Ex MyCom medewerker gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 2.499 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 13:39
Ik heb een iMac voor mij staan waar een SSD in moet. Eigenaar is een kennis die dit apparaat bij Mycom heeft gekocht zo'n 6 a 7 jaar geleden. Op de iMac staat een firmware wachtwoord, wat een enorm obstakel vormt voor het vervangen van de boot drive. Eigenaar weet firmware wachtwoord niet en heeft deze ook nooit ingesteld.

Toen hij de iMac gekocht had, vroeg de Mycom medewerker wat voor wachtwoord hij wilde en zou de iMac pas na enkele dagen, volledig geinstalleerd en ingesteld, opgehaald kunnen worden. Ik heb dus een sterk vermoeden dat MyCom naast het normale macOS wachtwoord ook een firmware wachtwoord ingesteld heeft (helaas niet hetzelfde als macOS wachtwoord) zonder klant in te lichten.

Zoals bekend is, is MyCom al jaren failliet en kan er dus geen contact gelegd worden. Is er iemand die bij MyCom gewerkt heeft en weet of MyCom hier mogelijk achter zit? Indien ja, wat een lelijke manier van vendor-afterservice-lock-in.

PS: Er is geen enkele technische mogelijkheid hieromheen behalve BIOS chip herprogrammeren, waar ik weinig zin in heb, dus ik wil voor nu enkel weten of MyCom firmware wachtwooden plaatst zonder inlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
zoeken naar een speld in een hooiberg.

is het niet makkelijker om te kijken of de eigenaar het bonnetje nog kan vinden in de administratie?
of dat er nog bankafschriften zijn die eigendom kunnen bewijzen zodat je het probleem bij appel over de muur kan gooien?

appel zal wel een masterwachtwoord hebben, maar dan moet er wel een legitieme eigenaar aangewezen kunnen worden.

ooit gehad met een bios wachtwoord op een sony.
belletje. casus uitleggen. mailtje gestuurd met het betaalbewijs.
en toen kreeg ik het wachtwoord voor deze serie laptops

[ Voor 35% gewijzigd door jack zomer op 20-10-2023 17:43 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
jack zomer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:41:
zoeken naar een speld in een hooiberg.
is het niet makkelijker om te kijken of de eigenaar het bonnetje nog kan vinden in de administratie?
of dat er nog bankafschriften zijn die eigendom kunnen bewijzen zodat je het probleem bij appel over de muur kan gooien?
Of het echt een speld is, weet ik niet. Hoeveel filialen hadden ze in nederland? Dacht zo'n 50?

Appel heeft firmware reset geweigerd, omdat aankoopbewijs niet voldoet aan bepaalde eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-09 17:17
LinkedIn en zoeken maybe?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Faloude schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:33:
Zoals bekend is, is MyCom al jaren failliet en kan er dus geen contact gelegd worden. Is er iemand die bij MyCom gewerkt heeft en weet of MyCom hier mogelijk achter zit? Indien ja, wat een lelijke manier van vendor-afterservice-lock-in.
Volgens mij is dit vanuit Apple gedaan, zodat je niet zomaar de SSD kan vervangen. Dat heeft dus niets met MyCom te maken. Ik zou het bij een Apple winkel proberen, die zijn er nog wel. :)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 20-10-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 16:40
Faloude schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Of het echt een speld is, weet ik niet. Hoeveel filialen hadden ze in nederland? Dacht zo'n 50?

