lenovo laptop: HALL sensor kapot, hoe repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Mijn laptop T470p Lenovo heeft een kapotte HALL-sensor. De HALL sensor reageert op een magneetje in het scherm, hierdoor gaat de computer vanzelf op standby als je de klep dicht doet en wordt hij vanzelf wakker als je hem open doet. Nu is hij kapot en gaat het scherm steeds aan en uit (standby heb ik uitgezet in het besturingssysteem).

Maar hoe moet je dit repareren? Zit de sensor vastgesoldeerd op het moederbord of is het een los moduletje dat met draden aan het moederbord hangt? Het is niet iets wat 1 2 3 gepiept is want het hele moederbord moet uit de laptop om bij de HALL-sensor te komen, die aan de rand van de behuizing zit.

Iemand enig idee?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Salvatron schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:11:
Mijn laptop T470p Lenovo heeft een kapotte HALL-sensor. De HALL sensor reageert op een magneetje in het scherm, hierdoor gaat de computer vanzelf op standby als je de klep dicht doet en wordt hij vanzelf wakker als je hem open doet. Nu is hij kapot en gaat het scherm steeds aan en uit (standby heb ik uitgezet in het besturingssysteem).

Maar hoe moet je dit repareren? Zit de sensor vastgesoldeerd op het moederbord of is het een los moduletje dat met draden aan het moederbord hangt? Het is niet iets wat 1 2 3 gepiept is want het hele moederbord moet uit de laptop om bij de HALL-sensor te komen, die aan de rand van de behuizing zit.

Iemand enig idee?
https://forums.lenovo.com...r-Replacement/m-p/4542189

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:39
De HALL-sensor uitschakelen?
Google: disable hall sensor windows

Het kan door een dummy driver te installeren?
SuperUser: prevent monitor switching when closing laptop lid
1. open device manager
2. in "System devices" find "ACPI lid"
3. Open "ACPI lid" properties, and go to "Driver" tab.
4. Select "Update driver"
5. Choose "Browse my computer for driver software" and "Let me pick.."
uncheck "Show compatible hardware"
6. And now...in "Manufacturer" select "(Standard system devices)" and model:
"Volume manager" (yes, "Volume manager")
7. next, next, restart the system and it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik heb de HALL-sensor uit de laptop verwijderd en de laptop lijkt nu goed te functioneren, zij het dat de koptelefoon het niet meer doet maar die gebruikte ik sowieso niet. De HALL-sensor is volgens mij dat piepkleine chipje rechtsonder waar "GJ9" op staat onder "U0101". Een klein dingetje met grote gevolgen die de laptop onbruikbaar maakte.

Het was overigens vrij simpel te verwijderen, het zat niet eens vast met draden en het moederbord hoefde er niet uit, het hoefde slechts een beetje omhoog getild te worden zodat de koptelefoon/HALL-sensor module eruit kon, na 2 schroeven te hebben losgedraaid. Er weer terug in is moeilijker omdat de module een stekkertje erop heeft die precies goed contact moet maken met het moederbord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BfhHnuOGPQb7-Xex98UpC1cCSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JumoHNQamYtKNsoLo35x4Lkb.jpg?f=fotoalbum_large

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.