Slotgat kozijn voordeur herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:16
De voordeur in het nieuwe huis wilt soms wat lastig sluiten. Na een blik op wat er over is van de slotplaat en het kozijn denk ik dat er nog weinig te stellen valt.

Dus de wens is om het slotgat helemaal dicht te maken, een nieuwe sluitkom en slotplaat te monteren.

Zoals deze: Afbeeldingslocatie: https://www.veiligwonenwinkel.nl/image/cache/catalog/deurbeslag/sluitkommen/DX-sluitkom-tbv-PC55-en-pc72-sloten-600x600.png

Is het mogelijk het huidige kozijn te herstellen/vullen met 2 componenten pasta zoals hieronder en dan wat houten blokjes in de bestaande gaten met bruislijm duwen: https://www.verfgroothand...ogende-houtreparatie.html

Het uitzagen van het stuk kozijn en vervangen wordt lastig aangezien het kozijn om de hoek er ook half aan gemonteerd zit en het erg lastig is een directe vervanger te vinden.

Zie hieronder de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCMwOZPn70nemlqHrOaSoc-1p1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GNT8WSZ6lLw8wrnyvobN67Se.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PopDxqpCQuPeBwWtBkXW60WPcuQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zpqGuWGbNQuD3rlJtxqMAP5E.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

Dat kan, echter het lijkt erop dat het houtwerk niet erg sterk meer is. Het alternatief is om er een nieuw stuk kozijn in te zetten.

Wil je het toch met epoxy vuller doen, dan moet het wel direct goed zitten, want nabewerken met de beitel zoals bij hout is lastig. Tip: verwekt epoxy met handschoenen aan en zorg voor een exacte mengverhouding op de gram nauwkeurig.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
bert pit schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:17:
Dat kan, echter het lijkt erop dat het houtwerk niet erg sterk meer is. Het alternatief is om er een nieuw stuk kozijn in te zetten.

Wil je het toch met epoxy vuller doen, dan moet het wel direct goed zitten, want nabewerken met de beitel zoals bij hout is lastig. Tip: verwekt epoxy met handschoenen aan en zorg voor een exacte mengverhouding op de gram nauwkeurig.
Dank voor je antwoord @bert pit, het mooiste is inderdaad om er een nieuw stuk kozijn in te zetten, maar gezien deze al zeer oud is denk ik dat het vinden van een vergelijkbare erg lastig wordt. Ook om het netjes te doen, aangezien deze aan de andere kant verbonden is met het kozijn van de buren.

Met epoxy, is het dan nog mogelijk om de sluitkom te plaatsen? In de handleiding wordt aangegeven hiervoor gaten te boren en de overige delen uit te hakken met een beitel, maar als dit harder wordt dan hout, dan is dit natuurlijk erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hebt verschillende "soorten" epoxy. Bij producten zoals repaircare (geen aandelen) Krijg je iets wat makkelijk te bewerken is met een beitel etc, eigenlijk nagenoeg gelijk aan werken met hout. (zelfs makkelijker) daarnaast is het idiot proof qua mengverhoudingen etc. . personlijk zou ik er een mooi stukje nieuw hout in zetten. met een 2 componenten reparatie middel zoals repaircare of de meer bekende houtrot vuller.
grote nadeel van rapaircare is de prijs (letop een kit koker lijkt heel wat maar ze zitten maar half vol)

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 21-10-2023 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:38
Ik zou er in dit geval denk ik de boel netjes uithakken, hier een nieuw stuk hout in lijmen met bruislijm en daar vervolgens een nieuwe sponning voor de nieuwe slotplaat uit te hakken/beitelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het houtwerk heeft inderdaad zijn beste tijd gehad en ik vermoed dat de deur ook redelijk zwak is, oude huizen hadden nou eenmaal geen sterke deuren, misschien is een driepuntsluiting een optie, die kan over de hele lengte worden ingefreesd en maakt je deur veel steviger, je kan het zelf even testen om je deur op slot te doen en aan de bovenkant en onderkant te duwen kan je meer dan 1cm duwen of verder dan je inbraakstrip dan is het zeker aan te raden. Kost wel tussen de 300 a 500 afhankelijk van slot ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
twain4me schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:43:
Je hebt verschillende "soorten" epoxy. Bij producten zoals repaircare (geen aandelen) Krijg je iets wat makkelijk te bewerken is met een beitel etc, eigenlijk nagenoeg gelijk aan werken met hout. (zelfs makkelijker) daarnaast is het idiot proof qua mengverhoudingen etc. . personlijk zou ik er een mooi stukje nieuw hout in zetten. met een 2 componenten reparatie middel zoals repaircare of de meer bekende houtrot vuller.
grote nadeel van rapaircare is de prijs (letop een kit koker lijkt heel wat maar ze zitten maar half vol)
Ik ga hier is even naar kijken. Moet ook even uitvingen hoe ik op een nette manier het stuk eruit kan krijgen zonder het hele kozijn eruit te halen.
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:40:
Het houtwerk heeft inderdaad zijn beste tijd gehad en ik vermoed dat de deur ook redelijk zwak is, oude huizen hadden nou eenmaal geen sterke deuren, misschien is een driepuntsluiting een optie, die kan over de hele lengte worden ingefreesd en maakt je deur veel steviger, je kan het zelf even testen om je deur op slot te doen en aan de bovenkant en onderkant te duwen kan je meer dan 1cm duwen of verder dan je inbraakstrip dan is het zeker aan te raden. Kost wel tussen de 300 a 500 afhankelijk van slot ect.
Klopt, echter is de deur vrij nieuw dus die zou nog wel even mee moeten gaan. Het is eigenlijk enkel dit stuk kozijn wat z'n beste tijd wel heeft gehad helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tweakG5 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:37:
[...]

