Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Wilo yonos para vloerverwarming fout afgesteld?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jes74
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-10 16:37
Goedenavond,

Sinds eind juni woon ik in een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming beneden en radiatoren boven (deze staan sinds ik hier woon dicht).
Ik probeer altijd alles zo energiezuinig te doen, dus mijn eerste actie was de stekker van de vloerverwarming eruit trekken omdat hij de eerste maanden toch niet gebruikt zou worden. Intussen heb ik gelezen dat dit misschien niet handig is. De stekker is 3.5 maanden eruit geweest.
Een paar weken geleden heb ik de pomp even laten draaien, dus stekker erin voor een half uur.
Vandaag heb ik de stekker er weer in gedaan omdat ik de vloerverwarming wilde testen.
De thermostaat (tussen keuken/huiskamer) stond op 18 C toen. Ik stelde hem toen in op 19.5 graden.

De thermostaatknop vd Wilo stond op 50C (max) ingesteld.
De knoppen van de 5 flowmeters had ik maximaal open staan. 1 knop had ik dichtgezet, die van de hal. Daar hoeft geen warmte te komen dacht ik.
de rode draaiknop vd Wilo stond richting de 'drukverschil constant' en dan op +/- 5 en het ledlicht brandde continu op groen.

De buizen vd vloerverwarming werden al heel snel warm. De afvoerbuizen bleven heel koel. Alleen werd de vloer zelf nergens warm. Ik heb hem 2 uur aan gehad.

Misschien staat er iets verkeerd afgesteld?

Afgelopen maand heb ik de aanvoer temperatuur vd CV (Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 uit 2015) verlaagd en de pompsnelheid vd CV van st III naar stand I gezet. De aanvoer voor de verwarming staat op 45C en voor kraan/douche water 60C. Ook heb ik het min en max vermogen verlaagd. En het starttoerental vd CV en warm water verlaagd naar 50%

De Intergas CV schijnt 2 jaar geleden onderhouden te zijn. Volgens de vorige bewoner duurde het meestal een uurtje voordat je warmte ging voelen als de verwarming aangezet werd.

(Achteraf niet handig van mij om bepaalde standen aan te passen met wat informatie die ik online vond, terwijl ik er eigenlijk geen verstand van heb.
Ik ga daarom sowieso een monteur laten komen binnenkort, maar die zal vast niet heel snel kunnen, vandaar dat ik alvast voor het eerste advies de mening van mensen hier zou willen horen)

Mijn vraag: Zijn er volgens jullie zaken die ik makkelijk aan kan passen/uit proberen?
Kan de pomp kapot zijn?
Moet er misschien ontlucht/bijgevuld worden?
Mag de flow voor de hal op 0 staan?
Hoe moet de rode draaiknop vd Wilo staan?

Ik voeg foto's toe vd vloerverwarming. Deze zijn gemaakt toen ik de verwarming net al weer uit gezet had.

Bedankt voor het meedenken!
Groetjes Jes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWhI6odL-_D4zi198x71igZK1C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrBGUg6ffeN2mCpgdl34Uyv8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlKnK8j-tHydW2jg9Rw1nv6nZAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTilmFtlJagBXmnyhfMphyDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xb7mAb6jRaZ_LgB0nFPohqovYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGUUzj7lTnslxyzkDqLlbatl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S3ZddMjA9ZoMIC7lY5q7PzSUQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBraTkoJ1czKUeGkiz5FRBXu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Je hebt wel heel veel in één keer veranderd. Wat gebeurt er wanneer je alle instellingen weer terugzet naar zoals het was voordat je de boel ging bijstellen?

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:00
Laat hem eens een dag aan staan…

Je hebt nu 2 uur getest nadat de boel maanden uitgestaan heeft? Iets meer geduld lijkt me een begin.

Uiteraard kan de pomp ook vast zijn gaan zitten, maarja daar kom je maar op 1 manier achter.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jes74 Als de flowmeters bij inschakelen van de pomp bewegen draait de pomp.
Wat bedoel je met thermostaat tussen woonkamer en keuken en waar heeft een wilo pomp een thermostaatknop?
Laat de Wilo met wat hogere instelling draaien, dan wordt de vloer sneller en vooral gelijkmatiger warm.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:59
Is deze vloerverwarming verdeler wel geschikt voor aanvoer water met lage temperatuur?

