Wonen op 3 hoog, meterkast met glasvezel beneden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Binnenkort verhuist een vriendin van mij naar een portiekwoning op 3 hoog, met de meterkast inclusief isra-punt en een glasvezelaansluiting van Caiway op de begane grond in de portiek. In de woning zelf zit nog een CAI-aansluiting middenin de woonkamer met daarnaast een outlet van de koperlijn (telefoon) waarop de huidige bewoner nu een VDSL abbo heeft (even nagevraagd).

Is het mogelijk om toch van die glasvezelaansluiting gebruik te maken door deze aan te sluiten op coax of op de koperlijn? Of haal je daar geen snelheidswinst mee? Er ligt nu een verbinding van ~65 down en 20 up dus dat houdt niet echt over.

Ik kan nergens vinden wat de snelheden zijn voor dit soort constructies binnenshuis en wat het snelheidsverlies is van de meterkast naar 3 hoog via coax of telefoonlijn. Aan de andere kant trekt KPN ook een keer de stekker uit DSL dus ooit moet er toch iets gebeuren.

Stel dat je dit kunt aansluiten, wat voor spullen zouden er dan nog aangeschaft moeten worden om eea werkend te krijgen via glas? Een ONT en dan boven nog een router plaatsen? Of zo'n ding voor glas naar coax? En werkt de tv unit dan nog?

We weten niet hoe de kabels lopen in het gebouw, ook niet waar ze de woning binnenkomen, dus de koperlijn eruit trekken voor een cat5b is geen optie.

Als ik de Caiway en Delta klantenservice bel kom ik ook niet echt verder, die adviseren gewoon een glas abbo te bestellen en dan komt de monteur en dan regelt hij wifi boven tot in de nok... yeah right, het hele trappenhuis vol wifi versterkers hangen zeker :P

Weet iemand hier toevallig wél raad mee? :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
O-) Wat voor spannends moet ze doen dan dat een 65/20 abo niet voldoende zou zijn? (voor uploaden zou je wel wat snellers kunnen wensen idd( Maar misschien is er ruimte naast de coax om een netwerkkabel naar boven te geleiden of anders https://www.ct.nl/reviews...ax-netwerk-over-tv-kabel/

[ Voor 10% gewijzigd door apis29 op 20-10-2023 23:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 02:00
Zoek even op moca, iets als Moca adapter

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 17:19
Als je een isra punt hebt in de meterkast kan je toch gewoon vanaf daar een utp kabel trekken ipv de vdsl?

[ Voor 20% gewijzigd door sig69 op 20-10-2023 23:42 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

sig69 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:40:
Als je een isra punt hebt in de meterkast kan je toch gewoon vanaf daar een utp kabel trekken ipv de vdsl?
Dit, gewoon UTP door de leiding trekken.
Als er later weer vaste telefoon terug moet kan dat ook prima over een UTP kabel.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53
Eerst kijken wat er voor bekabeling loopt. Wie weet ligt er een cat5 tussen meterkast en appartement.

Anders eens rustig aan de coax trekken of er beweging in zit om cat5 bij te trekken of als vervanging.

Overigens is die DSL potentieel niet bar veel slechter dan mijn 60/60 glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Allen dank voor het leesvoer! :)

Ze is grafisch ontwerper dus er worden regelmatig grote bestanden uitgewisseld. Geen spannende dingen dus ;) Vandaar de wens voor een gigabit verbinding met ook een hoge uploadsnelheid.

Ze kan over anderhalve week in haar nieuwe huis dus dan kan ik wat uitgebreider in de meterkast kijken en zien of er ruimte is voor een UTP-kabel. Anders wordt het toch zo'n coax-oplossing denk ik, zo te lezen is er nauwelijks snelheidsverlies dus dat is eigenlijk ook helemaal prima! Ik ga me nog even inlezen op de mogelijkheden die jullie hebben genoemd, en voor een router voor binnen. Dank! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Bij Delta/Caiway krijg je een gecombineerde ONT/router, misschien handiger een provider te kiezen waar je twee losse apparaten krijgt. En vergeet ook niet te zorgen voor een stopcontact in de meterkast, als dat er nog niet zit.

[ Voor 25% gewijzigd door hcQd op 21-10-2023 07:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Frieda schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:56:
Allen dank voor het leesvoer! :)

Ze is grafisch ontwerper dus er worden regelmatig grote bestanden uitgewisseld. Geen spannende dingen dus ;) Vandaar de wens voor een gigabit verbinding met ook een hoge uploadsnelheid.
Ik heb zelf een paar jaar gigabit up en down gehad. In alle eerlijkheid is dit maar heel zelden nuttig. Zowel up- als downloadsnelheid wordt vaak gelimiteerd door de ontvangende/versturende server. In de praktijk heb je hier dus niet zo veel aan.

Intussen ben ik gedowngrade naar 400mbit. Nig steeds enorm snel. Misschien iets voor haar om te overwegen. Bespaart toch weer tientjes op jaarbasis;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 10:16
sOid schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:05:
[...]

Ik heb zelf een paar jaar gigabit up en down gehad. In alle eerlijkheid is dit maar heel zelden nuttig. Zowel up- als downloadsnelheid wordt vaak gelimiteerd door de ontvangende/versturende server. In de praktijk heb je hier dus niet zo veel aan.

Intussen ben ik gedowngrade naar 400mbit. Nig steeds enorm snel. Misschien iets voor haar om te overwegen. Bespaart toch weer tientjes op jaarbasis;)
Dit ligt helemaal aan wat je provider je bied. Hier is de keuze uit 1 gbit/s of 500mbit/s die laatste is 1 euro goedkoper per maand en dat loont voor mij niet.

