Wollen dekbed & ervaringen merken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 10:49
Mijn dekbed is inmiddels aan vervanging toe en ben weer opzoek naar een nieuw wollen dekbed.

Texeler is over het algemeen vaak het eerste wat naar voren komt, maar je hebt ook merken zoals Terschellinger en ik vraag mij of of je nou echt daadwerkelijk verschil gaat merken?

Texeler Green Dream
240x220 = 665 euro
100% wol 100% wol (250 + 450gr/m2)
Katoen tijk

Terschellinger Wollen 4-Seizoenen Dekbed
240x220 = 249 euro
100% wol (200 +/ 400gr/m2)
Katoen tijk

Waar het het verschil nu in, dat texeler +2.5x duurder maakt ? Zijn er mensen hier met ervaringen met beide merken?

[ Voor 9% gewijzigd door Ferio op 21-10-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:02
Zo te zien zit er meer wol in, maar verder zal het ook de naam zijn. Zelf heb ik Texelana, ook een aanrader.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Aziraphale schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:06:
Zo te zien zit er meer wol in, maar verder zal het ook de naam zijn. Zelf heb ik Texelana, ook een aanrader.
Ik zal er is naar kijken, bedankt!

Valt mij op dat er flinke prijs verschillen zijn en waar het hem nu in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:02

Bob Popcorn

Plop!

Texeler is natuurlijk het begrip op het gebied van wollen dekbedden, daar ga je dan ook voor betalen. Of andere merken net zo goed zijn is natuurlijk de hamvraag.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Aziraphale schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:06:
Er zit ongeveer 400 gram meer WOL in de Texeler, de gemiddelde wolprijs is nog geen 20 euro per 500gr.

Daar kan het prijsverschil toch niet inzitten denk ik?

hoi

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Wij slapen al een jaar of 4 onder een Texeler 4 seizoenen, een 250grams en een 450grams.

Mijn ervaring: nooit meer wat anders dan wol, niet broeierig of zweterig.

De zomerdeken vind ik zelf net wat te dik / warm in de zomer, en in de winter gebruik ik alleen het winter dekbed, ik gebruik ze nooit samen.

Mijn vrouw vind ze echter perfect en gebruikt ze wel beide als het echt "koud" word (rond de 0 graden buiten, raam op kiepstand), dus is ook afhankelijk van de persoon.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Betere wol schijnt van het Merinoschaap te komen. "Dit schapenras produceert de fijnste en zachtste wol van alle schapen". Volgens mij maakt Slaappunt hier ook gebruik van (die zijn bekend van thuisparty's)

Dat gezegd hebbende kan het me aan m'n reet roesten. Wij hebben een dekbed van een of ander schaap uit Texel en dat gaat prima. Ik ben niet zo'n beddengoed-fetisjist :D

[ Voor 12% gewijzigd door Cheesy op 25-10-2023 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
Cheesy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:11:
Betere wol schijnt van het Merinoschaap te komen. "Dit schapenras produceert de fijnste en zachtste wol van alle schapen". Volgens mij maakt Slaappunt hier ook gebruik van (die zijn bekend van thuisparty's)

Dat gezegd hebbende kan het me aan m'n reet roesten. Wij hebben een dekbed van een of ander schaap uit Texel en dat gaat prima. Ik ben niet zo'n beddengoed-fetisjist :D
Merino is vooral lekker in kleding, dat is bij een dekbed niet per se van toepassing omdat de wol daar niet direct je huid raakt.

Wij slapen ook onder wollen dekbedden, nooit meer wat anders. Als je dan eens in een hotel onder zo een synthetisch ding ligt dan is het de hele nacht zweten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
Ik heb ook mijn hele leven geslapen onder een wollen dekbed, mijn partner met onder synthetische dekbedden. Ik kan daar dus totaal niet tegen, met name vanwege de warmte.

