FM ontvangst wordt overdag ineens slechter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:55
Mijn vraag

Ik luister vaak naar Radio Gelderland op 89.10, die zender staat in Megen (Brabant), maar dat geeft de beste ontvangst in Nijmegen. De radiofrequentie van de zender in Arnhem (88.90), maar daar ontvang ik alleen maar ruis (https://fmscan.org/net.ph...=HOL&pxf=Radio+Gelderland).

Ik luister naar de radio met een Onkyo TX-8255 receiver met een spriet-antenne erop aangesloten via de antenne-ingang achterop.

Die setup is in principe helemaal geen probleem. Als ik 's-ochtends vroeg opsta, heb ik doorgaans prima ontvangst, maar iedere ochtend vanaf een uur of 8-half 9 begint de zender te storen en doet dat de hele dag. Oók in het weekend, dus het ligt niet aan het spitsverkeer op de weg. 's-Avonds is de ontvangst weer wel goed.

Hebben anderen ook de ervaring dat FM-ontvangst overdag slechter is en waar ligt dat dan aan?

Ik vraag mij af of FM overdag expres afgeknepen wordt om mensen naar de DAB+ ontvangst te lokken?

De workaround die ik nu toepas is als ik overdag slechte storing heb, op de website van Omroep Gelderland (GLD.nl) afstemmen op mijn PC om daar de audiostream te openen (de audio van mijn PC gaat via een tulp-kabel naar Line In op mijn receiver) en dan luister ik zo maar.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Onkyo TX8255 + sprietantenne

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Eigenlijk alleen dat het op andere tijdstippen (in de avond en nacht) wel goede ontvangst geeft. Ik zou de complete inrichting van mijn kamer moeten wijzigen om de antenne een andere plek te geven, de kabel is maar kort en hij staat gewoon achter de receiver, tussen de kast en de muur ingeklemd.

[ Voor 6% gewijzigd door FairPCsPlease op 22-10-2023 11:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:43

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Edit: laat maar, ik moet beter lezen

[ Voor 84% gewijzigd door Flimovic op 22-10-2023 11:47 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Heb je hetzelfde probleem zodra je afstemt op een ander radiostation? Hebben andere radio's binnenshuis hetzelfde probleem? Ik denk al je dat eerst uit zoekt dan kan je wat makkelijker bekijken waar je naar het probleem moet zoeken.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:03
Het kan zijn dat de zender permanent is geknepen. In de nachten en vooral bij mist reiken aardse zenders verder dan bij daglicht. Wellicht dat dit natuurverschijnsel zorgt dat je de zender dan wel in betere conditie ontvangt.

Edit: Radio propagatie is de term die ik zocht bij het bijpassende effect.

[ Voor 14% gewijzigd door Microstar op 22-10-2023 18:36 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:45
Hebben jij of je buren zonnepanelen? Sommige systemen zorgen voor veel radiostoring. Ik geloof dat systemen met optimizers nog wat vaker problemen geven (solaredge).

Dit zou wel verklaren waarom je er alleen overdag (met daglicht) last van hebt. Nu de dagen sneller korter worden zou het probleem ook steeds later op de ochtend moeten optreden, misschien kun je dat eens monitoren.

Zie deze link voor meer info.

[ Voor 11% gewijzigd door lithoijen op 22-10-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Daam schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:19:
Heb je hetzelfde probleem zodra je afstemt op een ander radiostation? Hebben andere radio's binnenshuis hetzelfde probleem? Ik denk al je dat eerst uit zoekt dan kan je wat makkelijker bekijken waar je naar het probleem moet zoeken.
Dat is een goed idee om te proberen. Ik heb nog een andere installatie in huis (op de slaapkamer) waar ik DAB+ luister, maar die heeft ook een FM-optie. En ik zal ook eens frequenties opzoeken van andere zenders dan Radio Gelderland en Radio 2 wat ik normaal luister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
lithoijen schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:55:
Hebben jij of je buren zonnepanelen? Sommige systemen zorgen voor veel radiostoring. Ik geloof dat systemen met optimizers nog wat vaker problemen geven (solaredge).

Dit zou wel verklaren waarom je er alleen overdag (met daglicht) last van hebt. Nu de dagen sneller korter worden zou het probleem ook steeds later op de ochtend moeten optreden, misschien kun je dat eens monitoren.

