Voorzetwand met pir

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-06 20:23
Goedemorgen,

Wij hebben een woning uit 1904.
De oude houtenvloer hebben we eruit gehaald.
Dit is volgestort met schuimbeton daarna vloerverwarming en als laatste een cementdekvloer.
Nu beginnen we binnenkort met de steensmuur (ca 3,3M hoog en 10m lang) te isoleren.
Ik ben van plan dit met pir te gaan doen omdat dit ruimte scheelt tov Steenwol of glaswol.

- Houten regelwerk plaatsen 50mmx75mm met een 1-2cm afstand vanaf de muur. (En een aantal bijenbekjes plaatsen)
- In het regelwerk 70mm pir plaatsen.
Alleen hier zit ik mee hoe zet ik deze platen vast in het regelwerk?
- Hierna wil ik een Osb plaat van 15mm plaatsen.
- en afsluitend komt hier een gipsplaat overheen.

Zouden jullie dit ook zo doen?

Bvd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Je kan die pir platen zowel verlijmen als schroeven. Mijn muurtje heb ik met een heel dun regelwerkje en daartegen aan pirplaten met osb er al op voorgelijmt. Dat is zowel gelijmd/purlijm als geschroeft.

Als het een muurtje is, zou je die osb kunnen skippen natuurlijk. Wel weer fijn aan osb dat je er nog eens iets aan kan hangen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Jaa ik wil er wel Osb platen voor doen ivm het eventueel ophangen van de tv bijv.
Kun je de pir plaat ook vanaf de zijkant vast zetten in een regelwerk?
Want een pir plaat van 60cm breed in een regelwerk plaatsen van 60cm breed, dan schuif je alle lijm eraf.
En ik weet dat Steenwol makkelijker is maar dat kost mij te veel ruimte in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:47
Als je ze in een regelwerk zet is klemmen voldoende. Eventuele kiertjes kan je met pur dichtmaken.

Als je ze op een regelwerk zet kan je ze schroeven of lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Jaa oké dus deze constructie die ik op het oog op zou wel kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
Jep, al kan je ook platen kopen van PIR met fermacell of osb plaat er als op. Deze plak/schroef je tegen een regelwerk. Isolatie is dan nog een stuk beter.

Is het nu een enkelsteens muur? Let dan wel op of je houten balken in je buitenmuur (bv van een verdiepingsvloer) hebt liggen. Vanwege de isolatie kan je condensvorming in je balken krijgen wat voor houtrot kan gaan zorgen. Er zijn hier wel oplossingen voor, maar het vraagt wel een beetje aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Dat zou uiteraard het mooiste zijn maar dan zit ik met de elektra etc vandaar een regelwerk.

Jaa ik zie de houten balken van de bovenverdieping de muur in gaan.
We hebben het plafond nog open liggen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
Elektra kan je toch in je gecreëerde spouwmuur wegwerken?

Dus eerst regelwerk van ventilatielatten en daartussen je elektra. Dan daar bovenop je pir met osb of fermacell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-06 12:05

sealy

bastards...

Je kunt ook even naar onderstaand filmpje kijken voor verwerkingstips - zo ga ik het binnenkort zelf ook doen.

Link

In mijn geval pas ik deze oplossing toe op een niet-geïsoleerde bestaande spouwmuur. Daarvoor was de tip nog om om de 60 cm boven en onder een gat te boren in je binnenblad om de luchtcirculatie op gang te houden.

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:39
Ik heb het gedaan zoals op bovengenoemde film van isolatieshop: ventilatielatten op de muur en dan de PIR vastkitten + schroeven. Ik heb ook gebruik gemaakt van PIR + 9mm OSB. Daarna fermacell eroverheen, maar gips kan natuurlijk ook.

Elektra heb ik inderdaad aangebracht tussen de ventilatielatten. Wel lastig, want als je je elektrabuis in de muur wilt vastzetten is dat al snel dikker dan je ventilatielat van 21,5mm. En je moet een gat maken in je isolatie wat weer een risico is voor vocht. Je zou het ook aan de voorkant van PIR kunnen uitsnijden, maar dat is wel lastiger als er OSB boven zit.

De tip van sealy is een goede: ik kwam er pas achteraf achter, ik heb niet bewust gaten gemaakt voor luchtcirculatie. Bij een enkelsteensmuur is ventilatie extra belangrijk.

(jouw methode van PIR in een regelwerk zie ik wel veel voorbij komen in britse videos overigens, maar meestal wordt daar niet al te positief over gesproken omdat je enorme lekken krijgt tussen hout en pir. dichtpuren lukt nooit helemaal.)

aanvullend: heb je ook kozijnen? Want het advies is dus om daar ook een laag isolatie aan te brengen (2cm). Dat mooi afwerken is echt een hoop werk wel.

[ Voor 7% gewijzigd door inquestos op 22-10-2023 12:13 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-06 14:55
Ik heb toendertijd de electra in de pir gemaakt, sleuf frezen en gat boren voor holle wand doos.
Daarna alles gepurd en met alu tape weer afgeplakt. Dit hele element vast geschroefd aan de ventilatielatten met de voorbedrade flex uitstekend aan de bovenkant. Deze kwam uiteindelijk uit in het verlaagde plafond.

