Giga-coil whine ondanks wisselen bijna alle componenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_K
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-07 11:29
Zoals de titel zegt, ik heb last van coil whine in mijn net gebouwde PC. Het is echter zo ongelooflijk luid dat het hier niet om "normale" coil whine gaat. Het is nog makkelijk te horen als ik al mijn fans op volle toeren zet, en ik kan het ook nog horen als ik mijn kamer uitloop en de deur dicht doe. Het klinkt ook hoger en krassender dan ik van coil whine voorbeelden ben gewend. Hieronder mijn volle build, daarna het troubleshoot pad wat ik heb bewandeld en wat mij nu tot pure wanhoop heeft gedreven.Op de RAM na zijn alle componenten nieuw. Initieel gebruikte ik een ander moederbord, namelijk een ASRock B550M-ITX/ac, waarom dat verandert is lees je even verderop. Het bouwen van de PC en het installeren van Windows 11 ging allemaal verrassend soepel, gezien het mijn eerste keer was dat ik een PC voor mijzelf bouwde. Ik kreeg echter last van die ongelooflijk luide coil whine als ik iets op hoge FPS opstartte. Mijn testgame is Deep Rock Galactic, niet een enorm lastig te draaien spel wat in de hub wereld 180 fps haalt en in game ruim 250 fps. De whine verminderd aanzienlijk als ik de frame rate op 60 fps cap, maar verdwijnt niet helemaal. Van wat ik lees is dat normaal voor GPU coil whine, maar door hoe luid het is ben ik er alsnog van overtuigd dat er iets niet klopt. Het ASRock moederbord gaf ook enorm luide interferentie op mijn audiopoorten als de coil whine te horen was, dit heb ik met het Gigabyte bord nog niet kunnen testen. Ik heb de volgende stappen doorlopen om uit te vogelen waar het vandaan komt, tot op heden nog zonder succes.
  1. De GPU heeft twee 8-pin aansluitingen, ik heb ze allebei apart op de voeding aangesloten en met pigtails de ene of de andere kant op, maakte geen verschil.
  2. Ik heb de GPU opgestuurd voor vervanging, onder de aanname dat hij defect was. De winkel waar ik hem heb gekocht kon geen defect vinden maar heeft mij toch een nieuwe kaart opgestuurd, maar die kaart gaf exact dezelfde luide whine
  3. Mijn systeem was gebouwd in de Fractal Ridge behuizing en die plaatst de GPU op een riser card. Ik heb mijn systeem uit mijn case gehaald en de GPU direct in het PCI-E slot gestoken, maakte geen verschil
  4. Ik heb een RTX A5000 kaart die tot nu toe altijd zonder whine draaide uit een werkcomputer gehaald en die geïnstalleerd in het systeem, en die begon ook heel luid te whinen.
  5. Ik heb de RAM sticks verwisseld voor een nieuw setje Corsair RAM, maakte geen verschil.
  6. Ik heb een paar jaar oude Corsair voeding geleend van een vriend die het bij hem perfect doet en daar mijn systeem op aangesloten, maakte geen verschil, de whine was exact hetzelfde
Na deze stappen was er in mijn optiek nog maar één onderdeel over wat het kon veroorzaken, het ASRock moederbord. Ik heb die voor de zekerheid samen met de CPU als RMA verzonden met het idee dat de winkel waar ik ze samen had besteld dan het schuldige onderdeel kon vinden. Het moederbord is volgens hen "defect" bevonden, en ik heb een vervangend ASRock moederbord gekregen. Die gaf echter exact dezelfde whine. Daarop heb ik geconcludeerd dat het moederbord model misschien niet goed is, en na kort overleg met de webwinkel heb ik voor het moederbord mijn geld teruggekregen. Ik heb toen het Gigabyte moederbord gekocht en die heb ik vandaag in mijn systeem gezet. Ik had echt even hoop, maar zoals de titel al heeft verraden, de whine is er nog steeds. Het lijkt wel iets minder luid te zijn dan met het ASRock moederbord, maar het is nog steeds onverdraagbaar.