Als de derde foto genomen is terwijl het systeem draait met 45 graden aanvoer, dan kun je zien dat de pomp retourwater aan het bijmengen is en er 22 graden water de vloer in gaat.
Verwarmen met die temperatuur gaat lang duren en ga je op de vloer niet duidelijk als warmte voelen denk ik.

Je hebt verschillende typen verdelers, in de meeste systemen met een CV ketel als warmtebron zit een type dat gemaakt is voor hoge (60-80) temperatuur aanvoer water vanaf de CV, vaak omdat deze verdelers in systemen zitten waar ook radiatoren aanwezig zijn die een hogere temperatuur nodig hebben. Omdat de vloer die temperaturen niet kan verdragen, wordt er retourwater uit de vloer bijgemengd om de aanvoer temperatuur te verlagen naar bijv. 35 graden.

Op sommige van die typen bijmengverdelers kun je instellen hoeveel er bijgemengd wordt, zo kun je wanneer je de CV temperatuur hebt verlaagd, de temperatuur die de vloer ingaat weer wat omhoog krijgen.
Andere zijn bijmengverdelers met een vaste mengverhouding en die zul je moeten aanpassen of vervangen.

[ Voor 50% gewijzigd door boredgeestje op 22-10-2023 08:09 ]

This post was created with 100% recycled electrons

• Jes74
Erg bedankt voor het meekijken allemaal.

Mijn plan is inderdaad om de instellingen op de cv terug te zetten en te kijken of hij het dan (sneller) doet.
@dunklefaser de flowmeters zie ik heel lichtjes bewegen als de verwarming aan staat. Minimaal, dat wel. Ik hoor ook geluid bij de pomp vandaan komen, die zit toch bij het Wilo schermpje toch? Als ik het rode knopje hoger instel (bv 6) is het geluid harder dan wanneer hij lager staat (bv 2). Kan dat ook een signaal zijn dat de pomp het inderdaad doet?
Wat bedoel je met thermostaat tussen woonkamer en keuken en waar heeft een wilo pomp een thermostaatknop?
Thermostaat tussen woonkamer en keuken bedoel ik de gewone (in dit geval Honeywell) bediening die aan de muur hangt.Dat schreef ik inderdaad niet duidelijk op.
Met thermostaatknop vd Wilo pomp bedoelde ik de witte knop die je op de eerste foto ziet. Die boven het Wilo-schermpje hangt. Degene die ik tussen de 20 en 50C in kan stellen.

@boredgeestje
De foto was genomen toen de verwarming net uitgezet was. de verwarming staat nu weer 15 minuutjes aan en het bar wijzertje staat nu op 2 en de temp wijzer staat op 30C. Dat is nog steeds heel laag dan he. Of is dat omdat hij nog maar net aan staat?
Ik heb inderdaad radiatoren, maar deze staan dicht. Heeft dit dan nog effect op het retourwater bijmengen?
De CV aanvoertemperatuur stond op 80C toen ik hier kwam wonen (nu dus op 45C :F ). Gewoon weer terugzetten naar 80C begrijp ik nu. Waarschijnlijk zal deze verdeler dus inderdaad niet geschikt zijn voor lage aanvoertemperatuur....Heb ik jouw tekst zo goed geïnterpreteerd?

Ik ga zo weg, dus ga ik de verwarming uitzetten. Één dezer dagen ga ik de instellingen aanpassen op de CV en de verwarming nog eens de hele dag aanzetten en kijken of er dan verandering is.
Hopelijk denken jullie nog verder met mij mee dan.
Ik laat het in ieder geval weten als ik getest heb met de veranderingen.
Dank jullie!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Temperatuur verlagen én pompdebiet verlagen betekent tweemaal inleveren op weggevoerd vermogen. Lagere temperatuur zou misschien best kunnen (is inderdaad afhankelijk van verdelers), maar juist dan wil je wel een hoger debiet hebben om toch het nodige vermogen te vervoeren.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

alle pompen op maximaal zetten, je kan niet je temperaturen verlagen en de pompen lager zetten. dat werkt averechts. lagere watertemperaturen betekent hogere pompsnelheden.

stel de vloer af tot er een graatje of 35 ingaat. dat zou genoeg moeten zijn om de ketel niet compleet gek te laten worden van het pendelen.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 23-10-2023 00:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Jes74
@Aardedraadje @flippy bedankt voor jullie reacties, ik begrijp het nu idd. Hoe kan ik erachter komen welke verdelers ik heb?
Ik ga als eerste de temperatuur en de pomp weer terug zetten op de oude standen.