Ik haal overigens wel heel vaak 100MB/s met downloaden wat het maximale is van de gbit verbinding.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 16:23
Als je over coax kunt, bespaar je dan die kosten (van een moca set plus de stroomkosten) en vervang de coax kabel door utp. Dan kun je de router daarop aansluiten in het appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat ik niet helemaal begrijp, is dat glasvezelpunt op 1 adres? Dus deelt ze met meerdere personen hetzelfde adres?

Neemt iemand al een glasvezel abbo af?

Moca adapter kan, ik ben wel benieuwd of de kabeling nog goed is.

[ Voor 21% gewijzigd door Falcon op 21-10-2023 08:35 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
jongetje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:23:
Als je over coax kunt, bespaar je dan die kosten (van een moca set plus de stroomkosten) en vervang de coax kabel door utp. Dan kun je de router daarop aansluiten in het appartement.
Ik lees nergens dat de AOP in de meterkast zit. Bij veel appartementen waar kabel later is aangelegd gaat dit via kabelgoten aan de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
hcQd schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:11:
[...]

Ik lees nergens dat de AOP in de meterkast zit. Bij veel appartementen waar kabel later is aangelegd gaat dit via kabelgoten aan de gevel.
Daarom zeg ik ook "als".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:23:
Waarom zou je de coax eruit trekken en niet de telefoonlijn daarvoor? Lijkt mij de logischere oplossing, coax kan nog best nuttig zijn.
Falcon schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:31:
Wat ik niet helemaal begrijp, is dat glasvezelpunt op 1 adres? Dus deelt ze met meerdere personen hetzelfde adres?

Neemt iemand al een glasvezel abbo af?

Moca adapter kan, ik ben wel benieuwd of de kabeling nog goed is.
Glasvezel komt binnen bij de meterkast, meterkast zit niet in het appartement in dit geval (bij mij ook, stoppenkast wel, meterkast zit op een centraal punt, waar wel iedereen weer een eigen meterkast heeft. Gelukkig bij mij is glasvezel wel doorgetrokken naar mijn stoppenkast in het appartement).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als de mogelijkheid er is dan de telefoonlijn er uit trekken. KPN is buitenshuis immers ook bezig om die te vervangen door glas. Zo kun je ze vast een handje helpen door dat in huis ook te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Als je voor Solcon kiest krijg je een aparte ONT en Fritzbox router. Misschien is dat iets voor jouw schatje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Solconw is tegenwoordig ook KPN, zouden ze dan nog steeds een aparte ONT monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 10:18
Trek die telefoonlijn er gewoon uit en leg daar een mooie stugge ethernetkabel. Knoop aan de ene kant je nieuwe kabel aan de bestaande telefoondraad en trek dan rustig aan de andere kant de kabel er door. Met zijn tweeën moet dat zeker lukken: 1 voert de draad in, de ander trekt. Ga van boven naar beneden.

Dat lukt overigens alleen als de draad in een buis ligt. Als de telefoonlijn langs de trap loopt en met klemmetjes vast zit om de zoveel centimeter werkt dit uiteraard niet. Dus kijk even of het in buizen ligt vanaf de meterkast naar boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:26

ep667

It doesn't hurt to help

Gaat het om huur of koop? In het eerste geval zul je weinig kabels mogen trekken of eruit mogen slopen. In het tweede geval zal er een VVE zijn die hier misschien wat van weet. Dat is sowieso mij tip: hoe hebben andere bewoners dit geregeld? Zitten die allemaal nog op een VDSL abo’tje omdat Delta zo dom is geweest om de fiber niet naar de woningen te trekken? Of kun je prima een ethernetkabel trekken?

Aanvullende vraag: heeft ieder appartement een eigen fiber of is het voor Delta maar een adres?

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:42
Als ik de openingpost goed lees:
  • Meterkast begane grond
  • In de meterkast KPN IS/RA
  • In de meterkast Caiway glasvezel
  • Woning 3e etage
  • In de woning COAX aop
  • In de woning telefoonaansluiting (aangesloten op KPN IS/RA
Sluit je via DSL je modem aan op de 3e etage heb je grotere kans op signaalverlies. Mogelijk dus wegvallende verbinding of tragere verbinding dan je kan afnemen.

Moca gaat niet werken aangezien COAX aop op 3e etage zit.

KPN zal de koperverbinding pas uitschakelen als er enkele jaren glasvezel van KPN beschikbaar is.

Als er echt verbinding via glasvezel nodig is zal modem in meterkast aangesloten worden op nt en utp naar boven. Of utp op nt naar 3e etage en dan boven modem op de utp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Sissors schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:46:
[...]
Waarom zou je de coax eruit trekken en niet de telefoonlijn daarvoor? Lijkt mij de logischere oplossing, coax kan nog best nuttig zijn.
[...]
Omdat je die toch niet gebruikt. En anders trek je die er toch weer in in de toekomt mocht het nodig zijn.

Maargoed, dit is allemaal afhankelijk van hoe alles loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:36
jongetje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

Omdat je die toch niet gebruikt. En anders trek je die er toch weer in in de toekomt mocht het nodig zijn.

Maargoed, dit is allemaal afhankelijk van hoe alles loopt.
Voor COAX zijn nog wel nuttige toepassingen, voor een telefoonkabel wordt het verhaal wel heel erg theoretisch. Dus gewoon de telefoonkabel eruit, ongeacht of het huur op koop is, je kunt namelijk altijd over de UTP weer telefonie aansluiten, dus geen verhuurder die daar een probleem van gaat maken.
Pagina: 1