Vervangen netwerk switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 20:31
Ik heb momenteel een switch hangen in mijn meterkast.
Het betreft een TP-Link 8 poorts unmanaged switch.

Deze is nu vol. Mijn Orbi in de woonkamer moet worden ingezet om de satellieten bedraad te verbinden omdat de switch in de meterkast vol zit.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe switch.

Wat raden jullie aan?

- Managed/Unmanaged?
- POE included?
- Gigabit of 2.5 Gigabit (of 10??)?
- Waar nog meer op te letten?

Ik zit te denken aan een verdubbeling van de capaciteit, 16 poorten minimaal dus.

Kom ik dan weg met een huis-tuin-enkeuken switch, of verval je dan in de profi apparatuur?

Of kan ik zelfs een 2e switch achter de eerste hangen? (dit lijkt mij niet aan te raden, maar goed, wie ben ik...)

Ik heb na de switch in de meterkast ook nog een switch in de woonkamer hangen (5-poorts) om de kabel aldaar op te splitsen naar 3 apparaten.

Graag jullie visie in dezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Drukkert schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:35:
Wat raden jullie aan?

- Managed/Unmanaged?
Wat wil je managen? Wil je VLANs aanmaken, of per poort dingen instellen? Als dat het geval is zou ik een managed switch pakken. Zo niet, gewoon een unmanaged ding.
- POE included?
Hoeveel PoE apparaten heb je in huis?
- Gigabit of 2.5 Gigabit (of 10??)?
Heb je apparaten die baat hebben bij meer dan 1Gbit?
En heb je het budget ervoor. 2.5Gbps is een stuk duurder, zeker als je 16 poorten wilt.
Of kan ik zelfs een 2e switch achter de eerste hangen? (dit lijkt mij niet aan te raden, maar goed, wie ben ik...)
Dat kan in principe zonder problemen. Het vertraagt je netwerk waarschijnlijk met enkele miliseconden, maar echt heel spannend is het niet. Het verkeer vanaf het internet naar jou toe gaat ook over meerdere switches immers. En het is een vrij goedkope oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:26
Gewoon een switch bijplaatsen en aansluiten op een van de poorten van de bestaande switch is de simpelste en beste oplossing.
Opmerkingen over vertragingen zijn onzin.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:55
Drukkert schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:35:

Kan prima. Enige nadeel is dat je kabeltje tussen de 2 switches dan de bottleneck kan worden. Of je dat in de praktijk gaat merken is natuurlijk een tweede.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Ok, helder dus.

Ik ga dan uitkijken naar een extra switch.

Dank voor het meedenken weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

FreakNL

Well do ya punk?

Enige nadeel is dat je wel weer twee apparaten van stroom moet voorzien….

Ik zou persoonlijk een grotere switch nemen en deze selecteren op basis van energieverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Ja, daar moest ik dus ook aan denken.

Die 8 poorts verbruikt al 10 watt...

Ik zat op Marktplaats te kijken naar een "rack-switch", maar deze verbruikt al 35 watt.

Vroeger niet echt belangrijk, maar tegenwoordig wel een dingetje met die energieprijzen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:26
Grote switches hebben vaak ook zeer luidruchtige ventilatoren.

Je moet gewoon even goed nadenken hoe je de boel aansluit.
De devices waar je potentieel zware belasting van verwacht op de eerste switch en de minder zware op de tweede.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Goeie tip, dank je.

Ben nu toch aan het kijken naar een nieuwe switch met 16 of 24 poorten.
Kosten daarvan zijn niet bijster hoog zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
Drukkert schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:24:
Goeie tip, dank je.

Ben nu toch aan het kijken naar een nieuwe switch met 16 of 24 poorten.
Kosten daarvan zijn niet bijster hoog zie ik.
Bijv. TL-SG1016DE V4. Met 16 poorten is het misschien toch wel handig dat het gemanaged is, kan je eenvoudiger troubleshooten als er wat is. Qua prijs valt het ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Ik heb inmiddels een Netgear Switch gekocht.
Alles qua bekabeling omgehuisd en aangezet.

Mijn Netgear Orbi mesh-systeem krijg ik echter niet geinstalleerd qua satellieten.

Na veelvuldig proberen ziet het systeem wel een satelliet, maar deze blijft zichtbaar als "unknown"

Hieronder een overzicht van hoe ik alles heb aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XyqCfxDUrKLutpoJFpgHBaHApQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpVxpIjZm4MT58HCWQDBF1nr.jpg?f=user_large

Ik krijg het idee dat het fout gaat in de settings van de Netgear switch of in de Netgear Orbi RBK50?

Volgens mij moet de KPN modem alle IP adressen uitdelen en de switch en het Orbi systeem alleen alles doorgeven?

Hoe check ik dit en wat moet ik veranderen? Alles staat standaard "af fabriek".

help....

*edit* Het gaat om de RBR50 ipv de RBK50. Heb het in het schema aangepast.

