Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Simpele PC build.

Pagina: 1
Acties:

• morken1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-10-2023
Goedendag luitjes!

Voor mijn opa wil ik een PC in elkaar zetten (geen gaming pc), wel voor filmpjes, muziek etc en eventueel photoshop.

Heb zelf nog een ssd + geheugen liggen wat hij kan gebruiken.

Randapparatuur heeft hij al!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Hij wilt er maximaal 500 euro aan uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

M.2 SSD Samsung 1TB
2x 8GB Ddr4 ram Corsair

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

eigenlijk hetzelfde systeem als wat ik heb nabouwen alleen dan met wat minder werkgeheugen en eventueel een kleinere grafische kaart.

eigen systeem

Ryzen 5 3600
RTX 3060
Corsair TX550M
2x 16GB DDR4 Corsair
B450 Tomahawk
2TB Samsung m.2 ssd

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Het moederbord MOET wifi en bluetooth hebben!

Wij dachten om het zo goedkoop mogelijk te houden het volgende

Ryzen 5 3600
TX550M voeding (is dit uberhaupt nodig voor een simpele pc?)
B450 Tomahawk
16 GB DDR4 (geheugen hebben we al)
1 TB m.2 SSD Samsung (hebben we al)
Een simpele videokaart (optioneel)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Kast moet niet al te groot zijn, geluidsniveau zal voor een man op leeftijd weinig uitmaken.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

nee, niet nodig.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Advies of er voor deze prijs eventueel betere componenten zijn, opa heeft hier voor mijn pc gezeten en vond de snelheid waanzinnig. Computer mag max. 500-600 kosten, maar goedkoper is altijd welkom.

Eventueel een goede tip voor een simpele videokaart, en eventueel een goede voeding is welkom.

Onze dank is groot! :>

Eventueel een upgrade van mijn systeem waarbij hij bijv. mijn moederbord/cpu kan gebruiken is ook welkom.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:06

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
Het MSI B450 Tomahawk moederbord heeft geen wifi/BT. En een simpel PC'tje als hieronder gebruikt ruim honderd Watt als je hem op zijn staart trapt, de voeding die jij in je lijst hebt is voor mid level gaming systemen. Corsair geheugen gaat niet altijd lekker met Ryzen CPU's, maar als dit setje werkt laat dan het setje uit de lijst hieronder weg. Ook de SSD is herbruikbaar, maar heel duur is een wat grotere niet, als opa tientallen jaren aan fotos gedigitaliseerd heeft kan wat meer ruimte van pas komen. Neem een CPU met een ingebouwde GPU, dat voldoet voor opa's bezigheden.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 124,90€ 124,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming A520M-PLUS WIFI€ 91,-€ 91,-
1BehuizingenInter-Tech S-301€ 34,49€ 34,49
1ProcessorkoelingScythe Shuriken 2€ 41,40€ 41,40
1VentilatorsArctic P8 PWM PST, 80mm€ 5,66€ 5,66
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 70,90€ 70,90
1VoedingenFSP FlexGURU 250W€ 67,06€ 67,06
1Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 77,90€ 77,90
Totaal€ 513,31

• morken1
Hartelijk dank Marty, zal het lijstje eventjes met hem doornemen voor we overgaan tot het bestellen !

[ Voor 104% gewijzigd door morken1 op 22-10-2023 14:48 ]

• morken1
Lees net dat de kloksnelheid van het geheugen max 2600 mhz aan kan, gaat dit geen problemen geven met de 3200mhz geheugenbalkjes?

mocht hij het systeem later toch nog willen upgraden oid, is een voeding van bijv. 350 watt dan niet beter? deze zijn zelfs goedkoper op megekko (https://www.megekko.nl/pr...50-W-Flex-ATX-Zwart?s_o=3).

Edit; nog even kort met opa gebeld, en had zelf ook nog gekeken voor een case, heeft er een gevonden met RGB verlichting (midi tower) welke past in zijn kast -> https://www.megekko.nl/pr...M100R-Micro-ATX-Behuizing

Dit betekend dat we er ook een andere voeding in moeten steken dan je aangeraden hebt @martyw , kan echter niet vinden of een ATX voeding in deze kast past, maar lijkt me van wel?

Zou het eventueel wijs zijn om mijn eigen voeding van mijn systeem te upgraden, dat mijn opa de mijne overneemt?

draai zelf op

Ryzen 5 3600
RTX3060
32GB DDR4 @3600mhz
B450 tomahawk
voeding tx550M (corsair)

wellicht bekijk ik alles te moeilijk:P

[ Voor 98% gewijzigd door morken1 op 23-10-2023 17:45 ]

• stnblubvis1
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-07 15:12
@morken1 Er past een ATX voeding in behuizing dat kan je lezen bij uitvoering: MSI MAG FORGE M100R en dan bij voeding
en denk dat die ram speed geen probleem zou moeten zijn mogenlijk zou je het kunnen aanpasen in de bios als iets niet werkt dan kan dat mogenlijk nodig zijn ik heb zelf ook 1600mhz ram in deze moederbord die 1333 suport en werkt allemaal prima

• morken1
Mijn fout, keek op de site waar ze de case aanboden en kon het hier niet vinden!

Hebben besteld! vriendelijk dank allen!

• stnblubvis1
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-07 15:12
Graag gedaan en ik wens u opa veel plezier met zijn pc

• morken1
@admin mag een slotje op!
Pagina: 1