Ik weet niet zo goed meer wat ik hiermee aan moet, nu ik al twee maanden bezig ben en alles wat ik kan bedenken heb getest. Ik zit nu weer naar de voeding te kijken, al voelt het erg onwaarschijnlijk dat die voeding van die vriend precies hetzelfde veroorzaakt. Dit is dus een soort wanhoopspost, of iemand hier nog iets weet wat ik kan proberen. Ik ben erg onervaren met de software kant van dit hele verhaal, dus als er BIOS settings of andere power delivery settings zijn die waarmee ik verder iets kan diagnosticeren zou ik het graag horen. Alle andere tips zijn ook van harte welkom, in ieder geval bedankt voor het lezen van dit fikse verhaal.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:34

jgj82

Ja, maar = nee

Kun je eens een filmpje maken waar het geluid op te horen is? Ik heb namelijk mijn twijfels of het wel coil whine is gezien je verhaal dat je het een kamer verderop kunt horen. Verder is dit fenomeen wel vaak een gevolg van onstabiele spanning. Dus een andere voeding verbeterd het wel vaak. Heb je de PC op een geaarde wandcontactdoos aangesloten?

[ Voor 8% gewijzigd door jgj82 op 21-10-2023 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fedo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:03
'Bedorven stroom', kan dat? Nu ja, natuurlijk niet, maar gezien het verhaal lijkt het niet aan de PC te liggen, dus wat blijft dan over? Ik zou met een verlengsnoer een stopcontact uit een andere ruimte proberen. Soms kom je door het proberen van idiote dingen achter iets, maar meestal kom je over als een halve gare. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-09 20:52
Zou het de monitor nog kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Fedo schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:34:
'Bedorven stroom', kan dat? Nu ja, natuurlijk niet, maar gezien het verhaal lijkt het niet aan de PC te liggen, dus wat blijft dan over? Ik zou met een verlengsnoer een stopcontact uit een andere ruimte proberen. Soms kom je door het proberen van idiote dingen achter iets, maar meestal kom je over als een halve gare. ;-)
Dit dus.

Heb je de PC al geprobeerd met wandcontactdozen die op een andere groep zitten?
Om even uit te sluiten dat het niet aan de stroomvoorziening (vage kabelbreuk, slechte contacten, storing door ander toestel etc.) in die kamer ligt.

Je zou ook nog kunnen kijken met een multimeter wat er aan volt op zo'n wandcontactdoos staat, maar dan moet je wel een beetje weten waar je mee bezig bent (gevaar op kortsluiting/elektrocutie, ontploffende multimeter en dat soort dingen :+ ).

Of misschien kun je een UPS lenen, die hebben over het algemeen diverse filters om een zo stabiel mogelijke stroom te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_K
jgj82 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 07:53:
Kun je eens een filmpje maken waar het geluid op te horen is? Ik heb namelijk mijn twijfels of het wel coil whine is gezien je verhaal dat je het een kamer verderop kunt horen. Verder is dit fenomeen wel vaak een gevolg van onstabiele spanning. Dus een andere voeding verbeterd het wel vaak. Heb je de PC op een geaarde wandcontactdoos aangesloten?
Thanks voor het antwoord, hier zijn twee filmpjes waar verschillende frequenties van whine te horen zijn

De eerste is op het opstartscherm van Deep Rock, de tweede is als ik het spel ben ingeladen

