Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FVMF84
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-09-2024
Mijn vraag
Eerder deze week was het nog mogelijk om onze 2 eve smart plugs te kunnen bedienen via de woning app van Apple. Mijn vrouw kon plotseling beide smart plugs niet meer bedienen, dus dacht ik: even de boel verwijderen en opnieuw instellen. Hierbij moest ik perse de HomeKit architectuur updaten. Echter is het sindsdien niet meer mogelijk om woningaccesoires te delen met iemand anders ZONDER aanschaf van een hub. Voor de nieuwe architectuur was dit wel gewoon mogelijk, dus mijn vraag is hoe ik de verwijderde feature dankzij de nieuwe architectuur weer terug kan krijgen zodat zowel ik al smijn vrouw de smart plugs aan en uit kunnen zetten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
We hebben 2 eve smart plugs die we via de woning app van Apple voorheen door 2 verschillende personen bediend konden worden. Daarnaast hebben we een Synology NAS, waarop een home assistant server draait.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de woning app van mijn vrouw heb ik de woning verwijderd met de 2 smart plugs die niet meer reageerden (alleen op haar app, met mijn app reageerden ze gewoon nog). Daarna een nieuwe woning aangemaakt, en ik probeerde de smart plugs toe te voegen door ze te scannen. Daarbij krijg ik de melding dat deze al gekoppeld zijn aan een bestaande woning, dus niet toe te voegen zijn. Ze zijn inderdaad gekoppeld aan de woning die ik geconfigureerd heb, dus dat klopt. Wel irritant dat je ze dus niet aan een andere woning kunt koppelen. Daarna geprobeerd om mijn woning opnieuw te delen met mijn vrouw, krijg ik de mededeling dat het e-mailadres al gebruikt is om deze woning te delen en dus niet opnieuw te delen is met dezelfde persoon. Dus ik een nieuwe woning aangemaakt, 1 smart plug toegevoegd (zelfde plug als die al in een andere woning stond, maar op dezelfde telefoon is dat dus wel mogelijk), en mijn vrouw uitgenodigd. Krijg ik de melding dat ik de woning app moet updaten naar de nieuwe architectuur, anders kan de uitnodiging niet geaccepteerd worden. Dus ik updaten naar de nieuwe architectuur, wil ik een woning delen, is die feature opeens weg. Als ik naar de woninginstelling ga, staat er dat een woninghub nodig is om iemand uit te nodigen, wat voorheen dus niet was.

Toen uitzoeken hoe ik de upgrade van de nieuwe architectuur (die volgens Apple niet verplicht zou zijn) kon terugdraaien. Lang verhaal kort: lijkt niet mogelijk te zijn.

Via de eve app kun je de smart plugs ook bedienen, dus heb ik geprobeerd om de smart plugs toe te voegen in de eve app op de telefoon van mijn vrouw. Maar dit verloopt allemaal via de woning app, waardoor ik tegen precies tegen dezelfde problemen aan loop.

Toen heb ik een home assistant server toegevoegd aan onze Synology NAS. Alleen eve heeft dus geen integratie beschikbaar voor home assistant. De smart plugs van eve zijn wel matter compatible, dus probeer ik matter toe te voegen, maar dan moet er een websocket adres ingevoerd worden die ik niet heb. Dit komt omdat ik geen Matter Controller heb. Blijkt dat ik daar dus weer een hub voor moet aanschaffen.

Het hele idee om de smart plugs aan te schaffen was om stroom te besparen. Nu lijkt het erop dat een vrij essentiële feature verwijderd is, waardoor ik een hub moet aanschaffen om hetzelfde te kunnen doen wat ik voorheen ook kon (of via de woning app, of via de home assistant server). Ik weet dat een hub extra mogelijkheden geeft, maar voor nu vind ik het prima om gewoon weer de smart plugs te kunnen bedienen met 2 verschillende telefoons wanneer die in Bluetooth bereik zijn van de smart plugs (zoals voorheen).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FVMF84
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-09-2024
UPDATE:
Uiteindelijk is het gelukt om terug te rollen naar de oude architectuur met deze stappen: https://discussions.apple.com/thread/254934792. Nu nog even kijken hoe lang ze die nog gaan ondersteunen.