Wij zijn echter een aantal jaar geleden overgestapt naar een katoenen 4 seizoenen dekbed. Katoen zou zeer vergelijkbare moeten zijn met wol, maar is een heel stuk lichter en dus ook dunner. Dat vind ik zelf ook wel prettig, met name in de zomermaanden. Ik kan ontzettend goed mijn warmte 's nachts kwijt. Maar het lijkt wel sterk op een synthetisch dekbed, wat mijn vrouw dan weer prettig vind.

Niet dat ik je van je wollen dekbed af wilt praten. Maar ik zou het toch eens aanraden om eens naar een katoenen dekbed te kijken als je dat nog nooit gedaan hebt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:37

vhal

ಠ_ಠ

Texeler® heeft een eigen productiefaciliteit op Texel in Oudeschild, de gebruikte wol is volgens hun site afkomstig uit het zeeklimaat. Of ze hiermee specifiek op Texel en afkomstig van de Texelaar bedoelen weet ik niet.

Texelana zit weliswaar ook op Texel maar ze produceren elders in Nederland, hun wol is ook afkomstig uit diverse landen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 15:46
Afbeeldingslocatie: https://www.matrasconcurrent.nl/wp-content/uploads/2016/08/Dekbed-Wol-4-seizoenen-1.jpg

Hier om de hoek zit Matras Concurrent, kost een 4-seizoenen Texels wollen dekbed in 240x220 € 156,20

Slaap er zelf ook al een paar jaar onder, prima kwaliteit en zeer warm. Kun je er vier van kopen ten opzichte van de versie die je zelf gevonden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:27:
[...]

Merino is vooral lekker in kleding, dat is bij een dekbed niet per se van toepassing omdat de wol daar niet direct je huid raakt.
Er worden ook wel eens onderdekens gebruikt zonder hoes, dus dan snap ik het wel. Verder is het misschien (?) ook een marketingdingetje of usp. Sommige mensen willen liever een duurder product kopen, ook al heeft het weinig toegevoegde waarde ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makster
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:15
Vanaf zaterdag bij de Aldi. Zelf ooit een soortgelijke aanbieding bij de Lidl gekocht, bevalt uitstekend. En voor deze prijzen al helemaal de moeite waard (240x220 = 90 euro)
NOVITESSE
4-seizoenendekbed Texels wol
Tijk: 100% percale katoen, vulling: 100% zuiver Texelse scheerwol. Optimale warmte-isolatie en uitstekende vochtregulatie. Afzonderlijke delen zijn samen te voegen met een rits. Vulgewicht zomerdeel: ca. 250 g/m², vulgewicht herfstdeel: ca. 450 g/m², vulgewicht samengevoegd: ca. 700 g/m².
https://www.aldi.nl/aanbi...wol-5568-1-0.article.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 23:08
Nou zag het net voorbij komen op Pepper en was al aan het googlen voor verschillen tussen de merken, kom ik op deze thread uit haha!

Heb net een Texeler wollen dekbed moeten wegdonderen vanwege hondenurine, en dat was een dekbed van 350 euro. Volgens de Aldi zelfde vulling (100% zuiver scheerwol) dus waar zit t verschil in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:17
Prijs is wel een groot verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Makster schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:41:
Vanaf zaterdag bij de Aldi. Zelf ooit een soortgelijke aanbieding bij de Lidl gekocht, bevalt uitstekend. En voor deze prijzen al helemaal de moeite waard (240x220 = 90 euro)

[...]

https://www.aldi.nl/aanbi...wol-5568-1-0.article.html
Zo dan.. dat is en ontiegelijk groot prijs verschil... snap er nu helemaal niets meer van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Ferio schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:48:
[...]

Zo dan.. dat is en ontiegelijk groot prijs verschil... snap er nu helemaal niets meer van..
Marketing… jou laten geloven dat je voor €650 echt top of the bill hebt, terwijl je voor €100/150 een soortgelijk product hebt.

