Foto's
Woonhuis::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SE56YRxjjTSG2U6k9FGZQV4v.jpg?f=user_large)
Oriëntatie oost-west. Dakhelling 35 graden (3DBAG)
Beschikbare (dak)ruimte
?Schaduw
CV en ventilatiepijp aan de achterzijde, voorzijde dak (op de foto linksonder) zit een rioolontluchtingspijp.Jaarverbruik
Jaarverbruik is nog niet bekend omdat we hier pas enkele maanden wonen. In de vorige woning zaten we op 3100 kWh gemiddeld.In december komt er een elektrische auto en laadpaal.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, meterkast is recent volledig vernieuwd en voorzien van een slimme meter.Budget en doel
Eigen verbruik zoveel mogelijk afdekken door eerst het dak van het woonhuis vol te leggen. Op een later moment kan eventueel de garage nog volgelegd worden, maar maakt geen deel uit van de huidige offertes.Wie gaat het project uitvoeren
De installateur.Bijhouden van data
Ik maak gebruik van HomeAssistant, dus monitoring via HA is welkom.Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes ontvangen::strip_exif()/f/image/5AyQVtyHIuYAmGhoZGa45I2z.jpg?f=fotoalbum_large)
Partij 3 is langs geweest voor een schouw. De overige aanbieders hebben de offerte samengesteld op basis van luchtfoto's. Partij 3 kiest voor een Growatt omvormer, 5 panelen op oost met optimizers en 10 panelen op west. Zijn 5 panelen wel voldoende voor de minimale inschakelspanning van deze omvormer?
Verder merk ik dat veel partijen graag een Enphase systeem willen plaatsen. Op zich zie ik wel voordelen in de 25 jaar garantie en het feit dat er geen omvormer op zolder nodig is, maar ik vraag me af of het nodig is voor mijn situatie. Welk systeem is het beste voor mijn situatie?
:strip_exif()/f/image/Az0tRSORXSwDzKUT358Ab7FE.jpg?f=fotoalbum_large)