Appel heeft firmware reset geweigerd, omdat aankoopbewijs niet voldoet aan bepaalde eisen.
Ik neem dan aan dat je de eerste optie van deze lijst dan al hebt geprobeerd? Je zou kunnen kijken of een van de hardware opties die daar staan nog van toepassing zijn?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
CH4OS schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:48:
[...]
Volgens mij is dit vanuit Apple gedaan, zodat je niet zomaar de SSD kan vervangen. Dat heeft dus niets met MyCom te maken.
Dat hoort niet.. Apple hoort geen firmware wachtwooden te zetten op iMacs.
urk_forever schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:48:
Ik neem dan aan dat je de eerste optie van deze lijst dan al hebt geprobeerd? Je zou kunnen kijken of een van de hardware opties die daar staan nog van toepassing zijn?
Heb jarenlange ervaring met tweaken aan macbooks en imacs. In dit geval is er geen enkele oplossing behalve firmware wachtwoord te bemachtigen of EFI chip te herprogrammeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Faloude schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:51:
Dat hoort niet.. Apple hoort geen firmware wachtwooden te zetten op iMacs.
Toch is het inderdaad een Apple dingetje, gedaan om de exacte reden die ik zei. Het resetten ervan kan op verschillende manieren. Zelf omschrijven ze het als volgt:
A firmware password prevents users who don’t have the password from starting up from any internal or external storage device other than the startup disk you’ve selected. It also blocks the ability to use most startup key combinations.
Deze beschrijft de mogelijkheden https://osxdaily.com/2015...rmware-password-what-now/ - Als je dus het wachtwoord niet meer weet en standaard wachtwoorden ook niet werken, zou ik dus contact opnemen met Apple, die is dan namelijk nog de enige die je kan helpen.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 20-10-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:13
CH4OS schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:48:
[...]
Volgens mij is dit vanuit Apple gedaan, zodat je niet zomaar de SSD kan vervangen. Dat heeft dus niets met MyCom te maken. Ik zou het bij een Apple winkel proberen, die zijn er nog wel. :)
Nee dit is niet vanuit Apple gedaan. Ook niet zodat je niet "zomaar" de SSD kan vervangen.
Waarschijnlijk doel je op de serienummer controles op component niveau. Die zit niet op de SSD's die verwisselbaar zijn.

@Faloude
Heel ver gezocht misschien maar heb je ook "MyCom" geprobeerd als wachtwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pendora schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:59:
Nee dit is niet vanuit Apple gedaan. Ook niet zodat je niet "zomaar" de SSD kan vervangen.
Waarschijnlijk doel je op de serienummer controles op component niveau. Die zit niet op de SSD's die verwisselbaar zijn.
Apple zal vast voor de lol er meerdere support artikelen over hebben waarin ze letterlijk aangeven dat je een Mac daarmee kan beveiligen om op te starten vanaf alleen een specifieke disk (en dus niet zomaar de disk kan vervangen)? :) Zie ook mijn tweede reactie. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 20-10-2023 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:13
CH4OS schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:05:
[...]
Apple zal vast voor de lol er meerdere support artikelen over hebben waarin ze letterlijk aangeven dat je een Mac daarmee kan beveiligen om op te starten vanaf alleen een specifieke disk (en dus niet zomaar de disk kan vervangen)? :) Zie ook mijn tweede reactie. ;)
Ik snap je nu. Je doelde op "Vanuit Apple" dat als het Firmware wachtwoord erop zit, je de SSD niet kan veranderen. Ik las het als, Apple het Firmware wachtwoord erop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
urk_forever schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:48:
Overigens grappig dat je met CMD+R (recovery) dus ook een firmware prompt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Faloude schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:11:
Overigens grappig dat je met CMD+R (recovery) dus ook een firmware prompt krijgt.
Ja, het is een beveiliging vanuit Apple om tegen het apparaat te zeggen dat hij alleen vanaf 1 specifieke schijf mag opstarten. Maar als je daar het password ook moet ingeven, dan lijkt het erop dat je met het apparaat en de aankoopbon naar Apple zal moeten gaan voor verdere assistentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
probeer eens

mycom
MYCOM
Mycom
ADMIN
Admin
admin
Administrator
ADMINISTRATOR
administrator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@jack zomer Haha I like your thinking, maar helaas al deze combinaties + meer al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:09
@Faloude Welke Mycom is deze gekocht?

Ik sprak naar aanleiding van je topic mensen die bij Mycom Eindhoven hebben gewerkt, maar daar was het niet standaard om een wachtwoord in the vullen en werd deze leeg gelaten.

PS. heb je al voornaam / achternaam kennis gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Cardinal schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:14:
@Faloude Welke Mycom is deze gekocht?

Ik sprak naar aanleiding van je topic mensen die bij Mycom Eindhoven hebben gewerkt, maar daar was het niet standaard om een wachtwoord in the vullen en werd deze leeg gelaten.

