Douche temperatuur afstellen Grohe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes74
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 15:54
Goedenavond,

Sinds enkele maanden woon ik in mijn nieuwe huis.
De temperatuur van het douchewater vond ik te hoog. Er zit een thermostaatkraan die ik wel warmer maar niet kouder kon draaien.
Als ik de knop eraf haal blijkt dat de watertemperatuur (natuurlijk) wel naar 'koud' gedraaid kan worden. Dus het ligt aan de knop.
Ik vraag mij af of ik de knop nog anders af kan stellen door binnenin iets te verschuiven ofzo? Zie foto 1. Ik kan wel iets verschuiven binnenin maar het lijkt of het dan vanzelf weer terug schuift als ik aan de knop draai? Of zou ik een andere knop moeten laten installeren?

Hopelijk heeft er iemand een goed advies. Bedankt alvast.
Groeten Jes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16aWWQ30wxKQBUJrlir3jC7AEvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75EzBPxFtOOLjAmLwTNfSVJk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hIT8bmfBZkqHMyJb73h8Wk3RNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1u25TK1hPMk3L4rq05QnI2u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-WpD1yR8wZrpsqnLoq8Dygipp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Mx6aBTvgAbVDyzSXH40LAlO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFPW5ylwtPCKdPm6fF4ENycAjWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qg79OSiB6UXqTZrhkcGdYYIc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:39
De handleiding van het gebruikte model opzoeken en kijken wat je moet doen om de temperatuur in te stellen, is wat ik zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:45
Die zal waarschijnlijk zeggen dat het via de plaatsing van de knop moet. Ik heb de termostaat van een paar kranen vervangen, en zo werd de temperatuur instelling gedaan. Ik kreeg wat teststrips mee en klaar.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes74
hoi bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat dit de handleiding is. Maar dat ziet er voor mij ingewikkeld uit.

https://static.rorix.nl/d...vano/D130001001410395.pdf

Ik heb het idee dat de kraan (de draaiknop zelf') veel minder ver kan draaien dan de regelmoer (zo heet volgens mij de blauwe knop die onder de draaiknop in de muur zit)
De regelmoer kan ik van ijskoud tot gloeiend heet draaien.

EJonk wat bedoel je met teststrips eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Jes74 het valt mee hoe moeilijk. Je moet die schroef aan de voorkant loshalen. Daarna moet je hem zo stellen dat er 38 graden water uitkomt. Vervolgens de schroef er weer op terwijl je de draaiknop op dezelfde stand houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes74
@CyBeRSPiN
Oooooh dank je. Dus ik draai die schroef in de blauwe knop los, zet hem op 38C en dan staat hij weer goed. Dat ga ik proberen. Alleen vraag ik mij af of de draaiknop zelf dan ver genoeg naar rechts gedraaid kan worden om ook koud water eruit te laten komen. Ik heb/had namelijk heel weinig marge om die draaiknop naar rechts te draaien.
Ik laat het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Jes74 in dat geval kan het zijn dat de thermostaat kapot is. Die kun je los vervangen. Heet officieel een “cartridge” of “cartouche”.
Is het een nieuwbouwhuis? Of is het huis voor jou “nieuw”?
Door kalkaanslag (opbouw na vele jaren) gaat zo’n thermostaat vaak stuk en kan ie niet meer over het oude bereik de temperatuur regelen.
Om die cartouche los te krijgen heb je een duur stuk gereedschap nodig (een holle pijpsleutel) waarmee je die grote metalen ring los kan draaien. Een waterpomptang kan ook, met risico dat je iets beschadigt.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-10-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes74
@CyBeRSPiN
Vanmorgen gehandeld zoals je zei. De temp op ongeveer op 38 graden gezet(ik denk ietsje hoger want ik heb niet zo'n precieze meter) en de schroef vast gezet. Hierna de draaiknop erop, met de 'inkeping' boven, zoals hij hoort (zie bijgevoegde foto 1).
De temperatuur kreeg ik toen toch helemaal terug naar koud gedraaid en de warmte ging tot ongeveer 39a 40 graden denk ik. Hoger niet. Dat is voor mij prima zo, hij is warm genoeg nu én kan tenminste koud gezet worden. Echter kloppen doet het niet :- )
De beveiliging (punt waarop je de knop inmoet drukken om hem nog heter te kunnen zetten) werkte in het koudste gedeelte.
Dus als ik van ijskoud naar minder koud draaide hoorde ik het klikje vd draaiknop. Hopelijk snap je wat ik bedoel? Normaal hoor je dat klikje als je van gloeiend heet terug draait naar minder heet.