Jullie hebben mij in dit topic een aantal ideeën gegeven om te testen, maar ik heb het vermoeden dat dit het beste antwoord is. Mijn buurman heeft onlangs zonnepanelen gekregen (en ik zelf heb ze nu ook aangevraagd bij de woningbouwcorporatie). Dat probleem van overdag slechte ontvangst heb ik pas een half jaar of zo, maar dat mijn buurman zonnepanelen heeft is ook een half jaar of zo. Grote kans dat dat de oorzaak is. Ik zal er op gaan letten of het inderdaad bij het aanbreken van daglicht juist mis gaat en het tijdstip dus inderdaad opschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Microstar schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:29:
Het kan zijn dat de zender permanent is geknepen. In de nachten en vooral bij mist reiken aardse zenders verder dan bij daglicht. Wellicht dat dit natuurverschijnsel zorgt dat je de zender dan wel in betere conditie ontvangt.

Edit: Radio propagatie is de term die ik zocht bij het bijpassende effect.
Tot slot ook deze tip bedankt. Ik kende de naam van het fenomeen niet, maar ben er wel bekend mee, dat weersomstandigheden de ontvangst kunnen beïnvloeden: Wikipedia: Propagatie (radio). Dat juist dag/nacht verschil ook uitmaakt voor de draagwijdte, wist ik niet. Al valt de theorie dat het daar aan ligt moeilijk te onderscheiden van de zonnepanelen als bron van het probleem, omdat het allebei begint op te treden bij daglicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 21:55
Er is het nodige omgegooid in september met de FM veiling. Ik denk dat dat van invloed is op alle tot dan toe geldende zendsterktes. Ik merk ook andere ontvangst dan voorheen met bepaalde zenders. Binnenshuis is de ontvangst van FM met mobiele antenne sws vaak erg slecht. Heb je het in de auto ook bv ook?

Propagatie speelt overigens alleen een rol op de korte en lange golf en dan op zeer lange afstanden (tussen continenten). Dat komt omdat de atmosfeer 's nachts groter is. De straling van de zon drukt als het ware de atmosfeer naar beneden en maakt deze overdag kleiner/compacter. Speelt geen rol in de kleine afstand zendmast tot jouw locatie.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 22-10-2023 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pennywiser schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:50:
Er is het nodige omgegooid in september met de FM veiling. Ik denk dat dat van invloed is op alle tot dan toe geldende zendsterktes. Ik merk ook andere ontvangst dan voorheen met bepaalde zenders. Binnenshuis is de ontvangst van FM sws vaak erg slecht. Heb je het in de auto ook bv ook?

Propagatie speelt overigens alleen een rol op de korte golf op zeer lange afstanden. Dat kom omdat de atmosfeer 's nachts groter is.
Dat 'geklooi' met de FM banden is in NL al langer bezig. Het mee gezonden RDS-TMC signaal is regelmatig niet óf niet goed aanwezig (lijkt het) waardoor ik vaak wél de Belgische of Duitse TMC info in m'n VW navigatiesysteem aangeleverd krijg maar de files in NL lijken gewoon ineens niet meer te bestaan.... :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 21:55
Will_M schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

Dat 'geklooi' met de FM banden is al langer bezig. Het mee gezonden RDS-TMC signaal is regelmatig niet óf niet goed aanwezig (lijkt het) waardoor ik vaak wél de Belgische of Duitse TMC info in m'n VW navigatiesysteem aangeleverd krijg maar de files in NL lijken gewoon ineens niet meer te bestaan.... :*)
Daar zeg je wat, die RDS file info zie ik inderdaad al jaren niet meer. Wat wel erg handig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
pennywiser schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:50:
Er is het nodige omgegooid in september met de FM veiling. Ik denk dat dat van invloed is op alle tot dan toe geldende zendsterktes. Ik merk ook andere ontvangst dan voorheen met bepaalde zenders. Binnenshuis is de ontvangst van FM sws vaak erg slecht. Heb je het in de auto ook bv ook?

Propagatie speelt overigens alleen een rol op de korte en lange golf en dan op zeer lange afstanden (tussen continenten). Dat komt omdat de atmosfeer 's nachts groter is. De straling van de zon drukt als het ware de atmosfeer naar beneden en maakt deze overdag kleiner/compacter. Speelt geen rol in de kleine afstand zendmast tot jouw locatie.
Testen hoe het op andere toestellen is, kan ik alleen binnenshuis in de slaapkamer. Ik heb geen auto, maar ik zou het wel eens bij een oud-collega kunnen vragen. Die heeft een auto, een oude Volvo, dus dat zal nog vast wel een FM-radio zijn wat hij erin heeft. Of als mijn vader eens een keer met de auto op bezoek is bij mij, maar ik weet niet waar die radio zijn signalen vandaan haalt, FM of DAB+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pennywiser schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

Daar zeg je wat, die RDS file info zie ik inderdaad al jaren niet meer. Wat wel erg handig was.
Niet alleen 'verdacht handig' maar ook gewoon accuraat én volledig gratis voor de ontvanger. Leuk dat er allerlei diensten zijn zoals Flitsmeister welke het 'gratis' aanbieden middels een 4/5G DATA netwerk.... Maar waarom!!

