Kun je op één ONT kastje 2 modems aansluiten of doorlussen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-07 22:24
Geacht forum

Glasvezel komt binnen in een hoek van mijn huis. Van NT1 kastje naar een experiabox. Nu heb ik aan de achterkant vh huis en tuin geen WIFI, het is simpelweg te ver weg. Plan is nu om vanuit NT1 kastje naar de meterkast te gaan die centraal is gelegen, ca 10m van NT1 kastje. Bovendien kan ik vanuit de meterkast de meeste andere kamers bedraden omdat er al PVC leidingen liggen (met voorheen telefoon).

Echter naast het NT1 kastje staat mijn TV, satelliet ontvanger en digitenne ontvanger. Soms gebruik ik het internet op de TV/satelliet/digitenne ontvanger.

Het huidige plan is dus om van NT1 kastje UTP kabel te trekken naar Meterkast om dan vervolgens vanuit het modem weer terug te gaan met UTP naar de TV. Dit lijkt wat dubbel aangezien het signaal direct naast de TV binnenkomt, maar dat is WAN en ik moet naar LAN

Kan ik op enigerlei wijze direct van NT1 kastje naar de TV? Parallel schakelen van 2 modems zal niet gaan denk ik, maar wellicht kan ik doorlussen van 1 modem naar het andere modem? Zaak is wel dat het 'hoofdmodem' (met de WIFI) in de meterkast komt omdat ik dan het hele terrein kan bedienen.

Uw (creatieve) input wordt op prijs gesteld.

Beste antwoord (via beach_a op 21-10-2023 15:34)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:54

Wildfire

Joy to the world!

Kort maar krachtig antwoord (van mij als KPN monteur): nee.

Of je plaatst het modem in de meterkast waarbij je dus een netwerkkabel terug naar je TV moet leggen, of je plaatst het modem bij de TV en dan één kabel naar je meterkast waar je dan bv. een switch kunt plaatsen en een wifi access point.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Een NT1 kastje is voor ISDN, dat is inmiddels wel volledig uitgefaseerd? :? Bedoel je misschien het FTU en/of het NT voor glasvezel? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:44
de handigste oplossing is vanuit in ONT(ipv nt1) naar modem, en vanuit modem kabels naar meterkast (en naar de rest van de woning) en direct naar tv

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:54

Wildfire

Joy to the world!

Kort maar krachtig antwoord (van mij als KPN monteur): nee.

Of je plaatst het modem in de meterkast waarbij je dus een netwerkkabel terug naar je TV moet leggen, of je plaatst het modem bij de TV en dan één kabel naar je meterkast waar je dan bv. een switch kunt plaatsen en een wifi access point.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
Bedankt voor de antwoorden. Er staat idd NT en niet NT1, verraad ik meteen een beetje mijn leeftijd :-)
Ik ga al even mee...

Het is duidelijk, ik trek 2 draden van hoek binnenkomst naar de meterkast. 1x van NT kastje naar modem (in meterkast) en 1x terug van modem LAN naar TV e.d. Vanuit meterkast verder verdelen over het huis.

De oplossing van peter-rm kan ook maar dan moet ik nog veel meer draden trekken (onder het huis allemaal, niet zo veel ruimte en niet fijn werken daar) Richting meterkast en dan naar de kamers.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
Wellicht beter de onderwerp regel te veranderen in
Kun je op een glasvezel NT kastje 2 modems aansluiten of doorlussen?
Maar ik kan niks wijzigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Ik denk dat het technisch gezien wel mogelijk moet zijn, maar 2 kabels trekken heeft waarschijnlijk de voorkeur en is niet zoveel extra werk tov een enkele kabel trekken.

Je kunt namelijk vanaf de media converter / ONT de UTP in een switch steken en vanuit daar kabels naar de router (modem) en de TV. De verbinding vanuit je provider naar je modem gaat over een ander VLAN dan die van je modem naar je TV, het is dus technisch gezien geen probleem dit over dezelfde kabel te laten lopen.

Echter is best practice om een WAN en een LAN fysiek te scheiden, zodat ze elkaar niet in de weg kunnen zitten.

Als je slechts 1 kabel kunt/wilt trekken, kun je ook een los access point plaatsen in de meterkast en de modem enzo houden waar het nu zit. Je zou ook een wifi repeater/booster kunnen gebruiken, dan hoef je helemaal geen kabels te trekken.
Pagina: 1