Tot voor kort kon ik de draaiknop weinig naar rechts draaien (dus hij bleef nog erg warm toen) en wel ver naar links, dus heel erg heet. En nu kan ik hem ver naar rechts blijven draaien ( richting ijskoud) en maar ietsjes naar links.

Moet ik ín de draaiknop zelf nog iets verschuiven misschien? Of anders erop zetten? Er zit nog wel een plastic pinnetje dat ik opzij kan schuiven. Zie foto 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEDuDs9in5WzMKDe5O2IJumt3L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0xjl5rrUebbbeytDuWJhVRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_7f3qWY5U4mDiLl6U9nTrd_0Eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyH74eNhBdvvtSJ7Uj8sg6IL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Jes74 op 22-10-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes74
@CyBeRSPiN Mijn huis is uit 2016 en ik woon er sinds 3 maanden trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Jes74 als je problemen blijft houden zou ik de cartouche vervangen. Na 7 jaar best kans dat ie verkalkt is.
Kost je 50-60 euro en je moet die ring dus los kunnen draaien. Ook moet de waterdruk eraf.

Cartouche: https://www.sanitairwinke...uche-voor-thermostaat-1-2 (check wel zelf even of dit echt de goede is)
Pijpsleutel: https://www.grohe.nl/nl_nl/pijpsleutel-19332000.html

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-10-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes74
@CyBeRSPiN bedankt voor de linkjes. Maar als ik aan die blauwe knop (die dus cartouche heet begrijp ik) draai kan ik helemaal van ijskoud naar gloeiend heet draaien. Dan lijkt het mij dat die cartouche dus juist goed werkt, of interpreteer ik dit verkeerd volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jes74 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:20:
@CyBeRSPiN bedankt voor de linkjes. Maar als ik aan die blauwe knop (die dus cartouche heet begrijp ik) draai kan ik helemaal van ijskoud naar gloeiend heet draaien. Dan lijkt het mij dat die cartouche dus juist goed werkt, of interpreteer ik dit verkeerd volgens jou?
Nee dan zal ie goed werken. Dan is het kwestie van afstellen dat het bereik van de knop naar jouw wens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes74
Oké gelukkig. En kan ik dan nog iets in de knop verschuiven ofzo om hem anders af te stellen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grohe-expert
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-03-2024
Ja, het is mogelijk dat je binnenin de knop nog iets kunt verschuiven of aanpassen om de afstelling te wijzigen. Dit kan echter afhankelijk zijn van het specifieke model van je thermostaatkraan. Omdat je problemen ondervindt met het bereik van de temperatuurinstellingen, zou ik willen aanbevelen om eens te kijken naar de Grohe Grohtherm 1000 Performance douchemengkraan: Grohe Grohtherm 1000 Performance douchemengkraan, die een soortgelijk systeem kan gebruiken. Op die webpagina vind je mogelijk nuttige informatie over hoe deze systemen kunnen worden aangepast of wat mogelijk is in termen van temperatuurregulering met moderne Thermostatische douchekranen.

Het kan ook zijn dat er binnenin de knop of kraan zelf iets is dat je kunt aanpassen om de instellingen beter af te stemmen op jouw voorkeuren. Vaak is er een manier om de maximaal toegestane temperatuur in te stellen zodat deze niet per ongeluk te heet kan worden ingesteld. Echter, elke kraan kan iets verschillen in hoe deze aanpassingen worden gemaakt.

Als deze informatie je niet verder helpt, raad ik je aan de handleiding van jouw specifieke kraan te raadplegen of zelfs contact op te nemen met de fabrikant. Zij kunnen je mogelijk gedetailleerde instructies geven voor het bijstellen van de knop om precies het resultaat te krijgen dat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes74
Dank je voor je reactie! Ik had niet meer aangegeven dat het inmiddels goed werkt na de aanwijzingen van CyBeRSPiN, sorry. De douche doet inmiddels precies wat ik wil.
Nogmaals dank.
Pagina: 1