Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06-2024
Hallo iedereen,

Sedert een paar weken krijg ik constant IO fouten op disc 2 + enorm veel improper shutdowns op de NAS zelf (1815+). De NAS boot zichtzelf terug op zonder enige reden (via logs). Zelfs wel een paar keer per uur!

Nu vroeger heb ik al es een resistor geplaatst op het mainboard daar ie opeens niet meer wou opstarten (de C2 bug) maar nu boot de NAS zichzelf terug zonder enige reden. Dit toch op een dag gerust een stuk of 20 keren.

Ik zie ook niets terug in de logs wat hiervan de oorzaak kan zijn.

Dit kan zijn oa door die DISC 2 die nu enorm veel IO fouten geeft (RAW READ ERROR Rate via Smart Test (niet uitgebreid) zat op 920 onbewerkte gegevens. Maar dagen ervoor rond de 700 dus gaat snel omhoog).

Nu mijn vraag is ... zou het kunnen door de IO fouten op disc 2 dat de NAS constant boot? Of heeft het een andere oorzaak?

Ik dacht eventueel de power supply. Oftewel iets op het mainboard zelf (resistor? -> maar dan zou ie zelfs niet meer willen opstarten)

Nu heb ik serieus es nagedacht en kwam tot de volgende vragen/conslusies.

- Als ik disc 2 eruit doe (WD30EFRX) en een nieuwe EFRX erin plaats om het volume te repairen kan de NAS opeens terug vanuit zichzelf booten en gaat de repair ook niet door. Kan ook zijn dat ie niet reboot en dat het reboot probleem lag bij de IO fouten van disc 2 maar dat weet ik dus niet. Dus ik zou eerst graag het reboot probleem oplossen ... oftewel hangt dit samen met disc 2.

- Er zitten ook nog 2 EFAX (6TB) schijven in het systeem. Synology zegt me dat ik beter deze ook vervang want dit kan ook tot een probleem leiden. Maar volgens mij NIET tot het probleem dat zich nu stelt .... IO fouten op disc 2 en improper shutdowns. Die schijven zitten er ook al jaar of 2 in zonder enige problemen.

- Power supply. Ik heb reeds een nieuwe PS aangekocht. Die zou ik eerst es vervangen en es zien OF het systeem terug reboot. Kan ik dit ook testen ZONDER enige schijven in? Dus alle schrijven eruit, NAS aanleggen en es zien of ie terug reboot na enige tijd of laat je best de schijven erin? Of eventueel eerst es testen met de originele PS (met of zonder schijven?) Nu als het probleem zich stelt door disc 2, kan ik de PS ook niet uitsluiten.

- Ik heb vroeger es de memory test gedaan lange tijd geleden en er waren geen problemen. Ik kan dit terug nu doen ook maar als ie terug opeens gaat rebooten heeft het ook geen zin (wat zeker zal gebeuren)

Infeite wil ik eerst het reboot probleem oplossen (in de logs zie ik niets en Synology via Active insight zegt ook dat ze niets zien aan de PS) voor ik disc 2 eruit haal en het volume laat repairen. Maar natuurlijk weet ik ook niet of dit samenhangt (het rebooten) met de IO fouten op disc 2.

Enig advies/tips wat ik best nu doe?

Bedankt!

SPiET

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:19
Gewoon eerst de defect disk eruit halen en booten zonder een nieuwe disk erin te stoppen.
Als de oorzaak in de defecte disk zit moet hij zonder die disk niet weer steeds gaan booten.
Hij blijft alleen piepen dat de raidset verbroken is, maar moet wel gewoon functioneren

Blijft dat netjes werken dan kun je daarna een nieuwe disk plaatsen en de raidset herstellen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
@Ben(V) Bedankt .

Kan ik bijv eerst de PS ook vervangen ? En zien of het probleem van reboots dan opgelost is of beter eerst gewoon die disc eruit halen en zo opstarten?

Kan natuurlijk ook de originele PS zijn die de reboots veroorzaakt.

Kan ik dan ook nog steeds in DSM?

SPiET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10
Als je de mogelijkheid hebt om per schijf even via een dock aan de pc te hangen, kan je de SMART uitlezen.
Ik heb zelf gehad dat een combinatie van 6TB + 12TB schijven in 1 raidset niet goed ging. De 6TB klapte er regelmatig uit dan + gaf veel errors. Schijf zelf was in orde.

