Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:14
Momenteel ben ik een oplossing aan het bedenken voor de vloerverwarming icm de Intergas cv ketel.

Samenvattend bestaat de huidige situatie uit de Intergas HRE 36/30, badkamer radiator en vloerverwarmingspomp. De vloerverwarmingspomp is voorzien van een externe pompschakelaar en gaat aan als er een temperatuur boven de 23 graden gemeten wordt, bij een lagere temperatuur gaat deze weer uit. De cv ketel levert 35 graden warmte voor het cv systeem. Dit is voldoende om het huis warm te hebben.

Wat ik nu merk is dat als de Tado thermostaat in de woonkamer warmte vraagt, de cv ketel al stopt met stoken voordat de pompschakelaar de temperatuur bereikt om de pomp aan te zetten, dit omdat er te weinig warmte afname is binnen het cv circuit. Er zit een bypass in dus de warmte komt direct op de retour uit van de cv ketel. Althans dat is mijn conclusie bij het vasthouden van de buizen, zowel de retour als aanvoer voelen warm bij de cv. Als ik de externe pompschakelaar van de vloerverwarming eruit laat dan gaat het mengen wel direct en gaat de ketel niet automatisch uit.

De externe pompschakelaar wil ik eigenlijk wel gebruiken ivm energiebesparing, maar daar deze manier gaat het hele systeem pendelen en kost het me juist extra gas en bespaar ik stroom, wat netto waarschijnlijk meer kost dan het oplevert.

Nu zie ik in de installateurs handleiding op pagina 46 (http://www.112cv.nl/files/2020-05/intergas-hre.pdf) dat er verschillende contacten zijn voor een vloerverwarming (3, 5 en 6) een voor de cv pomp (7 en 8 ). Kan ik hier iets mee?

Is het mogelijk om met bijvoorbeeld een klik aan, klik uit systeem een zender bij deze klemmen te plaatsen en een ontvanger (schakelaar) bij de vloerverwarmingspomp. Dan zet ik bij de vloerverwarmingspomp een elektradoos met 2 ingangschakelingen voor 1 wcd, dit zodat de pompschakelaar als de klik aan/uit schakelaar beide de pomp kunnen activeren. Dit om vastzitten van de pomp te voorkomen. Ik kan er alleen niet achter komen wat de Intergas ketel precies met deze contacten doet en verwacht. De klik aan/uit zender zal de ontvangende schakelaar aan houden zolang er spanning is. Bij geen spanning zal de ontvangende schakelaar uit gaan.

Zet ik dus een lasklem bij de ketel op klem 7-8 die naar de cv pomp gaat en naar de klik aan/uit zender zou ik er lijkt me zijn. Klinkt dit als de juiste weg om te kiezen?

Daarnaast is de tado thermostaat aangesloten als aan/uit en niet als opentherm. Dit omdat dit volgens mij weinig meerwaarde oplevert want met nog kouder water wordt het probleem alleen maar erger. Wel lopen er tussen de ketel en thermostaat (die dichtbij de vloerverwarmingspomp hangt) 4 draden waarvan er nu 2 in gebruik zijn. Hier heb ik dus nog 2 vrije draden.

Eventueel kan er ook nog op het aan/uit contact van de tado iets worden aangesloten wat een schakeling activeert. Echter weet ik niet hoe en of dit überhaupt gaat werken.

Zijn er toevallig andere die een vergelijkbaar probleem hebben gehad?

Ik ben namelijk benieuwd hoe dit op een verantwoorde manier op te lossen is. Het is niet nodig om de vloerverwarming en radiator gescheiden te schakelen. Bij warmtevraag mogen deze beide warm worden.

Tips en ideeën zijn welkom, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-07 10:33
Heb je ook nog radiatoren? Of alleen de vloerverwarming?

Is die pompschakelaar in te stellen?

Voelen de buizen ook warm bij de vloerverwarming pomp? Zo niet, dan komt die warme retour al via een ander systeem binnen.

Zit er een bypass bij de vloerverwarming zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
Op de badkamer is een badkamer radiator, de radiatoren hangen nog wel in het huis maar staan allemaal op vorstbeveiliging. Deze zijn alleen bij hoge uitzondering nodig na bijvoorbeeld een wintervakantie om iets sneller warmte in het huis te krijgen en daarna de vloerverwarming het laatste beetje te laten doen.

De pompschakelaar is in te stellen, maar heel veel lager zou ik eigenlijk niet willen gaan omdat deze dan waarschijnlijk weer te lang blijft doordraaien met afgekoeld water.

De buizen bij de vloerverwarmingspomp voelen wel warm aan, maar het duurt zeker 1 minuut voordat deze warm genoeg zijn om de externe pompschakelaar te laten inschakelen. Het warme retour water zal naar verwachting afkomstig zijn van de badkamer.

De vloerverwarming zelf heeft volgens mij geen bypass, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfpQVBzlclgagOrFZi1JwiBoQrg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G2T1HQpFqgdYfoUD5rD3OgXK.jpg?f=user_large
Linker gedeelte is de vloerverwarming, rechterdeel zijn de radiatoren (die dus in vorstbeveiliging staan), er zijn 2 leidingen buiten gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@bundit Je schrijft in het begin:
"De cv ketel levert 35 graden warmte voor het cv systeem. Dit is voldoende om het huis warm te hebben."