Misschien gaat de dure iets langer mee, maar nooit 4x zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ferio kijk ook naar warmte klasse. Waar 4/5 voor zomer is. Ikzelf houd niet zo van warme dekbedden, ga liefst in koele kamer en fris bed, dat warmt wel op als ik er in lig.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

Den_S85 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:41:
[...]
Marketing… jou laten geloven dat je voor €650 echt top of the bill hebt, terwijl je voor €100/150 een soortgelijk product hebt.
Toevallig zit ik tegen hetzelfde aan te kijken. Twijfel nog tussen wol of dons maar dat terzijde. Texeler 260x220 in voorjaar kost 439 euro waar je zaterdag bij de Aldi een 260x220 zomer- en voorjaar dekbed hebt voor 99 euro. Beide zelfde maat, beide 100% wol. Ik ben gevoelig voor merken maar dit verschil is te groot om het dekbed van de Aldi niet te proberen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
FeaR schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Toevallig zit ik tegen hetzelfde aan te kijken. Twijfel nog tussen wol of dons maar dat terzijde. Texeler 260x220 in voorjaar kost 439 euro waar je zaterdag bij de Aldi een 260x220 zomer- en voorjaar dekbed hebt. Beide zelfde maat, beide 100% wol. Ik ben gevoelig voor merken maar dit verschil is te groot om het dekbed van de Aldi niet te proberen.
Op de facebook pagina van aldi vind je wat reviews, maar lees ook vrij veel negatief. Dekbed schijnt erg dun te zijn vergeleken met een duurder merk en blijkbaar kraakt het dekbed ook, of de katoen beter gezegd. Ik twijfel nog even..

Ze schijnen ook erg snel op te zijn, uit de berichten staat er vaak bij opening al een lange rij buiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
In een goed geisoleerd huis wordt het niet snel koeler dan 18 graden in de slaapkamer. Dan heb je alleen maar een zomerdekbed nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 23:08
Ferio schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:29:
[...]

Op de facebook pagina van aldi vind je wat reviews, maar lees ook vrij veel negatief. Dekbed schijnt erg dun te zijn vergeleken met een duurder merk en blijkbaar kraakt het dekbed ook, of de katoen beter gezegd. Ik twijfel nog even..

Ze schijnen ook erg snel op te zijn, uit de berichten staat er vaak bij opening al een lange rij buiten.
Kraken is vanwege percal katoen, dat kan een 'knisperend' gevoel/effect geven. Tis maar net hoeveel last je er van hebt. Weet niet zeker in hoeverre het mij zou storen, nooit percal katoen gehad.

Verder vind ik het wel meevallen qua reviews; weinig echte reviews om eerlijk te zijn met enkele negatieve, die aangeven dat de wol door de tijk heen komt (1 review) en een ander dat het dunner is dan verwacht/zelfde model jaar eerder.

Tja, voor deze prijzen, wat kan je er van verwachten? Denk dat daar miss het verschil in zit; productiekwaliteit van de tijk en wat voor tijk (katoen/satijn/percale, tencel/lycocell, polyester, etc). Verder geloof ik wel dat 100% wol = 100% wol. Of het nou van een schapenras genaamd 'Texel' uit Ierland of whatever komt of van het eiland Texel (= wss duurder want naam/locatie), maar wol = wol denk ik zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferio
Ik heb de deken even in mijn handen gehad van Aldi en de kwaliteit komt echt niet in de buurt van de duurdere merk dekens. De deken is echt heel erg dun/plat vergeleken met andere (duurdere) merken. Hoe hij slaapt geen idee, maar kwalitief zie je wel echt een enorm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 10:22

Secsytime

Automagisch

Wij hebben alle dekens vervangen door wollen dekens van Prolana, zijn echt heerlijk. Kun je gewoon via hun eigen website (Duits) bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Secsytime schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:44:
Wij hebben alle dekens vervangen door wollen dekens van Prolana, zijn echt heerlijk. Kun je gewoon via hun eigen website (Duits) bestellen.
Is dat een beetje kwalitiet kwa stoffering en zijn de dekens niet superdun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ferio schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

Is dat een beetje kwalitiet kwa stoffering en zijn de dekens niet superdun?
Kwaliteit is echt super, wat je mag verwachten van een Duits merk :p

Dekens zijn zo dik als dat je ze besteld. Staat bij elk model hoeveel gram/m2 het is. Zomer, 4-seizoenen of winter dekbed.