Zitten die EFRX en EFAX schijven ook in dezelfde raidset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
John767 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:18:
Als je de mogelijkheid hebt om per schijf even via een dock aan de pc te hangen, kan je de SMART uitlezen.
Ik heb zelf gehad dat een combinatie van 6TB + 12TB schijven in 1 raidset niet goed ging. De 6TB klapte er regelmatig uit dan + gaf veel errors. Schijf zelf was in orde.

Zitten die EFRX en EFAX schijven ook in dezelfde raidset?
Yep de laatste 2 zijn EFAX schrijven in een 8 bay maar zelden problemen daardoor gehad dus volgens mij is het NIET door die EFAX schrijven.

Ik heb wel een Sharkoon QuickPort 3.0 maar als ik daarin een schijf steek dan ziet Windows die niet (kan zelfs geen drive letter aanmaken in schrijfbeheer) , waarschijnlijk door andere format.

Of kan ik zowieso de SMART wel uitlezen zonder drive letter? Want schrijf word niet getoond. Waarschijnlijk niet.

[ Voor 6% gewijzigd door spietie op 21-10-2023 17:24 ]

SPiET

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
spietie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Yep de laatste 2 zijn EFAX schrijven in een 8 bay maar zelden problemen daardoor gehad dus volgens mij is het NIET door die EFAX schrijven.

Ik heb wel een Sharkoon QuickPort 3.0 maar als ik daarin een schijf steek dan ziet Windows die niet (kan zelfs geen drive letter aanmaken in schrijfbeheer) , waarschijnlijk door andere format.

Of kan ik zowieso de SMART wel uitlezen zonder drive letter? Want schrijf word niet getoond. Waarschijnlijk niet.
Gewoon NIET initialiseren of formatteren in Windows.
Even CrystalDiskInfo gebruiken daarvoor.

Het klopt inderdaad dat je de schijf verder niet kan zien of herkennen. Dat is normaal.

[ Voor 6% gewijzigd door John767 op 21-10-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Niet gaan prutsen met disken aan een pc hangen, die ene disk is duidelijk defect.
Gewoon disk eruit en booten.
DSM staat in een hidden systeem partitie op elke disk in een mirror met elkaar, dus zolang je nog een disk erin hebt zal DSM starten en kun je gewoon in zijn webinterface komen.

Als je daarna nog steeds reboot issues heb kun je proberen de voeding te vernieuwen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 21:15
Zoals gezegd: disk eruit en kijken of de NAS dan wel boot en gewoon aan blijft.
Die WD schijven aan een PC hangen is geen goed idee. Vaak zie je de juiste omvang al niet eens, en de WD tools zijn ronduit slecht.

Ik neem aan dat Synology al in je systeem heeft gekeken?
Via een support ticket kan je ze laten meekijken, ze kunnen heel snel zien of en wat er loos is.

Meegemaakt dat het niet de disk was maar een defect slot op je backplane.
Dan kan je disken wisselen tot je oud en grijs bent, maar het wordt niet beter :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
Oops volgend probleem is er al :(

Ik had de NAS via DSM paar dagen geleden laten uitzetten , al goed.

Nu pull ik schijf 2 eruit , druk op de AAN knop en niets meer, wilt niet meer opstarten.

Terug die resistor die defect is? Dat ik zelf heb aangebracht ivm de C2 bug.

[ Voor 3% gewijzigd door spietie op 22-10-2023 11:48 ]

SPiET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat zou dan de meest voor de hand liggend zijn. Kijken of je soldeerwerk nog netjes vastzit en anders een nieuwe weerstand er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Kunnen eigenlijk 3 dingen zijn bij die NAS (afzonderlijk, of een combinatie): weerstand voor C2 bug, transistor defect, en BIOS batterij leeg.
Voor de weerstand is het beste een <0,1% te pakken. Vervangen daarvan zijn de kosten niet.

Je zou dan denken voeding, maar die is duurder dan alle 3 andere onderdelen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Bios batterij merk je alleen iets van als hij uit staat, zolang er spanning uit de voeding komt doet die niets.
Die C2 bug had hij al opgelost met een weestandje en de waarde van een pull down/up weestandje is volkomen onbelangrijk dus precisie weerstandjes van <0.1% erin is volkomen onzin.

