Deco M4 werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-02 21:49
Vanmorgen 3x Deco M4 geïnstalleerd via mijn Experiabox V10. (BG-1e verdieping en zolder)
Alles leek te werken; telefoons en ipads lijken het prima te doen met de tot stand gebrachte TP-wifi verbinding, alleen ondervind ik nu wel problemen met de verbinding van m'n laptop; de ene keer heb ik volle bak verbinding via TP-wifi en de andere keer helemaal niets. Laptop geeft wel aan dat hij gewoon verbonden is via TP-wifi.
Wifi van mijn Experiabox al een paar keer dan weer wel en dan weer niet aangezet.
Nu de laptop maar weer rechtstreeks verbonden met de wifi van de Experiabox, terwijl de wifi hiervan eigenlijk uitgeschakeld moet worden (lees ik overal)
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Op dit moment krijg ik op mijn iphone wel volle bak TP-wifi en op mijn laptop niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als hij aangeeft dat hij verbonden is, kun je je gateway dan nog pingen? En als je die een tijdje laat lopen, heb je dan veel packetloss en/of hele hoge pings ertussen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:33
Het uitzetten van wifi in je Experiabox heeft als doel om meshing en roaming in de deco's optimaal te laten functioneren.
Een Experiabox v10 heeft die intelligentie niet in zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:04
Hoe heb je het aangesloten?
Gebruik je ap mode of router mode?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je op de laptop ook iets met DNS ingesteld of staat die netjes op automatisch?

Kun je ook zien met welke node de laptop verbonden is op het moment dat je slechte verbinding hebt? Het kan zijn dat die een andere node pakt waardoor het bereik en daardoor ook de snelheid beroerd zijn. Mocht dat zo zijn dan zul je met de zendsterktes van de accesspoints aan de slag moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:28
sypie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:54:

Kun je ook zien met welke node de laptop verbonden is op het moment dat je slechte verbinding hebt? Het kan zijn dat die een andere node pakt waardoor het bereik en daardoor ook de snelheid beroerd zijn. Mocht dat zo zijn dan zul je met de zendsterktes van de accesspoints aan de slag moeten.
@jeronimo1968

Dit denk ik ook , je kan in de deco app je 3 nodes zien en welke apparaten er per node verbonden zijn. Zorg dat je verbonden bent met de gewenste node en zet dan 'mesh' uit voor je laptop hij zal dan verplicht op die node blijven . Sowieso wifi uit op de experia!

Heb dit zelf gehad met een slimme deurbel die liever met zolder verbond dan de BG node 2 meter verderop ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
TERW_DAN schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:57:
Als hij aangeeft dat hij verbonden is, kun je je gateway dan nog pingen? En als je die een tijdje laat lopen, heb je dan veel packetloss en/of hele hoge pings ertussen zitten?
Nu weer verbonden via de TP-wifi; en wifi op de Experia uitgeschakeld: nu volle bak snelheid. (maar voor hoelang?)
Zie resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl7aPnKAyV1w2pPbH7fBTheczo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t15qoUdT4rEO8bXPLaR5U3K5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
laurens0619 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:52:
Hoe heb je het aangesloten?
Gebruik je ap mode of router mode?
Kun je me vertellen hoe ik daar achter kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
sypie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:54:
Heb je op de laptop ook iets met DNS ingesteld of staat die netjes op automatisch?

Hoe kan ik de zendsterktes wijzigen?

[ Voor 4% gewijzigd door jeronimo1968 op 21-10-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als je nieys hebt gewijzigd router mode

Hoe is t aangesloten? Draadloos of bekabeld? En hoe aan elkaar verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
@jeronimo1968

Dit denk ik ook , je kan in de deco app je 3 nodes zien en welke apparaten er per node verbonden zijn. Zorg dat je verbonden bent met de gewenste node en zet dan 'mesh' uit voor je laptop hij zal dan verplicht op die node blijven . Sowieso wifi uit op de experia!

Heb dit zelf gehad met een slimme deurbel die liever met zolder verbond dan de BG node 2 meter verderop ...
[/quote]

Heb bovenstaande gedaan; nu even afwachten of het blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
laurens0619 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:32:
Als je nieys hebt gewijzigd router mode

Hoe is t aangesloten? Draadloos of bekabeld? En hoe aan elkaar verbonden?
Alle drie (helaas) bekabeld aangesloten; het wifi signaal op de 1e etage en zolder was schijnbaar te zwak (rood lampje op de TP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heb je ze alle 3 direct in de experiabox zitten?
Dan moeten ze sowieso in accesspoint mode en misschien zelfs een extra switxh tussen.