Verder hebben ze ook kamelenhaar en allemaal andere fancy dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:06

peer

oeps

Ferio schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:19:
Ik heb de deken even in mijn handen gehad van Aldi en de kwaliteit komt echt niet in de buurt van de duurdere merk dekens. De deken is echt heel erg dun/plat vergeleken met andere (duurdere) merken. Hoe hij slaapt geen idee, maar kwalitief zie je wel echt een enorm verschil.
Ik heb dit dekbed van de aldi ook, en het klopt, in het begin is hij wat "dun" en stug, maar ik denk dat dat vooral komt door hoe strak hij ingepakt is. Hij wordt vanzelf dikker en losser.

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:27
Ik heb een wollen 4 seizoenen dekbed van Terschellinger, prima kwaliteit, lekker dik. Slaap nu onder het herfst deel.

Regelmatig hebben ze daar een aanbieding. Prijs is nu bij Terschellinger Wollen 4-Seizoenen Dekbed 240x220 €169,-.

Heb ook nog een wollen onderdeken een keer daar besteld (slaapt heerlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:38

CeesKees

I rest my Kees

Ferio schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:29:
[...]

Erg dun lijkt mij juist een pre. Ik heb een set van Lidl. Maar de zomervariant is wat mij betreft nog te dik voor in de winter.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bedankt voor het checken, was deze aanbieding al weer helemaal vergeten.

Succes met de zoektocht. Ik heb besloten toch voor dons te gaan, heb ik nu ook en wil dat fluffy gevoel niet kwijt. Wol voelt toch zwaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferio
FeaR schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:34:
[...]

Bedankt voor het checken, was deze aanbieding al weer helemaal vergeten.

Succes met de zoektocht. Ik heb besloten toch voor dons te gaan, heb ik nu ook en wil dat fluffy gevoel niet kwijt. Wol voelt toch zwaarder.
Tencil is ook wel wat voor je dan. Had ik in de winkel geprobeerd, maar wel ontiegelijk duur, net als dons maar lichter en kwalitief beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ferio schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:45:
[...]
Tencil is ook wel wat voor je dan. Had ik in de winkel geprobeerd, maar wel ontiegelijk duur, net als dons maar lichter en kwalitief beter.
Prijs valt wel mee toch? Of kijk ik naar de verkeerde dekbedden? Hoog zomer tencel doet nog geen 300 euro. De hoog zomer dons waar ik naar kijk zit op €539,- in 260 x 220.

Ik heb nu 250 gram/m2 dons en dat is me te warm, zelfs in de winter. Op het label staat dat dit warmteklasse 3 is. Ik kijk nu naar dons in klasse 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Je kunt best iets vinden dat geen 650 euro kost lijkt me. Slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 07:43
Lijkt me toch beetje snelle conclusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Het verschil wat ik zie is dat Texeler Green Dream blijkbaar op Texel word geproduceerd en de Terschellinger komt via een importeur in Uithoorn vanuit China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Die van de Aldi was inderdaad dun en kraakten het begin toen wij het kochten. Kraak is inmiddels weg, dat was nieuwigheid. Dat dunne zegt nietzoveel denk ik. Dat is van ingepakt zitten, wordt later meer fluffy. Plus, als dat dunne dik genoeg is dan is het toch prima. Als je maar warm blijft.
Voor het bedrag van deze aanbieding is het iig het proberen waar, als het bevalt heb je 500 euro bespaard