En als het de C2 bug zou zijn wil de Nas helemaal niet meer booten, dat is toch echt iets anders dan spontaan rebooten.

De disk is in ieder geval defect en verder kan het de voeding en/of de SATA controller zijn, maar altijd een voor een uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

spietie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:47:

Nu pull ik schijf 2 eruit , druk op de AAN knop en niets meer, wilt niet meer opstarten.

Mijn DS1815 heeft al jaren het issue dat AAN knop indrukken niet werkt. Ik moet echt meerdere keren de knop indrukken en dan gaat ie na een keer of 8 eindelijk aan. Geen idee of dit met de C2 bug te maken heeft. Mijn exemplaar heeft daar nooit een fix voor gehad maar hij staat ook niet vaak aan omdat ik ‘m alleen voor periodieke backups gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
spietie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:47:

Dat heeft niets met de weerstand te maken.
Als je power knop niets meer doet kan je last hebben van een transistor op het moederbord die defect is geraakt. Ook zo'n standaard ding bij de hele XX15 reeks.
Dit vereist wel wat vaardigheid met solderen van hele kleine SMD componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Of gewoon niet meer gebruiken en hem via de gebruikers interface down brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
reinier68 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:05:
[...]

Dat heeft niets met de weerstand te maken.
Als je power knop niets meer doet kan je last hebben van een transistor op het moederbord die defect is geraakt. Ook zo'n standaard ding bij de hele XX15 reeks.
Dit vereist wel wat vaardigheid met solderen van hele kleine SMD componenten.
Welke transistor spreken we dan? Die met die Q2 ?

Zie:

https://www.avforums.com/...y-nas-died-fixed.2367106/

Zou kunnen dat dezelfste resistor gewoon op is want die blijft ook maar een jaar of 2 actief had ik ergens gelezen.

Of de transistor, B847B kan ook defect zijn.

https://miketabor.com/fix...y-ds1515-not-powering-on/

[ Voor 8% gewijzigd door spietie op 23-10-2023 14:20 ]

SPiET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
spietie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:13:
[...]

Welke transistor spreken we dan? Die met die Q2 ?
In beide gevallen gaat het om de Q2 transistor. Die moet je gaan vervangen.

De weerstand gaat echt nooit stuk, alleen de poort van de CPU blijft verouderen waardoor uiteindelijk het Pull-Up effect niet meer helpt. En dan is het echt over met de pret.

Als je handig bent kan de die Q2 gaan vervangen. Een workaround is om de groene draad van je power supply aan de NUL te leggen (een zwarte draad in je stekker naast de groene).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
Ja zou moeten lukken, heb soldeerstation hier, heat gun en desolder pistool . 3rde hand ook :)

Eerste maal heb ik gewoon die resistor vervangen, dus niet de PS en ook die transitor nu.

Maar denk best die transistor eraf solderen met een wick en de nieuwe erop.

Heb je anders een foto/uitleg ivm die workaround?

Enig idee hoe ik die PS kan testen ook? uitmeten?

SPiET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
reinier68 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:35:
[...]

In beide gevallen gaat het om de Q2 transistor. Die moet je gaan vervangen.

De weerstand gaat echt nooit stuk, alleen de poort van de CPU blijft verouderen waardoor uiteindelijk het Pull-Up effect niet meer helpt. En dan is het echt over met de pret.

Als je handig bent kan de die Q2 gaan vervangen. Een workaround is om de groene draad van je power supply aan de NUL te leggen (een zwarte draad in je stekker naast de groene).
Ik heb in de tijd een 1k ohm resistor geplaatst aan het vrije Q1 pad (linksonder) die verbinding maakt met de Q2 transistor pad (links onder)
Als ik die uitmeet krijg ik op de resistor 092 en de transistor (rood op links, zwart op bovenste pad iets van in de 600 range.

Zijn beide, resistor en transistor dan niet defect of?

SPiET

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spietie
Hopelijk opgelost nu met de transistor op Q4 te vervangen. Wel enorm precisiewerk maar NAS draait terug en is aan het herstellen.

Bedankt aan iedereen om mee te denken!

SPiET

Pagina: 1