Kanaal prefab schoorsteen dichten na installatie warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmm85
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-05 14:19
Recent is een warmtepomp geïsntalleerd en de CV-ketel verwijderd.
De rookgasafvoer en het beluchtingskanaal van de prefab schoorsteen zijn nu overbodig. Ik kan de schoorsteen echter niet verwijderen omdat de WTW-unit voor de afvoer van lucht ook gebruikmaakt van de prefab schoorsteen. Zie situatie op de foto beneden.

De installateur heeft de oude pijpjes van de CV afgedopt met twee blauwe dopjes. Het rechter dopje is echter vandaag losgekomen waardoor en hele plas regenwater is binnen gekomen. Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Wat is normaal gesproken de juiste methode bij het buiten gebruik stellen van deze pijpjes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlDP2uzj6febw8xAb8kv7mpnGsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgkH7SLNZeaoTypF5seO9fZN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je schade hebt: de verzekering bellen en vragen hoe je evt schade claimt.
Heb je geen schade, installateur bellen, zeggen dat ie terug komt om zijn werk goed af te maken. Dit is geen manier van afdoppen namelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmm85
The Eagle schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:48:
Als je schade hebt: de verzekering bellen en vragen hoe je evt schade claimt.
Heb je geen schade, installateur bellen, zeggen dat ie terug komt om zijn werk goed af te maken. Dit is geen manier van afdoppen namelijk.
Dank voor je reactie!
Ja, voor mijn gevoel zou het ook anders moeten worden afgewerkt. Heb je tips wat wél een goede oplossing zou zijn? Dan heb ik iets om als antwoord te geven. Hij gaf namelijk aan dat je hier weinig mee kunt omdat de prefab schoorsteen wel moet blijven vanwege de WTW.
Nogmaals dank voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:52
Pijpjes aan de bovenkant (dus op het dak) dichtmaken

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:20
Hoe kan er water naar binnen zijn gekomen, vroeger met een cv eraan kwam dat neem ik aan ook niet naar binnen: is er iets op het dak verandert want water wil je buiten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvanzelst1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:25
Hier heb ik hetzelfde probleem en ik denk eerder dat het condens is. Je pijpen steken nog naar binnen het huis in. Aan de binnenkant van de pijp zit koude lucht en aan de buitenkant zit warmere lucht. Dat geeft condensatie bij de pijp. Ik heb dit proberen zoveel mogelijk op te lossen door de pijp helemaal te vullen met isolatie materiaal (glaswol). Dit heeft het effect al veel minder gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmm85
Sammy_tukker schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:04:
Hoe kan er water naar binnen zijn gekomen, vroeger met een cv eraan kwam dat neem ik aan ook niet naar binnen: is er iets op het dak verandert want water wil je buiten houden.
Nee, op dak is niets veranderd. Pijpjes zijn gewoon van binnenuit afgezaagd / ingekort.
Bij de CV nooit last van gehad, maar ik weet niet in hoeverre dat eventuele water normaal gewoon in het riool terecht kwam viande afvoer van de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Kan condens zijn.
Ik vermoed oudere burgerhout dakdoorvoer. die hadden een gaatje in het midden van het kegeltje bovenop en kan er regenwater in.
Gaatje dichtkitten of de buis aansluiten op de riolering.
Kan het water weg en heb je een extra rioolbeluchting.

[ Voor 4% gewijzigd door edsandje op 21-10-2023 10:06 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmm85
edsandje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:05:
Kan condens zijn.
Ik vermoed oudere burgerhout dakdoorvoer. die hadden een gaatje in het midden van het kegeltje bovenop en kan er regenwater in.
Gaatje dichtkitten of de buis aansluiten op de riolering.
Kan het water weg en heb je een extra rioolbeluchting.
Ik weet niet wat 'oud' is. Woning is in 2018 opgeleverd, dus nog vrij recent. Maar volgens mij klopt het wel wat je zegt: ik zie licht helemaal in het midden als ik door het pijpje naar boven kijk. Ik zal er voorlopig een emmer onderzetten om te kijken of er veel uitkomt en wanneer (bij regen of ook zo --> bij dat laatste zal het dan wel condens zijn. Ik ga de installateur sowieso wel vragen om aan te sluiten op het riool, altijd beter. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:52
Bovenop afdoppen en een stuk steenwol er in?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Sammy_tukker schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:04:
Dat kwam vroeger wel degelijk ook naar binnen, maar je CV kan wel omgaan met een beetje regen of condens water uit de rookgasafvoer en luchtaanvoer. Je CV ketel zit namelijk zelf ook aangesloten op het riool voor overtollig (condens)water.