@flippy hoe kan ik die temperatuur regelen vh water dat de vloer in gaat? Via de draaiknop (20-50 graden) die boven het Wilo scherm hangt denk ik dan?

• Jes74
Hoi,
We zijn een tijd verder en ik heb weer wat vragen, hopelijk zijn er weer wat mensen die tips hebben.

@flippy , je had het over pendelen.
Nu heb ik hier wat over gelezen. Maar ik weet niet goed of mijn vloerverwarming/CV pendelt. Als ik de vloerverwarming aan gezet heb is er heel veel gepruttel en gesuis ondanks dat hij een keer ontlucht is.
Tegelijk valt het mij dus op dat tijdens het opwarmen van de kamer de CV regelmatig één of twee minuten uit springt. De Thermostaat (Modulerende kamerthermostaat van Honeywell) in de kamer zet ik bv op 19.5 graden. Deze temperatuur is dan nog lang niet bereikt en toch slaat de CV dus af. Ook het vlammetje op de Honeywell thermostaat is dan even uit.
Is dit pendelen? Dus zowel het vlammetje op de thermostaat áls de CV springen even uit.
Kan dit met de retourtemperartuur te maken hebben zoals ik elders op het forum zie staan?

De verdeler vd vloerverwarming hangt in een kast in de woonkamer op de begane vloer. De vloerverwarming is alleen aanwezig op de begane vloer. Op de 1e en 2e verdieping hangen enkele radiatoren, deze staan echter altijd dicht omdat ik boven geen verwarming nodig heb.

Kan dit nog met het pendelen te maken hebben?

Ik wil proberen de vloerverwarming te ontluchten. Is dit een goede manier>>? https://kentechbv.nl/vloerverwarming-ontluchten/

Moet ik na het ontluchten van de vloerverwarming ook de radiatoren ontluchten, ook al staan deze nooit aan?

Bedankt voor het meedenken alvast.
Groetjes Jes

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je systeem pendelt zoizo, je CV is veel te sterk voor je vloerverwarming. je kan gewoon niet genoeg warmte kwijt die je ketel zelfs op het minum produceert. dit heeft verder niks te maken met je thermostaat.

probleem zit hem in de enorme afknijping van je vloerverwarming door het voetventiel en de thermostaatknop. de doorlaat van beide is niet veel beter dan een rietje van de mcdonalds. die moeten er gewoon uit als je op lagere temperaturen gaat.

en ja, onluchten moet je alles open zetten. maar omdat je hard pompt en je hebt zulke vernouwingen erin zitten zal dat gewoon herrie maken tot je die vernouwingen weg hebt gehaald.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 12-03-2024 14:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Jes74
Bedankt voor je snelle reactie!
Bedoel je dat er eigenlijk een andere CV ketel nodig was hier, die beter aansluit bij mijn vloerverwarming?
Ik snap niet precies wat je bedoelt, ik ben niet zo bekend hiermee. Dus voor mij ter verduidelijking:
Wat is het voetventiel dan? Wat zou het veranderen als de voetventiel en thermostaatknop vervangen zouden worden? Ik heb de temperatuur niet op laag ingesteld staan hoor, dat had ik een aantal maanden geleden wel geprobeerd, maar alles staat weer normaal. De CV staat dacht ik op 80 graden.

Bij het ontluchten moet alles open, je bedoelt één voor één toch? Niet alles tegelijk.

Maar kan de vloerverwarming toch wel goed functioneren als de radiatoren boven altijd dicht staan? Of moeten er dan dingen anders afgesteld worden?

• Jes74
Ik zie 3 kraantjes zitten bij mijn verdeler. Welke moet ik nu gebruiken om te ontluchten? Ergens zie ik staan dat je op de locatie van nr 3 moet ontluchten. Maar dit lijkt mij toch geen ontluchtingsventiel?
Kan iemand mij dit vertellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwEHDF0rYe11Z5wamLnAWIDWqpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tKoFzzTnqwRdxNMzEftwOmDT.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1