Achter de locatie van de holle wand doos een extra sukje pir van 20mm dik om het verlies van isolatie een beetje op te vangen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Appelpie3000 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:58:
Elektra kan je toch in je gecreëerde spouwmuur wegwerken?

Dus eerst regelwerk van ventilatielatten en daartussen je elektra. Dan daar bovenop je pir met osb of fermacell.
Dat heb ik ook.

Steen > regelwerk met elektra erin > PIR platen met vooraf gelijmde osb (geschroeft en gelijmd )

lekker snel en kind kan de was doen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga toch voor de PIR + OSB platen (70mm + 18mm) is idd duurder maar het werkt veel makkelijker blijkbaar.

Ik bestel hierbij de geïmpregneerde ventilatielatten, 21,5mm x 48mm x 3000mm.

Welke schroeven en lengte hebben jullie gebruikt voor het vastzetten van deze latten?
Ik moet zeggen dat onze muur waar de latten aan bevestigd worden, waterpas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sealy

sealy

bastards...

Sjoerd-b schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:33:
Ik heb toendertijd de electra in de pir gemaakt, sleuf frezen en gat boren voor holle wand doos.
Daarna alles gepurd en met alu tape weer afgeplakt. Dit hele element vast geschroefd aan de ventilatielatten met de voorbedrade flex uitstekend aan de bovenkant. Deze kwam uiteindelijk uit in het verlaagde plafond.

Achter de locatie van de holle wand doos een extra sukje pir van 20mm dik om het verlies van isolatie een beetje op te vangen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk :)
@Sjoerd-b, heb je toevallig nog foto’s van dat proces? Ik mag over een paar weken hetzelfde gaan doen, was me ook al aan het bedenken hoe dit precies ging werken. Zoals je het nu beschrijft klinkt het inderdaad logisch, maar zie het nog niet helemaal voor me (met name vastschroeven aan de ventilatielatten). Dank alvast!

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-06 14:55
sealy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

@Sjoerd-b, heb je toevallig nog foto’s van dat proces? Ik mag over een paar weken hetzelfde gaan doen, was me ook al aan het bedenken hoe dit precies ging werken. Zoals je het nu beschrijft klinkt het inderdaad logisch, maar zie het nog niet helemaal voor me (met name vastschroeven aan de ventilatielatten). Dank alvast!
Helaas geen fotos. Vastschroeven is vrij simpel. Wel even voorboren door de osb, anders heb je kans dat je schoen dol draait in de ventilatielat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w_hugo_s
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-04 07:42
Hallo,

Dit forum is al wat ouder, maar het gaat precies over de klus waar ik op het punt sta aan te beginnen.

Het gaat om het isoleren van een enkel steens bijkeuken muur. Zoals anderen heb ik ook gekozen voor PIR+OSB vanwege het gemak. Op die filmpjes van de bekende winkels wordt geen folie gebruikt. Ook elders op internet lees ik dat folie niet nodig is. Maar er zijn ook berichten dat wel folie wordt gebruikt.

Mij lijkt folie (tegen de stenen) niet nodig. Daar komen juist ventilatielatten en bijenbekjes in de voeg. Mocht er dan wat vochtdoorslag in de stenen zijn, dan kan het weer snel weg.

En folie aan de 'warme kant' lijkt mij ook onzinnig, want daar zit de OSB op het PIR geplakt. En daar komt gips voor.

Dan is gebruik van folie toch niet nodig? Wat is jullie ervaring? Hoe hebben jullie het gedaan?

Bij voorbaat dank!

Groet, Hugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sealy

sealy

bastards...

Folie is inderdaad niet nodig, die functie wordt vervuld door de PIR, mits goed afgewerkt.

Zorg daarom voor voldoende bussen PUR om alle naden en kieren goed dicht te zetten. Dat was de grootste realisatie nadat wij klaar waren. Wij hebben stopcontacten in de platen ingeboord en daar tocht het zonder pur hard doorheen, evenals bij de naden boven en onder. Allemaal prima te doen overigens!

nothing special

• w_hugo_s
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-04 07:42
@sealy Dank voor je reactie! Dan was mijn gevoel en idee goed. Goeie tip van de stopcontacten; ga ik nog een busje PUR halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ga bovenstaande constructie ook toepassen in een keuken. Er moeten keukenkasjes aan gehangen worden. Het plan is: ventilatielatten + PIR en 18mm OSB plaat + 12.5mm Fermacell. Dan hebben de schroeven voor de keukenkastjes 3cm 'vlees'. De PIR en 18mm OSB plaat verlijm en schroef ik (door het PIR) op de ventilatielatten.

Is het erg als de schroeven die in de Fermacell en het OSB gaan de alu laag van het PIR doorboren? Ik vraag me af hoe erg zo'n 'lek' is. Immer, de schroeven vullen de ruimte op van het gat. Of zorgen dat je nooit dieper dan > 3cm schroeft?