Maar zou eerst kijken of die in ap mode sta (zie google voor hoe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
Nog een ander probleem; de galaxy GSM is ook aangesloten op de TP-wifi;
Echter, bij het opstarten van apps (zoals de Telegraaf) duurt het tot wel bijna een minuut, voordat deze opent..
Andere apps doen het wel gewoon.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ja je hebt het helemaal verkeerd geïnstalleerd zoals hierboven al gemeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
laurens0619 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:40:
Dan moeten ze sowieso in accesspoint mode en misschien zelfs een extra switxh tussen.

laurens0619 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:40:

Ik heb nr. 1 via een switch in de Experia zitten.
Nr. 2 (1e etage) heb ik bekabeld via een powerline adaptor verbonden
Nr. 3 ook weer via een switch aan de Experiabox gehangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Alle drie verbinden met elkaar rechtstreeks of via een switch. Niet via powerline of via een router. En in accesspoint zetten en dan gaat het wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:14:
Alle drie verbinden met elkaar rechtstreeks of via een switch. Niet via powerline of via een router. En in accesspoint zetten en dan gaat het wel goed werken.
Dan heb ik 1 probleem; op de eerste etage is de wifi te zwak om de TP draadloos te verbinden.
Die moet dus wel via de powerline.
Dan toch alles in accespointmode zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
None of the above ;)

zoals gezegt; 2 stuks via een switch aan de router en 1x (verplicht) via Powerline adapter.
Wel of geen accespoint instellen?
Da;s de vraag,,,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
Die vraag is al 4x beantwoord nu: zet hem in accesspoint mode!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Wat je zou kunnen proberen is de experia in. Bridged mode te laten zetten als dat kan.
Ik denk dat je tp link en je experiabox nu beide routeren of natten en dat kan problemen geven.

Op zich zou ik je route tabel wel willen zien als het fout gaat.

route print in windows

En dan ook ffe een tracert naar bijvoorbeeld 4.2.2.2

Als je tp link deco het ondersteunt zou je die ook rechtstreeks op de wan aansluiting kunnen aansluiten. De adsl of glas uplink dus.

Edit/update:

Dit al gezien:
https://forum.kpn.com/wif...-met-de-experiabox-578485

Bekabel 1 Deco met vaste kabel op het modem en maak deze “Hoofd Deco”
Ga naar instellingen Deco, ga naar geavanceerd en zet Bewerkingsmodus op Acces Point.
Ga naar instellingen Deco, ga naar geavanceerd en zet Snelle Roaming op inschakelen.
Ga naar instellingen KPN Modem en zet daar de WIFI ‘uit’
Modem en pc opnieuw opstarten en je hebt geen problemen meer met uitvallen Wifi.

[ Voor 82% gewijzigd door Turdie op 21-10-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
laurens0619 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:08:
Die vraag is al 4x beantwoord nu: zet hem in accesspoint mode!
Klopt, staat op de tp link site
https://www.tp-link.com/nl/deco-hulppagina/
Deco kan worden aangesloten op de Experiabox, belangrijk om rekening mee te houden is dat in deze situatie de routerfunctie van de Experiabox behouden moet blijven en de routerfunctie van Deco niet wordt gebruikt. Na de installatie moet Deco in accespoint modus worden gezet. Je kan Wi-Fi op je Experiabox vervolgens uitschakelen, dit is dan niet meer nodig. Wil je weten hoe je de deco in Access Point modus zet? Kijk eens naar deze video: https://www.youtube-nocookie.com/embed/opMKVJ1udcA

[ Voor 27% gewijzigd door Turdie op 21-10-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
jeronimo1968 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:05:

zoals gezegt; 2 stuks via een switch aan de router en 1x (verplicht) via Powerline adapter.
Nee powerline moet er verplicht tussenuit...

Daar moet dus een UTP kabel tussen en dan heb je het goed geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
bjusterbaarlik schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:02:
[...]

Nee powerline moet er verplicht tussenuit...

Daar moet dus een UTP kabel tussen en dan heb je het goed geïnstalleerd.
Juist omdat ik boven geen UTP-kabel heb, heb ik de Deco's aangeschaft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
De Deco's zojuist in AP modus gezet. Wifi van de Experia uit; DHCP van de Experia staat aan.
Nu maar even afwachten of ik nog klachten krijg van de gebruikers in huis.
Voor zover; allemaal bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
jeronimo1968 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Juist omdat ik boven geen UTP-kabel heb, heb ik de Deco's aangeschaft :?
Dan leg je of de UTP aan of plaats je de Deco's beter. Die powerline moet er uit want dat werkt niet en geeft problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
bjusterbaarlik schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Dan leg je of de UTP aan of plaats je de Deco's beter. Die powerline moet er uit want dat werkt niet en geeft problemen.
Dit is niet waar. Je kunt de powerline gewoon laten zetten, maar het is wellicht sub-optimaal. De Deco en de Experiabox hebben geen weet van de onderliggende infrastructuur. Zolang er maar een werkende UTP-kabel met werkende verbinding in zit is het prima. Dat powerline niet ideaal is, is een ander verhaal.

