Klopt mijn aanvoer en retour voor de verdeler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-08 19:26
Hallo,

Een maandje terug is bij mij de vloerverwarming geïnstalleerd. Vandaag was de dag dat ik hem heb kunnen testen en ik merk dat de vloer prima warm wordt.
Echter viel mij op dat de buis bij het voetventiel warm is en de buis bij de draaiknop is koud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOPvjQyvz7BPrB1eLDYH6L8XFrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HMB42NQJoKVDjfBzcpngiDk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de partij die de vloerverwarming heeft gelegd gevraagd of dit zo hoort, maar hij geeft aan dat dat klopt. "Dat hoort zo bij deze verdeler".
Ik heb geprobeerd de verdeler op te zoeken en ik vond hem helaas alleen op deze website: https://www.klimaat-cirke...rdeler-incl-pomp-33260007.

Ik wil de partij best geloven maar zelf vind ik het maar raar. Vandaar dat ik even om jullie mening wil vragen.

Beste antwoord (via dhr_sam op 20-10-2023 18:15)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:28
Klopt wel aardig toch?

Bovenste balk is de vloerverwarming retour, onderste balk is de aanvoer. Het hete water wordt dus vlak voor de pomp bijgemengd en daarna gaat het opgewarmde water, door de pomp heen, direct de vloer in. En de retourleiding op de vloerverwarming retour links krijgt dus alleen het afgekoelde water terug. Kijk maar eens goed op de pomp, waarschijnlijk staat er ergens een pijl naar beneden toe op.

Dat de thermostaatkraan niet op de aanvoer zit maakt verder niet uit, of je nou de aanvoer of de retour knijpt, er gaat minder heet water stromen van en naar de ketel. Die thermostaat zit er ook alleen maar om de aanvoer temperatuur voor de vloer te begrenzen op maximaal 40-55 graden. Vandaar dat de voeler die daar uitkomt gemonteerd zit in de aanvoer van de vloer, daar begrenst hij op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:14
Zit die thermostaat wel op de aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:59
Meestal zit de thermostaatkraan op de andere kant. Maar dit moet ook prima werken.
De locatie warm/koud is juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
Thermostaat lijkt niet gekoppeld te zijn aan de aanvoer. Op de eerste verdieping is een radiator gekoppeld waarbij de thermostaat gekoppeld staat aan dezelfde leiding die ook aan het voetventiel van deze verdeler staat gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De aanvoer en retour kloppen zo wel, al is het niet fraai.

Die thermostaat snap ik niet. De voeler zit wel beneden in de aanvoer, maar snap niet waarom de knop zelf op de retour zit?

Bij mij zit hij gewoon rechts, niet hetzelfde merk/model overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:00

Jan2023

KISS

De warme aanvoer moet worden begrensd op temperatuur en daar zou die thermostaatknop voor moeten zorgen.
Dus ja , dit is wel een vreemde konstruktie.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:28
Klopt wel aardig toch?

Bovenste balk is de vloerverwarming retour, onderste balk is de aanvoer. Het hete water wordt dus vlak voor de pomp bijgemengd en daarna gaat het opgewarmde water, door de pomp heen, direct de vloer in. En de retourleiding op de vloerverwarming retour links krijgt dus alleen het afgekoelde water terug. Kijk maar eens goed op de pomp, waarschijnlijk staat er ergens een pijl naar beneden toe op.

Dat de thermostaatkraan niet op de aanvoer zit maakt verder niet uit, of je nou de aanvoer of de retour knijpt, er gaat minder heet water stromen van en naar de ketel. Die thermostaat zit er ook alleen maar om de aanvoer temperatuur voor de vloer te begrenzen op maximaal 40-55 graden. Vandaar dat de voeler die daar uitkomt gemonteerd zit in de aanvoer van de vloer, daar begrenst hij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:14
Ah die voeler had ik niet zo gauw gespot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
Aah ik denk dat daar mijn verwarring in zat; de voeler. Dat maakt het allemaal wat logischer inderdaad. Bedankt voor de uitleg!
Pagina: 1