[ Voor 16% gewijzigd door Y0ur1 op 18-04-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-06 08:30
Y0ur1 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:22:
Ik ga bovenstaande constructie ook toepassen in een keuken. Er moeten keukenkasjes aan gehangen worden. Het plan is: ventilatielatten + PIR en 18mm OSB plaat + 12.5mm Fermacell. Dan hebben de schroeven voor de keukenkastjes 3cm 'vlees'. De PIR en 18mm OSB plaat verlijm en schroef ik (door het PIR) op de ventilatielatten.

Is het erg als de schroeven die in de Fermacell en het OSB gaan de alu laag van het PIR doorboren? Ik vraag me af hoe erg zo'n 'lek' is. Immer, de schroeven vullen de ruimte op van het gat. Of zorgen dat je nooit dieper dan < 3cm schroeft?
Ik vroeg precies hetzelfde aan de aannemer. Die maakte zich niet druk om zo'n klein gaatje, maar hij gaf als tip wat pur of bitumenkit in het gat te spuiten afhankelijk van de groote. Dus ik heb bitumenkit in de schroefgaten gesmeerd.

Voor doorvoeren en wandcontactdozen zijn manchetten op de markt. Moet je zelf even googlen op luchtdicht manchet wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Murkmans schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:57:
[...]

Ik vroeg precies hetzelfde aan de aannemer. Die maakte zich niet druk om zo'n klein gaatje, maar hij gaf als tip wat pur of bitumenkit in het gat te spuiten afhankelijk van de groote. Dus ik heb bitumenkit in de schroefgaten gesmeerd.

Voor doorvoeren en wandcontactdozen zijn manchetten op de markt. Moet je zelf even googlen op luchtdicht manchet wandcontactdoos.
Als in, schroef er in, schroef er uit, bitumenkit er in, schroef er weer in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
Y0ur1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:21:
[...]

Als in, schroef er in, schroef er uit, bitumenkit er in, schroef er weer in?
Als in, even voorboren met dunnere boor dan de schroef volkitten, schroef erin.
Het kitten is echt een klein bulbje.of het uiteindelijk wat uitmaakt, geen idee.

Wij hadden ook fermacell, en normale schroeven pakken niet altijd lekker hierin, dan moet je voorboren of speciale fermacell schroeven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Murkmans schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:33:
[...]

Als in, even voorboren met dunnere boor dan de schroef volkitten, schroef erin.
Het kitten is echt een klein bulbje.of het uiteindelijk wat uitmaakt, geen idee.

Wij hadden ook fermacell, en normale schroeven pakken niet altijd lekker hierin, dan moet je voorboren of speciale fermacell schroeven gebruiken.
Heb jij ook nog OSB achter het Fermacell? En wat heb je er aan opgehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-01 13:37
Ik ben er ook over aan het denken op deze manier de muren te isoleren.

Hoe belangrijk is die extra laag spouw als je al een reguliere spouw hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Y0ur1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:44:
[...]

Heb jij ook nog OSB achter het Fermacell? En wat heb je er aan opgehangen?
Ja ook osb 18mm met fermacell. Het is voor de bijkeuken, dus keukenblokje met voorraad en wasbak.
Er hangt ook een buffervat aan van 50liter/kg op 2 houtdraadbouten van 6x60mm.

De boiler van 150 liter (+/- 50kg extra voor het vat, dus gevuld 200kg) heb ik nog een extra stukje achterhout/resthout achter de bevestigingsbeugel geplaatst. Dus dat is effectief 18mm osb+12,5mm fermacell+18mm osb. Die zit vast met 80mm bouten.

De schroeven moeten ongeveer 2/3 in het materiaal zitten. In jouw geval dus 40mm. Het heeft weinig zin om langere schroeven te gebruiken. De kracht wordt verdeeld over het osb/fermacell.

Belangrijk is dat je de schroef niet te vast wil draaien, hij draait best snel dol en heeft dan geen houvast meer in osb. Als je daarover twijfelt kan je beter underlayment pakken. Dat kan iets meer houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
LuukWillems97 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:30:
Ik ben er ook over aan het denken op deze manier de muren te isoleren.

Hoe belangrijk is die extra laag spouw als je al een reguliere spouw hebt?
Als je al een goed geventileerde spouw hebt, heb je geen 2de spouw nodig en kan je pir direct op de muur lijmen. Bij twijfel kan je het ook simuleren in https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/. Daar kan je gratis account maken en je muuropbouw in zetten.

[ Voor 47% gewijzigd door Murkmans op 18-04-2024 17:41 . Reden: Sorry ging iets fout met posten/quoten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-01 13:37
Murkmans schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:40:
[...]

Als je al een goed geventileerde spouw hebt, heb je geen 2de spouw nodig en kan je pir direct op de muur lijmen. Bij twijfel kan je het ook simuleren in https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/. Daar kan je gratis account maken en je muuropbouw in zetten.
Daar ging ik al vanuit. Een gat in een muur waar je niet goed bij kan lijkt mij namelijk niet optimaal.
Uit je vorige post maak ik op dat het ophangen van radiatoren dan dus ook prima kan aan het OSB. Dat was voor mij een reden om voor houtskelet met PIR tussen de staanders te kiezen.
Pagina: 1