[ Voor 9% gewijzigd door Drukkert op 03-11-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Staat de orbi wel in accesspoint mode? Anders moeten de orbi nodes achter hoofd node komen te staan en niet via de netgear switch lopen (ik weet trouwens niet zeker of Orbi dat zelfs in AP mode ook wil)

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 03-11-2023 12:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Dank voor je reactie!

Zoals ik zei, alles staat als af-fabriek ingesteld.

Hoe check/verander ik dit in de Orbi app?

Ik vind op internet de links orbilogin.net or orbilogin.com

Beiden werken niet en het ip adres van de basis Orbi (192.168.2.29), wat ik zie in de KPN router, kan niet worden geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Drukkert
https://kb.netgear.com/31...to-act-as-an-access-point

Je moet dan wel op de orbi kunnen inloggen. Ik zou even de satelliet nodes afkoppelen en dan met het hoofd orbi ap verbinding maken

[ Voor 39% gewijzigd door laurens0619 op 03-11-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Thnx!!!

Heb het systeem omgezet naar Accespoint modus.

Ga zo weer checken of de satellieten gevonden kunnen worden!

Mijn dank is groot tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Drukkert Je kan ook gewoon alle 4 de poorten van de experiabox gebruiken maakt verder niet uit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:34
Ik heb hier nu een TP Link TL-SG116 klaar liggen om op te hangen ipv de 8 poorts die nu nog in mijn meterkast hangt. Belangrijkste reden om te gaan voor de 16 poorts is dat ik dan een stopcontact minder nodig heb. En bovendien passen 2 switches net niet naast elkaar op de muur terwijl de 16 poorts precies wel past.

Edit: zojuist de switch vervangen

[ Voor 5% gewijzigd door Eupeodes op 03-11-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Ik krijg helaas de satellieten nog niet geinstalleerd op deze manier.

@Frogmen Ik heb 4 poorten op mijn KPN router, daarvan moet er 1 naar de switch. Dan houdt ik er 3 over, dat is niet genoeg om het Orbi systeem te installeren.

Zucht.... is er iemand die het wél werkend heeft op de manier waarop ik het wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:34
Het gebruik van poorten op de box van een provider werkt lang niet altijd goed. Met de combinatie van Ziggo connectbox en Deco M5 moet je de verbinding tussen de nodes echt niet via de connectbox laten lopen, dan zien ze elkaar niet meer via de draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Drukkert schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:33:
Ik krijg helaas de satellieten nog niet geinstalleerd op deze manier.

@Frogmen Ik heb 4 poorten op mijn KPN router, daarvan moet er 1 naar de switch. Dan houdt ik er 3 over, dat is niet genoeg om het Orbi systeem te installeren.

Zucht.... is er iemand die het wél werkend heeft op de manier waarop ik het wil?
Kun je eens voor de test:
KPN > Hoofd Orbi (kpn in wan, switch in lan) > Switch > Rest van de orbis bekabeld

werkt het dan wel?

Ergens staat mij bij dat orbi altijd op deze manier bekabeld verbonden wil zijn, ook al is het AP mode.
Maar ik kan niet meer terugvinden of dat echt zo is.
Een deco, zoals bovenstaande post, kun je wel op deze manier verbinden maar kan idd ook gevoelig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Dat werkt wel inderdaad...

Maar.... Nu verval ik weer in de startfase van waar dit hele verhaal eigenlijk mee begon...

Mijn snelheid is nu weer gereduceerd naar 100 mbps ipv 1000 mbps.

Ik word hier serieus moedeloos van!

Wel tof dat jullie allemaal de moeite nemen om met mij mee te denken!

*edit*

Dit is dus het schema nu, waarop alles is aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nQWYfzhryeu1OQOxOy6-n3q5hA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JZ8B4ieeuyYQRvaB1q7wXte5.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Drukkert op 03-11-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat kan grofweg aan 2 dingen liggen: linkspeed van 100mbit ipv gigabit tussen 2 apparaten of de orbi router die vertraging geeft

Wat haal je met een kabel direct op de hoofd orbi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drukkert
Wanneer ik de computer met een kabel verbind met de Orbi router, krijg ik volle snelheid.

De kabel (die naar de TP-Link switch) van de Netgear Switch, omgeplugd direct op de Orbi router geeft ook een goed resultaat. 1000 mbps.

Ik denk dat ik deze optie maar ga behouden. Het werkt zo wel naar tevredenheid.

Wel raar dat ik een geknepen verbinding overhoudt wanneer de Netgear switch ertussen zit met de computer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Sowieso iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken.

"We" hebben het toch maar mooi opgelost (soort van)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Zomaar een denkdingetje he: Als je de meterkast Orbi RBR50 ten tijde van de installatie nou eens in de keuken aan de TPlink bekabeld.
En daarna de sateliet keuken erachter zoals je nu de netgear (716) erachter hebt hangen.

Krijg je dan op die link ook 100MBit? Ik heb het idee dat die RBR50 een beetje nukkig is.
Effectief is je hele netwerk nu 100Mbit nl terwijl de koppeling naar je gateway (router) Gbit moet zijn.

