Enorm verschil tussen datateller Odido en iPhone /13 Dataman

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-05 06:54
Hoi,

mijn dochter heeft het probleem dat ze in 6 dagen door haar datategoed heengaat. Dit is al een aantal keren gebeurt. Ze heeft een iPhone 13 (volledig up to date qua software) waarop iCloud foto, iCloud backup, WiFi assistentie etc. uitstaan. Om e.e.a. goed te meten zetten we iedere maand de datateller op haar iPhone op 0, alsook heb ik dataman geïnstalleerd. De telefoon geeft een veel lager gebruik aan dat de gegevens van Odido, alleen zeggen ze dat hun verbruik leidend is, en houden vast dat ze al de data daadwerkelijk gerbruikt heeft waar ik het gezien de meetresultaten niet mee eens ben. Op één dag ging er volgens Odido 8 Gb doorheen terwijl dataman (en de teller in iOs) 1200 mB aangaf..

Heeft iemand enig idee?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:08

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat zijn de eenheden die beide tellers aangeven? (let op de hoofdletters)

1200 mB (MegaByte) = 9,6 Gb (Gigabit)

Dat klopt dan toch gewoon?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
haha ja dat klopt, maar dit was even om het verschil aan te geven, ik heb alleen de verkeerde eenheden gegeven. beide tellers gaven Gb aan. Ik heb nu geen screenshots (die staan op telefoon van dochter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:38
Je kunt bij Instellingen > Mobiel netwerk het verbruik per app zien. Welke apps zijn de grootverbruikers? Ook kan je hier per app mobiele data aan of uitzetten.

Een ander ding dat ik zou controleren is of er geen automatische app updates via mobiele data gedownload worden. Dit kun je controleren bij Instellingen > App store > Mobiele data > Automatische downloads.

Daarnaast is het heel onverstandig om iCloud Photos en iCloud backups uit te zetten. Je kunt eenvoudig instellen dat deze diensten geen mobiele data gebruiken maar alleen via wifi werken. In het geval van een verloren telefoon ben je dan direct allerlei kostbare data kwijt. Bij Instellingen > Foto's kan je eventueel mobiele data voor foto's uitzetten, dan kost het geen data maar heb je wel backups. Zet iCloud Photos, iCloud backups en Zoek mijn iPhone a.u.b gewoon aan :) .

[ Voor 29% gewijzigd door MarcoC op 21-10-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
MarcoC schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:41:
Je kunt bij Instellingen > Mobiel netwerk het verbruik per app zien. Welke apps zijn de grootverbruikers? Ook kan je hier per app mobiele data aan of uitzetten.

Een ander ding dat ik zou controleren is of er geen automatische app updates via mobiele data gedownload worden. Dit kun je controleren bij Instellingen > App store > Mobiele data > Automatische downloads.

Daarnaast is het heel onverstandig om iCloud Photos en iCloud backups uit te zetten. Je kunt eenvoudig instellen dat deze diensten geen mobiele data gebruiken maar alleen via wifi werken. In het geval van een verloren telefoon ben je dan direct allerlei kostbare data kwijt. Bij Instellingen > Foto's kan je eventueel mobiele data voor foto's uitzetten, dan kost het geen data maar heb je wel backups. Zet iCloud Photos, iCloud backups en Zoek mijn iPhone a.u.b gewoon aan :) .
Al het bovenstaande staat dus uit (met alle backups via WiFi, en uiteraard staat find my aan), en de som van de wat de apps volgens de telefoon (en Dataman) verbruiken is dus vele malen lager dan wat het dagelijkse overzicht van Odido aangeeft. Dit heb ik ook aangegeven bij Odido maar die geven aan niets te kunnen doen omdat ze naar eigen zeggen niet lager dan op dagniveau kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sebmar schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

omdat ze naar eigen zeggen niet lager dan op dagniveau kunnen kijken.
Ik denk dat je eens een mooie test kan doen (en ja, dochterlief zal vast niet blij zijn); laat de telefoon van zaterdagochtend 0:00 tot maandagochtend 0:00 lekker thuis liigen en 100% zeker verbonden met de WiFi. En dan bel / kijk je de week erop eens in de verbruik van Odido wat er aan mobiele data verstookt is in dat weekend.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

Ik denk dat je eens een mooie test kan doen (en ja, dochterlief zal vast niet blij zijn); laat de telefoon van zaterdagochtend 0:00 tot maandagochtend 0:00 lekker thuis liigen en 100% zeker verbonden met de WiFi. En dan bel / kijk je de week erop eens in de verbruik van Odido wat er aan mobiele data verstookt is in dat weekend.
Dat is nou niet echt een goede test. Geen enkele garantie dat die telefoon niet alsnog mobiele data gebruikt. Als je het echt wilt testen zet je het ding 2 dagen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deze is best ironisch denk ik.
Question Mark schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:26:(let op de hoofdletters)
1200 mB (MegaByte) = 9,6 Gb (Gigabit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:38
sebmar schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Al het bovenstaande staat dus uit (met alle backups via WiFi, en uiteraard staat find my aan), en de som van de wat de apps volgens de telefoon (en Dataman) verbruiken is dus vele malen lager dan wat het dagelijkse overzicht van Odido aangeeft. Dit heb ik ook aangegeven bij Odido maar die geven aan niets te kunnen doen omdat ze naar eigen zeggen niet lager dan op dagniveau kunnen kijken.
Persoonlijk denk ik dat wat Odido zegt gewoon klopt. De kans lijkt me groter dat wat Dataman aangeeft niet helemaal klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voorheen had je ook dat sessies werden afgerond, dat zal een appje niet kunnen meten.

Elke keer dat je je telefoon unlocked 100 kbyte verkeer is ook niet eens zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:18
Kijk je wel naar de juiste data, mijn bundels gaan namelijk volgens mij, ook bij Odido niet in op de eerste van de maand, maar op de dag dat ik mijn abonnement heb afgesloten, bijvoorbeeld iedere 15de van de maand. Ik ken er een paar die de eerste van de maand resetten en waarbij de gemeten data dus nooit klopt.

Dit is bijvoorbeeld de geldigheid van mijn huidige bundel op de datum van vandaag. Die bundel loopt dus niet van de eerste van de maand, maar begint een week later te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6bUBz2N.png

Daarnaast wat @Wolly aangeeft, dit kan ook deels wat verklaren.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 25-10-2023 00:57 ]

Pagina: 1