Hulpvraag: welke stekker is dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhelmer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-07 10:55
Dag, ik heb weinig ervaring met elektronica. Maar eens in de zoveel tijd stel ik hier een vraag en de hulp die ik tot nu toe kreeg vond ik geweldig.

Vraag:

Deze accu uit de jaren negentig wil ik graag weer opladen. Wordt een radiografisch bestuurbare auto mee van peut voorzien. Sinterklaaskado voor zoontje van bijna zes. Accu is weinig gebruikt, weet ik.
Ik heb een acculader gevonden met de juiste specs: 12.0v & 300mA. Mijn idee is om het andere eind van dit stekkertje te vinden, bedraden en aan die acculader te verbinden.

1) is dit nog veilig om te doen?
2) welke methode van verbinden van de electra? Kroonsteen ok? Of moet dit worden gesoldeerd?
2) wat is de naam van dit stekkertype, waar vind ik het? Doet me denken aan oudere computerbuilds, is het hetzelfde, of is deze net een slag groter?
3) Zie ik iets over hoofd?

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K1q4PpEi1yJkZ1XzwF0KDn6WYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n8bbC0ZOd8hRXNVC3kFW2d30.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik kan de connector zo snel niet thuisbrengen, lijkt een beetje op een Tamiya connector maar is het net niet.

Maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat die batterij na zo lang stil liggen niet zoveel meer gaat doen, ook niet als je hem oplaadt. De nuttigste (en imo veiligste) oplossing is ergens wat XT45/XT60 connectors vandaan halen, die aan de auto vastmaken (eventueel via het snoertje van deze batterij als je niet aan de auto wil komen, kan technisch gezien via een kroonsteentje maar liever gewoon netjes solderen en wat heatshrink eroverheen) en een NiMH of LiPo accupack met gelijk voltage daarop aansluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door spone op 21-10-2023 12:09 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 22:00
NiCd uit jaren 90? Doet niks meer. Inleveren in een WeCycle bak o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Josk79 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:18:
NiCd uit jaren 90? Doet niks meer. Inleveren in een WeCycle bak o.i.d.
Dit inderdaad, als die accu echt zo oud is dan kan je die beter weggooien. Een Ni-Cd moet nog net niet chronisch aan de lader liggen vanaf het begin. Kijk eens of je een alternatief kan vinden voor die accu.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je die stekker wil identificeren, pak een schuifmaat en meet de afstand tussen de 2 contacten. Ik vermoed een Molex Mini fit of een TE universal mate 'n lock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Even zoeken naar een alternatief inderdaad. Deze batterij is geheid zo dood als een pier. Ik zie zo al 5 tot 10 kandidaat vervangers zoals hier.

[ Voor 53% gewijzigd door RobIII op 21-10-2023 12:45 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Flake schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:41:
Als je die stekker wil identificeren, pak een schuifmaat en meet de afstand tussen de 2 contacten. Ik vermoed een Molex Mini fit of een TE universal mate 'n lock.
Lijkt me inderdaad iets van Molex. Handig om je volgende accu op uit te zoeken, deze is einde oefening.

Let ook even op het feit dat je volgende accu ook correct geladen moet worden, wat de huidige lader wellicht niet kan. Mogelijk is het economisch gezien effectiever een nieuwe speelgoedauto aan te schaffen (wat echt jammer is).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij is het een molex mini-fit 2 polig, bijv deze: https://www.molex.com/en-us/products/part-detail/2153201021

Overigens moet je een 12v nicd niet opladen met 12v, maar ongeveer 14.5V met een stroombegrenzing op 1/10e van de rating van het pack, dat is dus niet gewoon een adapter.

Ben het wel eens met de rest, hij is waarschijnlijk compleet dood.
Zou er een leuk lithium pack (met lader) voor kopen, doet hij het waarschijnlijk ook stukken langer en beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Voordat je deze weggooit kun je natuurlijk de draden met connector eraf knippen (één draad tegelijk doorknippen i.v.m. kortsluiting mocht er nog wel wat prik in zitten) dan heb je gelijk de juiste connector voor een vervangend accupack :*)

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 21-10-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De stekker is beter bekend als een Tamiya stekker, bij iedere modelbouwwinkel te koop als ook de benodigde laadkabel.

Als de accu een NiCad is is er best een kans dat die nog wat gaat doen, NiCads mogen geheel ontladen worden zonder schade op te lopen, het kan zijn dat die een paar ladingen nodig heeft om op conditie te komen.

En ja, een vervangende accu kost niet zoveel, bij veel winkels zoals oa de conrad wel te vinden.

En dan je lader... Die 12v 300mA die je gevonden hebt, is dat een echte lader of gewoon een 12v adapter? Als het een 12v adapter is moet je dat niet gebruiken. Er zijn wel goedkope steker-laadadapters met zo'n stekker te vinden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomhelmer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-07 10:55
Mijn browser ondersteunde geen pushnotificaties.
Dank iedereen. Ik ga er even goed naar kijken. Laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07

Illusion

(the art of)

Gezien de vorm van het batterijpack kan je misschien ook een houder voor 8xAA batterij kwijt zoals deze (maten staan erbij): https://www.tinytronics.n...y-holder-with-loose-wires

Voordeel is dat er dan standaard AAnimh batterijen in passen, en die heb je misschien al in overvloed liggen inclusief lader.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-09 17:19
1) Ja, zolang je de accu niet kortsluit, en dat die niet lekt.
2) Ik zou het solderen, wel zo netjes
3) Dat is een Tamiya plug, die kan je bijvoorbeeld hier bestellen maar ik zou voor een T-plug of XT-plug gaan.
4) NiCd accu's kunnen langer zonder lading liggen, sommige mensen noemen tot 30 jaar en een paar keer op en ontladen. Zelf zou ik een nieuwe accu halen want NiCd accu's hebben nogal vage eigenschappen zoals "geheugenverlies" waardoor ze opeens een lagere capaciteit hebben, en 20-30 jaar is toch wel erg lang :P

[ Voor 4% gewijzigd door dakka op 24-10-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nog niet ver terug had ik mijn Sanyo SC1200 cellen uit begin jaren '90 weer opgeladen en kon er gewoon een 5 turns brushless mee rijden, power zat. Ik zou het zeker proberen.

Maar nogmaals moet je er wel zeker van zijn dat de gevonden "lader" ook echt een lader is en geen gewone voedingsadapter want dat gaat fout.

Heb je een standaard voedingsadapter kan je ook dit doen:

Afbeeldingslocatie: https://www.euronet.nl/users/tooms/electronics/simpellader.JPG

Maar hou het dan wel bij een stroom dat op ongeveer 1/10e van de capaciteit ligt, zal wel iets van 70~100mA worden want dan is de kans van beschadiging bij overladen nihil.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1