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraboy
No Hands schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:35:
Die van de Aldi was inderdaad dun en kraakten het begin toen wij het kochten. Kraak is inmiddels weg, dat was nieuwigheid. Dat dunne zegt nietzoveel denk ik. Dat is van ingepakt zitten, wordt later meer fluffy. Plus, als dat dunne dik genoeg is dan is het toch prima. Als je maar warm blijft.
Voor het bedrag van deze aanbieding is het iig het proberen waar, als het bevalt heb je 500 euro bespaard
Het kraken is idd de nieuwigheid van percale katoen. In feite hotelkwaliteit. Door gebruik wordt dat natuurlijk steeds soepeler. En die dunheid is mede het gevolg van compact verpakken. Maar de 700 g/m2 is een feit en die Texeler wol ook.
De prijs is echt scherp voor die kwaliteit. Maar kennelijk betalen veel mensen liever 5 x zoveel voor het feit dat een vergelijkbaar dekbed meteen wat "fluffier" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnutt
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-11-2023
Aldi 4 s.z schapenwollen dekbed = ROTZOOI, wou eens eol proberen i.v.m. kou, dekbed is heel dun (2 delen op elkaar)
Is best zwaar .......lijkt wel of je met 2 zware touwen in de sportschool sta te zwaaien bij vervangen schoon overtrek, voelt niet warm aan en ook niet na een paar uur, en kraak als of je onder en stel kranten lig......goedkoop is duurkoop , terug ingepakt en ga retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:42
Pnutt schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:29:
Aldi 4 s.z schapenwollen dekbed = ROTZOOI, wou eens eol proberen i.v.m. kou, dekbed is heel dun (2 delen op elkaar)
Is best zwaar .......lijkt wel of je met 2 zware touwen in de sportschool sta te zwaaien bij vervangen schoon overtrek, voelt niet warm aan en ook niet na een paar uur, en kraak als of je onder en stel kranten lig......goedkoop is duurkoop , terug ingepakt en ga retour.
Dat is jouw mening, maar die kan ik niet delen. Wij hebben er ook 1 gekocht bij de aldi en bevalt juist heel goed. Alleen het herfst deel zit er nu in en dat is warm genoeg. Het kraken is al een heel stuk minder geworden. Ons vorige dekbed was synthetisch en voelde savonds warm en smorgens juist erg koud en was zweterig. Met dit wollen dekbed worden we ook warm wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Pnutt schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:29:
Het klinkt alsof je hier een karikatuur probeert te verspreiden. Trollenpoging?

Het dekbed is van prima kwaliteit. O.a. Lidl lijkt een vergelijkbaar dekbed te verkopen tegen dezelfde prijs.
Het is absoluut waar voor je geld!

Breng hem terug, zou ik dan zeggen. (Als je hem daadwerkelijk hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuur75
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-04 18:32
Ik ben ook beetje aan het rondkijken, kan niet slapen (toepasselijk). Ik twijfel nog tussen wol en dons. Ik lees overal (met name bij die Terschellinger) dat wol zo stinkt. Is dat echt zo of overdrijven die paar reviewers. En ik hou best van een zwaardere deken dus dan zou wol prima zijn. Van dons lijkt me het voordeel dat het zo lekker om je heen valt. Ben ook gek op donzen kussens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij hebben vorig jaar dekbedden gekocht van https://www.daaloumaa.nl/ Zelf vind ik veren uiteindelijk lekkerder slapen maar dochter en vrouw zweren erbij. Worden duurzaam geproduceerd binnen Europa, daar hechten wij veel waarde aan. Vriendelijke lui ook, we twijfelden en hebben gebeld en konden gewoon op zondagmiddag even langskomen om te voelen en te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Tuur75 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 05:38:
Ik ben ook beetje aan het rondkijken, kan niet slapen (toepasselijk). Ik twijfel nog tussen wol en dons. Ik lees overal (met name bij die Terschellinger) dat wol zo stinkt. Is dat echt zo of overdrijven die paar reviewers. En ik hou best van een zwaardere deken dus dan zou wol prima zijn. Van dons lijkt me het voordeel dat het zo lekker om je heen valt. Ben ook gek op donzen kussens.
Alles gaat stinken als je niet lucht of wast. Dooddoener!
Heb nu met beide ervaring.
Het wollen dekbed van Lidl voldoet aan alle verwachtingen!
Zie zelf niet het voordeel van dons.
De wollen dekens jaren 50/60 waren zwaarder dat dit wollen dekbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Ik heb een paar weken deze gekocht voor onze zoon van 8 die zich helemaal kapot zweet onder een synthetisch dekbed:
https://www.weidswonenens...ollen-4-seizoenen-dekbed/

