Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-05 06:08
Ik krijg vanaf december zonnepanelen waarbij ik per jaar 6000 kwh opwek.
Nu vroeg ik me af vanaf wanneer er gerekend wordt.

Is de opbrengst van december dan ook waar ik het die maand mee moet doen? of gaat het jaar waarbij alles wordt weggestreept ook direct in zodra de zonnepanelen werken.
Kan er niet helemaal een duidelijk antwoord op vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
diederikkes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:25:

Kan er niet helemaal een duidelijk antwoord op vinden.
nee?

mijn exacte zoekterm was: Salderen met maand of per jaar.

https://www.achmearechtsb...20is%20niet%20toegestaan.

waar zit de onduidelijkheid?

je gebruikt 10000kwh per jaar.
je wekt 8000kwh op per jaar
je betaald dus voor 2000 kwh.

je verbruikt 5000kwh per jaar
je wekt 8000kwh op per jaar
je krijgt 3000kwh eenheden terug ( voor welk bedrag is afhankelijk van waar jij je stroom afneemt. net als of er een ''boete'' bedrag is op teruglevering)

niet dat het veel uitmaakt, het is niet me maand waar je het van moet hebben.
Zou me er vooral niet druk over maken..

of bedoel je totaal iets anders dan hoe ik je bericht lees.
bv calenderjaar tenopzichte van jaar.?

[ Voor 37% gewijzigd door jack zomer op 20-10-2023 20:49 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

'Salderen' doe je standaard binnen het contractjaar wat je met je energieleverancier hebt afgesloten. Alles wat je nu nog gaat opwekken én wat als 'overschot' op het net gezet wordt ga je dus mogen verrekenen met de afrekening over je huidige contracttermijn / jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 20-10-2023 21:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Helaas hangt dat helemaal af van je contract en leverancier. Ongeacht dat het per jaar zou moeten doen ze dat niet allemaal.

Dynamische contracten zijn vaak per dag.
Variable contracten vaak per tarief periode, dus 1-1 tot 1-7 en dan 1-7 tot 31-12.
Vaste jaar contracten vaak per jaar, soms wel per letterlijk jaar en soms per startdatum en dan 12 maanden.

Dus nee, niemand kan je hier een goed antwoord op geven omdat all die leverancier uiteindelijk doen wat ze willen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Will_M schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:56:
'Salderen' doe je standaard binnen het contractjaar wat je met je energieleverancier hebt afgesloten. Alles wat je nu nog gaat opwekken én wat als 'overschot' op het net gezet wordt ga je dus mogen verrekenen met de afrekening over je huidige contracttermijn / jaar.
Ik heb nu nog een dynamisch contract. Maar ik wil dan zodra de zonnepanelen er liggen een vast contract afsluiten.
Dus dan neem ik aan dat december ook gewoon wordt meegerekend voor dat jaar dat ik ga afsluiten?
December is namelijk wel een maand waarbij ik van plan ben veel stroom te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Bschnitz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:03:
Helaas hangt dat helemaal af van je contract en leverancier. Ongeacht dat het per jaar zou moeten doen ze dat niet allemaal.

Dynamische contracten zijn vaak per dag.
Variable contracten vaak per tarief periode, dus 1-1 tot 1-7 en dan 1-7 tot 31-12.
Vaste jaar contracten vaak per jaar, soms wel per letterlijk jaar en soms per startdatum en dan 12 maanden.

Dus nee, niemand kan je hier een goed antwoord op geven omdat all die leverancier uiteindelijk doen wat ze willen.
Oké maar aangezien ik nu dynamisch heb en zodra de zonnepanelen er liggen over wil gaan op vast zouden ze december in principe gewoon als startdatum moeten gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
diederikkes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:34:
[...]

Oké maar aangezien ik nu dynamisch heb en zodra de zonnepanelen er liggen over wil gaan op vast zouden ze december in principe gewoon als startdatum moeten gebruiken toch?
Ja, worstcase januari.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Haha ja dat is precies waar ik bang voor ben. Juist December wil ik veel stroom gebruiken. Zolang ik niet weet of het wordt meegerekend voor een volledig jaar salderen weet ik ook niet of ik met een gerust hart elektrische kachel etc aan kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
diederikkes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Haha ja dat is precies waar ik bang voor ben. Juist December wil ik veel stroom gebruiken. Zolang ik niet weet of het wordt meegerekend voor een volledig jaar salderen weet ik ook niet of ik met een gerust hart elektrische kachel etc aan kan zetten.
Je zal dan je favoriete leverancier moet bellen en vragen of ze per kalenderjaar salderen of per contract jaar zoals het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Bschnitz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:44:
[...]

Je zal dan je favoriete leverancier moet bellen en vragen of ze per kalenderjaar salderen of per contract jaar zoals het zou moeten.
Ja precies. Dan ga ik daar maar eens achteraan. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-09 20:49
diederikkes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:31:
Ik heb nu nog een dynamisch contract. Maar ik wil dan zodra de zonnepanelen er liggen een vast contract afsluiten.
Dus dan neem ik aan dat december ook gewoon wordt meegerekend voor dat jaar dat ik ga afsluiten?
December is namelijk wel een maand waarbij ik van plan ben veel stroom te gebruiken.
Je zou ook nu al/per november, een contract af kunnen sluiten. Dan kun je november ook nog 'weg' salderen.
Maar inderdaad, even navragen of het per kalenderjaar of per contractjaar is.
Pagina: 1