Wat je nog wel kunt proberen @jeronimo1968 is de Deco's draadloos aan elkaar verbinden zoals in het bovenste schema van de afbeelding van @laurens0619. De crux voor nu was dat de verkeerde modus was gekozen, zoals vele al hadden benoemd 8)7.

offtopic:
Als voorbeeld van bovenstaande; zelf heb ik een tijdje een NAS gedraaid die bedraad naar een AP ging die met een wireless bridge verbonden was naar een ander AP. De NAS dacht dat die gewoon een bekabelde verbinding had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
Ander probleem; Nu de Wifi van de Experiabox uitstaat, doet mijn televisie ook niets meer...
Die hangt met een kabel *via een switch) aan de Experia?
Iemand tips?
kan ik de TV bijvoorbeeld via een UTP-kabel aan de nog vrije poort van de Deco hangen?

[ Voor 21% gewijzigd door jeronimo1968 op 22-10-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
alex3305 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Dit is niet waar. Je kunt de powerline gewoon laten zetten, maar het is wellicht sub-optimaal. De Deco en de Experiabox hebben geen weet van de onderliggende infrastructuur. Zolang er maar een werkende UTP-kabel met werkende verbinding in zit is het prima. Dat powerline niet ideaal is, is een ander verhaal.
De Deco "verwacht" een stabiele UTP kabel en krijgt nu als backhaul een onstabiele en trage powerline verbinding dat geeft problemen. Ik heb deze onstabiele configuratie vaker gezien en dat werkte idd ook niet.
jeronimo1968 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:52:

kan ik de TV bijvoorbeeld via een UTP-kabel aan de nog vrije poort van de Deco hangen?
Ja maar dat werkt niet beter dan de Experiabox. Dus probleem moet je ergens anders zoeken.

Je snapt hopelijk ondertussen zelf ook wel dat als je dingen verkeerd blijft doen je alleen maar meer problemen gaat creëren.

[ Voor 25% gewijzigd door bjusterbaarlik op 22-10-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
ow. net even alles van de stroom gehaald, opnieuw opgestart en het lijkt nu allemaal weer te werken.
Hopelijk blijft dat zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
bjusterbaarlik schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

De Deco "verwacht" een stabiele UTP kabel en krijgt nu als backhaul een onstabiele en trage powerline verbinding dat geeft problemen. Ik heb deze onstabiele configuratie vaker gezien en dat werkte idd ook niet.
De Deco zal gewoon een verbinding verwachten en geen weet hebben van de stabiliteit, dat is aan de clients. En die verbinding is er, want er zit een werkende UTP in. Dat het wellicht niet performant is, is een tweede. Maar werken zal het zeker. Nogmaals, de drager is hier compleet irrelevant.
jeronimo1968 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:52:
Ander probleem; Nu de Wifi van de Experiabox uitstaat, doet mijn televisie ook niets meer...
Die hangt met een kabel *via een switch) aan de Experia?
Iemand tips?
Ja. Maar in het vervolg kun je het ook gewoon proberen :P.
jeronimo1968 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:13:
ow. net even alles van de stroom gehaald, opnieuw opgestart en het lijkt nu allemaal weer te werken.
Hopelijk blijft dat zo
Dit dus :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
alex3305 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

De Deco zal gewoon een verbinding verwachten en geen weet hebben van de stabiliteit, dat is aan de clients. En die verbinding is er, want er zit een werkende UTP in. Dat het wellicht niet performant is, is een tweede. Maar werken zal het zeker. Nogmaals, de drager is hier compleet irrelevant.
Doordat powerline over het algemeen een onstabiele verbinding is, zal de Deco dus ook verbinding verliezen en wil die steeds schakelen tussen ethernet en draadloze verbinding. Daarmee verliest de Deco de verbinding en ik zou ook niet raar opkijken dat ze hierdoor allemaal wel eens uitvallen. Soms doen ze gewoon wat vreemd als ethernet backhaul verbinding verliest en weer connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-07 18:47
Ik heb ook de Deco M4 gehad icm KPN en het is eigenlijk heel simpel als je maar het schema aanhoudt zoals TP Link het zelf voorschrijft en wat @laurens0619 heeft geplaatst.

Ik heb Deco1 aan de KPN experiabox met utp kabel verbonden.
Ik heb Deco1 in router modus staan vanwege de ouderlijk toezicht opties.
Start de app op en volg instructies.
De twee andere worden draadloos met Deco 1 verbonden. Als dit niet kan dan moet je toch de Deco’s anders opstellen of een 4e erbij kopen of bekabeld achter Deco1 plaatsen maar mijn ervaring is dat het draadloos beter werkt dan achter een switch op de een of andere manier. Heb dit niet verder onderzocht.

Verder heb ik een switch achter Deco1 en daar alle bekabelde apparaten op aangesloten.

TV blijft in de Experiabox zitten.
Wifi heb ik uitgezet op de Experiabox.

Andere optie is Deco in acces point modus te zetten maar dat werkt bijna hetzelfde alleen dat je de SSID hetzelfde is als wat je in de Experiabox hebt ingesteld.

Op dit moment heb ik een ASUS AiMesh systeem wat ook erg goed werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Garret1410 op 22-10-2023 11:31 ]

Pagina: 1