Ik heb in mijn huis helemaal geen geaarde stopcontacten (oud huis, vroeger was echt niet alles beter) dus dat kan ik hier helaas niet verder testen. Ik heb het wel op verschillende groepen geprobeerd zonder effect, en ik heb het ook bij een vriend geprobeerd die in een andere stad woont ook zonder effect. Ik geloof dat hij wel geaarde pluggen had, al ben ik dom genoeg geweest om dat niet te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_K
Fedo schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:34:
Thanks voor het antwoord, ik ben al wel even in de weer geweest met verlengsnoeren en dergelijken, maar op alle groepen die ik heb getest gebeurde er hetzelfde, ook bij een vriend waar ik langs ben geweest. Heb er tot op hede dus alleen maar uitgezien als een halve gare :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_K
Huit schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:03:
Zou het de monitor nog kunnen zijn?
Thanks voor het antwoord, ik heb het tot nu toe bij drie monitoren gekregen, al waren dat allemaal wel vrij matige schermen. Ik ben niet enorm op de hoogte van hoe communicatie tussen scherm en PC werkt (Gsync enzo begrijp ik alleen de basics van), als je hier nog tips over hebt qua settings met de monitor ofzo zijn ze erg welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_K
3dfx schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Dit dus.

Heb je de PC al geprobeerd met wandcontactdozen die op een andere groep zitten?
Om even uit te sluiten dat het niet aan de stroomvoorziening (vage kabelbreuk, slechte contacten, storing door ander toestel etc.) in die kamer ligt.

Je zou ook nog kunnen kijken met een multimeter wat er aan volt op zo'n wandcontactdoos staat, maar dan moet je wel een beetje weten waar je mee bezig bent (gevaar op kortsluiting/elektrocutie, ontploffende multimeter en dat soort dingen :+ ).

Of misschien kun je een UPS lenen, die hebben over het algemeen diverse filters om een zo stabiel mogelijke stroom te leveren.
Thanks voor het antwoord, ik krijg dezelfde whine als ik de PC aansluit op verschillende groepen in mijn huis, en ik kreeg het ook toen ik het probeerde in het huis van een vriend. In mijn huis heb ik helemaal geen geaarde wandcontactdozen dus ik kan niet testen of dat effect heeft, maar ik meen mij te herinneren dat die vriend wel geaarde stopcontacten had dus ik denk niet dat het daardoor komt. Ik weet mij weg wel met een multimeter dus dat is idd ook nog een optie, maar omdat het met verschillende stopcontacten gebeurd staat dat wat lager op mijn lijstje van dingen die ik nog wil onderzoeken. Die UPS is een goed idee, ik kan kijken of mijn uni er toevallig ergens eentje heeft liggen. Cheers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:13

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Dat klinkt als een oud 56k inbelmodem :|

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Geaarde WCD en GPU voeden vanaf 2 losse PEG kabels zou het kunnen verhelpen. GPU bij iemand anders testen, anders RMA

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als ik het verhaal zo doorlees haal ik er niet uit of de voeding al gewisseld is. Dat is wel het eerste waar ik aan dacht, aangezien de videokaart relatief gezien tot de rest van het systeem veel stroom vraagt en de voeding daar stabiele stroom aan moet leveren.

Zelf heb ik uitstekende ervaringen met de SF450/600/750-serie van Corsair, maar geen garanties uiteraard >:)

edit: Voeding dus al wel gewisseld. Wat was die andere voeding?

[ Voor 8% gewijzigd door spone op 21-10-2023 13:17 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:03
Misschien heb je hier iets aan, het geluid lijkt er wel wat op.

https://www.reddit.com/r/...coil_whine_on_my_3060_ti/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
spone schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:15:

Zelf heb ik uitstekende ervaringen met de SF450/600/750-serie van Corsair, maar geen garanties uiteraard >:)
Ik was ook wel fan van Corsair PSU's, totdat ik meerdere keren achter elkaar exemplaren ontving die zelf ontzettende coil whine produceerden ;)

Het merk vindt het een "design feature, not a bug"
Coil whine is not exactly a defect, but rather a byproduct of the components working as intended.
:')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:11
In oude woningen zitten in de badkamer eigenlijk altijd wel geaarde wcd's, en zo niet kijk eens bij je wasmachine/droger/cv ketel.
En anders kun je altijd nog een draadje van je radiator aan je pc knutselen(om te proberen natuurlijk), in oude huizen zijn cv leidingen bijna altijd gelast en dus altijd geaard.

