Zoals de titel zegt, ik heb last van coil whine in mijn net gebouwde PC. Het is echter zo ongelooflijk luid dat het hier niet om "normale" coil whine gaat. Het is nog makkelijk te horen als ik al mijn fans op volle toeren zet, en ik kan het ook nog horen als ik mijn kamer uitloop en de deur dicht doe. Het klinkt ook hoger en krassender dan ik van coil whine voorbeelden ben gewend. Hieronder mijn volle build, daarna het troubleshoot pad wat ik heb bewandeld en wat mij nu tot pure wanhoop heeft gedreven.
Ik weet niet zo goed meer wat ik hiermee aan moet, nu ik al twee maanden bezig ben en alles wat ik kan bedenken heb getest. Ik zit nu weer naar de voeding te kijken, al voelt het erg onwaarschijnlijk dat die voeding van die vriend precies hetzelfde veroorzaakt. Dit is dus een soort wanhoopspost, of iemand hier nog iets weet wat ik kan proberen. Ik ben erg onervaren met de software kant van dit hele verhaal, dus als er BIOS settings of andere power delivery settings zijn die waarmee ik verder iets kan diagnosticeren zou ik het graag horen. Alle andere tips zijn ook van harte welkom, in ieder geval bedankt voor het lezen van dit fikse verhaal.
- CPU: AMD Ryzen 5600G
- Moederbord: Gigabyte B550I AORUS PRO AX
- CPU Koeler: Noctua NH-L9x65
- Crucial 2x8 DDR4 3200 kit (was over op mijn vader's werk, weet de exacte naam niet)
- SSD: WD blue SN570 2tb
- Asus Geforce RTX 3060 TI Dual OC wit (geen idee wat er met de prijs van dit ding aan de hand is)
- Voeding: EVGA supernova GM 650 (sfx)
- Behuizing: Fractal Design Ridge wit
- De GPU heeft twee 8-pin aansluitingen, ik heb ze allebei apart op de voeding aangesloten en met pigtails de ene of de andere kant op, maakte geen verschil.
- Ik heb de GPU opgestuurd voor vervanging, onder de aanname dat hij defect was. De winkel waar ik hem heb gekocht kon geen defect vinden maar heeft mij toch een nieuwe kaart opgestuurd, maar die kaart gaf exact dezelfde luide whine
- Mijn systeem was gebouwd in de Fractal Ridge behuizing en die plaatst de GPU op een riser card. Ik heb mijn systeem uit mijn case gehaald en de GPU direct in het PCI-E slot gestoken, maakte geen verschil
- Ik heb een RTX A5000 kaart die tot nu toe altijd zonder whine draaide uit een werkcomputer gehaald en die geïnstalleerd in het systeem, en die begon ook heel luid te whinen.
- Ik heb de RAM sticks verwisseld voor een nieuw setje Corsair RAM, maakte geen verschil.
- Ik heb een paar jaar oude Corsair voeding geleend van een vriend die het bij hem perfect doet en daar mijn systeem op aangesloten, maakte geen verschil, de whine was exact hetzelfde
Ik weet niet zo goed meer wat ik hiermee aan moet, nu ik al twee maanden bezig ben en alles wat ik kan bedenken heb getest. Ik zit nu weer naar de voeding te kijken, al voelt het erg onwaarschijnlijk dat die voeding van die vriend precies hetzelfde veroorzaakt. Dit is dus een soort wanhoopspost, of iemand hier nog iets weet wat ik kan proberen. Ik ben erg onervaren met de software kant van dit hele verhaal, dus als er BIOS settings of andere power delivery settings zijn die waarmee ik verder iets kan diagnosticeren zou ik het graag horen. Alle andere tips zijn ook van harte welkom, in ieder geval bedankt voor het lezen van dit fikse verhaal.