PS. heb je al voornaam / achternaam kennis gebruikt?
Ah nice, het was een mycom filiaal ergens in Limburg. Inmiddels ook al voornaam achternaam geboortedatum enz geprobeerd. Ik heb a.s. week een afspraak met de maker van een bekende tool die firmware chips herprogrammeert (Medusa van CMIzapper), dus dit komt wel goed linksom of rechtsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wees niet eigenwijs, en ga even naar een Apple store. Je negeert compleet de gedachte van @CH4OS omdat je het er niet mee eens bent

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Faloude schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Of iedereen leest even beter.

Wel een vraag, aan welke appel eisen kon niet worden voldaan met het aankoopbewijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
@Hackus Nee, ik heb al eerder vermeld dat Apple de klus geweigerd heeft. Eigenaar heeft telefonisch contact gehad met lokale Apple winkel (Amac). Het aankoopbewijs dat hij uit zijn administratie heeft weten op te graven, voldoet niet aan de eisen en daarom willen ze hem niet helpen hierbij.
jack zomer schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:42:
Wel een vraag, aan welke appel eisen kon niet worden voldaan met het aankoopbewijs
Terechte vraag. Ben ik vergeten. Eigenaar is een oudere meneer die ik al langer ken. Ik ben er zelf zeker van dat hij de iMac niet ergens in een donkere steeg heeft gekocht in ieder geval.

[ Voor 40% gewijzigd door Faloude op 21-10-2023 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ik zou naar een echte appel niet Amac winkel gaan met bon en apparaat.
Gewoon op de stoep staan en de casus voorleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Faloude schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:42:
@Hackus Nee, ik heb al eerder vermeld dat Apple de klus geweigerd heeft. Eigenaar heeft telefonisch contact gehad met lokale Apple winkel (Amac). Het aankoopbewijs dat hij uit zijn administratie heeft weten op te graven, voldoet niet aan de eisen en daarom willen ze hem niet helpen hierbij.
Apple store zelf, niet AMAC.
Amac is niet zo behulpzaam en verstopt zich altijd achter Apple(andere discussie)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Goed punt, had ik niet bij stilgestaan. Ik dacht dat de service afspraken strak geregeld waren vanuit Apple en dat ze bij AASP's niet veel konden afwijken.

Helaas woon ik wel in Zuid Limburg en ben ik vrij ver verwijderd van de bewoonde wereld met Apple stores (Amsterdam, Den Haag, Haarlem). Een ritje naar Eindhoven om de BIOS te flashen is dan verleidelijker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Faloude schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:42:

[...]

Terechte vraag. Ben ik vergeten. Eigenaar is een oudere meneer die ik al langer ken. Ik ben er zelf zeker van dat hij de iMac niet ergens in een donkere steeg heeft gekocht in ieder geval.
Dat Amac niet helpt, betekent toch niet automatisch dat Apple zélf dat dan ook niet doet? Ik heb je een uitgebreid artikel gelinkt dat álle mogelijkheden geeft, als ik dan jouw verhaal lees kún je maar 1 ding doen, maar die contacteer je niet omdat een andere 3rd party zegt dat de factuur niet voldoet. Voor hetzelfde geld is dat omdat het géén Amac factuur betreft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Faloude schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:51:
Goed punt, had ik niet bij stilgestaan. Ik dacht dat de service afspraken strak geregeld waren vanuit Apple en dat ze bij AASP's niet veel konden afwijken.

Helaas woon ik wel in Zuid Limburg en ben ik vrij ver verwijderd van de bewoonde wereld met Apple stores (Amsterdam, Den Haag, Haarlem). Een ritje naar Eindhoven om de BIOS te flashen is dan verleidelijker..
De lokale Amac kon je toch ook bellen? Als je de Apple store zélf belt en het uitlegt krijg je wellicht instructies hoe je het zélf kan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
CH4OS schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:57:
De lokale Amac kon je toch ook bellen? Als je de Apple store zélf belt en het uitlegt krijg je wellicht instructies hoe je het zélf kan doen...
Het lijkt me zeer en zeer onwaarschijnlijk dat ik dit vanuit thuis kan doen. Dat ding moet fysiek naar Amsterdam en dat is mij net iets te ver.

Ik erken wel dat via Apple de "cleanest way" is, maar 2 uur rijden (4 uur op en neer) vind ik wel iets te veel.