Hedendaagse elektronica apparatuur kan eigenlijk niet meer zonder aarde, tenzij het apparaat dubbel geïsoleerd is en dat is een pc zeker niet.

[ Voor 28% gewijzigd door JappieR op 21-10-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_K
spone schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:15:
Als ik het verhaal zo doorlees haal ik er niet uit of de voeding al gewisseld is. Dat is wel het eerste waar ik aan dacht, aangezien de videokaart relatief gezien tot de rest van het systeem veel stroom vraagt en de voeding daar stabiele stroom aan moet leveren.

edit: Voeding dus al wel gewisseld. Wat was die andere voeding?
Thanks voor de vraag. Ik weet het exacte model niet, maar het is een Corsair psu van een aantal jaar oud, 550 watt ofzo en niet modulair. Heb die PC destijds zelf voor die vriend in elkaar gezet en weet wel dat het niet de meest premium optie was, al was hij voor de build verder prima. Zou kunnen dat die niet helemaal lekker meer is dus ik zit wel te kijken of ik nog een andere PSU ergens vandaan kan halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ard_K
JappieR schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:23:
In oude woningen zitten in de badkamer eigenlijk altijd wel geaarde wcd's, en zo niet kijk eens bij je wasmachine/droger/cv ketel.
En anders kun je altijd nog een draadje van je radiator aan je pc knutselen(om te proberen natuurlijk), in oude huizen zijn cv leidingen bijna altijd gelast en dus altijd geaard.

Hedendaagse elektronica apparatuur kan eigenlijk niet meer zonder aarde, tenzij het apparaat dubbel geïsoleerd is en dat is een pc zeker niet.
Thanks voor het antwoord, in de badkamer valt het hier vies tegen maar ik heb net in de meterkast één geaarde doos kunnen vinden. Had echter ook geen invloed op het gezoem :( Ik laat voor nu het radiotordraadje dus maar achterwegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:49
Bij mij heeft een andere voeding wel geholpen, mijn 6900xt begon na een paar maanden enorm hard te krijsen nadat ik een benchmark deed die een zeer hoge fps haalde (600fps ofzo). Ding was zelfs in idle op de desktop niet stil te krijgen.

Hele oude Corsair tx850w eruit, nieuwe rm750 Corsair er in en nu al maanden weer stil.

De tx850w draait nu in een oude 4790k met gtx 980ti ook gewoon stil......

Soms is het een combinatie van dingen die elkaar triggeren, geen pijl op te trekken helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

meljor schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:19:
Bij mij heeft een andere voeding wel geholpen, mijn 6900xt begon na een paar maanden enorm hard te krijsen nadat ik een benchmark deed die een zeer hoge fps haalde (600fps ofzo). Ding was zelfs in idle op de desktop niet stil te krijgen.

Hele oude Corsair tx850w eruit, nieuwe rm750 Corsair er in en nu al maanden weer stil.

De tx850w draait nu in een oude 4790k met gtx 980ti ook gewoon stil......

Soms is het een combinatie van dingen die elkaar triggeren, geen pijl op te trekken helaas.
Voeding uit 2009 is ook niet meer geschikt voor moderne hardware

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
Ard_K schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Ik heb in mijn huis helemaal geen geaarde stopcontacten (oud huis, vroeger was echt niet alles beter) dus dat kan ik hier helaas niet verder testen.
Wellicht toch eens een aardedraad laten trekken? Of zit je in een studentenhuis?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Hackus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

Voeding uit 2009 is ook niet meer geschikt voor moderne hardware
Snap ik, maar het is niet mijn hoofd pc dus probeerde het. Ging prima met een rx6600, daarna 6700xt en tot mijn verbazing ook maanden met de rx6900xt. Zelfs overclocken en een 13600kf geen probleem. Tot hij "getriggerd" werd door een benchmark met extreem hoge fps dus.....