Je ruikt wel die typische vette wolgeur, maar vind het niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Wol kan inderdaad naar schaap ruiken, tsjah het komt van het dier.. ik vind dat zelf niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Secsytime schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:58:
Wol kan inderdaad naar schaap ruiken, tsjah het komt van het dier.. ik vind dat zelf niet zo erg.
Lijkt me sterk, want er zit een tijk om de wol en die is niet van wol.
En reken maar dat alle materialen voor toepassing in de fabriek grondig worden gereinigd.

Een dekbed met wol kan echt niet naar schaap ruiken.
Behalve wss als je hem een nachtje in een schapenhok legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wij slapen onder 90% ganzendons https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ultraboy schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Lijkt me sterk, want er zit een tijk om de wol en die is niet van wol.
En reken maar dat alle materialen voor toepassing in de fabriek grondig worden gereinigd.

Een dekbed met wol kan echt niet naar schaap ruiken.
Behalve wss als je hem een nachtje in een schapenhok legt.
En toch is het zo, fijn dat jij beter weet wat ik ruik. Daarnaast is het geen dekbed van een regulier merk, maar van natuurmerk Prolana.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Secsytime schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:13:
[...]

En toch is het zo, fijn dat jij beter weet wat ik ruik. Daarnaast is het geen dekbed van een regulier merk, maar van natuurmerk Prolana.
Precies, ons wollen dekbed van Daaloumaa is ook een echt natuurproduct en die ruikt ook naar schaap. Je kunt je beter afvragen wat voor chemisch process iets heeft ondergaan als het niet meer naar schaap ruikt 8)7

Om heel specifiek te zijn, deze hebben we: https://www.daaloumaa.nl/shop/4-seizoenen-dekbed-p418411493

[ Voor 10% gewijzigd door Cartman! op 21-01-2024 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Cartman! schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:19:
Wij hebben vorig jaar dekbedden gekocht van https://www.daaloumaa.nl/ Zelf vind ik veren uiteindelijk lekkerder slapen maar dochter en vrouw zweren erbij. Worden duurzaam geproduceerd binnen Europa, daar hechten wij veel waarde aan. Vriendelijke lui ook, we twijfelden en hebben gebeld en konden gewoon op zondagmiddag even langskomen om te voelen en te proberen :)
Duurzaam........ raar genoeg wordt schapenwol als isolatiemiddel in huizen juist door de deskundigen niet als duurzame keuze beoordeeld.

Persoonlijk vind ik het prachtig dat zo'n beest wat heel zijn leven rustig in Nederland loopt te grazen in onze weilanden elk jaar zijn jasje doneert aan een goed doel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Duurzaam........ raar genoeg wordt schapenwol als isolatiemiddel in huizen juist door de deskundigen niet als duurzame keuze beoordeeld.
Jij slaapt liever in glaswol? :+ Ik isoleer m'n huis niet met een dekbed, ik slaap er onder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:03

sjaool

Every life should have 9 cats

No Hands schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:35:
Ik heb vandaag 2 dekbedden van 140 x 220cm gehaald. Deze waren nu bij Aldi afgeprijsd naar €35. Dat kon ik dus niet laten liggen. Een mooie vervanging voor mijn jaren oude dekbedden.