De huidige verdeler is vermoedelijk sowieso niet geschikt voor dusdanig lage cv-aanvoer.
Als 35 °C echt het maximum is - ketel is dus keihard begrensd -
heb je er al over nagedacht de mengende verdeler door een pomploze, niet mengende verdeler te vervangen?? - De rechter verdeler is zo'n type verdeler. Geen pomp -> geen stroomverbruik en betere werking van de vloerverwarming.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
Dat zou inderdaad ook nog een idee kunnen zijn. Zit er dan een maximum lengte aan voor de slangen?

Ik was namelijk in de veronderstelling dat de pomp nodig is door de lengte van de vloerverwarmingsslangen.

De temperatuur van de ketel kan ik overigens wel verhogen naar bijvoorbeeld 50 graden. Is dat een goed idee om eens te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:23
Vast wel, maar ik vermoed dat je ketel die vier groepen prima kan voeden. De 5 groepen hier gingen ook prima met alleen de CV pomp.

Huidige verdeler kan je zelfs ombouwen naar een pomploze verdeler. Pomp eraf en de rechter aansluiting op de onderste balk aansluiten. De andere twee aansluitingen van de balk kan je dan dichtzetten.

Maar je ketel op 50 graden zetten zal ook wel helpen voor nu.

Ik zou ook gaan kijken welke retourtemperaturen er bij je radiatoren en vvw vandaan komen (waterzijdig inregelen) misschien komt er wel teveel warm water terug naar je ketel van je badkamer. En dat is niet zo best voor het rendement van je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@bundit Nee - de pomp is in eerste instantie nodig omdat het een mengende verdeler is.
Je kan iig nu de temperatuur van de ketel in stappen van 5 °C verhogen en de thermostaat van de vloerverwarming op max. 40°C zetten - kan je de voeler van de pompschakelaar op het T-stuk van de verdeler rechts zetten? - Waarschijnlijk werkt de pompschakelaar dan sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 21-10-2023 21:21 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:21
Verplaats de sensor van de pompschakelaar naar de aanvoerleiding van de ketel voor dat het weer via de bypass terug gaat. Waar zit die toevoer en bypass? Is niet op de foto zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Als je 35 graden aanvoer gebruikt hoor je geen HT verdeler meer te gebruiken.
Al aan gedacht het zaakje eruit te halen?

Bij deze lage ketel temperaturen is dat de mengverhouding fout gaat bij een HT verdeler, je zou minstens LTV moeten gebruiken.

(En de bypass kan je beter bij de vloerverwarmingverdeler plaatsen).

[ Voor 124% gewijzigd door mr_evil08 op 21-10-2023 21:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
Bedankt voor alle reacties, hier kan ik zeker wat mee.

De toevoer en retour van de ketel zijn de meest linker blauwe leiding (hierachter zit de rode maar is niet goed zichtbaar). Zit dus in feite tussen beide verdelers in, deze leiding is ook ietsje dikker dan de andere.

Als ik het dus goed begrijp moet ik dus eigenlijk de verdeler omruilen door zoiets: https://www.vloerverwarmi...tof-verdeler-4-groeps#350

- Die kan dan zowel de vloerverwarming als de radiatoren aansluiten
- voorzien van flowmeters om goed in te kunnen regelen
- voorzien van temperatuurmeters om effect te kunnen meten.

Of is het verstandig de rechterverdeler te behouden voor de radiators en de nieuwe puur in te zetten voor vloerverwarming?

Ik los het probleem namelijk liever gelijk goed op om klaar te zijn voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:23

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zet je ketel wat warmer en je hele probleem is opgelost? Die verdeler kun je vervangen als je overgaat naar een warmtepomp.

Ik had dezelfde ketel, begrenzen op vermogen had beter resultaat dan begrenzen op temperatuur. Op 35 graden is dat ding niet efficiënt. En met een gesloten verdeler had ik ook niet echt fijn resultaat. Met de warmtepomp draait het allemaal wel weer perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:59
Max ketel temperatuur hard begrenzen is een heel slecht idee als je een openterm thermostaat hebt en nergens voor nodig en 35 graden is helemaal onzinnig.
Je moet toch echt wel minimaal 50 graden hebben.
De thermostaat zal alleen de ketel naar een hoge temperatuur opjagen als de delta T hoog is en als je dat niet wil moet je dat beperken door de maximale capaciteit van de ketel te verminderen.

Die 35 graden zorgt voor dit probleem.

Zet die ketel gewoon op zijn standaard max temperatuur en regel eerst het maximale vermogen van de ketel terug.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedesilver
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik ben ook bezig met het afstellen van de vloerverwarming. Daarbij heb ik een aantal dingen geprobeerd en dus ook vermogen van de cv ketel terugschroeven, pomp snelheid , vermogen van de brander en de temperatuur aanvoer. Dat ging niet goed!! Ik heb zelf ook een HT verdeler en had de aanvoer temp terug gezet naar 50 inclusief de andere parameters. Ik ga dat voorstel van jou @Ben(V) ook proberen! Temp hoog en vermogen terug dan heb je wrs ook dat de ketel minder snel gaat pendelen.
Pagina: 1