Ik ga hier is even naar kijken. Moet ook even uitvingen hoe ik op een nette manier het stuk eruit kan krijgen zonder het hele kozijn eruit te halen.

[...]

Klopt, echter is de deur vrij nieuw dus die zou nog wel even mee moeten gaan. Het is eigenlijk enkel dit stuk kozijn wat z'n beste tijd wel heeft gehad helaas.
Dat kan heel behoorlijk met een oscillerende zaag (multitool) het kan ook met bv een freesmal, maar ik zou gewoon zagen met de multitool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
Goede ervaringen met 2 componenten reparatiemassa. Kost 15-20eu en laat zich goed nabewerken met een beitel/frees/schuurmachine. Ik zou eerst de slotkast plaatsen en dan de weggehaalde stukken slecht hout opvullen. Waar nodig een latje met gladde tape/plakband gebruiken als een soort mal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
DJTRR schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:11:
Goede ervaringen met 2 componenten reparatiemassa. Kost 15-20eu en laat zich goed nabewerken met een beitel/frees/schuurmachine. Ik zou eerst de slotkast plaatsen en dan de weggehaalde stukken slecht hout opvullen. Waar nodig een latje met gladde tape/plakband gebruiken als een soort mal.
Weet je ook welke 2 componenten spul dit is geweest? Ik vind heel veel varianten online.

Het makkelijkste is nu de grote gaten te vullen met hardhout en bruislijm en dan afwerken met 2 componenten epoxy oid. Dan kan ik nadat dat uitgehard is een nieuw slotgat uitboren en beitelen.

Ben helaas niet in het bezit van een multitool om een stuk kozijn te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:34

ericplan

5180 Wp PV

@tweakG5 Ik heb mezelf recent deze multitoolzaag cadeau gedaan. Lijkt me wel iets voor jouw klus. https://www.praxis.nl/ger...Uk4eoPVHNXfBoC3U8QAvD_BwE

Edit: @twain4me was me voor, zag ik.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 22-10-2023 18:06 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
tweakG5 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

Weet je ook welke 2 componenten spul dit is geweest? Ik vind heel veel varianten online.
Bijvoorbeeld Den Braven/Zwaluw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

Waar het om gaat is dat de reparatie niet sterk genoeg zou kunnen zijn om enige weerstand van buiten op te vangen. Een klein duwtje vanaf buiten is dat voldoende om de slotplaat uit het hout te laten breken.
Daarom zou ik bij voorkeur een nieuw stuk kozijn plaatsen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:52:
Waar het om gaat is dat de reparatie niet sterk genoeg zou kunnen zijn om enige weerstand van buiten op te vangen. Een klein duwtje vanaf buiten is dat voldoende om de slotplaat uit het hout te laten breken.
Daarom zou ik bij voorkeur een nieuw stuk kozijn plaatsen.
De sterkte van de slotplaat zit hem vooral in de bevestiging met goede schroeven in het achterhout, niet in het zichtbare hout op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44
Ik zie dat de oude een elektrische sluitplaat betreft. Dus mocht je nu iets van een intercom hebben die deze opent dan verlies je die functionaliteit bij het getoonde model uit de startpost

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
The-Source schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:10:
Ik zie dat de oude een elektrische sluitplaat betreft. Dus mocht je nu iets van een intercom hebben die deze opent dan verlies je die functionaliteit bij het getoonde model uit de startpost
Klopt inderdaad, deze wordt niet meer gebruikt. Dus het gebrek van die functionaliteit is niet meer nodig.

Voor nu ga ik toch een stuk uit het kozijn zagen, met hardhout opvullen en dan afwerken met de 2c epoxy.

Is de Den braven pasta daar goed voor te bewerken of loopt die teveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 15:26
tweakG5 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:35:
[...]
Is de Den braven pasta daar goed voor te bewerken of loopt die teveel uit?
deze: https://www.toolstation.n...houtreparatiemassa/p40206
Werkt prima echter zou ik het in 2 keer doen want meer dan 1cm dik zakt eigenlijk altijd wel wat. Alternatief is een latje van 5mm en dan pas plamuren.

Goed lange schroeven gebruiken voor je sluitkom zodat die goed stijf gemonteerd is. Als die nog iets beweging houdt dan zal namelijk je plamuur over verloop van tijd gaan scheuren.

Voor de laatste laag vind ik lakplamuur altijd fijn werken
Pagina: 1