Blijkbaar toch een aardig goede voeding geweest en nu dus probleemloos met een 4790k en 980ti voor zn oude dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:26
Het geluid op de filmpjes klinkt verdacht veel als een ground-loop.
Zie en luister: YouTube: How To Stop Ground Loop Noise - ifi GND Defender Review
Ik had daar op gegeven moment ook last van, met keurig gaarde stopcontacten splinternieuwe hardware etc.
Uiteindelijk ben ik ook op het in het filmpje getoonde GND Defender uitgekomen, dit heeft het voor mij opgelost. (Nee geen reclame, dit filmpje is het eerste wat ik weer kon vinden met het geluid ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_K
Dieks77 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:44:
Het geluid op de filmpjes klinkt verdacht veel als een ground-loop.
Zie en luister: YouTube: How To Stop Ground Loop Noise - ifi GND Defender Review
Ik had daar op gegeven moment ook last van, met keurig gaarde stopcontacten splinternieuwe hardware etc.
Uiteindelijk ben ik ook op het in het filmpje getoonde GND Defender uitgekomen, dit heeft het voor mij opgelost. (Nee geen reclame, dit filmpje is het eerste wat ik weer kon vinden met het geluid ;) )
Thx voor de tip, ik heb ook wel gedacht aan een ground loop, ook omdat ik dus erge interferentie krijg op mijn audio out als die aan een versterker aangesloten zat (en zelfs via een USB soundcard). Had daar echter op een ander forum wat over gevraagd en na wat tips bedacht dat het waarschijnlijk wat anders was, maar ik heroverweeg dat graag. Ik ga kijken of ik ergens zo'n GND defender kan proberen, hij is wat duur om zonder test te kopen maar zou geweldig zijn als dit het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Die ground defender is niet zinvol als je sowieso al geen aarde hebt.

Het klinkt al de switching supplies van het moederbord. Verandert het ook van frequentie/geluid bij bijv prime95?

En wat gebeurt er als je de cpu op vermogen begrensd? (Amd kan dat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_K
jeroen3 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:47:
Die ground defender is niet zinvol als je sowieso al geen aarde hebt.

Het klinkt al de switching supplies van het moederbord. Verandert het ook van frequentie/geluid bij bijv prime95?

En wat gebeurt er als je de cpu op vermogen begrensd? (Amd kan dat)
Thanks voor je vraag, bij prime95 is er helemaal geen geluid omdat het vgm niks met de GPU doet. Ik betwijfel uberhaubt of het aan het specifieke moederbord ligt omdat dit al mijn tweede moederbord is waar het bij gebeurt. Chipset zou wel goed kunnen, die is gedeeld tussen de twee moederborden. Qua CPU begrensen, ik weet daar erg weinig vanaf. Ik heb in de bios een aantal settings heen en weer aangepast (core performance boost uit, CPU Vcore op 1.1V, precision boost overdrive uit) die ik in de verhalen van andere mensen had gevonden, maar dat had allemaal geen effect. Verder weet ik van 80% van de opties in de bios niet wat ze doen, ik ben nogal nieuw in deze wereld, dus heb ik daar verder niet mee lopen spelen. Wat is de specifieke setting die ik aan zou moeten passen? Het aanpassen van de clock speed van de GPU in afterburner heeft wel direct effect op het geluid, daar gaat de frequentie van omlaag, al verdwijnt het niet helemaal (tot mijn GPU crasht als ik te ver downclock)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Ooh, je hebt een kastje met gpu op riser. Dat had ik gemist op de smartphone.
Uhm, ja, een GPU heeft ook power phases voor de voeding, en die kunnen ook herrie maken.