(Ik ga er vanuit dat je nog 3 ports over hebt op je switch in de keuken a.d.h.v. je tekening)

[ Voor 10% gewijzigd door Kabouterplop01 op 04-11-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Ik weet vrijwel zeker dat dan wederom de overige satellieten niet gezien gaan worden.
Wel zal dan de verbinding naar de keuken satelliet 1000 mb zijn, dat is het nu ook.

Mijn huidige (werkende) opstelling is nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKBtH81XgsA_MJX8Xp92Dkd4494=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GdlYJdpYs1xMPMV7zUjiwp3x.jpg?f=user_large

En ik ben gisteren ongeveer een uur of 6 bezig geweest met het netwerk. Het draait nu eindelijk ongeveer zoals ik zou willen.

Wanneer ik in de komende weken weer eens een half dagje niets te doen heb, dan zal ik het eens uitproberen.
Vooralsnog laat ik het voor wat het is.

Wel bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ja, er gaat veel tijd in zitten in T-shoot (troubleshooting).

Ik zie dit bij Netgear:
https://community.netgear...outer-RBR-50/td-p/1911425

Het ziet er naar uit dat het vaker gebeurt op die RBR50's. Mocht de jouwe nog binnen garantie vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Helaas, setje van mij is de 2 jaar gepasseerd.

Dan daarbij, ik haal nu dus wel ruim 900 mbps down via de speedtest.

Lijkt er alleen op dat eea zich lastig laat aansluiten.

Ik vraag mij ook af of het niet een setting kan zijn in de netgear switch, zou alleen niet weten waar ik moet kijken/zoeken.

Wellicht is het ook wel de switch-achter-switch opstelling?

Op zich natuurlijk de moeite waard om het uit te zoeken, maar ik ben voor nu blij dat het draait.
Begint vanzelf wel weer te jeuken om er weer in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:03

Nox

Noxiuz

TERW_DAN schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:41:
[...]

Wat wil je managen? Wil je VLANs aanmaken, of per poort dingen instellen? Als dat het geval is zou ik een managed switch pakken. Zo niet, gewoon een unmanaged ding.

[...]

Hoeveel PoE apparaten heb je in huis?

[...]

Heb je apparaten die baat hebben bij meer dan 1Gbit?
En heb je het budget ervoor. 2.5Gbps is een stuk duurder, zeker als je 16 poorten wilt.

[...]

Dat kan in principe zonder problemen. Het vertraagt je netwerk waarschijnlijk met enkele miliseconden, maar echt heel spannend is het niet. Het verkeer vanaf het internet naar jou toe gaat ook over meerdere switches immers. En het is een vrij goedkope oplossing.
Die vertraging is echt te ver gezocht. Dat is geen miliseconde maar microsecondes waarin dat gemeten wordt.

Ik ping vanaf Amsterdam naar cloudflare of google met 1ms, en daar zitten nog minimaal 2 switches, een firewall, switch, router, router en nog een router tussen. Dit ga je echt niet merken. Preferent is het niet, maar merkbaar ook niet in jouw situatie.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Nee snap ik, maar waar ik op doel is geen vertraging maar meer een setting die wellicht niet goed staat?

Wanneer ik er last van heb (wanneer eea dus niet goed opgesteld staat) staat de speedtest (Ookla) steevast op 90-92 mbps. Waneer het goed staat kom ik uit op ongeveer 930 mbps, zowel up als down.

Fascinerende materie op zich, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:03

Nox

Noxiuz

Drukkert schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:59:
Nee snap ik, maar waar ik op doel is geen vertraging maar meer een setting die wellicht niet goed staat?

Wanneer ik er last van heb (wanneer eea dus niet goed opgesteld staat) staat de speedtest (Ookla) steevast op 90-92 mbps. Waneer het goed staat kom ik uit op ongeveer 930 mbps, zowel up als down.

Fascinerende materie op zich, dat wel.
Lijkt meer op een link die op 100mbps staat. (hoewel dat vaak richting de 94-96mbps gaat)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Drukkert schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:48:
Helaas, setje van mij is de 2 jaar gepasseerd.
...
Bedoel je de switch die je in eerdere berichten noemt:

Op 22 okt
Ok, helder dus.

Ik ga dan uitkijken naar een extra switch.

Dank voor het meedenken weer!
Op 3 nov
Ik heb inmiddels een Netgear Switch gekocht.
Alles qua bekabeling omgehuisd en aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:21
Drukkert schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:56:
Ik weet vrijwel zeker dat dan wederom de overige satellieten niet gezien gaan worden.
Je kijkt dan in de webinterface van de hoofd Orbi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drukkert
Bedoel je de switch die je in eerdere berichten noemt:
Nee, ik bedoel mijn Orbi's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Je kijkt dan in de webinterface van de hoofd Orbi?
Ja, via orbilogin.net
Ook via de app trouwens.
Pagina: 1