Coax van ander apparaat stoort op subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Photex_01
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-11-2023
Hoi allemaal.
Ik heb deze week mijn subwoofer maar weer eens aangesloten en deze geeft een vervelende bromtoon als hij aanstaat (zonder muziek te spelen).

Dit is de setup:

Vanaf de pc word het audio signaal gesplitst.
1 deel gaat naar mijn versterker voor de gewone boxen, 2 staanders van Pioneer, deze geven geen problemen.

Deel 2 gaat naar de versterker van de subwoofer (woofer uit de auto met auto versterker) en deze bromt zwaar.

Als ik de audio input van de versterker op de subwoofer afhaal dan is het stil. Dus het zit niet in de voeding.
Laat ik de input zitten in de versterker maar trek ik hem uit de pc dan word de brom nog veel luider. Verwijder ik alleen de kabel van der andere versterker dan veranderd er niks. Het is dus ook niet de andere versterker die stoort.

Ik heb geprobeerd de pc te aarden aan de verwarming aangezien ik geen aarde in huis hem maar dit veranderd niks. Hetzelfde geprobeerd bij de versterker maar ook zonder resultaat.

Toen las ik op internet iets over coax. Maar. Er is geen coax aangesloten op de versterkers en ook niet op de pc. Zelfs voor de zekerheid de internet kabel uit de pc getrokken om te kijken of er ruis vanaf de router kwam, want die zit wel met coax aangesloten maar ook dit hielp niks. Het enige waar verder coax op zit is de ziggo box voor de tv, maar deze is op geen enkele manier verbonden met de pc of versterkers.

Toch maar eens geprobeerd de coax uit de ziggo box te trekken en de brom verdwijnt. Hoe kan dit nou als die apparaten helemaal niet meer elkaar verbonden zijn? En nog belangrijker hoe los is het op?

Alvast bedankt allemaal.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ten eerste: waar splits je het signaal mee.
Ten tweede: wat voor kabel gebruik je richting subwoofer? Klinkt namelijk alsof die laatste niet voldoende geïsoleerd is. Een beetje subwoofer kabel is een coaxiale kabel. Zelfde opbouw als een antenne kabel, die is ook coaxiaal. Vandaar vermoedelijk de verwarring.

Maar begin maar eens te vertellen met wat je gebruikt qua bekabeling en splitsing :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Photex_01
Bedankt voor je reactie Eagle.

Er zit een splitter (jack 3,5) in de pc. Hiervandaan lopen 2 jack naar tulp kabels, 1 naar beide versterkers.

Wij noemde het vroeger tulp kabel maar misschien heet het nu anders, het zijn inderdaad een soort coax plugjes.
Ter verduidelijking, met de coax bij de ziggo box bedoel ik de antenne kabel.

Maar als het in de kabels of splitter zou zitten dan zou het toch niet verdwijnen als ik de antenne coax uit de ziggo box trek?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vermeodelijk heb je een vrij dun kabeltje naar je subwoofer lopen. Dat zal die brom veroorzaken. Zet daar eens een dikkere, beter geisoleerde kabel op ipv de dropveter die je nu gebruikt :)

Daarbij: ik snap wat je probeert te doen, je hebt een auto sub die je een stereosignaal voert.

Welke versterker gebruik je voor je speakers btw? Kan me voorstellen dat op je versterker aansluiten een beter idee is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 06:15
Ik denk dat je een ground loop isolator nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MoosB schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:58:
Ik denk dat je een ground loop isolator nodig hebt.
Dat vooral ja. Of eens kijken met de aarding van de PC (en versterkers als die een aarde hebben, maar uit mijn hoofd zullen de meeste niet geaard zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Photex_01
Iedereen bedankt voor de reacties.

Eagle, je bedoeld de subwoofer ook op de versterker die ik voor de normale boxen gebruik? Maar die gooit er toch 8 ohm uit en de sub uit de auto verwacht 4 (of andersom). Tevens leverd die versterker denk ik niet genoeg vermogen en heeft geen subwoofer uitgang alleen aansluitingen voor losse draadjes zeg maar .

Sissors, ik heb al geprobeerd zowel pc als versterker te aarden zonder resultaat. Tevens zonder de antenne in de losstaande ziggo box is het probleem weg. Dus dan kan het niet aan de pc of versterkers liggen toch?

Thanks iedereen.
Pagina: 1