Wellicht heb je er geen tijd en zin voor, maar wat gebeurt er als je de kaart zonder riser kabel gebruikt?
Ard_K schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:52:
[...]Het aanpassen van de clock speed van de GPU in afterburner heeft wel direct effect op het geluid, daar gaat de frequentie van omlaag, al verdwijnt het niet helemaal (tot mijn GPU crasht als ik te ver downclock)
Ja, dan hoeven de switchers minder vermogen te verzetten en neemt het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:44
jeroen3 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:17:
Ooh, je hebt een kastje met gpu op riser. Dat had ik gemist op de smartphone.
Uhm, ja, een GPU heeft ook power phases voor de voeding, en die kunnen ook herrie maken.

Wellicht heb je er geen tijd en zin voor, maar wat gebeurt er als je de kaart zonder riser kabel gebruikt?

[...]

Ja, dan hoeven de switchers minder vermogen te verzetten en neemt het af.
Punt 3 van dingen die de topicstarter geprobeerd heeft en die het probleem niet oplossen: zonder riser de videokaart aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ik heb een EVGA SuperNOVA 650 G6 650W voeding (niet dezelfde dus) gehad die ongeveer hetzelfde geluid maakte. Zie dat je al een andere voeding hebt uitgeprobeerd, misschien toch eens kijken of je de EVGA voeding los buiten het systeem kunt starten met een paperclip o.i.d. om het uit te sluiten. Vooral het krassende geluid herken ik duidelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door souljah1h op 24-10-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 07:40
Hoe is het afgelopen? Heeft de GND Defender geholpen? kamp namelijk met hetzelfde probleem. Ben zeer benieuwd naar je bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ik las een stuk waarin iemand door de coil wine van de gpu gekrijs kreeg vanwege vibraties van 1 van de audio poortjes van de pc!

Door een rubbertje te plaatsen tussen de i/o van de gpu en de pc behuizing was de coil wine niet meer te horen in zijn geval.

Het kan dus wel degelijk iets heel anders zijn wat uiteindelijk het echte lawaai maakt, terwijl de oorsprong (een voeding, mobo of in dit geval de gpu) zelf niet heel lawaaierig is.

Wellicht dat daarom soms gpu's bij RMA soms geen probleem lijken te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
meljor schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:29:
Ik las een stuk waarin iemand door de coil wine van de gpu gekrijs kreeg vanwege vibraties van 1 van de audio poortjes van de pc!

Door een rubbertje te plaatsen tussen de i/o van de gpu en de pc behuizing was de coil wine niet meer te horen in zijn geval.

Het kan dus wel degelijk iets heel anders zijn wat uiteindelijk het echte lawaai maakt, terwijl de oorsprong (een voeding, mobo of in dit geval de gpu) zelf niet heel lawaaierig is.

Wellicht dat daarom soms gpu's bij RMA soms geen probleem lijken te hebben?
Die vlieger gaat voor mij helaas niet op. Heb geen behuizing. De kaart hangt met 3D geprinte brackets aan een houten plank aan de muur. Heb alle VRM's al gelijmd met cyanoacrylaat lijm, dat verminderde het wel maar het is nog steeds aanzienlijk. Natuurlijk snij ik mezelf ook wel in de vingers door een 'open case' te hebben maar deze 7900XT ga je in een kast ook gewoon horen. Ik ben dus nog steeds zoekende naar de gouden tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
De voeding stekkers op de gpu al eens omgewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
meljor schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:26:
De voeding stekkers op de gpu al eens omgewisseld?
Zekers. Ik heb werkelijk alles wat te vinden is op het internet en daarbuiten al geprobeerd. Zelfs een keer de kaart RMA gestuurd, toen hebben ze de fan gefixt... lekker handig met een waterblock, maar afijn, nog steeds een krijsende kaart. Later de kaart verkocht en een nieuw exemplaar gekocht, zelfde issue :|
Daar leef ik nu dus al 6 maanden mee, en sta op het punt deze weer te verkopen en een 4080 Super aan te schaffen en dan maar m'n loop om te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
In de video's hou je de microfoon bij de GPU, heb je dan al geisoleerd dat het daar vandaan komt? Want dat maakt het een stukje makkelijker om een oplossing te zoeken.