TMC werkte al ver voordat dat soort diensten überhaupt konden bestaan.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
lithoijen schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:55:

De radioamateur die het probleem beschrijft, beschrijft ook de stappen die hij heeft doorlopen van het oplossen van storingen van de PV-installaties, die wel drie verschillende oorzaken kunnen hebben: https://de-radio-amateur....van-zonnepanelen-oplossen. Dat wordt dan echt wel een onmogelijk klus om op te lossen, omdat er dan medewerking van zoveel partijen nodig is: 1. met mijn buurman praten als zijn panelen het probleem is, of hij dan wel mee wil werken dat het opgelost wordt. 2. de woningcorporatie die de opdracht heeft gegeven voor het plaatsen en die de eigenaar zijn van de panelen. 3. het bedrijf dat de panelen exploiteert (de zoncorporatie) en als zij het leggen hebben uitbesteed, nog een 4e partij, degenen die het geplaatst hebben (en volgens het artikel dat je linkt, vaak beunhazen zijn). Daar ga ik niet aan beginnen, met zoveel partijen te maken hebben voor een oplossing. Dan liever maar bij daglicht gewoon op gld.nl afstemmen op mijn PC :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:45
@FairPCsPlease Ik snap helemaal dat je daar geen zin in hebt. Misschien is het toch handig om je buurman even te informeren zodat die het probleem kan melden bij de woningbouw/installateur en meld het dan meteen even bij de RDI. Niet ivm jouw radio ontvangst, maar wel ivm de verstoring op het p2000 systeem.

Jij kunt terugvallen op internet radio, de brandweer (en andere hulpdiensten) hebben die luxe niet. Of het dan opgelost wordt is een tweede, maar jij hebt dan in ieder geval gedaan wat je kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:04
FairPCsPlease schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

De radioamateur die het probleem beschrijft, beschrijft ook de stappen die hij heeft doorlopen van het oplossen van storingen van de PV-installaties, die wel drie verschillende oorzaken kunnen hebben: https://de-radio-amateur....van-zonnepanelen-oplossen. Dat wordt dan echt wel een onmogelijk klus om op te lossen
Je kunt natuurlijk wel beginnen met op een moment overdag, waarbij je de storing ervaart, gaan vragen aan de buurman om tijdelijk even de gehele zonnepaneel installatie uit te zetten (gewoon meterkast zekering uitschakelen). Dat is 10 seconden werk voor de buurman.
Hiermee kun je zeer makkelijk testen of dit daadwerkelijk het probleem is.
Als dit inderdaad de oorzaak blijkt te zijn (wat je met deze test makkelijk kunt bewijzen), dan is het wellicht ook makkelijk om hiermee verder te gaan.
Volgens mij is de woningbouw zowiezo het eerste aanspreekpunt daarna.

Wel handig om hiermee nu te beginnen. Als straks de hele straat al zonnepanelen heeft liggen die allemaal op de verkeerde manier zijn aangesloten, vind je de oorzaak een stuk lastiger… als je er eentje uitschakelt zijn er nog steeds meerdere andere installaties die problemen kunnen geven.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FairPCsPlease
BrainCrash schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:16:
Je kunt natuurlijk wel beginnen met op een moment overdag, waarbij je de storing ervaart, gaan vragen aan de buurman om tijdelijk even de gehele zonnepaneel installatie uit te zetten (gewoon meterkast zekering uitschakelen). Dat is 10 seconden werk voor de buurman.
Hiermee kun je zeer makkelijk testen of dit daadwerkelijk het probleem is.
Als dit inderdaad de oorzaak blijkt te zijn (wat je met deze test makkelijk kunt bewijzen), dan is het wellicht ook makkelijk om hiermee verder te gaan.
Volgens mij is de woningbouw zowiezo het eerste aanspreekpunt daarna.
Dank voor het advies. Goed idee om mijn buurman een mailtje te sturen met de vraag (meestal als er iets, is mail de eerstaangewezen vorm van contact die mijn buurman zelf ook gebruikt), kan ik meteen de link meesturen en vragen of hij mij belt om een tijdstip voor testen af te spreken. Geeft inderdaad goede grond om op te staan, als ik de woningbouw erop aanspreek. En dan kunnen ze het misschien anders aanpakken wanneer ik zelf panelen krijg (alleen even wachten op een moment dat ik de rust heb dat ook echt te testen met mijn buurman).
Pagina: 1