[ Voor 11% gewijzigd door Faloude op 21-10-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06 09:46
Misschien kunnen zij je helpen?
https://macleasy.nl/

Mema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Faloude schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:58:
Het lijkt me zeer en zeer onwaarschijnlijk dat ik dit vanuit thuis kan doen. Dat ding moet fysiek naar Amsterdam en dat is mij net iets te ver.
Heb je Apple al gebeld en de situatie uitgelegd? Zo nee, dan berust je jouw conclusie op een aanname, omdat je niet weet welke opties Apple biedt. Wellicht kunnen zij iemand langssturen, of kun je het apparaat opsturen (wat waarschijnlijk ook véél goedkoper is dan zélf langsbrengen), dan wel bij een reparateur brengen die wél dichtbij is.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 21-10-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:05

Wildfire

Joy to the world!

Faloude schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:33:

[..]

Ik heb zelf jaren de technische dienst van MyCom Tilburg gerund en ik kan je zeggen dat er geen beleid was om wachtwoorden in te stellen tenzij de klant daar zelf specifiek om gevraagd had.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
[...]

het lijkt me tevens de enigste manier (los van het raden van het wachtwoord)
de rest zal ongetwijfeld als ''omzeilen van beveiligingsmaatregelen'' omschreven worden.
Met als gevolg een gesloten topic.
[...]
Ik erken wel dat via Apple de "cleanest way" is, maar 2 uur rijden (4 uur op en neer) vind ik wel iets te veel.
dat is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Wildfire schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:01:
Ik heb zelf jaren de technische dienst van MyCom Tilburg gerund en ik kan je zeggen dat er geen beleid was om wachtwoorden in te stellen tenzij de klant daar zelf specifiek om gevraagd had.
Kijk dit is handig om te weten!
jack zomer schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:03:
het lijkt me tevens de enigste manier (los van het raden van het wachtwoord)
de rest zal ongetwijfeld als ''omzeilen van beveiligingsmaatregelen'' omschreven worden.
Met als gevolg een gesloten topic.
Dat is een Amerikaanse wet toch? Is dat in Nederland ook onwettig? Omzeilen van digitale beveiliging zonder auteursrechtschending?

[ Voor 27% gewijzigd door Faloude op 21-10-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Faloude schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Kijk dit is handig om te weten!

[...]

Dat is een Amerikaanse wet toch? Is dat in Nederland ook onwettig? Omzeilen van digitale beveiliging zonder auteursrechtschending?
nee tweakers wet.
niet helpen bij omzeilen van beveiliging, daar dat wij (tweakers) nooit kunnen weten of we het tegen de ''echte'' eigenaar hebben. verwijzen naar appel in dit geval lijkt mij prima.
Verwijzen naar een hackingtool van bv nso group weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat heeft de Amerikaanse Wet hiermee te maken? Auteursrechten zijn het sowieso niet; het omzeilen van een (digitale) beveiliging is hier ook illegaal, strict gezien. Op Tweakers is het gewoon een 0 tolerance beleid mbt omzeilen van welke vorm van beveiliging dan ook. Als de eerdergenoemde mogelijkheden niet werken kun je dus helaas maar 1 ding doen: bellen met Apple en horen wat de (on)mogelijkheden zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 21-10-2023 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
[...]

Nee, een regel op GoT. Anders komen hier mensen die bijvoorbeeld apparaten hebben gejat vragen hoe ze om de beveiliging heen kunnen werken.

Maar on-topic. Bel Apple zelf gewoon eens. De klantenservice. Misschien kunnen zij jou hiermee verder helpen? Je kunt het allicht proberen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
Ik zal Apple eens bellen.
jack zomer schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:07:
Verwijzen naar een hackingtool van bv nso group weer niet
Mwah, dat valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Faloude schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:51:

Zou ze dan ff bellen, dus Apple zelf. oa Amac moet het ook vergoed krijgen van Apple. (en ze zijn al niet behulpzaam op eigen verkochte goederen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:17
Verdere tips geven lijkt me niet zinvol, TS luistert toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hoe vervelend ook, maar we gaan hier op Tweakers niet helpen met het omzeilen van een beveiliging, aangezien we niet de legitimiteit kunnen controleren. De enige manier is via Apple met een geldig aankoopbewijs. Dit topic gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.