oppassen voor interferentie tussen 2 voedingen?

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 00:35
ik heb nu een 300W voeding die het niet meer aankan...

daarom ligt er nu een 2e 145W voeding naast me om dit op te lossen

ik was van plan mijn moederbord, mijn 2 HDs van mijn RAID 0 en mijn nieuwe 24x CD-RW aan de 300W voeding te hangen
en
mijn data-HD, cdrom, oude cdrw en een hoop fans aan die 145W voeding te hangen

nu zei vandaag iemand op mijn vaders werk dat ik dat best NIET moet doen omdat ik dan met interferentie te maken zou krijgen

moet ik hier nu voor oppassen of niet?

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:40
Ja. Het zit zo, twee spanningbronnen zien elkaar als een kortsluiting. Zolang de aansluitingen van beide voedingen niet met elkaar in contact komen, met uitzondering van de massa, moet het goed gaan. Maar aangezien we het hier over computers hebben (die veel geld kosten), zou ik het zekere van het onzekere nemen en een sterkere voeding kopen.

(Niet dat het meteen helemaal fout gaat want computervoedingen zijn wel beveiligd)

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• Mastakilla
komen ze dan met mekaar in contact via die IDE kabels?

want voor de rest zie ik niet echt goed in hoe ze met mekaar in contact kunnen komen...

• Jeroen O
Op woensdag 05 september 2001 18:13 schreef Mastakilla het volgende:
komen ze dan met mekaar in contact via die IDE kabels?

want voor de rest zie ik niet echt goed in hoe ze met mekaar in contact kunnen komen...
Nee, want over de IDE kabel loopt geen voedingspanning. (M'n bovenstaande post is eigenlijk theoretisch bedoeld ;) )

Maar als je het wel gaat proberen met twee voedingen, verbind dan wel de massabedrading door.

• Mastakilla
als door die IDE kabels dan geen voedingsspanning loopt dan is er toch niets waardoor er interferentie kan optreden eigelijk?

of zie ik iets over het hoofd?

en die massa van de 2 voedingen met mekaar verbinden: kan je daar nog iets meer uitleg bij geven? want kan er via de massa ook geen interferentie optreden?

• Jeroen O
Op woensdag 05 september 2001 18:28 schreef Mastakilla het volgende:
en die massa van de 2 voedingen met mekaar verbinden: kan je daar nog iets meer uitleg bij geven? want kan er via de massa ook geen interferentie optreden?
Nee, dat is juist noodzakelijk om de stroomkring te sluiten. Als je HDD op voeding 1, data (= ook stroom) naar het moederbord stuurt op voeding 2, dan moet de stroom ook weer terug kunnen lopen (gesloten stroomkring). Dat gaat dan via dat extra draadje tussen de massa (GND) van beide voedingen. (Hoewel er in de IDE kabel ook massabedrading zit, zou ik toch dat extra draadje gebruikten)

Als je via een nullmodem kabel of iets dergelijks twee computers met elkaar verbindt, wordt ook de massa doorverbonden tussen de twee computers en dat gaat ook goed.

* Jeroen O denkt dat het goed zal gaan maar is niet aansprakelijk voor de gevolgen

Edit: eigenlijk zou ik het wel even kunnen testen. Ik heb op zolder nog een oude 386 liggen + een extra voeding. *D
Ik ga vanavond wel even sleutelen... Resultaat volgt.

• Jeroen O
Nou, ik heb het net even getest. Dat ging als volgt:

Op m'n oude 386 heb ik de harde schijf losgekoppeld van de oorspronkelijke voeding en heb deze vervolgens op een externe voeding aangesloten. De massa van de externe voeding, heb ik vevolgens verbonden met de massa van de originele voeding. (Zwart draadje).

Vervolgens: Externe voeding aan. (HDD gaat draaien). Originele voeding van de PC aan en de computer start gewoon op. Vervolgens heb ik het hele zooitje een tijdje laten draaien om te kijken of alles goed blijft gaan. Na een kwartiertje wolfenstein 3D te hebben gespeeld, want dat stond er nog op, ben ik tot de conclusie gekomen dat het gewoon kan om twee aparte voedingen te gebruiken.

Tenslotte heb ik nog de extra massa verbinding tussen beide voedingen weg gehaald en de computer opnieuw opgestart. Zelfs dat ging goed.

Mijn conclusie : Het kan gewoon. Maar verbind wel de massa van beide voedingen aan elkaar. (Voor de zekerheid, want je weet niet hoeveel stroom er gaat lopen en of de IDE kabels dat allemaal wel kunnen hebben)

* Jeroen O is nog steeds niet verantwoordelijk voor eventuele schade. (uitvoeren op eigen risico enz....)

• Mastakilla
en betekend dit nu dat ik normaalgezien niets moet vrezen voor interferentie?

want dit moet ik toch eerst ff weten vooraleer ik eraan begin (kmoet nl mijn kast kapotzagen ervoor...)

ps: thx 4 trying out!

• Jeroen O
Het enige wat ik kan bedenken aan interferentie, is dat als je twee voedingen parallel aan elkaar zet. Dat mag niet, want die twee voedingen zien elkaar dan als een belasting.

Als je het zo aansluit zoals je zelf hebt voorgesteld, met alleen een harde schijf, een CD-ROM, CD-RW en wat casefans, dan gaat het goed, want de twee voedingen blijven gewoon van elkaar gescheiden, omdat de enige verbinding loopt via de IDE kabel en daar lopen geen voedingspanningen door.
En voor de casefans maakt het al helemaal niet uit.

Als je alles aansluit zoals ik al eerder heb opgeschreven, lijkt me niet dat het fout gaat.

• Mastakilla
cool THX 4 alle NUTTIGE antwoorden

voor de zekerheid vraag ik er dit nog even bij:

1 ding tussen de voedingen wil ik nl nog schakelen

en dat is de powerknop

ik wou het ongeveer doen zoals hier beschreven staat...

maar 1 ding is anders, die 2e 145W voeding is een exotische Dell voeding die op bepaalde vlakken afwijkt van de ATX standaard (meer info in mijn andere topic hierover)

zo lijkt hij geen Power-ok verbinding nodig te hebben om aan te springen en moet ik denk ook alleen die ps-on koppelen (die groene draad bij normale ATX voedingen), zodat ik hem gelijktijdig kan aanzetten...

ik denk niet dat dit iets zal uitmaken qua interferentie maar als ik fout zit, laat het me dan aub weten ;)

• Jeroen O
Zie reply in dat andere topic.

Pagina: 1