere slaapkamerlucht blijft warmer dan de koude buitenlucht in het stookseizoen.
Is het verstandig? Nee, slecht voor jezelf en je huisgenoten, slecht voor het huis (vocht bliift hangen).
Is zo'n ventilatiewarmtepomp handig? TypeD ventilatie is confortabeler (maar niet haalbaar in je huis), een gewone warmtepomp heeft een hogere capaciteit; het is een tussenoplossing om warmteverlies van typeC ventilatie te beperken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
jippu schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:00:
hi Migjes! Dank voor je uitgebreide toelichting. Ik ga aan de slag met alles in kaart brengen qua verbruik met de slimme stekkers met energieverbruiksmeters, zodat ik over een jaar ook van die toffe grafiekjes heb :) Speel jij zelf met de ventilatiestanden? Zomer/winter etc?

Helaas dus een huurwoning, dus zonnepanelen zijn geen optie...

Ik ga koekeloeren op het forum wat je vermeldde.

Dank!
succes met meten, het is weten. ;)

ik heb de ecolution zelf aangelegd, inc de ventilatie buizen in huis.
dus ja ik heb moeten spelen.
maar verder in het jaar, doe ik niks met de standen, hij staat in stand 2 heel het jaar door.
(als er warm water voor de douche word getapt, dan reageert een sensor en gaat hij naar stand 3 tot de buis weer is afgekoeld.)

ben ik tevreden met de ventilatie, nop natuurlijk niet.
zelfbouwer en altijd op zoek naar de volgende klus, dus ik ben niet tevreden te stellen. >:)

kijk of je een aparte thermostaat er aan kunt hangen.
hier door gaat je elektra gebruik naar de 1600kWh dus 400kWh meer, maar ook een 200m3 gas minder.
(maar doe dat via het linkje wat ik gaf, ik weet niet alles op dit moment, dus zoek het uit.)

in mijn huis staat de ecolution nu op 21 graden, en de gasketel op 20 graden.
dit stel ik in in de herfst en zet ik weer uit in de lente.
altijd een comfortabel huis, het zou verboden moeten worden. >:)

pas wel op met te weinig ventilatie, maar teveel is ook niet goed. ;)
jippu schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:55:
Yes gedaan, maar ons dak is niet geschikt, tussen twee huizen in die hoger zijn en precies verkeerde richtingen ook… :/
dit is de domste opmerking op tweakers die je kunt maken. ;)
het kan altijd namelijk, de juiste oplossing zoeken is soms wel lastig.

(2 panelen op een micro omvormer op het dak van het schuurtje/huis.
kost geen drol, minder als 600€ en levert je met gemak nog 2/3 van je ecolution gebruik op.
zo goedkoop, dat je het langs de verhuurder om kunt aanleggen.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 23-10-2023 13:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
Dus is het nuttig om de ventilatieopeningen dicht te draaien? Nee, die paar graden koudere slaapkamerlucht blijft warmer dan de koude buitenlucht in het stookseizoen.
Is het verstandig? Nee, slecht voor jezelf en je huisgenoten, slecht voor het huis (vocht bliift hangen).
Check, dank, ik ga ze gelijk weer opendraaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
dank migjes,

heb inmiddels net de energiemeter ertussen geplakt, dus zal eens kijken wat dit ding verbruikt (ook bij de dyson verwarming gedaan, om dat eens te monitoren :)
in mijn huis staat de ecolution nu op 21 graden, en de gasketel op 20 graden.
dit stel ik in in de herfst en zet ik weer uit in de lente.
altijd een comfortabel huis, het zou verboden moeten worden.
Ja, dit zijn dus dingen waar ik allemaal nog niet naar gekeken heb... En het aansluiten van een aparte thermostaat snap ik ook niet helemaal, maar ga er dit weekend weer eens induiken.

Over die panelen: onze verhuurder heeft verboden zelf iets op het dak te leggen (het is ook een monument, dus allicht dat dat er nog iets mee te maken heeft? Daarnaast hebben wij echt een mini-huisje, wat ingesloten ligt tussen andere hogere panden. Onze daken liggen op noord en dus zuid, maar die aan de zuidkant vangt uberhaupt weinig licht omdat het pand daar 2 etages hoger is, dus dat zou denk enkel in zomer met hoge stand van de zon nog ietsjes kunnen vangen, maar zit meestal dus in de schaduw. Ik heb het voor nu maar even laten rusten, bij een evt volgend huis maar weer eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
jeroen3 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:04:
[...]

Uhm. Ik woon alleen in een tussenwoning uit 1960 gestookt op gas en heb bijna hetzelfde verbruik.
Ik denk dat je het keurig doet!

Pas op met afdichten van ventilatie. Het binnenklimaat (CO2 enzo) moet wel gezond blijven.
Dank jeroen, ik denk dat we vooral allicht 'normaal' verbruik hebben omdat we dus meestal maar zo'n 20m2 in huis verwarmen :/ niet heel comfortabel over het algemeen.
Zojuist een Nest sensor gekocht, zodat we iig de cv kunnen laten aansturen vanuit het souterrain, en ga zelf dan maar de kranen in keukenetage open en dicht draaien. Vond het tado pakket toch wat prijzig, eens zien of dit werkt. Dan probeer ik de dyson heater uit te laten staan, kijken of dat nog iets scheelt op het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Oh je stookt met Nest? Je kunt dan denk ik nog wat wat besparen door een echte modulerende thermostaat te gebruiken. De Nest doet dat niet zo goed. Die is vooral aan/uit over opentherm met een slechte sensor.
Bijvoorbeeld een Honeywell T6 o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
Nog even terugkomend op dit draadje. Meten is weten en zo ben ik wat verder gekomen:

Een nedis slimme stekker met electriciteitsmeter aangeschaft en aan de ventilatie warmtepomp gehangen er en wat blijkt: de warmtepomp heeft slechts een verbruik van maximaal 0,21 kwh per dag.

Dat is dus heeeeel erg weinig, zelfs zo weinig dat ik gok dat dit ding niet doet waarvoor het geinstalleerd is (en dan blijkbaar dus ook al 5 jaar niets staat te doen behalve beetje ventileren?). Specs van fabrikant geven voorbeelden van verbruik van 1200m3 gas dan gaat het met deze warmtepomp naar ongeveer 900m3 en extra 1500kwh aan electra. Met de 0,21 komen we per jaar dus lang niet aan dat getal, ook al wijkt ons gebruik iig al wel af van die 1200 in het voorbeeld.

Ik heb de instellingen gecheckt en volgens mij staat alles goed...
t7: 1 (overschakelen zomer winter modus is aan)
t8: 4 (april maand van overchakelen naar zomer)
t9: 10 (oktober maand voor wintermodus)
4 : 22 (Instelling CV1 binnenluchtthermostaat op winterstand)

Zehnder ventilatiestand staat altijd op automatisch.

dus. nieuw draadje geplaatst in het topic van de inventum ecolution warmtepompen om te checken of we iets over het hoofd zien. Dank allen voor het meedenken

Overigens blijkt de Omen game computer de grootste slurper in huis, met zo'n 4kwh als er een hele dag op gegamed wordt, lol. Hij staat inmiddels op een tijdschema 8)
Pagina: 1