EDIT: topicnecro, dat is dus precies waarom dat irritant is!
Zit ik een topic te lezen van meer dan een jaar oud waar de OP al lang vertrokken is no doubt.

Anyway, installeer MSI Aferburner, druk op CTRL+F en doe een undervolt. Zal wonderen doen...
Voor AMD kun je dat gewoon in de adrenaline software doen..

[ Voor 50% gewijzigd door Majestici op 09-08-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_K
TheMightyRecom schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:17:
Hoe is het afgelopen? Heeft de GND Defender geholpen? kamp namelijk met hetzelfde probleem. Ben zeer benieuwd naar je bevindingen!
Hoi, hier even een update, al zal hij niet tevreden stemmen. De GND defender heeft niet geholpen, sterker nog mn PC kreeg allerlei glitches met dat ding ertussen dus dat was niet de oplossing. Ik heb mijn verzet maar opgegeven, met het plan om over een tijdje een platform swap naar een intel cpu en chipset te doen aangezien ik wel heb kunnen bevestigen dat het niet aan de GPU ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
*knip* nee

[ Voor 93% gewijzigd door br00ky op 09-08-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Coil whine ligt niet aan Intel, Amd, Nvidia of een Asus, Gigabyte etc.etc.

Het is vaak geluk/pech hebben. Vaak is het een samenspel van componenten.

Switchen " naar een intel platform" is dus helemaal geen logische stap of zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_K
meljor schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:31:
Coil whine ligt niet aan Intel, Amd, Nvidia of een Asus, Gigabyte etc.etc.

Het is vaak geluk/pech hebben. Vaak is het een samenspel van componenten.

Switchen " naar een intel platform" is dus helemaal geen logische stap of zekerheid.
Ik begrijp volledig dat het onlogisch klinkt, maar na alle componenten in mijn systeem al een keer omgewisseld te hebben is het enige wat ik nog kan bedenken om een volledig nieuw platform te proberen om dat samenspel te doorbreken. Wie weet is er een bepaalde incompatibiliteit tussen dit chipset en mijn GPU ofzo, niks is meer zeker maar ik grijp alles aan wat er nog over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkillZ4LollZ V2
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 19:38
Ard_K schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Ik begrijp volledig dat het onlogisch klinkt, maar na alle componenten in mijn systeem al een keer omgewisseld te hebben is het enige wat ik nog kan bedenken om een volledig nieuw platform te proberen om dat samenspel te doorbreken. Wie weet is er een bepaalde incompatibiliteit tussen dit chipset en mijn GPU ofzo, niks is meer zeker maar ik grijp alles aan wat er nog over is.
Het is natuurlijk niet de optimale oplossing, maar misschien is het een idee om je systeem te laten bouwen door een Megekko of Alternate? Dan kun je er in ieder geval vanuit gaan dat mogelijke problemen voor de levering zijn aangepakt, en mocht er wel iets gebeuren kun je het geheel opsturen en is het brutaal gezegd het probleem van de verkoper. Mocht er dan alsnog een enorme coil whine optreden, weet je in ieder geval zeker dat het probleem bij jou ligt en niet bij de hardware/software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
SkillZ4LollZ V2 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Het is natuurlijk niet de optimale oplossing, maar misschien is het een idee om je systeem te laten bouwen door een Megekko of Alternate? Dan kun je er in ieder geval vanuit gaan dat mogelijke problemen voor de levering zijn aangepakt, en mocht er wel iets gebeuren kun je het geheel opsturen en is het brutaal gezegd het probleem van de verkoper. Mocht er dan alsnog een enorme coil whine optreden, weet je in ieder geval zeker dat het probleem bij jou ligt en niet bij de hardware/software.
Zo werkt het natuurlijk ook niet. Het is niet zo dat systemen die zij samenstellen bij voorbaat maar beter zijn, bovendien is coil whine niet iets wat standaard onder de garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Ard_K schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Ik denk dat je meer succes boekt met undervolting en framerate caps. Om de maximale prestaties te halen binnen de thermische en elektrische grenzen, boosten moderne processors (GPU en CPU) zo vreselijk snel, en veranderen ze hun power states in microseconden, dat is gewoon wat je hoort.

