Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:50
Foto's
Woonhuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ytiPxJb2vQ4mRayc1u2pNaJmy4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SE56YRxjjTSG2U6k9FGZQV4v.jpg?f=user_large
Oriëntatie oost-west. Dakhelling 35 graden (3DBAG)
Beschikbare (dak)ruimte
?
Schaduw
CV en ventilatiepijp aan de achterzijde, voorzijde dak (op de foto linksonder) zit een rioolontluchtingspijp.
Jaarverbruik
Jaarverbruik is nog niet bekend omdat we hier pas enkele maanden wonen. In de vorige woning zaten we op 3100 kWh gemiddeld.

In december komt er een elektrische auto en laadpaal.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, meterkast is recent volledig vernieuwd en voorzien van een slimme meter.
Budget en doel
Eigen verbruik zoveel mogelijk afdekken door eerst het dak van het woonhuis vol te leggen. Op een later moment kan eventueel de garage nog volgelegd worden, maar maakt geen deel uit van de huidige offertes.
Wie gaat het project uitvoeren
De installateur.
Bijhouden van data
Ik maak gebruik van HomeAssistant, dus monitoring via HA is welkom.
Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUkzjEuCmqdzEMrb-COTT0HNfBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AyQVtyHIuYAmGhoZGa45I2z.jpg?f=fotoalbum_large

Partij 3 is langs geweest voor een schouw. De overige aanbieders hebben de offerte samengesteld op basis van luchtfoto's. Partij 3 kiest voor een Growatt omvormer, 5 panelen op oost met optimizers en 10 panelen op west. Zijn 5 panelen wel voldoende voor de minimale inschakelspanning van deze omvormer?
Verder merk ik dat veel partijen graag een Enphase systeem willen plaatsen. Op zich zie ik wel voordelen in de 25 jaar garantie en het feit dat er geen omvormer op zolder nodig is, maar ik vraag me af of het nodig is voor mijn situatie. Welk systeem is het beste voor mijn situatie?
Regio
Gelderland

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Nee 5 panelen zijn onvoldoende om de MOD 5kW te starten... Ook de XH versie die lager kan.
Positief is de schouw op locatie... vrij deftig negatief is ongeldig ontwerp.

De prijs van offerte 2 is niet heel onredelijk voor Enphase. Echter blijft Enphase een duur systeem, zonder veel voordeel wat betreft de opbrengst.

Offerte 1 kost meer dan 2 en gebruikt de wel erg lichte IQ8+. Wel de duurdere Gateway metered (meer functies)

Zonneplan prijst zich buiten de opties...

Wellicht is 2 bereid ook naar een serieel systeem te kijken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• sh4dow
Bedankt voor je snelle reactie.

Is het wel mogelijk om alle panelen op 1 string aan te sluiten? Aan de oostkant passen maar 5of 6 panelen ivm de dakramen.

Ik ga aanbieder 2 nog eens vragen om een voorstel met serieel systeem.

• Ronald
Nope, 1 oriëntatie, 1 string.

6 panelen moet je al naar iets van een Hyundai parallel shingled paneel. Die doen 20% hogere spanning dan gangbaar en dan is 6 (net) genoeg op een Growatt MOD.... -XH

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• sh4dow
Helder! Iets om rekening mee te houden bij offertes voor een serieel systeem.

Ik heb er niet direct haast mee, ik ga nog eens rustig informeren. Installatie eerste kwartaal volgend jaar is prima, misschien loont het ook wel om nog even te wachten.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
sh4dow schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:25:
Helder! Iets om rekening mee te houden bij offertes voor een serieel systeem.

Ik heb er niet direct haast mee, ik ga nog eens rustig informeren. Installatie eerste kwartaal volgend jaar is prima, misschien loont het ook wel om nog even te wachten.
Ik zou niet wachten, prijzen zijn nu laag, panelen zijn 25-30% goedkoper dan eerder dit jaar. SolarEdge gaat op de beurs afgelopen vrijdag onderuit omdat de markt in Europa op z'n gat ligt en er te veel voorraad is. Dat is aan de kosten kant, voor de opbrengst geldt dat iedere maand die je nog volledig kunt salderen goed mee helpt in het rekensommetje.

Iets wat de installateurs eigenlijk nooit aanraden, maar hier wel een optimale oplossing zou kunnen zijn is 2 1-fase omvormers gebruiken. 3600 Watt voor west en een kleinere uitvoering voor oost

[ Voor 12% gewijzigd door Oilman op 22-10-2023 10:31 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald
Deze zijn 36,8 vmpp
https://www.solar-bouwmar...lack-th400pmb5-60sbf.html
https://cdn.webshopapp.co...h380415-pmb5-60sbf-fb.pdf

Moet wel lukken volgens mij op een 3-fase omvormer.
Wat zijn die dingen goedkoop geworden :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kF1mS6_r_B7DsQdIHIs3g5jf2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Az0tRSORXSwDzKUT358Ab7FE.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: de 350Wp genomen ivm vergelijkbare Vmpp in plaats van de 400 Wo

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2023 10:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
Die TW's zijn denk ik stiekem hetzelfde paneel..

• sh4dow
Nog even nagevraagd, aanbieder 3 geeft aan alle panelen op 1 string aan te sluiten ivm de minimale opstartspanning van de Growatt. Vandaar de optimizers onder de 5 panelen op oost.

Ik ben er nog niet uit. Oost-west lijkt me het mooiste voor een goede opbrengst gedurende de dag, ook als straks het salderen eraf gaat.

Helaas weinig ruimte op het oost dak, volgens de schouw passen hier maar 5 panelen.
Misschien nu het west dak volgooien en direct ook de garage op het zuiden, maar dan moet eerst de dakbedekking vernieuwd worden.

• Ronald
2x5 oost west in 1 string met slechts aan 1 kant optimizers is wederom ongeldig ontwerp wat serieus opbrengst kost als de zon aan de kant met de optimizers staat.

Installateurs die dat suggereren zijn technisch onbekwaam.

Pagina: 1