Een combiketel dakdoorvoer is in principe behoorlijk regendicht, maar bij bepaalde wind en harde regen kan er wel degelijk wat water naar binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:39
Condens lijkt me onwaarschijnlijk. Dan zou je warme, vochtige lucht moeten hebben die condenseert tegen de wand van de koude buis. Ik heb een Burgerhout prefab schoorsteen met een afgesloten rioolontluchting en daar zie ik inderdaad wel eens wat condens in hangen, maar druppelen doet het nooit. In jouw geval zat er van binnen een dopje in, dus die warme lucht kan niet in de buis komen. Het zal dus inderdaad water zijn dat inregent via de HR-kap. Normaal werd dat afgevoerd via de condensafvoer van de ketel, Luchttoevoer zit meestal een niveau lager in de schoorsteen, dus die heeft geen last van inregenen.

Burgerhout verkoopt afdichtplaatjes voor de rioolontluchting van hun prefab schoorstenen, voor het geval die niet gebruikt wordt: https://burgerhout.com/nl...dichtplaat-riool-120x120/

De kap van de rookgasafvoer zou je ervan af moeten kunnen halen (gebeurt ook bij renovatie van de rookgasafvoer), en dan kun je zo'n afdichtplaat gebruiken om het gat dicht te maken. Werkt neem ik aan ook wel met (aluminium) prefab schoorstenen van andere merken (dit is volgens mij geen Burgerhout). Weet je toevallig wat het merk is van je schoorsteen? Wellicht is daar ook een variant van met alleen ventilatie en ontluchting. Burgerhout heeft die sinds kort ook in het assortiment voor dit soort situaties.

Lijkt me in elk geval iets voor de installateur om op te lossen, dit is inderdaad geen afwerking.

[ Voor 6% gewijzigd door Vistajevski op 21-10-2023 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paasei
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-07 21:06
Die hele kap eraf halen, een dakdoorvoer voor de riool ont/beluchting , en eentje voor de uitblaas van de WTW.
Nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-07 10:55
Toen je cv ketel er nog aan hing kwam er ook al water naar binnen, had regent gewoon in. Maar je ketel heeft een condens afvoer dus wordt dat water gewoon via die afvoer afgevoerd.

Je moet dus de doorvoeren aan de buitenzijde afdichten, dan regent het niet meer in. Vervolgens moet je hem goed volstoppen met isolatie en ook aan de binnenzijde afdichten. Anders komt je warme. Vochtige lucht in contact met de koude doorvoer en gaat deze condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:30
mrmm85 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Ik weet niet wat 'oud' is. Woning is in 2018 opgeleverd, dus nog vrij recent. Maar volgens mij klopt het wel wat je zegt: ik zie licht helemaal in het midden als ik door het pijpje naar boven kijk. Ik zal er voorlopig een emmer onderzetten om te kijken of er veel uitkomt en wanneer (bij regen of ook zo --> bij dat laatste zal het dan wel condens zijn. Ik ga de installateur sowieso wel vragen om aan te sluiten op het riool, altijd beter. Thanks!
Hier ook een woning uit 2018 met zo'n prefab-schoorsteen. In het afvoerkanaal van de cv zit inderdaad standaard een klein gaatje bovenaan. Er loopt altijd wat water naar binnen. Volgens mijn installateur is dat zo gemaakt dat er wat vocht bij de ketel/verbranding komt om zo een "beter" rendement te verkrijgen. Ik kruip op korte termijn even het dak op en gaf het van buitenaf dicht maken. Ik wil eigenlijk beiden CV kanalen verwijderen zodat alleen de riool-beluchting en het ventilatiekanaal intakt blijven in deze prefab schoorsteen
Pagina: 1