Het knispert inderdaad wat maar dat boeit mij niet. Het gewicht vind ik ook prima want daar hou ik wel van. De beide delen worden met ritsen aan elkaar verbonden. Dat is beter dan de drukknopen die mijn dekbed nu heeft. Al met al lijkt het mij een goede koop.

Even over perkal katoen.
Perkal katoen kraakt
Perkal katoen is een populair materiaal voor beddengoed vanwege zijn duurzaamheid, ademend vermogen en comfort. Echter, sommige mensen ervaren een "krakend" geluid bij het gebruik van perkal katoenen lakens. In deze tekst zullen we dit fenomeen uitleggen en bespreken hoe je kunt omgaan met het krakende geluid bij perkal katoen.

Wat is Perkal Katoen?
Perkal katoen is een type katoenen stof dat geweven wordt met een hoge draaddichtheid. Het wordt gemaakt van fijne, langvezelige katoenvezels, waardoor het materiaal zacht en duurzaam is. Perkal katoen staat bekend om zijn gladde en matte afwerking, en het voelt koel en comfortabel aan op de huid. Het wordt vaak gebruikt voor lakens, dekbedovertrekken en kussenslopen vanwege de aangename textuur.

Het Krakende Geluid bij Perkal Katoen
Sommige mensen ervaren een krakend geluid wanneer ze op perkal katoenen lakens liggen of bewegen. Dit geluid wordt vaak omschreven als knisperend of ritselend en kan als onaangenaam worden ervaren, vooral 's nachts als je probeert te slapen. Het krakende geluid is niet altijd aanwezig bij perkal katoenen beddengoed, maar het kan voorkomen, afhankelijk van verschillende factoren.

Wat Veroorzaakt het Krakende Geluid?
Het krakende geluid bij perkal katoen wordt meestal veroorzaakt door de hoge draaddichtheid en de gladde textuur van de stof. Wanneer twee oppervlakken van perkal katoen tegen elkaar wrijven, zoals wanneer je beweegt in bed, kan er wrijving ontstaan die het krakende geluid veroorzaakt. Dit kan voorkomen bij nieuwe perkal katoenen lakens en neigt af te nemen naarmate de lakens vaker worden gewassen en gedragen.

Lees verder bij de bron hieronder.
toon volledige bericht
Bron

[ Voor 48% gewijzigd door sjaool op 16-06-2024 00:35 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWS2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-12-2024
Hier een bericht van een verkoper: Prijs wordt bepaald door
<knip> Spam is niet toegestaan.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 05-12-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
<knip> Svp niet reageren, maar enkel een TR indienen.

[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 05-12-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Mijn dekbed is aan vervanging toe. Ik heb nu een dons van Cinderella of zo en ben wel in de markt om over te stappen op wol. Ik heb nu deze op het oog. Nu kun je deze ook kopen met een tijk van percal katoen of katoenzijde. Is dat de meerprijs waard t.o.v. meer comfort? Of wat zijn voordelen van zo'n andere tijk?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

nokiaan958GB schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:38:
In een goed geisoleerd huis wordt het niet snel koeler dan 18 graden in de slaapkamer. Dan heb je alleen maar een zomerdekbed nodig.
Ik slaap graag met het raam op de kiepstand. In mijn slaapkamer nadert de temperatuur de 10 graden als het lekker koud is buiten. Dus ik wil een lekker warm dekbed waar alleen mijn neus uitsteekt om lekkere frisse lucht te ademen als ik slaap :9

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:07
evilution schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:19:
[...]