Dus het enige wat je kunt doen is dat gedrag wat temperen door tuning. Tevens gaat elke GPU janken op 500/600fps. Dus framerate limiters zijn dan erg handig.

Ik weet dat je AMD de deur uit gedaan hebt, maar Radeon Chill is wat dat betreft echt een zegen. Je stelt gewoon je VRR range in, en gaat nooit eroverheen. En hij doet nooit meer dan nodig.
wtf

[ Voor 5% gewijzigd door Majestici op 10-08-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkillZ4LollZ V2
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 19:38
meljor schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Zo werkt het natuurlijk ook niet. Het is niet zo dat systemen die zij samenstellen bij voorbaat maar beter zijn, bovendien is coil whine niet iets wat standaard onder de garantie valt.
Gedeeltelijk heb je gelijk, maar ik zou persoonlijk verwachten dat wanneer je dermate erge coilwhine hoort als assembly team na het opbouwen dat er dan al lampjes gaan branden om het een en ander uit te zoeken. Grote kans dat de klant de gehele build terugstuurt, immers heb je sowieso 14 dagen de kans op met systeem terug te sturen (als ik het goed heb) en ondanks het feit dat het niet onder de garantie valt is het niet geheel normaal te noemen, en al helemaal niet wanneer het dermate luid is. Buiten die periode is het inderdaad slikken geblazen ben ik bang, of doorverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
SkillZ4LollZ V2 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Gedeeltelijk heb je gelijk, maar ik zou persoonlijk verwachten dat wanneer je dermate erge coilwhine hoort als assembly team na het opbouwen dat er dan al lampjes gaan branden om het een en ander uit te zoeken. Grote kans dat de klant de gehele build terugstuurt, immers heb je sowieso 14 dagen de kans op met systeem terug te sturen (als ik het goed heb) en ondanks het feit dat het niet onder de garantie valt is het niet geheel normaal te noemen, en al helemaal niet wanneer het dermate luid is. Buiten die periode is het inderdaad slikken geblazen ben ik bang, of doorverkopen.
Mijn 6900xt was gewoon stil, maandenlang. Tot ik een benchmark draaide die over de 700fps ging en het ding ging krijsen als een malle, ook idle op de desktop was hij niet meer stil te krijgen. Gelukkig was het met een nieuwe voeding volledig weg, en ook die oude voeding doet het gewoon prima met een 980ti in een oud systeem nu.

Er is geen pijl op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:36
Heb je wel vsync of gsync / freesync aan? Als dat ding op 9000 frames staat te knetteren is dit gelijk niet heel vreemd. Fps locken op 60 / 144 of whatever je scherm is.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• Ard_K
SkillZ4LollZ V2 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Heb ik zeker over nagedacht, al is het maar dat de hele build al een keer samen is getest, maar dat zou dan voor over een lange tijd zijn. Het is verder een functionele PC en ik heb niet helemaal het budget om nu al een volledig nieuw systeem aan te schaffen.

• Ard_K
Visgek82 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:58:
Heb je wel vsync of gsync / freesync aan? Als dat ding op 9000 frames staat te knetteren is dit gelijk niet heel vreemd. Fps locken op 60 / 144 of whatever je scherm is.
Ja vsync staat aan wat in sommige spellen een hoop verhelpt, maar in wat intensievere applicaties is het op 60 fps nog steeds een schreeuwfestijn
Pagina: 1