Ik slaap graag met het raam op de kiepstand. In mijn slaapkamer nadert de temperatuur de 10 graden als het lekker koud is buiten. Dus ik wil een lekker warm dekbed waar alleen mijn neus uitsteekt om lekkere frisse lucht te ademen als ik slaap :9
15 graden hier. Mijn vrouw kan het niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• girigiri.ninja
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01-04 11:17
Nou laat ik weer eens wat nieuw leven in dit oude topic blazen ^^.
Ik heb een 4-seizoenen wollen dekbed van de Aldi en ik was verrast door het gewicht van de dekbed dus ik dacht dat het heel warm zou worden. Maar hoe ik de reacties van jullie hier lees ben ik niet zo warmbloedig dus ik vind de wollen dekbed totaal niet warm in hartje winter.

Ik heb deze Aldi wollen dekbed nu al een aantal jaren maar het is nog steeds niet warm, dus ik heb nog een donzen enkel dekbed van de Ikea die ik als extra deken gebruik en daarna nog de wollen dekbed erover dan is het voor mij warm.

Dus ja, misschien moet ik eens meer uitgeven en kijken of merk spul beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

@girigiri.ninja Of het wel of niet te warm is, hangt voor een groot deel ook af van je slaapkamer temperatuur, wat weer voor een groot deel afhankelijk is van de isolatie van je slaapkamer. Voor sommigen kan een zomerdekbed al voldoende zijn in de winter.

Naast een dekbed kan je ook denken aan slaapkleding, hoeslaken en dekbedoverstrek, om het slapen warmer/koeler te maken. Zo is bijv. percal katoen vaak koeler dan satijn katoen. Ook een elektrische deken/matrashoes kan handig zijn. Bij voorkeur eentje met timer en instelbare warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• girigiri.ninja
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01-04 11:17
Cyb schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:01:
@girigiri.ninja Of het wel of niet te warm is, hangt voor een groot deel ook af van je slaapkamer temperatuur, wat weer voor een groot deel afhankelijk is van de isolatie van je slaapkamer. Voor sommigen kan een zomerdekbed al voldoende zijn in de winter.

Naast een dekbed kan je ook denken aan slaapkleding, hoeslaken en dekbedoverstrek, om het slapen warmer/koeler te maken. Zo is bijv. percal katoen vaak koeler dan satijn katoen. Ook een elektrische deken/matrashoes kan handig zijn. Bij voorkeur eentje met timer en instelbare warmte.
Klopt, dat kamer isolatie een groot factor is. Ons huur huis heeft wel isolatie maar het is niet super daarnaast heb ik ook nog de passieve ventilatie open staan wat waarschijnlijk mee speelt in dat mijn kamer koud is.
De verwarming springt nu altijd aan omdat de thermostaat de woonkamer altijd op 15 graden probeert te houden en daarmee de slaapkamers ook op een constante temperatuur houd.

Maar nu komt het gekke, ik slaap met een pyjama en daaronder 2 pyjama t-shirts die flinter dun zijn. Op mijn matras heb ik een wollen onderdeken (geweldige uitvinding) waar ik uiteraard op lig die de warmte onder goed vasthoud. Maar ik verlies snel en veel warmte boven, dus mijn wollen dekbed "ademt"goed maar ja, mijn lijf wordt wel snel koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik lig al een tijd onder een terschelling wollen winter dekbed omdat het bitter koud was zonder waterbed.
Als het nieuw is is het vrij plat ik heb het wat losser getrokken dat voelde warmer aan. Toen het van de zomer erg warm werd het vorige kunststof dekbed weer gebruikt maar dat voelde toen nog warmer aan.
Wol lijkt de warmte beter te reguleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 12:03

Magic666

No one's neighbour!

bescheiden schopje :)

Ook hier in de markt voor een nieuw dekbed en de wollen varianten trekken wel de aandacht.
Texeler of Terschellinger.... tja, voor beide is er wel wat te zeggen.

Waar ik meer benieuwd naar ben: wat voor dekbedovertrekken gebruiken jullie bij de wollen dekbedden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Percale katoen of satijn zijn m.i. de beste keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Is er iemand hier die ervaring heeft met een dekbed van kameelhaar? Merk je het verschil met schapenwol?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Pagina: 1